Gå til innhold

Andre som har fått avslag på traumebehandling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I så fall hvorfor? 

Jeg ble drapstruet med ladd gevær og forsøkt kvalt av min mors samboer. Jeg kan krysse av alle punkt på sjekklista for ptsd, og har også fått den diagnosen av en psykiater. Likevel fikk jeg avslag på behandling fordi de mente det var tvilsomt om jeg ville ha effekt av behandlingen. Men hvordan kan de vite det før de har prøvd?

Det er nå to år siden det skjedde. De ønsker isteden å utrede meg for adhd. Jeg bare lurte på om dette høres vanlig ut, jeg synes det er rart. For ordens skyld har jeg ingen symptomer på adhd. 

Anonymkode: c6ba0...483

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg har alltid fått god hjelp. Fått plass med en gang jeg har søkt hver gang og gått til dps i over 5år nå. 

Anonymkode: 7eb0c...cc8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I svarte….. hvem avslår? Dps? Og med hva slags begrunnelse? Skriver de noe mer? Jeg blir provosert på dine vegne!

Anonymkode: 7743d...b8d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I svarte….. hvem avslår? Dps? Og med hva slags begrunnelse? Skriver de noe mer? Jeg blir provosert på dine vegne!

Dps ja. De bruker veldig mange fremmedord, men begrunnelsen var noe sånt som at jeg ikke selv forsto hva som var galt med meg, eller noe slikt, men at alle andre merket det. Veldig ubehagelig. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I så fall hvorfor? 

Jeg ble drapstruet med ladd gevær og forsøkt kvalt av min mors samboer. Jeg kan krysse av alle punkt på sjekklista for ptsd, og har også fått den diagnosen av en psykiater. Likevel fikk jeg avslag på behandling fordi de mente det var tvilsomt om jeg ville ha effekt av behandlingen. Men hvordan kan de vite det før de har prøvd?

Det er nå to år siden det skjedde. De ønsker isteden å utrede meg for adhd. Jeg bare lurte på om dette høres vanlig ut, jeg synes det er rart. For ordens skyld har jeg ingen symptomer på adhd. 

Nå kan ikke jeg (eller noen andre her på kg)uttale meg om det er rett eller galt av dps da vi ikke kjenner hele din historie og vi har heller ikke lest verken søknad eller avslag,men det jeg kan si er at dps har en prioriteringsveileder som de må forholde seg til og dessverre har de ikke kapasitet til å ta inn alle som søker.Men hva skjedde med den psykiateren som utredet deg?

Anonymkode: 55fb2...fbb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Men hva skjedde med den psykiateren som utredet deg?

Han ble sykemeldt og forsvant. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ingen trøst, men traumebehandling fungerte ikke på meg. Om noe, så ble jeg verre. Og det gjelder veldig mange. Hva med privat psykolog med refusjonsavtale?

Anonymkode: ad7c7...ed6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bedt legen sende en ny henvisning siden det har gått lang tid. Får du avslag anbefaler jeg å klage denne gangen.

Anonymkode: 67454...957

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Veldig rart å ha alle symptomer på ptsd, men ikke adhd da de har mye av de samme symptomene 🤔

Anonymkode: f1698...1e3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva er psykehistorikken din før denne hendelsen? 

Anonymkode: eba44...3e6

AnonymBruker
Skrevet

Veldig rart å ha alle symptomer på ptsd, men ikke adhd da de har mye av de samme symptomene 🤔

Eh. Nei. 

Hva er psykehistorikken din før denne hendelsen? 

Anonymkode: eba44...3e6

Hva er brukernavnet ditt?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke det. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bedt legen sende en ny henvisning siden det har gått lang tid. Får du avslag anbefaler jeg å klage denne gangen.

Anonymkode: 67454...957

Takk!

AnonymBruker
Skrevet

Ble sittende og tenke på dette svaret, hva er det du mener er likt? Flashbacks? Mareritt? Angst? Unngåelse? Å føle seg ødelagt og verdiløs? Triggere? Å stadig være utenfor toleransevinduet? Jeg klarer ikke å se det, så opplys meg gjerne. 

For ordens skyld er jeg verken ustrukturert eller har problemer med å sitte i ro, sliter ikke med impulskontroll eller dagdrømming, ingen problemer med å planlegge fram i tid, har høyere utdannelse og full jobb uten at det har skapt noen vanskeligheter før skyte/kvele-episoden…  Men det kan selvsagt være noe jeg ikke ser her. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ble sittende og tenke på dette svaret, hva er det du mener er likt? Flashbacks? Mareritt? Angst? Unngåelse? Å føle seg ødelagt og verdiløs? Triggere? Å stadig være utenfor toleransevinduet? Jeg klarer ikke å se det, så opplys meg gjerne. 

For ordens skyld er jeg verken ustrukturert eller har problemer med å sitte i ro, sliter ikke med impulskontroll eller dagdrømming, ingen problemer med å planlegge fram i tid, har høyere utdannelse og full jobb uten at det har skapt noen vanskeligheter før skyte/kvele-episoden…  Men det kan selvsagt være noe jeg ikke ser her. 

Både angst, føle seg verdiløs og ødelagt, utenfor toleransevinduet, triggere samt uro, søvnproblemer, konsentrasjonsproblemer, vansker med å regulere følelser, rastløshet, impulsivitet, avhengighet etc er symptomer på både ptsd og adhd. 

Flere blir feildiagnotisert med adhd når de har ptsd. 

Ts sier hun kan krysse av alle punktene for ptsd, men ikke adhd. Og det er i grunn ganske merkelig da de har flere like symptomer. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Mulig den som skrev at PTSD og ADHD har mye til felles tenkte på kompleks PTSD og ADHD uoppmerksom type- da er det iallfall mer vanlig med like symptomer som eksekutive vansker, konsentrasjonsproblemer osv. Jeg mistenkte selv at jeg hadde adhd uoppmerksom type, men har vel konkludert med at det mest sannsynlig er kompleks PTSD.

Anonymkode: ce8a7...ab1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men ja, jeg ville ha klaget på avslaget, du kan fint skrive klagen selv. Husk å utdype hvilke plager du har og hvilke konsekvenser det får for deg på alle arenaer i livet (skole/jobb, familie osv).

Har klagefristen gått ut ville jeg bedt om en ny henvisning, ev. undersøke om det finnes privatpraktiserende psykologer med kunnskap om traumebehandling som har refusjonsavtale.

AnonymBruker
Skrevet

Mulig den som skrev at PTSD og ADHD har mye til felles tenkte på kompleks PTSD og ADHD uoppmerksom type- da er det iallfall mer vanlig med like symptomer som eksekutive vansker, konsentrasjonsproblemer osv. Jeg mistenkte selv at jeg hadde adhd uoppmerksom type, men har vel konkludert med at det mest sannsynlig er kompleks PTSD.

Ptsd, kptsd og adhd har en del felles symptomer. Har man kptsd har man somregel de samme symptomene som ptsd, men med flere og mer "alvorlige/dypere/graverende" symptomer. 

AnonymBruker
Skrevet

Ptsd, kptsd og adhd har en del felles symptomer. Har man kptsd har man somregel de samme symptomene som ptsd, men med flere og mer "alvorlige/dypere/graverende" symptomer. 

Men får man adhd av traumer?

AnonymBruker
Skrevet

Eh. Nei. 

Hva er brukernavnet ditt?

Veldig rart at du mener du har alle symptomer på ptsd, men ingen på adhd. Da har du jo ikke fått med deg hva symptomene er på begge diagnosene og kan jo ikke akkurat være så sikker på det ene eller det andre.

Da faller historien og troverdigheten din ganske mye, og jeg tenker det kanskje er en grunn til at de vil utrede deg for adhd og mener traumebehandling ikke vil hjelpe. 

Det er noen symptomer på ptsd som skiller seg fra adhd. Likevel kan man også ha begge diagnosene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...