Gå til innhold

Sterk ADD -Hvor finne "støttekontakt" til praktisk bistand?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sterk mangel på eksekutiv fungering. Alt som krever organisering er et mareritt. Er i en krevende livssituasjon med små barn og er konstant overveldet. Klarte meg greit før jeg fikk barn med hårfine marginer. Men nå er jeg konstant handlingslammet. Samtidig må jeg få gjort ting for at barna ikke skal bo i kaos. Bodde før i nærheten av venner som ofte stilte opp som selskap når jeg skulle få unna ting før. Vet ikke hvorfor det hjalp men nå som jeg er alene får jeg ikke gjort noe. Har måttet flytte fra nettverk pga jobb. 

Er det noe sted man kan leie støttekontakt rent privat? Har god råd forsåvidt. Høres kanskje rart ut men det å bare ha et annet menneske tilstede gjør meg skjerpa og fokusert på en måte jeg ikke klarer på egenhånd. 

Anonymkode: 60417...d82

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Huff, jeg kjenner meg igjen. Jeg pleier å si at jeg sjonglerte med en ball for mye før jeg fikk barn, alt gikk "akkurat" selv om jeg slet meg ut da og. Men så fikk jeg barn og det var som om noen kastet et par ekstra baller inn i systemet som jeg også skulle klare å holde i lufta. Alt raste sammen. Jeg har heller ikke noe nettverk, så alt er på meg. 

Om du bor i Trondheim (liten sjanse, men) kunne vi jo hjulpet hverandre 😊

Har dessverre ikke noen tips, tror ikke det finnes noe sånt. Mulig du kunne betalt en ungdom for å komme og være litt selskap for barna mens du gjør husarbeid, ærend osv? 

Anonymkode: 51c97...6f1

• Nyttig 1
Skrevet

Finnes firma som kan gjøre det, er ikke billig. Bor du i Trøndelag vet jeg om flere.

Skrevet

Kommunen har slikt tilbud. Ta kontakt og forklar behovet 🙂 

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Huff, jeg kjenner meg igjen. Jeg pleier å si at jeg sjonglerte med en ball for mye før jeg fikk barn, alt gikk "akkurat" selv om jeg slet meg ut da og. Men så fikk jeg barn og det var som om noen kastet et par ekstra baller inn i systemet som jeg også skulle klare å holde i lufta. Alt raste sammen. Jeg har heller ikke noe nettverk, så alt er på meg. 

Om du bor i Trondheim (liten sjanse, men) kunne vi jo hjulpet hverandre 😊

Har dessverre ikke noen tips, tror ikke det finnes noe sånt. Mulig du kunne betalt en ungdom for å komme og være litt selskap for barna mens du gjør husarbeid, ærend osv? 

Anonymkode: 51c97...6f1

Så dumt vi er i hver vår by...  Prøver å finne noen som kan være her, men ikke hatt flaks hittil..

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Pippi Lotta said:

Kommunen har slikt tilbud. Ta kontakt og forklar behovet 🙂 

Hva slags tilbud er det? Hvor tar man kontakt?

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med bistandsavdelingen i din kommune. De kan kartlegge ditt behov for hjelp og innvilge bistand, dersom du har rett på det 

Anonymkode: 5298e...c1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ta kontakt med bistandsavdelingen i din kommune. De kan kartlegge ditt behov for hjelp og innvilge bistand, dersom du har rett på det 

Bistandsavdeling? Er det noe under NAV? 

Skrevet

Du kan også søke om boveileder

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva slags tilbud er det? Hvor tar man kontakt?

Jeg vet ikke hvilken kommune du bor i men tror det kalles søkerkontoret i alle kommuner. Om du ringer til din kommune og sier du vil snake med søkerkontoret tror jeg de setter deg over. De kan tilby mange forskjellige tjenester, blant annet hjelp til husarbeid og struktur i hverdagen. 

Her er Oslo kommune sit tilbud, alle kommuner bør ha noe tilsvarene tror jeg: https://www.oslo.kommune.no/helse-og-omsorg/helsetjenester/psykisk-helsehjelp/sok-om-psykisk-helsehjelp/#toc-1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Bistandsavdeling? Er det noe under NAV? 

Det er ofte organisert under helsesektoren i kommunen. Sjekk din kommune sin hjemmeside 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil det ikke være naturlig å bruke fastlegen som inngangsdør, og den som henviser videre? 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, trøndermann38 said:

Du kan også søke om boveileder

Biveileder? Jeg hadde grei boevne  inntil barn 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Prøv å ikke heng deg opp i hva slags navnelapper kommunen har satt på tjenestene sine. Dette varierer også rundt om, hvilke navn de bruker.

Men faktum er at du sliter med hverdagen på grunn av din diagnose. Dette er noe du har rett på tilrettelegging og hjelp fra bokommunen din til.

Snakk med fastlegen din om hvordan din hjemmesituasjon og fungering er, og ta kontakt med kommunens omsorgskontor/tildelingskontor eller liknende navn. Hva de kaller ulike avdelinger varierer også rundt om, men ligger under helse og omsorg.

Noen vil kalle det praktisk bistand, boveileder, assistent el.l. Men hva folk trenger hjelp til varierer. Også folk med nedsatt eksekveringsevne pga sykdom/skade har rett på hjelp til å få gjort ting hjemme, selv om hjelpen en har mest behov for er til det å få satt i gang ❤️ 

Anonymkode: ba86f...1f9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Javel da får du betale noen da, boveileder er gratis og ikke alt for lang ventetid slik som støttekontakt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror også kommunen er riktig å kontakte. Jeg vet f.eks. at i min kommune kan brukere av den psykiske helsetjenesten få noe hjelp til å løse praktiske oppgaver og problemer. Hvis du kontakter helse og omsorg i kommunen din og forklarer situasjonen vil du kunne få veiledning.

Anonymkode: 33b1d...5de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Prøv å ikke heng deg opp i hva slags navnelapper kommunen har satt på tjenestene sine. Dette varierer også rundt om, hvilke navn de bruker.

Men faktum er at du sliter med hverdagen på grunn av din diagnose. Dette er noe du har rett på tilrettelegging og hjelp fra bokommunen din til.

Snakk med fastlegen din om hvordan din hjemmesituasjon og fungering er, og ta kontakt med kommunens omsorgskontor/tildelingskontor eller liknende navn. Hva de kaller ulike avdelinger varierer også rundt om, men ligger under helse og omsorg.

Noen vil kalle det praktisk bistand, boveileder, assistent el.l. Men hva folk trenger hjelp til varierer. Også folk med nedsatt eksekveringsevne pga sykdom/skade har rett på hjelp til å få gjort ting hjemme, selv om hjelpen en har mest behov for er til det å få satt i gang ❤️ 

Anonymkode: ba86f...1f9

Takk for råd ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Frivilliggetssentralen evt. 

Anonymkode: eea09...3cb

AnonymBruker
Skrevet

Ja, kontakt kommunen. I noen kommuner heter det forresten  Tildelingskontor. Men du trenger egentlignikke vite hva det heter i din kommune, bare ring sentralbordet og si at du trenger hjelp med å søke om praktisk bistand i hjemmet. Da kommer det to stykket på hjemmebesøk og vurderer behovet ditt. De kan sette opp en plan for hvilke oppgaver som skal gjøres når, og hvilke oppgaver du kan få hjelp med og hvilke du må gjøre selv. 

Anonymkode: 2a555...886

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...