Gå til innhold

Påstand: Fjordland er ikke et ernæringsmessig fullverdig alternativ

Gjest Belinda B

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva sammenligner du det med? Jeg spiser fjorland 2-3 ganger i uken, når jeg jobber senvakt . Stort sett kjøttkaker, innimellom pasta. Digger den kalkunen de har til jul, den sausen er så god. Og før jul blir det noen kvelder med risgrøt og. 
hjemmelaget er bedre og kanskje sunnere, men det er ikke et alternativ når jeg jobber sent. Det er hva man spiser gjennom dagen, uken og året som er avgjørende om en spiser sunt, og det finnes masse raske alternativer som er mindre sunne og dyrere enn Fjordland. 

Anonymkode: bda48...83f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva sammenligner du det med? Jeg spiser fjorland 2-3 ganger i uken, når jeg jobber senvakt . Stort sett kjøttkaker, innimellom pasta. Digger den kalkunen de har til jul, den sausen er så god. Og før jul blir det noen kvelder med risgrøt og. 
hjemmelaget er bedre og kanskje sunnere, men det er ikke et alternativ når jeg jobber sent. Det er hva man spiser gjennom dagen, uken og året som er avgjørende om en spiser sunt, og det finnes masse raske alternativer som er mindre sunne og dyrere enn Fjordland. 

Det er jo bare fordi du ikke gidder. Det går fint an å preppe mat på forhånd og ta med på jobb på senvakt.

Risgrøten inneholder det samme som hjemmelaget, så der er det ingen forskjell.

Anonymkode: 91d84...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er oppvokst på ferdigmat. Ikke stikk mot foreldrene mine, de hadde nok med sitt. Ikke god til å lage mat selv, og kanskje smaksløkene mine er ødelagte, men fjordland smaker helt greit. Helsa går rundt den og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jovisst er det et bra alternativ. Ikke noe galt med Fjordlandmiddager. :spise: 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er jo bare fordi du ikke gidder. Det går fint an å preppe mat på forhånd og ta med på jobb på senvakt.

Risgrøten inneholder det samme som hjemmelaget, så der er det ingen forskjell.

Ta med middag på jobb? Jaha..  digg da ,og spise preppa hjemmelagde kalde kjøttkaker som har ligget i vesken 6 timer. 

du har forøvrig rett i at jeg ikke gidder, gidder ikke og bruke langt til og lage middag når jeg vil i seng, og gidder bare en sjelden gang og preppe. Så for meg som ikke gidder er fjorland, som lager selv imens jeg tar kveldsstellet et godt alternaitv. Hadde jeg trodd på at og spise fjorland 2-3 ganger i uken hadde vært krise for helsen hadde jeg enten giddet eller bare droppet middag for noe annet disse dagene. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belinda B
Hoppetaujenta skrev (1 time siden):

Jovisst er det et bra alternativ. Ikke noe galt med Fjordlandmiddager. :spise: 

Haha - jeg visste du kom til å kommentere. 😁 Det var ikke for å disse deg altså, jeg er genuint nysgjerrig på hva folk synes. 😊👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Mandagsunge skrev (På 17.5.2023 den 20.46):

Dei som i hovudsak ernærer seg på Fjordland er neppe folk som i staden for ville lagd maten frå botn av. 

Då er alternativet frossenpizza. 

Det er da bare tull. Jeg lager oftest mat fra bunn, men når jeg ikke har mulighet til det (dårlig tid eller sykdom) så hender det jeg spiser en Fjordland. Jeg har trodd at Fjordland sin torskemiddag, laksemiddag eller kjøttkakene var relativt sunn mat. Alternativet er gjerne brødmat, og det synes jeg ikke at metter like bra. 

Anonymkode: 63f32...b47

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ta med middag på jobb? Jaha..  digg da ,og spise preppa hjemmelagde kalde kjøttkaker som har ligget i vesken 6 timer. 

du har forøvrig rett i at jeg ikke gidder, gidder ikke og bruke langt til og lage middag når jeg vil i seng, og gidder bare en sjelden gang og preppe. Så for meg som ikke gidder er fjorland, som lager selv imens jeg tar kveldsstellet et godt alternaitv. Hadde jeg trodd på at og spise fjorland 2-3 ganger i uken hadde vært krise for helsen hadde jeg enten giddet eller bare droppet middag for noe annet disse dagene. 

Du må vel varme opp Fjordlanden også…? Og oppbevare den kjølig før du varmer den? 

2-3 x per uke er nesten halvparten av alle middagene dine. Det er selvsagt helt greit at du velger det, men det tyder på at du ikke er spesielt opptatt av hverken smak eller ernæring. Og det er jo også både greit og lov, selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er da bare tull. Jeg lager oftest mat fra bunn, men når jeg ikke har mulighet til det (dårlig tid eller sykdom) så hender det jeg spiser en Fjordland. Jeg har trodd at Fjordland sin torskemiddag, laksemiddag eller kjøttkakene var relativt sunn mat. Alternativet er gjerne brødmat, og det synes jeg ikke at metter like bra. 

Hvis alternativet er å lage maten selv er ikke Fjordland et godt alternativ. Hvis alternativet er MacDonalds/Burgerking, posemat eller brødmat, så er nok Fjordland bedre.

Så er det også forskjell på å spise det i ny og ne når du er syk, og folk som brukeren over, som spiser det mange ganger hver eneste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alternativet er å lage maten selv er ikke Fjordland et godt alternativ. Hvis alternativet er MacDonalds/Burgerking, posemat eller brødmat, så er nok Fjordland bedre.

Så er det også forskjell på å spise det i ny og ne når du er syk, og folk som brukeren over, som spiser det mange ganger hver eneste uke.

beklager, kom borti anonymknappen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjordland smaker statlig kantine. Mener jeg spiste dette hver dag et helt år i militæret. Smaker i hvertfall dønn likt. Aldri vært stor fan. Funker en sjelden gang. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
velociraptor skrev (4 minutter siden):

Du må vel varme opp Fjordlanden også…? Og oppbevare den kjølig før du varmer den? 

2-3 x per uke er nesten halvparten av alle middagene dine. Det er selvsagt helt greit at du velger det, men det tyder på at du ikke er spesielt opptatt av hverken smak eller ernæring. Og det er jo også både greit og lov, selvsagt. 

Ja, jeg varmer den opp når jeg kommer hjem ja, jeg spiser den ikke kald fra pakken på jobb. Den oppbevares i kjøleskapet hjemme når jeg er på jobb, eller blir kjøpt fra kjøleskapet på kiwi på vei hjem. På jobb spiser jeg salat / youhurt/ noe fra ferskvaredisken eks grillet kylling og frukt bær og knaskegulrøtter og sukkererter. 

jo, jeg er opptatt av ernæring, men det er totalen som teller. Nå er jeg ikke enig med deg i at alle fjordlandsretter er så veldig usunne, men hadde jeg spist det hver dag til alle måltider hadde det blitt på tide og variere. Jeg er opptatt av 10 om dagen ( ikke 5), egg hver dag , nøtter hver dag og varierte lunsjer. Baker brød selv. 
når det gjelder smak så er jeg vel ikke en feinschmecker til hverdags, men jeg setter selvsagt pris på hjemmelaget mat og sauser og noen dager passer det bedre og er viktigere enn andre. Er mer opptatt av ernæring enn smak, og spiser sjelden godteri og kaker for mat er nyttig, ikke belønning. Hvis du klarer og overbevise meg om at kjøttkakene/ kyllingfileten / laksen til Fjordland er skadelig hadde jeg kuttet det ut, men ikke erstattet det med og stå på kjøkkenet og laget flotte middager fra bunn hver kveld, det har jeg ikke interesse eller tålmodighet til. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Merk deg spesifiseringa "i hovudsak" ;) Eg har sjølv ei bestemor som er for dement til at komfyren kan vere kopla på, men enn så lenge kan ho bruke mikroen. Når valet står mellom Fjordland og kneip med syltetøy, så tør eg òg påstå at Fjordland er langt betre. Det same gjeld attenåringar som anten ikkje kan eller ikkje gidd lage middag; viss alternativet er Mr. Lee eller Grandiosa, så skulle eg gjerne høyrd TS forklare at Fjordland er verre. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Belinda B skrev (På 17.5.2023 den 20.01):

Påstand: Fjordland er ikke et ernæringsmessig fullverdig alternativ

Kjør debatt!

Først må du definere hva du mener med et ernæringsmessig fullverdig alternativ og deretter må du fortelle hva som gjør at Fjordland er det. Da kan man kjøre debatt.

Anonymkode: 412f8...6f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Først må du definere hva du mener med et ernæringsmessig fullverdig alternativ og deretter må du fortelle hva som gjør at Fjordland ikke er det. Da kan man kjøre debatt.

Rettet feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke hva som er så mye mindre næringsrikt i et stykke flyndre eller torsk fra Fjordland, enn den man finner og steker/koker selv fra frysedisken. Noen gulrotbiter blir ikke mindre næringsrike fordi det er Fjordland som har kuttet den opp og ikke du selv. Og potetene er akkurat de samme som du selv ville kokt hjemme.

Anonymkode: 8af8d...aa0

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er tydeligvis godkjent av det norske helsevesen. Min mor, og sikkert mange tusen flere eldre/syke må spise det 7 dager i uka. Hun klarer ikke å lage mat. Så vi kan bare glede oss til å bli gamle, syke, hjemmeboende 😔. Ingen utkjøring av middag her.

Anonymkode: aa172...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Antiviruset skrev (På 17.5.2023 den 20.59):

For de aller fleste handler det om å spise riktig antall kalorier og ikke noe annet. Og middagen er virkelig det måltidet man kan bomme på i hovedsak. Jeg blir mett etter en porsjon Fjordland, men når jeg langer litt for mye til middag er det veldig lett å overspise til dette måltidet. For mange er det slik, og når man lager det selv er det vel så lett å overdrive tilsetting av fett og andre ting som ikke gjør det så veldig mye mer sunt å spise. Fordi mat faktisk må smake noe for at man skal like det. Så er jo ikke dette noe man spiser hver dag. Veldig få lager all mat fra bunnen av, men levealderen har jo aldri vært høyere i Norge enn i dag. Så frykten for at dette er farlig på noen måte er mildt sagt overdreven. 

Enig med deg. Fjordland er bedre enn en god del andre ting. Jeg har gått ned 25 kilo de siste par årene, hvor Fjordland har vært til stor hjelp mtp. porsjonskontroll. Jeg blir også mett av middagene, så det har funket veldig bra. Nå har jeg begynt å lage en del mat fra bunnen av, men fatter virkelig ikke den krigen mot Fjordland som enkelte her på Kvinneguiden har. Fjorland kan faktisk være til veldig god hjelp for folk som sliter med vekt og mat. 

Anonymkode: 63bfa...660

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Inget enkeltprodukt er ernæringsmessig fullverdig. Hvor dumme er damene på kg egentlig. Blir helt oppgitt av kostholdsforumet i det siste. Har dere ikke utdanning utover ungdomsskolen her?

Anonymkode: dad1a...c24

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er tydeligvis godkjent av det norske helsevesen. Min mor, og sikkert mange tusen flere eldre/syke må spise det 7 dager i uka. Hun klarer ikke å lage mat. Så vi kan bare glede oss til å bli gamle, syke, hjemmeboende 😔. Ingen utkjøring av middag her.

Anonymkode: aa172...623

Greier man å varme og klippe opp alle plastposene til Fjordlandmiddagene så greier man å varme opp frosne grønnsaker og div. kjøtt/fisk fra butikkenes frysedisk!

Anonymkode: e1de1...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...