Gå til innhold

Barnehagen krever 5 (!!!) skift

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

3 skift til vanlig og 5 eller flere skift ved avvenning av bleie. 
3 skift går fort hvis det regner, barnet har avføring til nakken eller nabobarnet spyr på barnet ditt under lunsj. 
Se etter brukte klær på finn eller billige tights og gensere på HM, sparkjøp osv. 

Anonymkode: a756e...551

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Etter tre år i barnehagen har det aldri vært behov for mer enn ett skift (men har alltid to) for min gutt.

Anonymkode: 2aa33...91a

Det er nok ikke vanlig å trenge så lite..

Anonymkode: e8609...b3f

AnonymBruker

Det kan de ikke kreve. Spør hvorfor de ber om så mange skift. Kanskje har dere kun lov å fylla på hylla en gang i uka (?)

Min hadde veldig sjelden behov for skift. Tror de brukte skifteklærne to-tre ganger i løpet av årene hun gikk i barnehagen. Startet som toåring men likevel. 

Anonymkode: 3a80d...02e

Annonse

AnonymBruker

Barnehagen vår ønsker egentlig bare 2-3 helskift med "innetøy" på småbarn, men vi har 7 fordi det enkelte dager går mer enn 2 skift, haha. Det kan gå 3-4 de dagene de har en ny vikar innom. Griseungen har en litt kronglete tissestråle under bleieskift som de faste har funnet teknikker på å kontrollere, mens med nye vikarer blir det fort et helskift etter hvert bleieskift. 😅

Anonymkode: 98fe7...74d

AnonymBruker

Jeg synes ikke 5 skift er mye på småbarn så lenge det er plass til det i byttekassen. De skriver nok 5 skift fordi de vil sikre seg at barna har nok skift. Det er ikke alle foreldre som er flinke til å ta med tilsvarende tøy dagen etter de har fått med skittent hjem. Jeg jobber i barnehage og på min avdeling har jeg skrevet 3 skift, noen trenger mer og andre er knapt innom 1 skift i uka. Barn er forskjellige og man ser jo etterhvert hva som er behovet. Noen barn går gjennom 2-4 skift på 1 dag, de bæsjer/tisser gjennom, sikler ut bodyen, søler med vann/mat og blir våt gjennom regntøyet, da er det dumt å ha for lite skift. Om du mener barnet ditt klarer seg med 3 skift i kassen og er flink til å ta med nytt tilbake dagen etter så er det ingen i barnehagen som legger seg opp i dette. På min avdeling har jeg utstyrslister i hver byttekasse, det er ingen som følger denne til punkt og prikke. Det viktigste er jo at barnet har nok klær til å holde seg varm og tørr gjennom en aktiv dag i barnehagen. 

Anonymkode: 3b4bd...90a

• Liker 3
AnonymBruker

Kravet blir slik fordi for mange foreldre er alt for sløve til å følge opp at det er rene skifteklær i barnehagen.

Ved å kreve 5 skift er det større sjanse for at alle har i hvert fall 2-3 nødvendige skift.

Noe herk å måtte styre med å låne klær hos andre, eller at barnehagen må ha ekstra låne-klær - som en aldri får igjen.

Anonymkode: 0663e...094

• Liker 2
AnonymBruker

Her ber de oss ta med klær hjem hvis det blir mer enn to skift, fordi hylla blir så uoversiktlig. 
Men i noen tilfeller kan det være nødvendig med mer enn to skift, for eksempel ved pottetrening eller hvis det er mye uhell eller lekkasje fra bleien. Da må man jo lytte til det barnehagen sier.

Anonymkode: 593f1...bad

• Liker 1

Annonse

Det var mye, ja! Vi har aldri mer enn to skift liggende, er da fint i stand til å ta med nytt hjemmefra når et skift er brukt... 

Dersom barna jevnlig blir våte av å være ute og må skifte når de kommer inn så tror jeg det er fornuftig å ta en titt på yttertøyet. Er det hullete? Er det hensiktsmessig? Skaff noe som holder barnet tørt eller få barnehagen til å se over rutinene sine for påkledning. 

AnonymBruker

Hør hvorfor. Er problemet egentlig at yttertøyet ikke er tett? Eller at noen foreldre ikke kommer med rent tøy når de får skittent/vått tøy med hjem? Har de ikke tørkeskap? Må dere ha 5 utedresser også? Hvordan får de plass til alle disse klærne? 🤔

Anonymkode: fd7fd...91a

• Liker 2
AnonymBruker
Surriball skrev (9 minutter siden):

Det var mye, ja! Vi har aldri mer enn to skift liggende, er da fint i stand til å ta med nytt hjemmefra når et skift er brukt... 

Dersom barna jevnlig blir våte av å være ute og må skifte når de kommer inn så tror jeg det er fornuftig å ta en titt på yttertøyet. Er det hullete? Er det hensiktsmessig? Skaff noe som holder barnet tørt eller få barnehagen til å se over rutinene sine for påkledning. 

Jeg vil gjerne vite hvilket regntøy som holder tett rundt små barnehender som brukes til å leke med vann(type stikke henda nedi for å finne steiner på bunn, fylle sandleker og bøtter med vann og bære rundt uten nok kontroll til å helle ned over armene) og jeg kan ikke kreve at de ansatte løper etter med regnvotter hele utetida når de rives av etter 5 sek. 
Det hjalp forresten når siste rest av vinter forsvant og flere deler av uteområdet ble tilgjengelig, og hun ikke bare ville leke med vann. 

Anonymkode: f9578...f11

• Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Omtrent alle klærne dere har?😱

Anonymkode: e8609...b3f

Fra 0 til 3 år holder faktisk 5 bukser og 5 bodyer eller overdeler lenge. 

Har aldri hatt behov for mer. Vi vasker klær 2 ganger pr uke

Anonymkode: e27e7...65b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Oi, det var voldsomt mye. Husker ikke hva barnehagen vår sier, men vi har i hvert fall alltid to skift liggende. Og har ikke fått noen klager på det, så tolker det som at det er helt innafor.

Hvis hun har fått bruk for skiftetøyet når vi henter, tar vi med nytt sett tilbake dagen etterpå. Hun har aldri hatt behov for begge settene som ligger der i løpet av én dag, så jeg kan ikke helt se for meg hvorfor det noen gang skulle vært behov for helle fem sett med klær.

Og ja, det blir jo fryktelig dyrt å ha 5 sett med bare reserveklær liggende i barnhagen!

Anonymkode: 3f0d5...2be

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er ikke det veldig mye å ha liggende der? Altså 5 bodyer, 5 bukser, 5 sokker, 5 longs/strømper osv. 

Det er jo omtrent alle klærne vi har😅

Kan ikke se for meg på noen måte hvordan det skal være behov for så masse skiftetøy i løpet av en dag eller to. 

Hvor mange krever deres barnehage?

Anonymkode: 003ca...70d

Er det alle klærne du har til barnet ditt? Det var fryktelig lite.

I vår barnehage er det to skift som skal være tilgjengelig. Jeg har 5 skift ca. Greit å ha ekstra. 

Anonymkode: 041d3...bc2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...