Gjest Belinda B Skrevet 17. mai 2023 #1 Skrevet 17. mai 2023 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/l3eJOy/varslet-om-steinkjer-siktede-i-2017 Det kommer fram at politiet er varslet på forhånd, men tilsynelatende ikke tatt varslene på nok alvor. Siktede ble heller ikke vurdert som myk nok for tvangsinnleggelse. Vi hører stadig om såkalte psykiatridrap - gjerningspersoner som har hatt tilknytning til psykiatrien eller får oppfølging fra psykisk helsevern mens drapene begås. Noen ber gjentatte ganger om hjelp før det smeller, mens andre burde ha blitt fanget opp av psykiatrien. Felles for disse to er likevel spørsmålet om: Er det psykiatrien sin feil eller personen sin feil? Med personen sin «feil» mener jeg personer som har skyldene og derfor kan stilles strafferettslig til ansvar. Jeg forstår at de ikke kan styre sin egen «vilje». For min del tenker jeg at det ikke er så enkelt som «enten-eller». Jeg tenker at det i noen tilfeller er psykiatrien sin feil, i noen tilfeller personens feil, i noen tilfeller begges feil og en sjelden gang ingens feil. På den ene siden kan man unngå at folk begår alvorlige forbrytelser ved at folk får riktig behandling og riktige medisiner, og at både helsevesenet og pasienten selv tar ansvar for dette. På den andre siden kan man ikke låse inn personer med selvmords- eller drapstanker på psykiatriske avdelinger over lengre tid med tilsyn 24/7. Jeg synes det for ofte fort blir skyldt på systemet eller lovverket, men realiteten er at selv om lovverket har blitt meget strengt og man må ha en psykoselignende tilstand for å bli dømt til tvungent psykisk helsevern, kan en ikke-psykotisk person etter en helhetsvurdering bli vurdert som så syk at tilstanden kan sidestilles med et funksjonstap man ser ved psykose og derfor legges inn på sivilt tvungent psykisk helsevern. Det er heller ikke systemet som tar livet av folk, men jeg mener det er viktig at systemet blir stilt til ansvar dersom det har sviktet i tilbudet. Kjør debatt!
Trikker Skrevet 18. mai 2023 #2 Skrevet 18. mai 2023 Hva tenker du politiet skal gjøre da, fengsle folk preventivt? 3
Gjest paprikaskrue Skrevet 19. mai 2023 #3 Skrevet 19. mai 2023 Hør på podcasten Mannen i Theresesgate. Der ble ikke klare råd fra rettspsykiatere fulgt av helsetjenesten og det endte i en tragedie som med en viss sansylighet kunne være unngått. En av de verste tingene med denne saken er at utlendingspolitet kom på besøk mens han var i en helt fortvilet og sårbar situasjon og at de skulle sende ut en psykisk syk person til ingenting er vanskelig å forstå. Så ufattelig trist... https://radio.nrk.no/podkast/radiodokumentaren/sesong/mannen-i-theresesgate
Michaelhe Skrevet 19. mai 2023 #4 Skrevet 19. mai 2023 Belinda B skrev (På 17.5.2023 den 22.12): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/l3eJOy/varslet-om-steinkjer-siktede-i-2017 Det kommer fram at politiet er varslet på forhånd, men tilsynelatende ikke tatt varslene på nok alvor. Siktede ble heller ikke vurdert som myk nok for tvangsinnleggelse. Vi hører stadig om såkalte psykiatridrap - gjerningspersoner som har hatt tilknytning til psykiatrien eller får oppfølging fra psykisk helsevern mens drapene begås. Noen ber gjentatte ganger om hjelp før det smeller, mens andre burde ha blitt fanget opp av psykiatrien. Felles for disse to er likevel spørsmålet om: Er det psykiatrien sin feil eller personen sin feil? Med personen sin «feil» mener jeg personer som har skyldene og derfor kan stilles strafferettslig til ansvar. Jeg forstår at de ikke kan styre sin egen «vilje». For min del tenker jeg at det ikke er så enkelt som «enten-eller». Jeg tenker at det i noen tilfeller er psykiatrien sin feil, i noen tilfeller personens feil, i noen tilfeller begges feil og en sjelden gang ingens feil. På den ene siden kan man unngå at folk begår alvorlige forbrytelser ved at folk får riktig behandling og riktige medisiner, og at både helsevesenet og pasienten selv tar ansvar for dette. På den andre siden kan man ikke låse inn personer med selvmords- eller drapstanker på psykiatriske avdelinger over lengre tid med tilsyn 24/7. Jeg synes det for ofte fort blir skyldt på systemet eller lovverket, men realiteten er at selv om lovverket har blitt meget strengt og man må ha en psykoselignende tilstand for å bli dømt til tvungent psykisk helsevern, kan en ikke-psykotisk person etter en helhetsvurdering bli vurdert som så syk at tilstanden kan sidestilles med et funksjonstap man ser ved psykose og derfor legges inn på sivilt tvungent psykisk helsevern. Det er heller ikke systemet som tar livet av folk, men jeg mener det er viktig at systemet blir stilt til ansvar dersom det har sviktet i tilbudet. Kjør debatt! Det er kø i psykiatrien. De blir gradert. Du er gal, helt klart, men ikke gal nok. Det står en mann med motorsag og napleonskostyme på venterommet etc. Dernest finnes det ikke noe sted å gjøre av folk. De skal ikke være lenge i en institusjon, og da må de ut. Man trenger altså noe midt mellom, en litt åpen institusjon, boenhet etc. Mange problemer tror jeg også kunne blitt løst ved hjelp av medisiner med lang virkningstid. En sprøyte i måneden i stedet for en pille hver dag. Ingen tvinger noe hver bidige dag gjennom et slags ritualisert overgrep. 1
Topsi Skrevet 19. mai 2023 #5 Skrevet 19. mai 2023 Michaelhe skrev (4 minutter siden): Det er kø i psykiatrien. De blir gradert. Du er gal, helt klart, men ikke gal nok. Det står en mann med motorsag og napleonskostyme på venterommet etc. Dernest finnes det ikke noe sted å gjøre av folk. De skal ikke være lenge i en institusjon, og da må de ut. Man trenger altså noe midt mellom, en litt åpen institusjon, boenhet etc. Mange problemer tror jeg også kunne blitt løst ved hjelp av medisiner med lang virkningstid. En sprøyte i måneden i stedet for en pille hver dag. Ingen tvinger noe hver bidige dag gjennom et slags ritualisert overgrep. Depotqprøyter finnes allerede, men det er svært strenge regler for å bruke det mot pasientens vilje
Michaelhe Skrevet 19. mai 2023 #6 Skrevet 19. mai 2023 Topsi skrev (11 minutter siden): Depotqprøyter finnes allerede, men det er svært strenge regler for å bruke det mot pasientens vilje En sprøte er bedre enn gjentatt bruk av vold. Men man må passe veldig nøye på at det ikke er snakk om bivirkninger. Man snakker om ne person som selv kanskje ikke er i stand til å gi korrekt beskjed.
Topsi Skrevet 19. mai 2023 #7 Skrevet 19. mai 2023 Michaelhe skrev (1 minutt siden): En sprøte er bedre enn gjentatt bruk av vold. Men man må passe veldig nøye på at det ikke er snakk om bivirkninger. Man snakker om ne person som selv kanskje ikke er i stand til å gi korrekt beskjed. Disse medisinene har alvorlige bivirkninger som alvorlig vektøkning, sløvhet, parkinsonistiske symptomer som aldri går bort, plutselig død eller Malignt Nevroleptika Syndrom som kan være dødelig
sicario Skrevet 19. mai 2023 #8 Skrevet 19. mai 2023 Topsi skrev (17 minutter siden): Depotqprøyter finnes allerede, men det er svært strenge regler for å bruke det mot pasientens vilje De to jeg jobber med under «tph» som får depot, er begge drapsmenn. Lista ligger høyt.
Michaelhe Skrevet 19. mai 2023 #9 Skrevet 19. mai 2023 (endret) Topsi skrev (27 minutter siden): Disse medisinene har alvorlige bivirkninger som alvorlig vektøkning, sløvhet, parkinsonistiske symptomer som aldri går bort, plutselig død eller Malignt Nevroleptika Syndrom som kan være dødelig Jeg skriver det jeg gjorde fordi jeg selv fikk en medisin en gang, som over tid ga meg hjerteproblemer (bekeftet i EKG). Med en gang pillen var borte forsvant problemene. Men det var ikke slik at jeg øyeblikkelig knyttet symptomene til pillen. Det finnes mange piller i verden, og alle har ulik kropp. Det er ikke slik som oftest at det ikke finnes alternativer. Derfor er det ingen grunn til å la være å lytte. Det finnes dessuten lister i felleskatalogen over de vanlige bivirkningene, og disse kan man sette opp en automatisert varsling for. Men en gang visse plager skrives inn i journalen og pasienten bruker en bestemt medisin, så spretter det opp en stor rød advarsel. Endret 19. mai 2023 av Michaelhe
Gjest Belinda B Skrevet 19. mai 2023 #10 Skrevet 19. mai 2023 Trikker skrev (20 timer siden): Hva tenker du politiet skal gjøre da, fengsle folk preventivt? Nei. 😉 Jeg har bevisst unngått å omtale politiet i store deler av innlegget, fordi jeg mener at det er helsevesenets oppgave å fange opp og behandle svært syke mennesker som står i fare for å begå alvorlig kriminalitet. Politiet kan bruke sine inngripende virkemidler først etter at ugjerningen er begått, mens terskelen er noe lavere i psykisk helsevern.
Gjest Belinda B Skrevet 19. mai 2023 #11 Skrevet 19. mai 2023 Michaelhe skrev (54 minutter siden): Det er kø i psykiatrien. De blir gradert. Du er gal, helt klart, men ikke gal nok. Det står en mann med motorsag og napleonskostyme på venterommet etc. Dernest finnes det ikke noe sted å gjøre av folk. De skal ikke være lenge i en institusjon, og da må de ut. Man trenger altså noe midt mellom, en litt åpen institusjon, boenhet etc. Mange problemer tror jeg også kunne blitt løst ved hjelp av medisiner med lang virkningstid. En sprøyte i måneden i stedet for en pille hver dag. Ingen tvinger noe hver bidige dag gjennom et slags ritualisert overgrep. Jeg er helt enig. Det har blitt en «policy» om at man i utgangspunktet ikke skal «bo» på sykehus, men noen er så syke at de ikke bør skrives ut til egen bolig. Randi Rosenqvist har i flere år snakket om såkalte sikkerhetshjem - hjem som er i balansepunktet mellom frihet og tvang. De vil få størst mulig grad av frihet, men at det likevel er tvangsmuligheter og rammer slik at vedkommende slipper å være kasteball i psykiatrien. Topsi skrev (34 minutter siden): Disse medisinene har alvorlige bivirkninger som alvorlig vektøkning, sløvhet, parkinsonistiske symptomer som aldri går bort, plutselig død eller Malignt Nevroleptika Syndrom som kan være dødelig Bivirkningene er mange, særlig vektøkning (jeg la på meg 20 kg av store doser antipsykotika), men dette skjer meget sjeldent: «parkinsonistiske symptomer som aldri går bort, plutselig død eller Malignt Nevroleptika Syndrom som kan være dødelig». Sløvhet er heller ikke en alvorlig bivirkning. I noen tilfeller kan det faktisk være hensiktsmessig for å dempe psykosen. sicario skrev (31 minutter siden): De to jeg jobber med under «tph» som får depot, er begge drapsmenn. Lista ligger høyt. Terskelen er nokså høy, men folk trenger ikke å ha begått alvorlig kriminalitet for å komme under tvungent vern uten døgnopphold. Jeg vet om flere som får depotinjeksjoner, både innlagt og ute, som ikke har begått alvorlig kriminalitet.
Supermennesket Skrevet 19. mai 2023 #12 Skrevet 19. mai 2023 Det er psykiatrien som opptrer uaktsomt. Propper dem full med medisiner, gir dem en diagnose som kanskje stemmer og overlater dem til seg selv. Neimen ikke rart at noen begår drap. Hva ville du ha gjort hvis alt du følte var mental smerte?
Topsi Skrevet 19. mai 2023 #13 Skrevet 19. mai 2023 Hvis du ser på hva svært vanlige og vanlige bivirkninger betyr, f eks akatisi, så ser du dette er bivirknknger som i svært stor grad påvirker folks liv. I noen tilfeller må de brukes,.men i den grad det brukes idag?
Supermennesket Skrevet 19. mai 2023 #14 Skrevet 19. mai 2023 Topsi skrev (2 minutter siden): Hvis du ser på hva svært vanlige og vanlige bivirkninger betyr, f eks akatisi, så ser du dette er bivirknknger som i svært stor grad påvirker folks liv. I noen tilfeller må de brukes,.men i den grad det brukes idag? Helt enig. Vi kunne godt fått et bilde av de psykiske bivirkningene også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå