Gå til innhold

Barn som ikke vil spille fotballkamp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barn som ikke vil spille fotballkamper (seriekamper) fordi han sier han ikke er god nok. Og jeg ser at han har ikke det samme «jaget» etter å vinne som en del av lagkameratene, han er ikke helt «fotball-frelst» men vil gå på fotball og liker treninger, men ikke kamper. Han er veldig streng med seg selv etter kamp og han er redd for å ødelegge for laget sitt. Han er helt normalt god/dårlig, likt som de fleste (noen er bedre/mer ivrige). 

Han går på treninger og koser seg der. Men vil ikke spille kamper nå (pga han tror at han ikke er god nok, og han er redd for å ødelegge for laget). Burde jeg presse/overbevise og få han til å spille kamper? Eller bare la han slippe? Jeg vil ikke bygge opp om at han ikke «er god nok» så derfor lurer jeg på om jeg burde oppmuntre han til kamper eller bare la han droppe kamer. Påmelding og mange på laget så han ødelegger ikke for andre ved å ikke spille kamper så lenge jeg sier ifra i god tid, men han blir jo ikke bedre av å spille mindre heller. Han er 8år. 

Anonymkode: 8ad7e...876

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vår har vært litt lik - her sa vi etter avtale med treneren at det er fint å være med på kamper så bestemmer han underveis om/ evt hvor mye han ville spille uten å lage så mye "greier" rundt det. Noen kamper villa han ikke, mens i andre spilte han litt før det løsnet mer og mer ettersom mestringsfølelsen kom

Anonymkode: 76fba...990

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rødt flagg - dump!

Anonymkode: e1182...b68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Rødt flagg - dump!

Anonymkode: e1182...b68

Har du kommentert i riktig tråd?

AnonymBruker
Skrevet

Hva med om han er med på kamper og sier ifra til trener om han ønsker å spille eller ikke? Ellers er det ikke noe stort problem å stå over alle kampene, men det gjør noe med samholdet på laget. Tenker han vil føle seg utenfor hvis han aldri er med på kamper, selv om han bare er med og ser på/spiller 5 minutter

Anonymkode: a77c5...c0c

AnonymBruker
Skrevet

Vår er lik. Han er med på treninger, men vil ikke spille kamper. Hovedtreneren sier at det er helt i orden, og det er ikke noe press hjemmefra om at han skal spille kamp. Veldig glad så lenge han er med på treningene. Men han går jo glipp av mye av det sosiale og fellesskapet, da.

Anonymkode: b61bd...b8b

Skrevet

Jeg hadde prøvd å avtale med trener/barnet om å bare spille litt neste kamp. Si 5 min.

Høres ut som trenerne legger fokuset veldig feil om prestasjoner allerede er fokus?

Hos oss blir jo selvsagt barna glade for mål/vinne, men de teller ikke mål osv og fokuserer på lagspill - ikke maks prestasjon. 

At målet er å være med laget, gjøre det gøy for eget og motstanderlaget å spille - ikke være best. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For de aller fleste barn er kamper gøyere enn trening, men noen er unntaket. Det er ikke treners feil at fokus er på kamp. Man trener jo for å spille kamp.  

Det kan være en fase at barnet ikke vil spille kamp og det kan være begynnelsen på slutten eller det er bare barnets personlighet.  Begynn med å øv litt på ting hjemme som kan kanskje å få opp selvtilliten litt.  Yngste er kjempegod, vært på kretsuttak og trener 4 ganger i uka, men i en alder av 14 har likevel ikke helt troen på seg selv og tør ikke helt utfolde seg på kamp når det kommer tilskuere og innbiller seg at det kommer drittkommentarer blant publikum.  Vi jobber masse med å få opp troen på seg selv, men kan lett innrømme at det ikke er så lett. 

Dess mer barnet faktisk får spilt kamp jo mer kan dere jobbe med å bygge på gode opplevelser på kamp. Følg godt med på kamp og vær så konkret i oppmuntring som mulig så barnet føler seg sett.

Anonymkode: e4a04...8d6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Barn som ikke vil spille fotballkamper (seriekamper) fordi han sier han ikke er god nok. Og jeg ser at han har ikke det samme «jaget» etter å vinne som en del av lagkameratene, han er ikke helt «fotball-frelst» men vil gå på fotball og liker treninger, men ikke kamper. Han er veldig streng med seg selv etter kamp og han er redd for å ødelegge for laget sitt. Han er helt normalt god/dårlig, likt som de fleste (noen er bedre/mer ivrige). 

Han går på treninger og koser seg der. Men vil ikke spille kamper nå (pga han tror at han ikke er god nok, og han er redd for å ødelegge for laget). Burde jeg presse/overbevise og få han til å spille kamper? Eller bare la han slippe? Jeg vil ikke bygge opp om at han ikke «er god nok» så derfor lurer jeg på om jeg burde oppmuntre han til kamper eller bare la han droppe kamer. Påmelding og mange på laget så han ødelegger ikke for andre ved å ikke spille kamper så lenge jeg sier ifra i god tid, men han blir jo ikke bedre av å spille mindre heller. Han er 8år. 

Om han ikke vil så ikke tving

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke tving om han ikke vil. Han er 8år , og trenger ikke tenke på om han skal bli god eller dårlig i fotball.

Ta det opp med treneren, har dere en ok trener  , vil det løse seg. Ingen barn blir gode i sport av å ikke ha det gøy på banen, bortsett fra snitt på en to, som ligger over gjennomsnittet iht å være vinnerskaller.  

Dog er treneren mest ute etter resultater,  kan problemet ligge der. 

Anonymkode: cadcd...5e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ikke tving om han ikke vil. Han er 8år , og trenger ikke tenke på om han skal bli god eller dårlig i fotball.

Ta det opp med treneren, har dere en ok trener  , vil det løse seg. Ingen barn blir gode i sport av å ikke ha det gøy på banen, bortsett fra snitt på en to, som ligger over gjennomsnittet iht å være vinnerskaller.  

Dog er treneren mest ute etter resultater,  kan problemet ligge der. 

Anonymkode: cadcd...5e8

Trenerne er foreldre til andre barn på laget. Så de blir nok sikkert ivrig og ikke alltid helt pedagogisk riktig, men de gjør god innsats til å ikke være utdannet innenfor pedagogikk og barn liksom. 

• Liker 1
Skrevet

Veldig vanlig. Er selv foreldretrener og har hatt tre forskjellige barn med den der på laget vi trener. En sluttet og to ventet til de følte de ville. Null stress, unger er flinke til å forstå at "Arne" bare spiller på trening nå men kanskje spiller kamp en annen gang. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...