LilliCogoleto Skrevet 17. mai 2023 #1 Skrevet 17. mai 2023 Ok, here goes.. Jeg er 38 år, og begynte å samle på mummikopper i midten av 20-årene. Nå er samlingen min på 70 kopper, og jeg begynner å lure på hva i alle dager jeg skal med alle disse koppene (har jo ingen planer om å invitere 70 gjester på kaffe feks).. Jeg har sagt til venner og familie at nå er det stopp, de skal ikke kjøpe flere kopper til meg, men nå etter et års tid med mummikopp-stopp, begynner jeg å kjenne på en kribling - det har jo kommet så mange fine kopper. . Kan dere please komme med tilbakemeldinger på hvorfor jeg IKKE skal ha flere kopper. Og tenker også at jeg burde halvere samlingen- selge noen. Gjerne noen argumenter for dette også. Jeg trenger rett å slett å høre hvor teit dette er, for å unngå å kjøpe flere, rett og slett litt tough love! 1 4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #2 Skrevet 17. mai 2023 Ufarlig og lite kostbar hobby vil jeg si 😂🙈 hilsen mummifan (37) som betaler for kopper med blod i blodbanken 😂 Anonymkode: 6c5d9...581 12 5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #3 Skrevet 17. mai 2023 Gir det deg oppriktig glede å eie koppene, altså akkurat de koppene fordi du elsker mummi? Eller er det et hamstregen som har slått til? Dersom du ikke er en hoarder og hamstrer på andre områder også, eller har dårlig råd eller dårlig plass, kan du vel beholde dem. Men det er unektelig veldig unødvendig å ha så mange. Lett for meg å si som aldri likte mummi, men hva med å velge dine 12 største favoritter og selge resten på finn? Anonymkode: c3c21...5a0 5 1 2
veslemms Skrevet 17. mai 2023 #4 Skrevet 17. mai 2023 For å være ærlig ser jeg ikke noe galt å kjøpe mummi-kopper. Jeg liker dem ikke selv, men de er veldig populære og har ikke sett dem gå ned i verdi etter kjøp. Noen av dem går jo for veldig høye summer, men det er kanskje ikke tilfelle nå som opplagene er så store, så vet ikke hvor mye fortjeneste det er å hente. Men du taper ingenting på å samle dem. Det er veldig mye annet som folk samler på som synker i verdi rett etter at man har kjøpt dem, for å si det sånn Men det er jo en hobby som tar mye plass. Hva om du regner over hvor mye du kan tjene på å selge koppene? Kan jo være det er noe litt dyrt du har lyst på som du kan kjøpe deg ved ev. salg? 3 1
LilliCogoleto Skrevet 17. mai 2023 Forfatter #5 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gir det deg oppriktig glede å eie koppene, altså akkurat de koppene fordi du elsker mummi? Eller er det et hamstregen som har slått til? Dersom du ikke er en hoarder og hamstrer på andre områder også, eller har dårlig råd eller dårlig plass, kan du vel beholde dem. Men det er unektelig veldig unødvendig å ha så mange. Lett for meg å si som aldri likte mummi, men hva med å velge dine 12 største favoritter og selge resten på finn? Anonymkode: c3c21...5a0 Altså, det er det som er greia.. Jeg får en glede/tilfredstillende av å kjøpe koppene og bruke dem en stund, men når jeg har så mange som 70 - kjenner jeg jo ikke lengre på en glede for alle og enhver. Noen betyr mer enn andre, særlig de jeg har gode minner til. Hamstrer ikke på andre områder, men virker som en hamstring/avhengighet for akkurat dette! Føler meg også litt skamfull som har så mange, så omlag halvparten av samlingen står i et kjøkkenskap høyt oppe der gjester som regel ikke titter inn. Det å velge ut noen (feks 12) skal jeg prøve, så skal jeg se om jeg klarer det og evt selge resten. Men lurer fremdeles på hvordan jeg skal klare å hoppe av denne kjøpe-karusellen. Tror jeg må være avhengig 😵💫 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #6 Skrevet 17. mai 2023 LilliCogoleto skrev (47 minutter siden): Ok, here goes.. Jeg er 38 år, og begynte å samle på mummikopper i midten av 20-årene. Nå er samlingen min på 70 kopper, og jeg begynner å lure på hva i alle dager jeg skal med alle disse koppene (har jo ingen planer om å invitere 70 gjester på kaffe feks).. Jeg har sagt til venner og familie at nå er det stopp, de skal ikke kjøpe flere kopper til meg, men nå etter et års tid med mummikopp-stopp, begynner jeg å kjenne på en kribling - det har jo kommet så mange fine kopper. . Kan dere please komme med tilbakemeldinger på hvorfor jeg IKKE skal ha flere kopper. Og tenker også at jeg burde halvere samlingen- selge noen. Gjerne noen argumenter for dette også. Jeg trenger rett å slett å høre hvor teit dette er, for å unngå å kjøpe flere, rett og slett litt tough love! Nå har jeg nesten 90 selv, så jeg skal ikke snakke. De har jo begynt å produsere så sykt mange nye kopper i året at litt av poenget med å samle forsvinner. Det var mye gøyere da det kom en ny kopp av og til. Jeg merker iallefall at gleden med å samle forsvinner. Å gu så dyre de er blitt, noe som er en grunn til å slutte i seg selv🙈 Anonymkode: 51897...d12 11 2
LilliCogoleto Skrevet 17. mai 2023 Forfatter #7 Skrevet 17. mai 2023 veslemms skrev (2 minutter siden): For å være ærlig ser jeg ikke noe galt å kjøpe mummi-kopper. Jeg liker dem ikke selv, men de er veldig populære og har ikke sett dem gå ned i verdi etter kjøp. Noen av dem går jo for veldig høye summer, men det er kanskje ikke tilfelle nå som opplagene er så store, så vet ikke hvor mye fortjeneste det er å hente. Men du taper ingenting på å samle dem. Det er veldig mye annet som folk samler på som synker i verdi rett etter at man har kjøpt dem, for å si det sånn Men det er jo en hobby som tar mye plass. Hva om du regner over hvor mye du kan tjene på å selge koppene? Kan jo være det er noe litt dyrt du har lyst på som du kan kjøpe deg ved ev. salg? Ja, ikke sant. Jeg har faktisk tenkt på det som en form for "pensjonssparing", men samtidig tar de en del plass. . Ser at se eldste jeg har går for rundt 1000 på finn nå, så det er ikke voldsom avkastning enda, men det kan bli om 10-20år, hvem vet?
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #8 Skrevet 17. mai 2023 Har ca 40 og samme problem 🙈 samtidig mister jeg litt lysten når det er så mange nye jeg ikke har, skal jeg bruke 3k på 10 nye kopper liksom.. nææ Anonymkode: 4cc59...350 3 2
LilliCogoleto Skrevet 17. mai 2023 Forfatter #9 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå har jeg nesten 90 selv, så jeg skal ikke snakke. De har jo begynt å produsere så sykt mange nye kopper i året at litt av poenget med å samle forsvinner. Det var mye gøyere da det kom en ny kopp av og til. Jeg merker iallefall at gleden med å samle forsvinner. Å gu så dyre de er blitt, noe som er en grunn til å slutte i seg selv🙈 Anonymkode: 51897...d12 Ja, så enig. Det irriterer meg nesten at det kommer så mange, for det blir så tydelig at det produseres i store opplag for at noen skal tjene penger.. Selv om det gjelder jo alt, selvfølgelig, men går hardt utover både økonomi og oppbevaringsmuligheter for oss samlere🙈 Men ja, når du sier det, så tror jeg kanskje at jeg mistet gleden litt rundt det når det begynte å komme ut flere kopper oftere.. og jeg følte på at jeg måtte kjøpe dem.. Kanskje jeg skal gå over til å kjøpe en nå og da, som jeg synes er skikkelig fin. Kanskje gleden kommer tilbake, og tilfredshet over å ikke "måtte" kjøpe alle. 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #10 Skrevet 17. mai 2023 Jeg "samler" også. Dvs jeg kjøper de jeg liker ekstra godt, og er de fargene og "stilen" jeg liker . Gir deg et tips om hylle på Jysk som er perfekt til å vise fram koppene. Vi har en slik på kjøkkenet og bytter ut koppene flere ganger i året med juletema, sommer etc. Så blir alle brukt 😊 https://jysk.no/oppbevaring/hyller/vegghylle-tolne-12-hyller-bambus Anonymkode: 241c0...2e4 7 4 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #11 Skrevet 17. mai 2023 Men, mummikoppene er jo like harry som de stripete vasene og den teite apen i tre! Den slags objekter oser av lite selvstendighet, man er i en gruppe som ønsker det samme som alle andre. Anonymkode: 3ef84...639 7 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #12 Skrevet 17. mai 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men, mummikoppene er jo like harry som de stripete vasene og den teite apen i tre! Den slags objekter oser av lite selvstendighet, man er i en gruppe som ønsker det samme som alle andre. Anonymkode: 3ef84...639 Tilbake inn i Dovregubbens hall med deg før du blir til stein Anonymkode: 8a075...c31 10
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #13 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men, mummikoppene er jo like harry som de stripete vasene og den teite apen i tre! Den slags objekter oser av lite selvstendighet, man er i en gruppe som ønsker det samme som alle andre. Anonymkode: 3ef84...639 Ti stille med deg, Hufsa! 👻🤭 Anonymkode: a5c1b...82d 13
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #14 Skrevet 18. mai 2023 Skjønner virkelig ikke de som tror at mummikopper er en investering de skal få stor avkastning av i fremtiden. Ja, noen få kopper går for en tusenlapp eller to, men 70 kopper koster ~ 21000 kroner. Så investere 20K for å muligens få 4-5K tilbake. Idioti. Anonymkode: 63a37...575 5 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #15 Skrevet 18. mai 2023 LilliCogoleto skrev (4 timer siden): Ja, ikke sant. Jeg har faktisk tenkt på det som en form for "pensjonssparing", men samtidig tar de en del plass. . Ser at se eldste jeg har går for rundt 1000 på finn nå, så det er ikke voldsom avkastning enda, men det kan bli om 10-20år, hvem vet? Etterspørselen etter Mummikoppene følger Mummitrollets populæritet - og hvem sier at figuren vil være like populær om 20 år ...? Tips: Sjekk hvor mye OL-pinsen "alle" kastet seg over i 1994, er verdt idag. Det samme gjelder de fleste ubrukte norske frimerker gitt ut etter krigen, som man omtrent får slengt etter seg i en tid der det blir færre og færre som samler frimerker, og ingen sender brev lenger. Mummi er en motegreie - når motebølgen er over, vil etterspørselen og prisene synke med et brak, og man knapt får gitt bort det folk i sin tid var ville etter; slik er det i alle samleområder; når etterspørselen faller, dumpes også prisene. Husker ikke hva alle disse tingene barn samlet på i 1990-årene, het, men verdistigningen man så for seg, har forduftet; interessen for dette er ikke-eksisterende idag, og verdien er lik null. Så beklager hvis jeg må skuffe deg, men det er mange eldre som tror at de sitter på en formue i form av en frimerkesamling, og får en stor overraskelse når de får høre at dette er noe de i beste fall kan gi bort; intet tre vokser inn i himmelen, og om 20 år kan Mummikopper være noe man finner på et loppemarked. Anonymkode: 0bb48...2d0 8 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #16 Skrevet 18. mai 2023 LilliCogoleto skrev (4 timer siden): Ja, ikke sant. Jeg har faktisk tenkt på det som en form for "pensjonssparing", men samtidig tar de en del plass. . Ser at se eldste jeg har går for rundt 1000 på finn nå, så det er ikke voldsom avkastning enda, men det kan bli om 10-20år, hvem vet? Antageligvis er de fleste koppene du har verdiløse om 20 år. Sett heller pengene dine i fond. Anonymkode: 63a37...575 5 1
Helene1982 Skrevet 18. mai 2023 #17 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Etterspørselen etter Mummikoppene følger Mummitrollets populæritet - og hvem sier at figuren vil være like populær om 20 år ...? Tips: Sjekk hvor mye OL-pinsen "alle" kastet seg over i 1994, er verdt idag. Det samme gjelder de fleste ubrukte norske frimerker gitt ut etter krigen, som man omtrent får slengt etter seg i en tid der det blir færre og færre som samler frimerker, og ingen sender brev lenger. Mummi er en motegreie - når motebølgen er over, vil etterspørselen og prisene synke med et brak, og man knapt får gitt bort det folk i sin tid var ville etter; slik er det i alle samleområder; når etterspørselen faller, dumpes også prisene. Husker ikke hva alle disse tingene barn samlet på i 1990-årene, het, men verdistigningen man så for seg, har forduftet; interessen for dette er ikke-eksisterende idag, og verdien er lik null. Så beklager hvis jeg må skuffe deg, men det er mange eldre som tror at de sitter på en formue i form av en frimerkesamling, og får en stor overraskelse når de får høre at dette er noe de i beste fall kan gi bort; intet tre vokser inn i himmelen, og om 20 år kan Mummikopper være noe man finner på et loppemarked. Anonymkode: 0bb48...2d0 Man er nødt til å skille på en samling og en investering. Jeg har min farfars frimerkesamling og han var en som kunne fortelle lange avhandlinger om hvert eneste frimerke. Jeg måtte være forsiktig med albumene og bruke pinsett. det er ikke verdt mye i dag, men det hadde jo heller ikke vært til salgs om det var verifullt (innen rimelighetens grenser… hehe) Å ha en interesse er ikke det samme som å ha en jobb eller gjøre en investrering. Vi mennesker gjør også ting fordi vi liker det. Alt vi eier og alt vi gjør kan ikke måles i hvor mye det er verdt eller hva vi tjener. Vi må også leve litt. 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #18 Skrevet 18. mai 2023 Helene1982 skrev (13 minutter siden): Man er nødt til å skille på en samling og en investering. Jeg har min farfars frimerkesamling og han var en som kunne fortelle lange avhandlinger om hvert eneste frimerke. Jeg måtte være forsiktig med albumene og bruke pinsett. det er ikke verdt mye i dag, men det hadde jo heller ikke vært til salgs om det var verifullt (innen rimelighetens grenser… hehe) Å ha en interesse er ikke det samme som å ha en jobb eller gjøre en investrering. Vi mennesker gjør også ting fordi vi liker det. Alt vi eier og alt vi gjør kan ikke måles i hvor mye det er verdt eller hva vi tjener. Vi må også leve litt. Men TS skriver at hunbser på sin samling som en investering som kan gi avkastning i fremtiden. Det er jo dette som svares på i innlegget du siterer. Affeksjonsverdi er selvsagt noe annet. Anonymkode: 63a37...575 5
Helene1982 Skrevet 18. mai 2023 #19 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men TS skriver at hunbser på sin samling som en investering som kan gi avkastning i fremtiden. Det er jo dette som svares på i innlegget du siterer. Affeksjonsverdi er selvsagt noe annet. Anonymkode: 63a37...575 Hun skriver det etter at noen sier at det kan være en investering. Først og fremst snakker hun om plass, men at det gir henne glede. 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #20 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men, mummikoppene er jo like harry som de stripete vasene og den teite apen i tre! Den slags objekter oser av lite selvstendighet, man er i en gruppe som ønsker det samme som alle andre. Anonymkode: 3ef84...639 Vedkommende har faktisk et poeng; et samleområde kan være interessant når det er lite, men når det pøses på med nye utgivelser i store opplag, forsvinner også eksklusiviteten i hobbyen, i tillegg til at dette tar opp fysisk plass. Tidligere var Donald-pocket noe som kom ut et par ganger i året, og førsteopplagene av de tidligste utgivelsene i mint kvalitet er verdt en del. Men etter hvert som man økte utgivelsestempoet, og antallet bare økte og økte (man har passert over 500 bøker nå), ble dette noe de færreste så meningen i å samle, og nyere pocketbøker finner man mengder av på loppemarkeder; å betale kr.119 som en ny bok koster og tro at dette er en investering, er galskap; dette er ting som gis bort. Frimerker er en annen ting - før i tiden omtalt som verdens største hobby. Idag er man ung og sprek hvis man er under 75 i en av de få frimerkeklubbene som fortsatt eksisterer, og flere land har rett og slett sluttet å gi ut nye frimerker da dette koster mer enn det smaker - en av dem er faktisk Island, som ga ut sitt siste frimerke i 2020. Hvem skulle trodd det i frimerkets gullalder ...? Anonymkode: 0bb48...2d0 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå