AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #1 Skrevet 18. mai 2023 Hva er smartest av å starte ENK eller AS? Jeg har solid bakgrunn og erfaring, egenkapital på plass. Men hva lønner seg best økonomisk? Jeg skal ha meg selv som eneste ansatt som fotpleier, mulig andre tilbud innen velværebransjen. Kundegruppen jeg retter meg inn mot er eldre. Kan jeg bruke en bekjent som regnskapsfører i AS? Evt meg selv? Anonymkode: 578f7...abd
norw Skrevet 18. mai 2023 #2 Skrevet 18. mai 2023 AS vil jeg tro mtp ansvar, konkurs. Minst 30k som kapitalkrav for AS, og kapitalen trenger ikke å være kontanter/bankinnskudd.
Schmuhu Skrevet 18. mai 2023 #3 Skrevet 18. mai 2023 (endret) Økonomisk lønner seg ENK. Du sparer arbeidsgiveravgift og bedriften din skattes ikke som et eget objekt. Du sparer også mye tid på regnskap, da et AS har mer krav angående regnskap. Juridisk sett lønner seg AS. I motsetning til ENK er ikke du like fort personlig ansvarlig for f.eks. krav bedriften kan få mot seg. Di får også fordeler som en ansatt slik som sykepenger fra ditt AS. Husk at ditt AS må kunne betjene alt dette. Du kan føre regnskapet selv i både ENK og AS om du holder deg under en viss grense, husker ikke hvor den var. Går du over den så må du ha revisor i tillegg. Om du ikke skal ha ansatte eller dyre investments så er nok ENK enklest å gå for. Schmuhu Endret 18. mai 2023 av Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #4 Skrevet 18. mai 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Hva er smartest av å starte ENK eller AS? Jeg har solid bakgrunn og erfaring, egenkapital på plass. Men hva lønner seg best økonomisk? Jeg skal ha meg selv som eneste ansatt som fotpleier, mulig andre tilbud innen velværebransjen. Kundegruppen jeg retter meg inn mot er eldre. Kan jeg bruke en bekjent som regnskapsfører i AS? Evt meg selv? Anonymkode: 578f7...abd Det er ikke krav til regnskapsfører i verken ENk eller AS Anonymkode: e42bd...04b
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #5 Skrevet 18. mai 2023 Schmuhu skrev (7 timer siden): Økonomisk lønner seg ENK. Du sparer arbeidsgiveravgift og bedriften din skattes ikke som et eget objekt. Du sparer også mye tid på regnskap, da et AS har mer krav angående regnskap. Juridisk sett lønner seg AS. I motsetning til ENK er ikke du like fort personlig ansvarlig for f.eks. krav bedriften kan få mot seg. Di får også fordeler som en ansatt slik som sykepenger fra ditt AS. Husk at ditt AS må kunne betjene alt dette. Du kan føre regnskapet selv i både ENK og AS om du holder deg under en viss grense, husker ikke hvor den var. Går du over den så må du ha revisor i tillegg. Om du ikke skal ha ansatte eller dyre investments så er nok ENK enklest å gå for. Schmuhu Her var det mye rart. Anonymkode: 45381...975 1
Schmuhu Skrevet 18. mai 2023 #6 Skrevet 18. mai 2023 24 minutter siden, AnonymBruker said: Her var det mye rart. Anonymkode: 45381...975 Kan du motbevise det litt mer konkret? Kanskje jeg også får lært noe ? Jeg hjelper deg med en kilde du kan begynne med: https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/ Schmuhu
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå