Gjest Gazoline Skrevet 17. mai 2023 #1 Skrevet 17. mai 2023 Noen som har gode råd mot skallerkål? Det vokser tett mellom fruktbuskene og jeg ønsker ikke å grave opp hele området. Jeg vurderte å kjøpe en liten jordfreser og harve jorden hver uke i sommer i håp om at røttene skulle dø, men usikker på om det vil virke. Noen som har prøvd?
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #2 Skrevet 17. mai 2023 Det er ingen løsning, er jeg redd. Skvallerkål er i stand til å spre seg og bli en sånn plage nettopp fordi de har et sånn enorm overlevelsesevne. EN LITEN bit av en rot i et lass med jord, er nok til at den får sjanse til å spre seg på nytt sted. Utifra denne lille biten med rot fra en skvallerkål plante, så vokser det opp en ny... og mange nye av det igjen. Å frese opp jorden slik du foreslår, vil bare spre rotbiter overalt og spre den på nytt, kanskje enda mer. Det står noen oppskrifter og råd i denne artikkelen om hvordan bekjempe skvallerkål. Hovedsaken er at man har tålmodighet... Anonymkode: c10ce...1e2 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #3 Skrevet 17. mai 2023 Den er spiselig da....hvis du er skikkelig forbanna på den😆 Den er veldig vanskelig å fjerne og bor du i et område med tette naboer som har den i hagen er det en kamp som varer livet ut. Anonymkode: 54ccf...ca5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #4 Skrevet 17. mai 2023 Tro meg, jeg har prøvd. Det fungerer ikke å dele røttene i biter for å ta livet av planten; du vil kun ende opp med å spre planten på det viset. I stedet for én stor plante får du mange små, som i sin tur vil ende opp som mange store planter. Begynn i den ene enden og ta hver centimeter om gangen, grav opp røtter og hold øye med jorda i tilfelle det har blitt liggende noen løse biter. For det vil det. Min løsning var å spa opp jorda, bit for bit, og ta ett område av gangen. Anonymkode: 7b823...7ca 3
Gjest Gazoline Skrevet 17. mai 2023 #5 Skrevet 17. mai 2023 Noen som har hatt effekt med kun hard nedklipping? Vi har tidligere greid å fjerne skallerkålen fra et område ved å grave opp, legge pressening og dekke området med stein. Men siden dette er mellom bærbusker så er jeg usikker på hvor hardt jeg kan gå til verks.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #6 Skrevet 17. mai 2023 Luking i flere år har gjort at jeg har mye mindre skallerkål enn tidligere. Luker minst en gang i uka, og får opp de yngste skuddene før de får satt seg. Har alltid en real runde på våren hvor jeg sørger for å få opp mest mulig av røttene. Anonymkode: a4045...91a 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #7 Skrevet 17. mai 2023 Prøvd ugressbrenner? De skal ikke brennes, bare svi toppene. Rak sammen når de er døde og kjør det bort. Det tar tid, men etter to år så er det borte. Anonymkode: a30ed...a12
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #8 Skrevet 17. mai 2023 Det er enklest å grave opp dessverre, om man ikke har mye tid å bruke på luking. Vi la jord og ferdigplen over og det har ikke kommet noe siden da, 3 år siden. Anonymkode: 37314...06b
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #9 Skrevet 18. mai 2023 Ta det som titter opp hver eneste gang de prøver å komme opp. Hver uke, alt sammen, hele sesongen og gjerne med rot. Etterhvert vil man utarme rotstenglene og de vil dø. Det er en skikkelig drittjobb men fungerer om man holder ut. Gressklipper kan være godt redskap der man kan komme til med den. Anonymkode: 8b7c0...afb 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #10 Skrevet 18. mai 2023 Du kan lage skvallerkålpesto! Anonymkode: 42e67...7ca 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #11 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Du kan lage skvallerkålpesto! Anonymkode: 42e67...7ca Noen av oss har nok til hele bygda og enda litt mer. Det er umulig å spise så mye skvallerkålpesto selv. 😭 Anonymkode: 2c06e...1bf 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #12 Skrevet 19. mai 2023 Bare de små, unge skuddene smaker greit nok til å spise, og da skal man stå krokrygget ganske lenge for å få nok. Anonymkode: 7b823...7ca 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå