Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det forskjell på hvordan man blir behandlet på sykehuset under fødsel nr 1 og i ettertid, vs fødsel nr 2 eller 3? 

Anonymkode: 81fae...744

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er mitt inntrykk, ja. Har ikke opplevd selv men har hørt at man kan bli mer overlatt til seg selv, spesielt hvis det er ekstra travelt og det er lite folk på jobb. De tenker vel at man har vært igjennom det før, så da trenger man mindre tett oppfølging?

Anonymkode: 0570e...b5e

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å sammenligne da første var risikofødsel med tett oppfølging uansett, mens andre var en helt vanlig fødsel uten komplikasjoner. Hovedforskjellen for meg var at jeg følte jeg ble mer lyttet til som annengangs egentlig. F.eks fikk komme rett inn på føden når jeg selv syns det kjentes som på tide å dra (og det var det, hadde visst åtte cm åpning 😊). Det at jeg hadde mer erfaring på barsel gjorde også at jeg visste bedre hva å be om hjelp med (f.eks kanskje sugetaket ser bra ut men det kjennes likevel feil ut sånn og sånn). 

Anonymkode: 66ff1...2d5

AnonymBruker
Skrevet

Fødte på et stort, travelt sykehus og fikk nær null oppfølging hverken første eller andre gang 😕 barsel var rett og slett en trist opplevelse. Veldig glad for at jeg hadde friske babyer som skjønte ammingen stort sett av seg selv.

Den største forskjellen her er at førstegangsfødende blir prioritert for familierom, sånn at far også kan overnatte en eller to netter sammen med mor og barn.

Anonymkode: 87d13...4a0

AnonymBruker
Skrevet

Ja, til en viss grad et det det. Men jeg hadde jordmor med meg hele andre fødsel, fordi pappaen ikke rakk å være med. 

Anonymkode: e24d2...f14

• Liker 1
Skrevet

Jeg merket ingen forskjell på behandling. Fikk like god oppfølging med nr 2 og 3 som med nr 1.

AnonymBruker
Skrevet

Hvertfall forskjell på når man får komme inn på føden, er mitt inntrykk. Som førstegangsfødende fikk jeg beskjed om at «du er jo førstegangsfødende, så det kan ta laaaaang tid :)«, selv om jeg hadde sterke og regelmessige rier😅 holdt på å føde i gangen da jeg endelig fikk komme inn😅 da jeg spurte om forskjellen på barselavdeling og barselhotell fikk jeg til svar at «barselhotell er kjekt for andregangsfødende som allerede kan stell av barn, amming osv., da får dere være litt mer i fred og slipper å ha oss sykepleiere komme inn og ut av rommet» (aka mindre oppfølging, tolket jeg det som🙈). 

Anonymkode: daf4a...da2

AnonymBruker
Skrevet

Ja, absolutt. Med barn nummer tre fikk jeg nesten ikke hjelp i det hele tatt etter at jeg var i form til å komme meg opp av senga selv (keisersnitt), de bare stakk innom på starten og slutten av skiftet. Spesielt på helsestasjonen var det tydelig at helsesykepleier bare «du er tredjegangs, du kan alt». 🤣

Anonymkode: 6a597...bc4

Skrevet

Fødte på Ullevål og synes jeg fikk lik oppfølging under begge fødsler. Kortere tid på barselhotellet, men mer oppfølging/informasjon gang nr 2 på hotellet. Mulig det er endret noen rutiner siden det er 5 år mellom fødslene. 

AnonymBruker
Skrevet

Veldig stor forskjell i svangerskapet! Med første ble jeg kalt hysterisk, med andre ble jeg tatt på alvor. Fødselsmessig var den første en laaaaang og seig greie på 40 timer, mens andre tok halvannen time, så det er ikke så veldig sammenlignbart. 

Merket det godt etter fødsel da, som andregangsmor hadde jeg en langt større trygghet i meg selv. Som førstegangs hadde jeg jo ikke peiling, men med nr 2 satt alt i fingrene fra før, så det har vært mye enklere 😊

Anonymkode: 8d122...026

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Veldig stor forskjell i svangerskapet! Med første ble jeg kalt hysterisk, med andre ble jeg tatt på alvor. Fødselsmessig var den første en laaaaang og seig greie på 40 timer, mens andre tok halvannen time, så det er ikke så veldig sammenlignbart. 

Merket det godt etter fødsel da, som andregangsmor hadde jeg en langt større trygghet i meg selv. Som førstegangs hadde jeg jo ikke peiling, men med nr 2 satt alt i fingrene fra før, så det har vært mye enklere 😊

Det er jo noe med det... som flergangs så vet man kanskje hvordan man ikke vil ha det? Og sier ifra om det. Som førstegangs aner man jo ingenting og kommer ikke på å protestere på noe.

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å sammenlikne 1. med full fødestue, vannlekkasje og ombygning, med 2. med få fødsler og ansatte med god tid. Jeg fikk mye bedre og tettere oppfølging med andre 😅

Anonymkode: 491d6...b85

AnonymBruker
Skrevet

Ja, man får ligge inne kortere. 3 dager versus 2 dager. Og man får ikke opplæring i bleieskift, amming osv uten at man selv ber om det.

Anonymkode: 60b47...8b3

AnonymBruker
Skrevet

Ja, ble skikkelig dårlig behandlet som 2. gangs fødende. Til slutt dro jeg bare hjem, var bedre å være hjemme uten hjelp, enn på «glattcelle» uten hjelp.

Anonymkode: 20d9a...b59

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Følte de tok meg mye mer på alvor som andregangs. Da jeg skulle føde nr 3 hadde de så tiltro til absolutt alt jeg sa at det ikke ble stilt spørsmål til noe som helst. "Dette har du gjort før så det vet du best selv" fikk jeg høre både igjennom svangerskapet og da riene startet. Jeg fikk innvilget keisersnitt pga fødselsangst uten tiltak eller diskusjon også fordi jeg hadde født 2 barn fra før både med og uten epidural og visste hva jeg gikk til. Nå er det en helt annen historie med mye mer dybde enn som så forsåvidt, men det er et godt bilde av hvor mye tillit de hadde til meg og mine behov når jeg hadde gjort det før.

Anonymkode: 6be33...050

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er mye tilfeldig. Men jeg har i hvert fall fått beskjed om at de prioriterte at alle førstegangsfødende fikk fødestue med fødeseng på Ahus. De kan dele av i et mottaksrom og selve fødestua om det er veldig høyt press og fullt, og førstegangsfødende skulle ikke føde på mottaksrommet. 

Ellers opplevde jeg personlig å bli tatt mer på alvor andre gang, særlig over telefon da jeg ringte for å si at jeg trodde vi burde komme. Det opplevdes som de mente jeg visste hva jeg snakket om, i motsetning til første gang. 

Anonymkode: c3ff7...9b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er jo noe med det... som flergangs så vet man kanskje hvordan man ikke vil ha det? Og sier ifra om det. Som førstegangs aner man jo ingenting og kommer ikke på å protestere på noe.

Absolutt. Men det er litt bekymringsverdig hvordan tonen endrer seg hvis man feks ringer inn grunnet lite liv, med én gang man sier man er andregangs (eller mer) så blir man plutselig tatt på alvor. Føler ikke jeg hadde noe mer kontroll på det ved runde to 🤭

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble behandlet langt bedre ved fødsel nr 2 enn ved fødsel nr 1. 

Men det har nok mye med at ved fødsel nr 1 havnet jeg på en avdeling som har fått mye kritikk for elendig behandling av mødre, og dette i tillegg i en ekstrem-travel periode. Fikk null hjelp, og kun kjeft og frekke kommentarer. 

Ved fødsel nr 2 trenge jeg ingen hjelp, men opplevde at de ansatte titt og ofte stakk hodet inn og spurte om jeg trengte noe. 

Anonymkode: 72ee4...bbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...