Gå til innhold

Lage middager for hele uka

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lyst til å teste ut å lage klart og fryse ned middager for hele uka, og bare tine opp hver dag. Er det noen som har noen tips? Jeg er fryktelig dårlig på å tine ting.

Anonymkode: ad968...712

Skrevet

Du trenger ikke fryse. Tupperware i kjøleskapet holder. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør dette. Det meste kan varmes rett fra fryseren. Er det noe som skal i kjele, feks kjøttboller i saus, setter jeg formen på lav varme i ovnen først og hiver det i kjele når det er halvtint.

Anonymkode: 7e2f9...83a

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi gjør dette. Det meste kan varmes rett fra fryseren. Er det noe som skal i kjele, feks kjøttboller i saus, setter jeg formen på lav varme i ovnen først og hiver det i kjele når det er halvtint.

Er det noe som ikke kan varmes rett fra frysen?

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo ta opp fra fryseren på kvelden, sette det i kjøleskapet så er det jo tint til du skal varme det opp til middag.

Du kan jo fryse ned det meste som er gjort klart. 

Anonymkode: f9d32...418

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du ute etter oppskrifter eller svar på hvordan tilberede etter nedfrysing? 

Anonymkode: 15c3f...c19

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Er du ute etter oppskrifter eller svar på hvordan tilberede etter nedfrysing? 

Anonymkode: 15c3f...c19

Hvordan tilberede etter nedfrysning og generelt praktiske tips. :)

AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan jo ta opp fra fryseren på kvelden, sette det i kjøleskapet så er det jo tint til du skal varme det opp til middag.

Du kan jo fryse ned det meste som er gjort klart. 

Anonymkode: f9d32...418

Ta det opp og sette i kjøleskapet kvelden før?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Er det noe som ikke kan varmes rett fra frysen?

Hm, si det. Pleier å tine det som skal i kjele (i alle fall halvtine). Mens skal det stekes i ovn kan det settes inn rett fra fryseren. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det for å gjøre det mer lettvint? Jeg ville kombinert lettvinte/raske middager med fryste middager. 

F.eks kan du dag 1 lage lapskaus. 2-3-doblet porsjon. Frys ned til senere middager. Dag 2 kan du lage kjøttboller med potetmos iblandet amerikansk blanding. Doble porsjon her også og frys ned. Dag 3 kan dere ha omelett/pai (ferdig bunn) med rester av grønnsaker og skinke/pølse. Dag 4 tomatsuppe med egg. Ha en ekstra kjele og lag bolognese samtidig (noe av samme ingredienser). Bolognesen kan godt koke noen timer. Ta vare på en porsjon til dag 5 (bare å koke pasta), frys den andre. Dag 6 pizza. Ferdigblandet funker. Lag samtidig ekstra pizza/pizzasnurrer og frys. Dag 7 pannekaker. Frys en ekstra flaske med røre eller stek opp og frys. 

Uke 2 kan dere bruke noen av de fryste middagene. Enkelte dager kan dere lage annen middag og fryse ned til andre uker. 

Gryter som inneholder noen av de samme ingrediensene til annen middag, kan fint lages samtidig. Raskt å skjære opp ekstra grønnsaker osv hvis det er samme typer. Lager seg selv et par timer på platen. 

Slik kan man fint fikse det for å på sikt kun lage middag et par ganger i uken, spesielt når frysen har fylt seg opp (avhenger av størrelse da). 

Anonymkode: 9bfe2...b00

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker boken «kjempesmart» av Ida gran jansen. Der er det mange oppskrifter med doble/triple porsjoner med instruks om hvordan varme det opp. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi bruker boken «kjempesmart» av Ida gran jansen. Der er det mange oppskrifter med doble/triple porsjoner med instruks om hvordan varme det opp. 

Oi, takk!

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det for å gjøre det mer lettvint? Jeg ville kombinert lettvinte/raske middager med fryste middager. 

F.eks kan du dag 1 lage lapskaus. 2-3-doblet porsjon. Frys ned til senere middager. Dag 2 kan du lage kjøttboller med potetmos iblandet amerikansk blanding. Doble porsjon her også og frys ned. Dag 3 kan dere ha omelett/pai (ferdig bunn) med rester av grønnsaker og skinke/pølse. Dag 4 tomatsuppe med egg. Ha en ekstra kjele og lag bolognese samtidig (noe av samme ingredienser). Bolognesen kan godt koke noen timer. Ta vare på en porsjon til dag 5 (bare å koke pasta), frys den andre. Dag 6 pizza. Ferdigblandet funker. Lag samtidig ekstra pizza/pizzasnurrer og frys. Dag 7 pannekaker. Frys en ekstra flaske med røre eller stek opp og frys. 

Uke 2 kan dere bruke noen av de fryste middagene. Enkelte dager kan dere lage annen middag og fryse ned til andre uker. 

Gryter som inneholder noen av de samme ingrediensene til annen middag, kan fint lages samtidig. Raskt å skjære opp ekstra grønnsaker osv hvis det er samme typer. Lager seg selv et par timer på platen. 

Slik kan man fint fikse det for å på sikt kun lage middag et par ganger i uken, spesielt når frysen har fylt seg opp (avhenger av størrelse da). 

Anonymkode: 9bfe2...b00

Ja, lettvint og for å spare tid. Til høsten får vi mindre tid mellom henting i barnehage og leggetid og da vil jeg helst bruke mer tid sammen med barnet enn på kjøkkenet. Med flere allergier å ta hensyn til, må vi lage det aller meste fra bunn, og jeg opplever at det kan ta en del tid. 😅

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg synes er synd med å fryse ned mat, er at det ofte er begrenset hvilke typer middager som kan fryses. Ofte er det dessverre de sunneste middagene med ferske grønnsaker som ikke er varmebehandlet, som ikke kan fryses. 

Så det er ikke alltid så "rett frem" som man skulle ønske. Stort sett blir det ting som er litt suppe/gryte/pytt-i-panne-aktig som kan fryses.

Men for det som kan fryses så er det flott å gjøre det, og så tine porsjoner i mikroen. Når jeg har kjøpt slike "Fersk og ferdig"-retter, så har jeg tatt vare på den svarte plastemballasjen som har 2 eller 3 inndelinger. Så er det bare å putte hver ingrediens i hver sin inndeling, putte hele i en frysepose og fryse ned porsjonsvis. Emballasjen går fint i oppvaskmaskin og kan gjenbrukes mange mange ganger. 🙂

Anonymkode: 61b60...138

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg synes er synd med å fryse ned mat, er at det ofte er begrenset hvilke typer middager som kan fryses. Ofte er det dessverre de sunneste middagene med ferske grønnsaker som ikke er varmebehandlet, som ikke kan fryses. 

Så det er ikke alltid så "rett frem" som man skulle ønske. Stort sett blir det ting som er litt suppe/gryte/pytt-i-panne-aktig som kan fryses.

Men for det som kan fryses så er det flott å gjøre det, og så tine porsjoner i mikroen. Når jeg har kjøpt slike "Fersk og ferdig"-retter, så har jeg tatt vare på den svarte plastemballasjen som har 2 eller 3 inndelinger. Så er det bare å putte hver ingrediens i hver sin inndeling, putte hele i en frysepose og fryse ned porsjonsvis. Emballasjen går fint i oppvaskmaskin og kan gjenbrukes mange mange ganger. 🙂

Man fryser jo det om kan fryses, og tilsetter feks grønnsaker når man varmer retten. Feks fryser ned hjemmelagde kjøttboller i brun saus. Når man varmer dette koker/steker man også poteter og brokkoli, feks. Middagen går uansett mye raskere å lage siden kjøttbollene og sausen er bare å varme. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg har kjøpt slike "Fersk og ferdig"-retter, så har jeg tatt vare på den svarte plastemballasjen som har 2 eller 3 inndelinger. Så er det bare å putte hver ingrediens i hver sin inndeling, putte hele i en frysepose og fryse ned porsjonsvis. Emballasjen går fint i oppvaskmaskin og kan gjenbrukes mange mange ganger. 🙂

Er det opplyst at de kan gjenbrukes? Mange slike plastartikler for mat er til engangsbruk. Selvom de ikke blir ødelagt i oppvaskmaskinen er de ikke trygg å bruke til mat. Har du sjekket nummeret bak på plasten? 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en hybrid. 

Det jeg alltid har i fryser er; paier, ferdige supper, lapskaus, gratenger, bolognese, gryteretter. 

Det jeg gjerne gjør klar i kjøleskap er; alt av frukt og grønt vaskes før det pakkes bort. koker opp noen egg. Har ferdigstekt kylling og ferdigstekt laks. Gjerne en potetsalat, en fritatta, og litt slikt. 

Når jeg lager middag tar jeg gjerne av ingredienser og lager lunsjbokser for 2-3 dager. 

Lager gjerne dobbel porsjon en gang i uka. Og unner oss take-away en gang i uke. 

Anonymkode: 584c5...6b2

AnonymBruker
Skrevet

Enkelte matretter lager jeg mye av om gangen, slik at det blir noen middager i fryseren (f.eks fullkornlasagne, lapskaus, fårikål, fiskegrateng...).

Men jeg har alltid en bolle salat i kjøleskapet, så da står tilbehøret klart. Laks med litt rømme med urter i stekovn tar 15 min. Kyllingfilet tar en halvtime. Kjøttdeiggryte tar også under en halvtime (brun kjøttdeig, krydre godt, rør inn en boks herm.tomater og en pk sjysaus, pluss en pose frossen brokkoliblanding, kok opp). Så det er mange sunne, gode hverdagsmiddager som er ferdig på under en halvtime. Gjør klar en form kvelden før, som bare er å slenge i ovn for steking.

Lurt med noen middager i fryser, men om man planlegger godt, behøver ikke hverdagsmiddager å ta så lang tid og lage.

Anonymkode: e8e45...4e1

Skrevet

Det er ingen vits å fryse bare for å fryse. En rett som kyllingfilet/laks med ris og grønnsaker kan fint stå i kjøleskapet så lenge det er riktig forseglet. Bare spør enhver som driver med kroppsbygging. 

AnonymBruker
Skrevet

Lasagne fungerer bra fryst. Jeg lager tre porsjoner (har bare tre ildfaste former 🤪). Bruker en den dagen jeg lager evt dagen etter. Steker den den dagen jeg skal bruke den, tar 30 min. Fryser er ustekte i formen og tar ut kvelden før. 

Bolognese fungerer også kjempebra å ha l porsjoner i fryseren.

Husk at å rive grønnsaker på rivjern på den fine siden «skjuler» grønnsakene hvis man har barn som er vanskelige. Jeg bruker rester som brokkolistilker, paprika, sellerirot, stangselleri og løk og gulrot selvsagt 

Anonymkode: 5e9f9...cef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...