AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #1 Skrevet 17. mai 2023 Jeg skjønner ikke hva som foregår. Jeg tror aldri jeg har hatt panikkanfall før. Men jeg tror jeg har hatt det i det siste. Føler jeg ikke får puste, prikker i hele kroppen, ut-av-meg-selv opplevelse, føles ut som jeg skal besvime, blir kjempevarm, gråter ustanselig mens jeg føler at jeg kveles. Har akkurat blitt mamma og i dag skulle vi ut og få en fin dag. Men følte meg plutselig kvalt igjen, baby som skriker hele tiden føltes plutselig som en bombe inni hodet mitt, jeg og en sliten mann som går i tottene på hverandre fordi vi er slitne, og idag bare bikket det over. Jeg tror jeg fikk panikkanfall igjen.... vi måtte avlyse alle planer. Jeg sitter alene på rommet akkurat nå, prøver å ta meg sammen. Er dette normalt? Jeg tror dette er første gangen jeg har hatt ordentlig panikkanfall. Flere som har hatt det slik etter de fikk barn? Hva gjorde dere for å få det bedre? Anonymkode: 4f227...387 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #2 Skrevet 17. mai 2023 Nei, dette er ikke normalt. Ring legevakten og forklar situasjonen din. Anonymkode: d684b...07c
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #3 Skrevet 17. mai 2023 Du skal vel til psykolog ts når du får tid og summa deg. Ikke godt å ha det sånn her. ❣️ Anonymkode: 4281d...844 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #4 Skrevet 17. mai 2023 Sikkert utløst av stress og overbelastning. Finnes det ikke medisiner for å stoppe sånne anfall. Anonymkode: 9b3a5...b83 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #5 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, dette er ikke normalt. Ring legevakten og forklar situasjonen din. Anonymkode: d684b...07c Legevakten??? Og de skal gjøre hva??? Herregud. Nei det er ikke normalt, men jo det kan være det også ts. Ring fastlegen din når hen åpner, og slapp av resten av dagen♥️ Anonymkode: 8f1af...9b4 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #6 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, dette er ikke normalt. Ring legevakten og forklar situasjonen din. Anonymkode: d684b...07c Legevakten kan ikke gjøre noe. TS må ta kontakt med fastlege på fredag eller neste uke. Anonymkode: f9479...92b
AprilLudgate Skrevet 17. mai 2023 #7 Skrevet 17. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei, dette er ikke normalt. Ring legevakten og forklar situasjonen din. Anonymkode: d684b...07c Man trenger ikke ringe legevakt, panikkanfall er veldig kjipt men ikke farlig. Den eneste måten ut av dette er å akseptere at det kan ta tid. Det kommer til å skje igjen. Du kommer til å ha en periode hvor su unngår flere og flere aktiviteter og opplever angsten som verre. Det er helt innafor normalen. Det kan være hormonelt betinget og gå over av seg selv - men jeg ville ikke belaget meg på det. En ting du kan starte med er å ta blodprøver hos fastlegen for å utelukke unormale verdier - for eksempel på stoffskiftet. Så kan du gjerne be om samtaler hos psykiatrisk sykepleier, de har mye erfaring med dette. Men det viktigste du kan gjøre er gradvis, og gjentatt eksponering. Noter deg ned fra skala 1-10 på typiske triggere (alt smått eller stort), og begynn fra en kant. Lag en plan for de mindre triggerne først. «Idag skal jeg ta en tur på butikken, handle en melk og så dra igjen». Eller «idag skal jeg kjøre med mannen til kjøpesenteret, kjøpe kaffe og så hjem». Når det går fint, så kan du prøve noe mer. «Idag skal jeg ta kollektiv alene med barnet, bare 1 stopp. Neste gang: 2 stopp». Osv. Dette kan også være en kjøretur. Eller trilletur. Sakte, «mindfull» og repeterende. Målet er IKKE at du skal være fri for angst - kun at du skal gjennomføre. Om du føler deg helt jævøig etterpå: bra! Du gjennomførte. Blir du utmattet resten av dagen: du tok i for hardt, og kan senke nivået. Prøv igjen senere. Ikke klandre deg selv for panikkanfall, men vær snill med kroppen din. Du kommer til å ville avlyse mer og mer, og ulempen med det er at livet tilslutt blir et lite frimerke fremfor et stort ark. Hvile er viktig, så hardcore opplegg funker dårlig særlig i spedbarnsfasen. Skulle det øke mer og mer intenst og du ikke kommer deg ut døra mer enn noen ganger innimellom - men heller isolerer deg daglig så kan medikamentell hjelp via ssri være veldig nyttig. Endret 17. mai 2023 av AprilLudgate 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #8 Skrevet 17. mai 2023 Det er helt ok at du avlyste planene i dag, helsa kommer først! ❤️ Det å bli foreldre er veldig overveldende, og kan oppleves veldig stressende, spesielt i perioden hvor man prøver å bli kjent med ny hverdag. Det er ikke normalt å føle det slik du gjør, så jeg ville anbefalt deg å ta kontakt med fastlegen din, slik at du kan få en henvisning til psykolog. I mellomtiden må du prøve å tenke som så at anfallene ikke er farlig, du kommer ikke til å bli kvelt, selv om det føles sånn ut. Når anfallet kommer, så planter du beina godt i bakken, fokuserer på å puste dypt, samtidig som at du minner deg selv på at det ikke er farlig. Bare veldig ubehagelig. ❤️ Anonymkode: 5ba02...64d 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #9 Skrevet 17. mai 2023 Du må sove. Ring moren din eller svigermor for å passe ungen og sov. De klarer det helt fint, å det gjør ungen å. Du vil hverken klare å ta vare på deg selv eller ungen om du er så frynsete. Anonymkode: b15b7...020 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #11 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Nei, dette er ikke normalt. Ring legevakten og forklar situasjonen din. Anonymkode: d684b...07c Dette er da ikke noe for legevakten. Av ren nysgjerrighet, hvor gammel er du? Anonymkode: 6b4d4...5d8
Sofakona Skrevet 17. mai 2023 #12 Skrevet 17. mai 2023 Hvor gammel er baby? Har du fått sovet i det siste? Fødsel depresjon?
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #13 Skrevet 17. mai 2023 Sofakona skrev (5 minutter siden): Hvor gammel er baby? Har du fått sovet i det siste? Fødsel depresjon? Tro det eller ei, men baby er over 6 mnd... Så er ikke barseltårer. Ja, jeg sover, men usammenhengende selvfølgelig da baby spise om nettene. Så det er ikke det som er problemet. AnonymBruker skrev (1 time siden): Du skal vel til psykolog ts når du får tid og summa deg. Ikke godt å ha det sånn her. ❣️ Anonymkode: 4281d...844 OK, så det er ikke noe jeg bare bør komme meg over og ignorere? Føler meg mentalt utmattet nå.. TS Anonymkode: 4f227...387
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #14 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Tro det eller ei, men baby er over 6 mnd... Så er ikke barseltårer. Ja, jeg sover, men usammenhengende selvfølgelig da baby spise om nettene. Så det er ikke det som er problemet. OK, så det er ikke noe jeg bare bør komme meg over og ignorere? Føler meg mentalt utmattet nå.. TS Anonymkode: 4f227...387 Fødselsdepresjon kan man ha selv om baby er over 6 måneder. Og nei, du skal ikke glemme det og ignorere det. Du må ta tak i det før det blir verre. ❤️ Anonymkode: 5ba02...64d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå