Gå til innhold

Fedme! Finnes håp for meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Høyde 165, 92 kg. Helt krise, jeg vet. Skammer meg. At jeg har latt det gå så langt, fatter det ikke. Prøvd ørti ganger å spise mindre og trene mer, men etter 2-3 uker gidder jeg ikke mer. Selvsabotasje!

Hva er best for meg? Prøve å faste? Kan ikke se for meg det skal hjelpe, har ikke nok vilje/egen-kontroll. Vegowy/Saxenda? Slankeoperasjon? Bare 10-15 kg hadde gitt meg betydelig mer livsglede og overskudd. Trenger sårt tips- dere som har lykkes, hva funka? 

Anonymkode: 40f3f...e26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kva med å prøve endre livsstil framfor kjapp fix? Snakk med ernæringsfysiolog for å få hjelp til eit godt og langvarig kosthold, og ver meir aktiv kvar dag 

AnonymBruker
Skrevet

Nesten samme utgangspunkt som meg, jeg er 163 cm og veide 95 kg. Begynte på saxenda, og har nå gått over til wegovy. Har siden november 2022 gått ned 18 kg, og fortsetter nedover. Jeg ser det overhodet ikke som en quick fix, heller som et hjelpemiddel; det er fremdeles meg selv som må sørge for å ta gode valg og være fysisk aktiv. Jeg må igjen lære meg porsjonskontroll og etablere gode vaner, og sprøyten gir meg muligheten. 

Jeg sier ikke at disse legemidlene er for alle, men ta deg en tur til legen. Snakk om de ulike mulighetene, og få hjelp til å velge det som er mest riktig for deg. 

Lykke til ☺️

Anonymkode: 13960...489

• Liker 2
Skrevet

Du sier «latt det gå så langt».

Hva konkret legger du i det? Altså, hva konkret utover helt vanlig matinntak tenker du er å trekke noe «så langt»? 

Svaret ditt ligger jo der - å endre de vanene som gjør at vekta stiger fra det du ville veid med helt ordinær hverdagskost og normal bevegelse. 

Dietter virker absolutt aldri i lengden. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nesten samme utgangspunkt som meg, jeg er 163 cm og veide 95 kg. Begynte på saxenda, og har nå gått over til wegovy. Har siden november 2022 gått ned 18 kg, og fortsetter nedover. Jeg ser det overhodet ikke som en quick fix, heller som et hjelpemiddel; det er fremdeles meg selv som må sørge for å ta gode valg og være fysisk aktiv. Jeg må igjen lære meg porsjonskontroll og etablere gode vaner, og sprøyten gir meg muligheten. 

Jeg sier ikke at disse legemidlene er for alle, men ta deg en tur til legen. Snakk om de ulike mulighetene, og få hjelp til å velge det som er mest riktig for deg. 

Lykke til ☺️

Anonymkode: 13960...489

Jeg er absolutt for denne hjelpen til de som trenger det, men dessverre ser man jo at vekten øker igjen straks man slutter.

Og da er man liksom like langt. Eller: faktisk kortere, fordi endel legger på seg mer enn førvekt. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
RockyRose skrev (30 minutter siden):

Kva med å prøve endre livsstil framfor kjapp fix? Snakk med ernæringsfysiolog for å få hjelp til eit godt og langvarig kosthold, og ver meir aktiv kvar dag 

Det er vel som regel ikke her problemet ligger. De fleste har full oversikt over hva som bør spises, men det glipper gang på gang likevel. 

Anonymkode: dbddb...18c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (27 minutter siden):

Du sier «latt det gå så langt».

Hva konkret legger du i det? Altså, hva konkret utover helt vanlig matinntak tenker du er å trekke noe «så langt»? 

Svaret ditt ligger jo der - å endre de vanene som gjør at vekta stiger fra det du ville veid med helt ordinær hverdagskost og normal bevegelse. 

Dietter virker absolutt aldri i lengden. 

Ts. Betimelig spm! Er overspising av søtsaker. Helt avhengig av noe søtt for å få en god dag (eller kveld, typisk). Kanskje kan wegovy hjelpe mot søtsug + etablere nye vaner? Men har hørt om flere som hadde akkurat den planen, men gå opp når de slutter på medisinen… da er en jo like langt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts. Betimelig spm! Er overspising av søtsaker. Helt avhengig av noe søtt for å få en god dag (eller kveld, typisk). Kanskje kan wegovy hjelpe mot søtsug + etablere nye vaner? Men har hørt om flere som hadde akkurat den planen, men gå opp når de slutter på medisinen… da er en jo like langt. 

Jeg ville ha begynt med å kutte ut søtsaker noen uker isåfall. Liten avrusning rett og slett. Erstattet det med noe annet som du liker. 

Anonymkode: 29e66...124

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Høyde 165, 92 kg. Helt krise, jeg vet. Skammer meg. At jeg har latt det gå så langt, fatter det ikke. Prøvd ørti ganger å spise mindre og trene mer, men etter 2-3 uker gidder jeg ikke mer. Selvsabotasje!

Hva er best for meg? Prøve å faste? Kan ikke se for meg det skal hjelpe, har ikke nok vilje/egen-kontroll. Vegowy/Saxenda? Slankeoperasjon? Bare 10-15 kg hadde gitt meg betydelig mer livsglede og overskudd. Trenger sårt tips- dere som har lykkes, hva funka? 

Du kan bli forbauset over hvor lite viljestyrke som skal til for å faste. Mange, meg inkludert, har erfart at det kan være røft bare de første dagene. Og det er uendelig mange måter å faste på, så det er ikke sikkert du finner hvilket spisevindu som passer best med en gang. Og det kan forandre seg over tid.

Jeg tror det aller viktigste er å spise nok, altså at du får i deg det kroppen trenger av næring. Og finne en måte å begrense spising av ting som bare gir energi. Problemer med skam og motløshet og kjedsomhet kan du forhåpentligvis få hjelp til gjennom helsevesenet, meditasjon eller annen åndelig/psykologisk praksis.

Min erfaring er at ordentlig mat, lite eller ingen karbohydrater, periodisk faste, trening og meditasjon gjør stor forskjell. Og at veien til bedre helse ikke er strak. Kaloritelling kan fungere for noen, for meg ble det bare stress og jeg spiser heller sjelden og mye uten å veie og telle, passer bare på at jeg først og fremst spiser mat og ikke snop.

Anonymkode: 920f3...110

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Endel sier wegovy osv hjelper på søtsug ja.

Men det man også antar bidrar mest til vektnedgangen er bivirkningene - altså kvalmen og de ganske betydelige mageproblemene ganske mange får.

Det er veldig vanskelig synes jeg å stilne intenst søtsug, og når mange slankeopererte som ikke lengre tåler mye mat ender med alkoholisme så sier det noe om prosessene i kroppen.

Har ikke noe enkelt svar selv, men man MÅ jo uansett jobbe med triggerne man har. Semaglutider eller ei. 

Pri 1 er jo å konsekvent gå forbi godtehylla og si nei absolutt alle turer på butikken. 

Jeg hadde for mange år siden helt intenst sinnsyk lyst på sjokolade 24/7 - var altså helt ekstremt og varte i noen år. Det var som om hjernen bare brølte «sjokolade nå», og for meg ble det egentlig bare verre om jeg «unnet meg litt hver dag/sunne alternativer».

Så for meg måtte jeg bare si nei, hele tiden og alltid. For den intense greia gikk jo ille bort av å spise sjokolade, den gikk liksom bare på en slags hormonell repeat i hjernen 🤷‍♀️

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er det "bare" søtsug eller er det psykisk? Har du det bra i livet, men spiser litt for mye?

Anonymkode: 41eb5...75e

AnonymBruker
Skrevet

Er bare til å spise sunnere. All vektnedgang er i hovedsak matinntak. Trening står kanskje for maks 5% av totalen.

Anonymkode: d9cae...7a9

AnonymBruker
Skrevet

Nå har du jo skrevet hva som er hovedproblemet i ditt kosthold. Det er godteri på kveldene. Da trenger du ikke å fokusere på noe annet i kostholdet ditt enn akkurat dette: godteriet på kvelden. Ikke gjør endringer i resten, det som faktisk fungerer. MEN du har prøvd å slutte tidligere, og ikke klart det. Jeg foreslår å halvere godteriet på kveldstid. Handle inn daglig det du skal ha på kvelden, ikke ha noe liggende i skapene. Og etterhvert kan du kanskje halvere dette igjen. Men ikke tenk at kosthold måå være perfekt. Det er ikke så mange som klarer å droppe det helt, og det er helt ok. Men det å redusere det, vil ha en effekt:)

Anonymkode: f7e45...92c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I vinter hadde jeg BMI på 40. Gikk på en smell på jobb, møtte veggen, ble sykemeldt (det var ikke pga vekta, men pga jobb og alt rundt, det var overhodet ikke gøy). Fikk konstatert høyt blodtrykk (aldri hatt før) og høyt kolesterol (aldri hatt før). Jeg har alltid vært "frisk tjukk", hvis du forstår hva jeg mener.

Har en veldig fin lege. Vi snakket om å ikke bare stoppe "tømmingen" i kropp og sjel, men også fylle på med positive ting. Jeg nevnte Mysimba (føler ikke jeg kan ta meg råd til å betale Saxenda osv selv), men hun hoppet ikke på den idéen umiddelbart. Jeg syntes det var litt dumt DA, men etter noen uker, for første gang i mitt liv, begynte jeg med noe jeg tror jeg kan komme til å gjennomføre. Før har jeg aldri klart det, har vart et par uker før man sklir ut igjen...

Som hos deg TS, så var det ikke selve kostholdet som var problemet. Det var alt utenom. Alt som gikk inn i gapet på kveldstid eller mellom måltidene. Beveget meg en del, har en ganske aktiv jobb, men aldri sånn at pulsen gikk opp eller man blir svett.

Jeg tror endringen var at jeg bestemte meg for å gjøre noe positivt for meg selv, istedenfor å bare være tilstede for alle andre. Og for første gang har jeg faktisk klart å gjennomføre i to måneder. Jeg har gått ned 8 kilo, har BMI på 37,4 (selvfølgelig fortsatt for høyt, men det går riktig vei) og tar bedre valg i kosten, MEN jeg skeier fortsatt ut. Lifesum-appen har gjort en stor forskjell for meg, fordi jeg ble bevisst på hvor de verste kalorifellene var og hvor mye man faktisk kan spise hvis man velger riktigere. Så den anbefaler jeg veldig.

I tillegg har jeg begynt å gå turer som faktisk øker pulsen og gjør at jeg, om ikke blir svett, ihvertfall "klam". Bruker oppoverbakker for det det er verdt. Jeg er faktisk skikkelig dårlig på å bli sliten fysisk, så her må jeg pushe meg. Altså, jeg synes det er "pes" liksom. MEN jeg har jo funnet ut at det faktisk gir meg noe etterpå. Det hadde jeg heller aldri trodd.

Jeg mener ikke å bruke denne tråden til å fortelle min historie. Jeg mener bare å si at det faktisk er håp UTEN medikamenter eller operasjon selv om det ikke føles sånn akkurat nå. Jeg var der selv, men pr i dag er jeg veldig glad for at min fastlege ikke hoppet på min idé om medikamenter med en gang. Det hadde kanskje gått bittelitt fortere i nedgang, men jeg slipper ihvertfall å slutte med medikamenter på et tidspunkt, noe som kan være utfordrende. Jeg har meldt meg inn i et par grupper på Facebook for folk som vurderer eller går på både Mysimba og Saxenda/Wegovy, og selv om mange har god effekt er det mange som har ganske kraftige bivirkninger og sliter en del med det, selv om det selvfølgelig ikke gjelder alle.

Det samme gjelder jo operasjon. For mange går det greit, men for mange innebærer det også livslange komplikasjoner, vitaminmangel, magetrøbbel osv.

Men man må faktisk bestemme seg. Lett å si tenker du kanskje nå, som jeg har fått det til. Men jeg har IKKE fått det til i mange, mange år.... Jeg begynte med å begrense hva jeg spiste om kvelden. Ikke ta med potetgullposen inn i stua, men ta litt i en skål. Så begynte jeg å gå en tur en kveld istedenfor å spise, eller pusse tenner fordi da har man ofte ikke lyst til å spise rett etterpå. Altså, man må bryte vaner. Å sitte ned i sofaen uten å spise noe er vanskelig i starten. Derfor må man gjøre noe annet hvis man føler man er i ferd med å bikke over.

Det andre jeg har gjort er å gå over til knekkebrød istedenfor brød. Blodsukkersvingningene er mye mindre og jeg blir ikke skjelven og uggen som regel når jeg blir sulten, sånn som jeg ofte ble før.... Da er det enklere å ikke ryke på en sjokolade i farta når man føler at man er sulten og skjelven. Helt konkret spiser jeg Wasa Fiber Balance knekkebrød....

Jeg skjønner at det er vanskelig. Og man kan ikke endre alt på en gang. Men jeg kan love deg en ting: hvis du klarer å ligge unna sjokolade, smågodt osv, så blir det faktisk enklere etter hvert. I starten er det pyton! Jeg vet! Men så blir det faktisk enklere.... Så man må ha en plan for hvordan man skal reagere i starten og hva man skal gjøre istedenfor.... Og ikke endre alt med en gang. Endre det med snopet først, og la resten av maten være som den er, dersom det er det enkleste.

Jeg er selvfølgelig ikke i mål på lenge enda, og jeg kan selvfølgelig fortsatt gå på en smell og legge på meg disse kiloene igjen. Men det føles ikke sånn nå. Og det viktigste er at jeg føler at jeg gjør det for meg selv. 

Så til spørsmålet ditt: JA, det er håp! Men jeg vet hvordan det føles at det ikke er det... Men det viser seg faktisk at det er det allikevel. Jeg vet ikke hvordan jeg plutselig fikk det til, og jeg vet det er pyton at folk sier "hvis jeg fikk det til, så kan alle andre også".... Men det er faktisk sånn.... Man får ikke BMI på 40 uten å faktisk spise altfor mye og veldig feil.... Men jeg har klart å endre det, til tross for at jeg har vært sånn i over 10 år....

Dette ble langt, men av og til kan det kanskje hjelpe å høre om andres historie....

Anonymkode: 69a39...0ab

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er vel som regel ikke her problemet ligger. De fleste har full oversikt over hva som bør spises, men det glipper gang på gang likevel. 

Anonymkode: dbddb...18c

Tja. Mange har for dårlege kunnskapar når det kjem til kosthold og kva som faktisk er bra mat for vektnedgang. T.d. tenkjer mange at olje er sunt fordi det er sunt feitt, og brukar fort 1ss olje til steiking. Det er ikkje gunstig når ein skal ned i vekt. Eg visste kva mat som burde etast, fekk likevel hjelp av ernæringsfysiolog når eg gjekk ned i vekt. Då set dei opp ein plan som ein kan følgje utan å tenkje så mykje, og kanskje det då blir lettarei ein startfase. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Wegovy fungerer. Jeg er 160 og veide 99. Nå veier jeg 81 og går fortsatt ned.

Anonymkode: 9cd00...f3f

AnonymBruker
Skrevet

Det som har fungert best for meg som sliter veldig med søtsug om kvelden og solid overvekt er:

- Droppe frokost og spise mellom 11 og 19/20

- spise tre måltider: lunsj 11, middag 16/17 og kveldsmat 19/20

- Få i meg mye proteiner, mål 120 g proteiner hver dag. Så mye proteiner gjør at jeg faktisk klarer å holde meg ganske mett selv om jeg er i kcal underskudd

- Proteiner til hvert måltid, ellers blir jeg veldig sulten. Forsøker ca 30-40 gram proteiner frokost, 60 g middag og 20-30 kveldsmat. Mye grønnsaker fordi det gir volum og metthet. 

- jeg MÅ spise en ordentlig kveldsmat, det er det eneste som holder søtsug i sjakk for meg. 

-registrerer hva jeg spiser på app og logger kcal og at jeg spiser nok proteiner 

-ligger 500 kcal i underskudd 

- jeg må avstå totalt fra godteri også i helger. Fordi hvis jeg først begynner å spise i helgen så tenker jeg på godteri og sjokolade hele tiden i mange uker etterpå…. Og det er vanskelig å avvenne sukkercravingen!!!

Anonymkode: f40b3...526

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...