Gå til innhold

Ansatt-pasient relasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er innlagt på psykiatrisk og jeg har fått veldig god kontakt med en sykepleier som er meget kunnskapsrik og faglig dyktig, men han er en skravlefant med stor og han kommer hele tiden med avsporinger. Når jeg tar initiativ til støttesamtaler med han får vi snakket om temaet jeg tok opp i seriøst 5 min før han avsporer til helt andre områder, f.eks. historie, geografi osv. Slik kan han holde på i 2 timer og han stopper seriøst aldri å prate. I flere av samtalene har jeg grått når vi har begynt å snakke fordi jeg hadde et kraftig sammenbrudd og jeg gråter bare enda mer når han snakker uten at han tar pause fra snakkingen sin. Jeg jatter jo bare med og nikker anerkjennende fordi jeg vil ikke være uhøflig, men vi er flere som har lagt merke til at han snakker voldsomt mye om andre ting når jeg trenger støttesamtaler og han sier selv at han er klar over at han er en skravlefant. Hvordan kan jeg ta det opp med vedkommende på en høflig og saklig måte? 🥹

Anonymkode: f21d8...f97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si som det er. Eller så snakker du med for eksempel legen eller psykologen din.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (22 minutter siden):

Si som det er. Eller så snakker du med for eksempel legen eller psykologen din.

Hvordan kan jeg si det?

AnonymBruker
Skrevet

Ikke ta det opp med han. Dersom han ikke gjør jobben sin tar du det opp med lederen hans. 

Anonymkode: 71504...960

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke ta det opp med han. Dersom han ikke gjør jobben sin tar du det opp med lederen hans. 

Jeg kommer ikke til å gå til lederen hans. Dette er en ansatt jeg har en veldig god relasjon til.

AnonymBruker
Skrevet

Klarer du å skrive ned det du skrev her og vise til ham? 

Anonymkode: 8d7e9...c75

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Klarer du å skrive ned det du skrev her og vise til ham? 

Anonymkode: 8d7e9...c75

Beklager, det klarer jeg ikke. Jeg er konfliktsky overfor de jeg liker og jeg trenger noen formuleringer til hvordan jeg kan ta det opp med han.. Kanskje mer indirekte. 🥹🫣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kommer ikke til å gå til lederen hans. Dette er en ansatt jeg har en veldig god relasjon til.

Det er akkurat grunnen til at jeg ikke syns du bør si det direkte. Han er sannsynligvis slik med alle pasientene. Du kan be om å få være anonym. Det er lederen som skal sørge for at de ansatte gjør en god jobb. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er akkurat grunnen til at jeg ikke syns du bør si det direkte. Han er sannsynligvis slik med alle pasientene. Du kan be om å få være anonym. Det er lederen som skal sørge for at de ansatte gjør en god jobb. 

Jeg vet det, men vi er få pasienter på avdelingen nå og han vil skjønne med en gang hvem det kommer fra fordi han jobber mye med meg av gode grunner…

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan kan jeg si det?

Når du.... så føler jeg at....

Denne personen tror sikkert at denne metoden å kommunisere med deg er noe positivt for deg, og ønsker å få vite at det fungerer mot sin hensikt.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i all verden ønsker du støttesamtaler med en sykepleier?

Anonymkode: dce94...edb

Gjest Refreng
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Beklager, det klarer jeg ikke. Jeg er konfliktsky overfor de jeg liker og jeg trenger noen formuleringer til hvordan jeg kan ta det opp med han.. Kanskje mer indirekte. 🥹🫣

Hva tenker du om at andre pasienter på avdelingen trenger sårt støtte, men får ikke støtte fra denne personen? Hva tenker du om at noen av de skulle ønske noen sa fra? Hva om du sier fra, og ting blir bedre? Andre på avdelingen får da støtten de sårt trenger?

AnonymBruker
Skrevet

Jøss, makan til selvsentrerte mennesker. Som vil være "psyke". 

Joa, alt forandrer seg nå. Sidene du er innlagt, alt tilpasses deg i skrivende stund nå. 

Anonymkode: 3ae34...7db

AnonymBruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Når du.... så føler jeg at....

Denne personen tror sikkert at denne metoden å kommunisere med deg er noe positivt for deg, og ønsker å få vite at det fungerer mot sin hensikt.

Ja, det er en god måte. Takk.

hilsen ts

AnonymBruker
Skrevet

Leit at det oppleves sånn!

Jeg tenker det er en vanlig teknikk for å få folk til å se det er en verden utenfor det psyke også. Det er få som blir bedre av å prate om problemene sine «døgnet rundt».

Og det er vel satt av egen tid til at du skal få snakke om utfordringene dine med en behandler?  Der kan du jo evt nevne at du opplever at enkelte ansatte fort snakker seg bort fra «problemet» du kommer med og høre hva behandler mener. Kanskje du kan få noen råd der. 

Evt får du starte samtalen med å si -kan du høre på meg uten å spore av? 

Lykke til🙂 

Anonymkode: ad528...34c

Skrevet

Min første tanke var om dette faktisk faller innunder den ansattes arbeidsoppgaver, og i hvilken grad man kan forvente. Motivasjon, eller en to timers aktivitet hvor man også snakker sammen er jo en ting, men hvor mye kan du forvente?

Den andre tanken som slår meg er at dette pasientforholdet er litt ugreit. Du er inne på psyk av en grunn. Dine følelser knyttet til sykepleier gjør at du legger bånd på deg. Dette vil påvirke ditt utbytte av behandlingen da du lar lojalitet til sykepleier overskygge ditt behov for behandling. 

For sykepleier er dette en jobb. Du er der fordi dette er ditt liv og nå trenger du hjelp. ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor i all verden ønsker du støttesamtaler med en sykepleier?

Anonymkode: dce94...edb

Nei si det, kanskje en skal ansette psykiatere som miljøpersonale, for det er jo overflod av dem.... og sykepleiere kan jo absolutt ikke prate med folk om vanskelige ting. Helt enig med deg. Helt absurd å prate med en sykepleier om vanskelige ting utenom terapisamtaler...

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Leit at det oppleves sånn!

Jeg tenker det er en vanlig teknikk for å få folk til å se det er en verden utenfor det psyke også. Det er få som blir bedre av å prate om problemene sine «døgnet rundt».

Og det er vel satt av egen tid til at du skal få snakke om utfordringene dine med en behandler?  Der kan du jo evt nevne at du opplever at enkelte ansatte fort snakker seg bort fra «problemet» du kommer med og høre hva behandler mener. Kanskje du kan få noen råd der. 

Evt får du starte samtalen med å si -kan du høre på meg uten å spore av? 

Lykke til🙂 

Anonymkode: ad528...34c

Det er helt vanlig å ha samtaler med miljøkontakten sin og ikke bare med behandler. Det er ikke den ansattes oppgave å spore av samtalen etter fem minutter. Men å sitte i to timer non stop og snakke om problemene er heller ikke heldig. 

Denne sykepleieren ser ut til å slite med å finne en balanse mellom å være en god lytter og samtalepartner og å hjelpe til med avledning. Samt mangler noen sosiale antenner for man sitter ikke to timer i strekk og forteller om alt mellom himmel og jord til en pasient som bare jatter med. Da skjønner man at det er på tide å avslutte samtalen når interessen til å snakke så mye om det ikke er der. Eventuelt faktisk sporer samtalen tilbake til det pasienten trengte å snakke om. 

Hva pasienten snakker om er noe sykepleier rapporterer videre slik at behandler får mer inntrykk av pasienten enn kun de oppsatte samtalene.

Endret av Purple_Pixiedust
AnonymBruker
Skrevet

Noe jeg kan tenke meg er at han snakker om andre ting for at du ikke skal grave deg helt ned i problemene. At han gjør det med vilje, som en del av behandlingen, for å hjelpe deg å endre fokus eller slappe mer av.

Du kan vel øve deg litt på å si hva du tenker? Verden går ikke under om du stiller et spørsmål eller forteller hva du ønsker. Han hadde nok taklet det helt fint om du var ærlig og sa, ok, men egentlig er ikke dette så veldig interessant for meg akkurat nå. Jeg plages veldig av denne tingen og vil snakke litt mer om det. Kanskje det hadde vært fint å oppleve?

Anonymkode: 43662...36b

AnonymBruker
Skrevet

Du kan si at du har behov for å prate litt mer om de ting som er relevant for deg og din situasjon? Da legger du det ikke frem som en kritikk mot ham, men hva du har behov for.

Anonymkode: 7e821...fc8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...