AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #1 Skrevet 17. mai 2023 Hei! Ønsker å kjøpe en oslobunad i mørkeblå. Jeg har ikke norske foreldrene, men oppvokst i Norge, så foreldrene mine har ingen erfaring med dette. Hvor mye vil det koste omtrent? Ser at det ligger på 31000 på norskebunader, men hvor er det billigst men fortsatt bra? Og hva ekstra må man inkludere i budsjettet (søljer osv)? Vil få en ide av pris Anonymkode: 9b285...bfd 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #2 Skrevet 17. mai 2023 Ville fulgt med på Finn☺️ Anonymkode: 5fc32...a20 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #3 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei! Ønsker å kjøpe en oslobunad i mørkeblå. Jeg har ikke norske foreldrene, men oppvokst i Norge, så foreldrene mine har ingen erfaring med dette. Hvor mye vil det koste omtrent? Ser at det ligger på 31000 på norskebunader, men hvor er det billigst men fortsatt bra? Og hva ekstra må man inkludere i budsjettet (søljer osv)? Vil få en ide av pris Anonymkode: 9b285...bfd Har en i fam som kjøpte seg en slik akkurat nå og det ble rundt 45 k med skjorte, søljer, veskeholder og skjerf. Veeeldig fin, ønsker meg den selv🙌 Anonymkode: d515d...a68 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #4 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Har en i fam som kjøpte seg en slik akkurat nå og det ble rundt 45 k med skjorte, søljer, veskeholder og skjerf. Veeeldig fin, ønsker meg den selv🙌 Anonymkode: d515d...a68 Okay, takk! Koster 31000 på norskebunader, hva ekstra var ikke inkludert i den prisen om du vet? Anonymkode: 9b285...bfd
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #5 Skrevet 17. mai 2023 Bare ikke bruk hijab til bunaden, det er å ødelegge en norsk tradisjon Anonymkode: 40954...e92 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #6 Skrevet 17. mai 2023 Jeg kjøpte Oslobunad for to år siden. Var på Fru Lyng i Oslo. Ble vel rundt 45.000. Ble veldig fornøyd! Har den lyseblå, men mamma og søsteren min har mørkeblå. Synes begge er nydelige! Anonymkode: 21c57...fd1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #7 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Okay, takk! Koster 31000 på norskebunader, hva ekstra var ikke inkludert i den prisen om du vet? Anonymkode: 9b285...bfd Hvis du går inn på oslobunaden.no så står all info der🙌 Anonymkode: d515d...a68
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #8 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kjøpte Oslobunad for to år siden. Var på Fru Lyng i Oslo. Ble vel rundt 45.000. Ble veldig fornøyd! Har den lyseblå, men mamma og søsteren min har mørkeblå. Synes begge er nydelige! Anonymkode: 21c57...fd1 Det var uten sølv? Ikke jeg som er TS, altså. Anonymkode: 47e70...1f5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #9 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var uten sølv? Ikke jeg som er TS, altså. Anonymkode: 47e70...1f5 For mitt fam medlem var det inkludert sølv. Anonymkode: d515d...a68
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #10 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kjøpte Oslobunad for to år siden. Var på Fru Lyng i Oslo. Ble vel rundt 45.000. Ble veldig fornøyd! Har den lyseblå, men mamma og søsteren min har mørkeblå. Synes begge er nydelige! Anonymkode: 21c57...fd1 Takk! Anonymkode: 9b285...bfd
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #11 Skrevet 17. mai 2023 Om du velger å bestille derfra- undersøk hvor de får brodert den, hvor de får stoffet fra og om den blir sydd etter riktig fremgangsmåte og få det bekreftet at det blir lagt inn rikelig sømmon i liv og skjørt slik at den kan endres senere. Anonymkode: 0849c...8fa 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #12 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Om du velger å bestille derfra- undersøk hvor de får brodert den, hvor de får stoffet fra og om den blir sydd etter riktig fremgangsmåte og få det bekreftet at det blir lagt inn rikelig sømmon i liv og skjørt slik at den kan endres senere. Anonymkode: 0849c...8fa Ok, takk for råd! Vet generelt ikke mye om det å kjøpe en, tenker å dra til en butikk for mer info. Noen butikker du anbefaler? Ønsker god kvalitet, og at den kan endres, men ikke for dyr enn nødvendig Anonymkode: 9b285...bfd
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #13 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ok, takk for råd! Vet generelt ikke mye om det å kjøpe en, tenker å dra til en butikk for mer info. Noen butikker du anbefaler? Ønsker god kvalitet, og at den kan endres, men ikke for dyr enn nødvendig Anonymkode: 9b285...bfd Jeg anbefaler deg å enten kjøpe brukt, eller kontakte fru Lyng i Oslo. Det er mange som sier at de kan lage en bunad billigere, men- ofte så ender du opp med å betale like mye som om du hadde oppsøkt en anerkjent tilvirker, for å få en bunad som er sydd i feil stoff, med broderier som er i lav kvalitet og dessverre ofte uten justeringsmuligheter. Til sammmenligning- Jeg har fått forespørsel om å endre en beltestakk kjøpt hos en lignende aktør som du vurderer. Vedkommende hadde brukt 35 000 kroner. Skjorten var i hvitt bommulstoff- maskinsydd sammen, og med merkelige legg i skuldrene. Broderiene var med polyestergarn. Selve stakken var uten noe å gå på i sømmon, og livet var feilsydd, stoffet var i en merkelig kvalitet. også der var det mye maskinsøm og polyestergarn. En tilsvarende, men riktig sydd beltestakk, i riktig stoff, laget i Telemark ville kostet ca 25-30 000.. Anonymkode: 0849c...8fa 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #14 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg anbefaler deg å enten kjøpe brukt, eller kontakte fru Lyng i Oslo. Det er mange som sier at de kan lage en bunad billigere, men- ofte så ender du opp med å betale like mye som om du hadde oppsøkt en anerkjent tilvirker, for å få en bunad som er sydd i feil stoff, med broderier som er i lav kvalitet og dessverre ofte uten justeringsmuligheter. Til sammmenligning- Jeg har fått forespørsel om å endre en beltestakk kjøpt hos en lignende aktør som du vurderer. Vedkommende hadde brukt 35 000 kroner. Skjorten var i hvitt bommulstoff- maskinsydd sammen, og med merkelige legg i skuldrene. Broderiene var med polyestergarn. Selve stakken var uten noe å gå på i sømmon, og livet var feilsydd, stoffet var i en merkelig kvalitet. også der var det mye maskinsøm og polyestergarn. En tilsvarende, men riktig sydd beltestakk, i riktig stoff, laget i Telemark ville kostet ca 25-30 000.. Anonymkode: 0849c...8fa Vurderer norske bunader. De samarbeider med fru lyng tror jeg ? Klarer ikke å finne en fru lyng nettside der jeg kan finne omtrent totalpris Anonymkode: 9b285...bfd
Rhodiola Skrevet 17. mai 2023 #15 Skrevet 17. mai 2023 Ryddet for nedsettende ytringer og svar til slettede innlegg. Rhodiola, admin.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #16 Skrevet 17. mai 2023 Ville budsjettert med 45-50k for full pakke (hvis du kjøper ny da) Anonymkode: 72710...655
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #17 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Vurderer norske bunader. De samarbeider med fru lyng tror jeg ? Klarer ikke å finne en fru lyng nettside der jeg kan finne omtrent totalpris Anonymkode: 9b285...bfd Ville styrt langt unna Norske Bunader, samme med Embla. De produserer bunadene i Kina og Thailand, og er kjent for elendig kvalitet. Du finner masse skrekkhistorier på nett hvis du googler. Anonymkode: be8b0...988 2
jukkapalme Skrevet 17. mai 2023 #18 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bare ikke bruk hijab til bunaden, det er å ødelegge en norsk tradisjon Anonymkode: 40954...e92 Ødelegge, faktisk. Det var da voldsomt... 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #19 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ville styrt langt unna Norske Bunader, samme med Embla. De produserer bunadene i Kina og Thailand, og er kjent for elendig kvalitet. Du finner masse skrekkhistorier på nett hvis du googler. Anonymkode: be8b0...988 Okay, takk! Hva anbefales ? Anonymkode: 9b285...bfd
veslemms Skrevet 17. mai 2023 #20 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Okay, takk! Hva anbefales ? Anonymkode: 9b285...bfd Fru Lyng er den "offisielle" tilvirkeren av Oslo-bunaden. Mener å huske at de kjøpte rettighetene til Oslo-bunaden fra Steen & Strøm på 90-tallet. Tenkte på å kjøpe Oslo-bunaden for noen år siden, men så fikk jeg arve en Øst-Telemarkbunad. Hadde det vært meg, ville jeg satset på Fru Lyng eller kikket på Finn og sett etter om noen selger en Fru Lyng-sydd bunad der. Om strl sitter sånn noenlunde kan den tilpasses og der kan du spare noen kroner 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå