AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #1 Del Skrevet 17. mai 2023 Noen som har tatt i bruk den nye muligheten til å bygge bolighus på under 30 m2 med lempede tekniske krav? Så vidt jeg har forstått kan boligen nå i hovedsak bygges etter fritidsboligkravene i TEK, og dermed blir det biligere. Jeg lurer på hva prisen for et slikt bygg vil være, om man starter helt fra scratch med råtomt... Noen som vet om det vil være mulig å få bygget noe under 2 mill f.eks.? (Og jada, til alle dere obligatoriske KG-skeptikere/troll som MÅ kritisere andre: 30 m2 holder for oss, vi skal ikke ha unger og verken trenger eller ønsker stor plass Så det så! ) Anonymkode: e903b...f4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #2 Del Skrevet 17. mai 2023 Hadde det ikke vært mindre stress å bare kjøpt en campingvogn? Har du tomt forresten? Anonymkode: fd193...071 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #3 Del Skrevet 17. mai 2023 Vanskelig å si. Vann- og avløp er kostbart, men kommer an på hva slags løsning dere velger. Selve bygningen Jan ha enklere standard enn vanlig bolig, som mindre isolasjon og enklere ventilasjon. For en så liten bolig trenger man spesiallaget innredning og møbler som bli en del av byggekostnadene. Jeg tror 2 mill holder, men dere må spesifisere litt mer. Anonymkode: 07398...470 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #4 Del Skrevet 18. mai 2023 Reglene trer i kraft først 01.07.2023, så det skal godt gjøres at noen har tatt dem i bruk allerede. Jeg tror det absolutt er mulig å gjennomføre på under 2 millioner. Det kan gis fritak fra krav til ansvarlig foretak, slik at du faktisk kan bygge det selv. Du kan også kjøpe typ «byggesett» som flere aktører har prøvd å selge inn til kommunene i en stund nå. Anonymkode: 8bcf2...665 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #5 Del Skrevet 18. mai 2023 Tror største problemet blir å finne en reguleringsplan som tillater det. De fleste planer sier «enebolig», «tomannsbolig» og så videre, og åpner dermed egentlig ikke for mikrohus. Anonymkode: 8bcf2...665 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #6 Del Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 17.5.2023 den 23.54): Vanskelig å si. Vann- og avløp er kostbart, men kommer an på hva slags løsning dere velger. Selve bygningen Jan ha enklere standard enn vanlig bolig, som mindre isolasjon og enklere ventilasjon. For en så liten bolig trenger man spesiallaget innredning og møbler som bli en del av byggekostnadene. Jeg tror 2 mill holder, men dere må spesifisere litt mer. Anonymkode: 07398...470 Så langt har vi ikke kommet i prosessen enda, men vi er fornøyd med enkle, billige løsninger, bare det varer! Interessant poeng dette med spesialtilpasning av innredning. AnonymBruker skrev (16 timer siden): Reglene trer i kraft først 01.07.2023, så det skal godt gjøres at noen har tatt dem i bruk allerede. Jeg tror det absolutt er mulig å gjennomføre på under 2 millioner. Det kan gis fritak fra krav til ansvarlig foretak, slik at du faktisk kan bygge det selv. Du kan også kjøpe typ «byggesett» som flere aktører har prøvd å selge inn til kommunene i en stund nå. Anonymkode: 8bcf2...665 Såpass ja For vår del ligger dette uansett fram i tid så vi har tid til å vente. Strålende at man kan gjøre det så billig da! Hvis man kan bygge etter hyttekrav finnes det en del veldig fine hyttemodeller på rundt 30m2. Har alltid syntes at hytter er koseligere enn typiske norske hus... AnonymBruker skrev (16 timer siden): Tror største problemet blir å finne en reguleringsplan som tillater det. De fleste planer sier «enebolig», «tomannsbolig» og så videre, og åpner dermed egentlig ikke for mikrohus. Anonymkode: 8bcf2...665 En enebolig definieres som en frittliggende bolig med én boenhet, så mikrohus på fundament (dette er altså ikke snakk om klassiske tiny house på hjul) faller nok inn i kategori enebolig. Områdene vi ser på er uansett uregulerte, og avsatt til enten boligformål eller LNF-B i kommuneplanen, så det juridiske er jeg ikke bekymret for. Anonymkode: e903b...f4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #7 Del Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så langt har vi ikke kommet i prosessen enda, men vi er fornøyd med enkle, billige løsninger, bare det varer! Interessant poeng dette med spesialtilpasning av innredning. Såpass ja For vår del ligger dette uansett fram i tid så vi har tid til å vente. Strålende at man kan gjøre det så billig da! Hvis man kan bygge etter hyttekrav finnes det en del veldig fine hyttemodeller på rundt 30m2. Har alltid syntes at hytter er koseligere enn typiske norske hus... En enebolig definieres som en frittliggende bolig med én boenhet, så mikrohus på fundament (dette er altså ikke snakk om klassiske tiny house på hjul) faller nok inn i kategori enebolig. Områdene vi ser på er uansett uregulerte, og avsatt til enten boligformål eller LNF-B i kommuneplanen, så det juridiske er jeg ikke bekymret for. Anonymkode: e903b...f4d Nei, du kan ikke bygge etter hyttekrav. Du må bygge etter boligkrav, men det kan gis unntak fra for eksempel krav til isolasjonsevne. Det er mange regler som blir lempet, men det er fortsatt et bolighus. Nå kjenner jeg bare til min egen kommune, hvor jeg er byggesaksbehandler. Vi jobber med å lage planbestemmelser som åpner for mikrohus, fordi vi vurderer at en mikrohus ikke er en enebolig. Er området uregulert, må du ha dispensasjon fra plankravet eller fra LNF-formålet, og det er ikke helt uproblematisk det heller. Du hadde ikke fått den dispen i vår kommune. Anonymkode: 8bcf2...665 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #8 Del Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei, du kan ikke bygge etter hyttekrav. Du må bygge etter boligkrav, men det kan gis unntak fra for eksempel krav til isolasjonsevne. Det er mange regler som blir lempet, men det er fortsatt et bolighus. Nå kjenner jeg bare til min egen kommune, hvor jeg er byggesaksbehandler. Vi jobber med å lage planbestemmelser som åpner for mikrohus, fordi vi vurderer at en mikrohus ikke er en enebolig. Er området uregulert, må du ha dispensasjon fra plankravet eller fra LNF-formålet, og det er ikke helt uproblematisk det heller. Du hadde ikke fått den dispen i vår kommune. Anonymkode: 8bcf2...665 Om dere ikke kategoriserer eneboliger på under 30 m2 som enebolig, vil jeg si dere tolker regelverket feil. Man trenger ikke disp fra LNF-B. B'en står for spredt boligbebyggelse. Jeg har også jobbet med byggesak... Anonymkode: e903b...f4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #9 Del Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om dere ikke kategoriserer eneboliger på under 30 m2 som enebolig, vil jeg si dere tolker regelverket feil. Man trenger ikke disp fra LNF-B. B'en står for spredt boligbebyggelse. Jeg har også jobbet med byggesak... Anonymkode: e903b...f4d Nå skrev vedkommende at hen ønsket å bygge i uregulert område, da. Vi tolker enebolig som en bolig som oppfyller kravene til enebolig. Et mikrohus er noe annet. Det har boligformål, men det er ikke en enebolig. Anonymkode: 8bcf2...665 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå