AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #1 Skrevet 17. mai 2023 Jeg er hardt rammet av seboreisk eksem...var til hudlege og fikk elocon liniment som jeg skulle ligge med om natten. I starten gikk det bra og plutselig var alt flass, klöe og sår borte . Det var for godt til å väre sant . Jeg hadde dager jeg ikke kjente klöe i det hele tatt. Jeg har brukt elocon i 14 dager og skal bruke ei uke til, men nå virker det som at jeg har fått for mye. Bak örene har jeg fått fullt av små kviser . Mulig jeg har brukt for mye. Bör jeg droppe den siste uka nå og roe ned ? Etter 3 uker skal jeg bruke dette 2 dager i uka...har akkurat nå smurt aco dry scalp liniment for å roe ned irritasjon. Hjelp. Kjenner også at seboreen ikke har gitt opp kampen og pröver seg. Spesielt i dag på 17.mai hvor jeg sitter hjemme og er stresset negativt. Tror dette eksemet er veldig psykisk påvirkelig , i tillegg til hormonellt. Eksploderer etter egglösning. Anonymkode: 50fa1...cd4 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #2 Skrevet 17. mai 2023 Jeg brukte Diprosalic liniment i hodebunnen i 14 dager, og alt var fint. Etter jeg sluttet så kom det masse kviselignende utbrudd i hodebunnen og bak ørene, og det var så ømt og vondt å ta i hodebunnen. Bestilte time hos privat hudlege, hun sa at jeg har seboreisk eksem i hodebunnen, og at hun hadde anbefalt meg det samme linimentet som legen gjorde, men jeg reagerte negativt på det. Fikk da så Elocon liniment som jeg skulle bruke i maks 2 mnd, 3x i uken, altså smøre i hodebunnen før leggetid og vaske håret dagen etter. Brukte dette linimentet i 1 mnd og avsluttet. Det hjalp, kløen og vondtheten er borte. Men det har igjen begynt å klø etter 5 mnd, så kanskje eksemet er kommet tilbake 😞Mister vanvittig mye hår også, og dette linimentet roet håravfallet. Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Kanskje du reagerer negativt på Elocon og burde prøve noe annet? Som jeg reagerte negativt på Diprosalic? Anonymkode: c7a53...6b7
Mizzy Skrevet 17. mai 2023 #3 Skrevet 17. mai 2023 Be om å få prøve fungoral krem. Sebore eksem er sopp i huden
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #4 Skrevet 17. mai 2023 Ren c8 olje. Det løser opp membranen til soppen. Men ikke kjøp kokosolje, for der er fetter som mater soppen. Må være ren c8. Litt c10 i er ok. Anonymkode: cdbe0...8d2
Lonehill Skrevet 17. mai 2023 #5 Skrevet 17. mai 2023 Hvis du er åpen for å prøve naturmedisin, finnes det vitenskapelig evidens for at svartkarveolje (Nigella sativa) har samme virkning som den reseptbelagte steroidkremen Betamethasone: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jdv.12033 Eric Berg la nylig ut en YouTube-video der han presenterer forskning som viser hvordan olje av solbærfrø virker på samme måte. Felles for de to frøoljene, er at de inneholder store mengder av fettsyren GLA (Gamma-Linolenic Acid). Steroidkremen Betamethasone er forøvrig en D-vitaminkrem som brukes mot psoriasis. Årsaken til at D-vitaminkrem virker, er at cellene i huden fra naturens side bruker D-vitamin som råvare til å lage sitt eget steroidhormon (kalsitriol), som hemmer både psoriasis og eksem. Leger vil ikke gi folk med eksem og psoriasis D-vitamintilskudd, slik at hudcellene deres selv kan produsere steroidhormonet i den mengden kroppen trenger. Istedenfor produserer legemiddelindustrien hormonet kjemisk, slik at pasientene kan smøre hormonet direkte på huden som salve. Leger har ikke lov til å bruke verken D-vitamin eller olje fra svartkarve eller solbærfrø til behandling av eksem, siden de ikke er legemidler godkjent av Legemiddelverket. Pussig nok har jeg det, som ikke er lege.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå