AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #1 Del Skrevet 18. mai 2023 Ved innreise til Norge fra utlandet trenger huden chip, pass, ormekur og rabiesvaksine. Jeg har snakket med tollen og mattilsynet i Norge og det endelig svaret er (dette er nemlig uklar på sas og Norwegian) at rabiesvaksinen må gjelde i landet hunden er registrert i. Så når du har med passet så sjekker Norge innreise at rabies er innenfor tidsrammen. Ormekur 1-2 dager i forkant også så klart. Dette er uklart hos flyselskapene og de kunne ikke svare på det. Så vet dere det om noen skal fly med hunden sin inn og ut av Norge. Anonymkode: a5de7...58f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #2 Del Skrevet 18. mai 2023 Mattilsynet sine sider skal alltid være oppdatert om hvilke regler som gjelder når du reiser med dyr. Skal du kjøre gjennom flere land, så må du sjekke reglene til alle land. Skal du mellomlande med fly, så må du ta med reglene for det landet du mellomlander i, selv om du ikke skal ut av flyplassen. Anonymkode: 9dc43...94a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 18. mai 2023 #3 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ved innreise til Norge fra utlandet trenger huden chip, pass, ormekur og rabiesvaksine. Jeg har snakket med tollen og mattilsynet i Norge og det endelig svaret er (dette er nemlig uklar på sas og Norwegian) at rabiesvaksinen må gjelde i landet hunden er registrert i. Så når du har med passet så sjekker Norge innreise at rabies er innenfor tidsrammen. Ormekur 1-2 dager i forkant også så klart. Dette er uklart hos flyselskapene og de kunne ikke svare på det. Så vet dere det om noen skal fly med hunden sin inn og ut av Norge. Anonymkode: a5de7...58f *unntatt Sverige* Ormekur mot revens dvergbendelorm: minimum 24 timer før innreise til Norge. Maks 120 timer før innreise til Norge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #4 Del Skrevet 18. mai 2023 Troyamin skrev (2 timer siden): *unntatt Sverige* Ormekur mot revens dvergbendelorm: minimum 24 timer før innreise til Norge. Maks 120 timer før innreise til Norge. Men holder det, eller må de også ha ormekur før avreise hvis man bare skal på en week-endtur? Vet du det? Jeg syns det er litt vanskelig å finne ut av... Anonymkode: cffb3...cc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #5 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men holder det, eller må de også ha ormekur før avreise hvis man bare skal på en week-endtur? Vet du det? Jeg syns det er litt vanskelig å finne ut av... Anonymkode: cffb3...cc2 Gi hunden hver 28dag så er man klar for utlandet hele tiden Anonymkode: 311c1...80a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #6 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gi hunden hver 28dag så er man klar for utlandet hele tiden Anonymkode: 311c1...80a Det vet jeg godt er mulig, men det er jo både dyrt og unødvendig hvis man bare reiser med hund 2-3 ganger i året. Dessuten var det ikke svar på det jeg spurte om. Helt unyttig, altså. Anonymkode: cffb3...cc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #7 Del Skrevet 18. mai 2023 Følg mattilsynet for hva du må ha for innreise til norge. Ring dem om du fremdeles er usikker. Eu har generelle regler. Det er ALLTID eiers ansvar at alt er i orden. Anonymkode: f83e9...860 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norja Skrevet 18. mai 2023 #8 Del Skrevet 18. mai 2023 Flyselskapene bryr seg bare om størrelse på bur og vekt på bur+hund (hvis de i det hele tatt sjekker det). Alt som har med hundens papirer å gjøre ligger hos mattilsyent og hos tollvesenet. Hunden skal ikke ut av bag/bur før man er gjennom tollen. Har forøvrig aldri følt meg så mistenkeliggjort som de gangene jeg har ankommet Gardermoen med hund 🙄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 18. mai 2023 #9 Del Skrevet 18. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men holder det, eller må de også ha ormekur før avreise hvis man bare skal på en week-endtur? Vet du det? Jeg syns det er litt vanskelig å finne ut av... Anonymkode: cffb3...cc2 Mattilsynet.no "signert bekreftelse fra veterinær i kjæledyrpasset på at hunden er behandlet med et legemiddel inneholdende praziquantel mot revens dvergbendelorm. Behandlingen skal være utført i Sverige mellom 24 og 120 timer før innreisen. eller signert bekreftelse fra veterinær i kjæledyrpasset på at hunden er behandlet mot revens dvergbendelorm ved regelmessig tablettkur hver 28. dag, og at den er behandlet minimum to ganger før første innreise til Norge. Disse behandlingene kan gjennomføres enten i Norge eller i utlandet." Endret 18. mai 2023 av Troyamin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #10 Del Skrevet 19. mai 2023 Troyamin skrev (16 timer siden): Ormekur mot revens dvergbendelorm: minimum 24 timer før innreise til Norge. Maks 120 timer før innreise til Norge. *unntatt Finland* Anonymkode: 8fd7b...003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 19. mai 2023 #11 Del Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): *unntatt Finland* Anonymkode: 8fd7b...003 Hvis du leser innlegget jeg sitertes, ville du sett at jeg skrev om innreise fra Sverige, ikke Finland, da ts i hi snakket om at man må ha rabiesvaksine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå