Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg oppdaget denne artikkelen hos Dagbladet om innhold av PFAS i kontaktlinser: https://dinside.dagbladet.no/fritid/advarer-etter-kontaktlinse-funn/79290696?fbclid=IwAR2cAl2083fcdX9hJ_1J8FC67A1Ideib8zQB74bBAQ9Te0VX-ZP62-XXegY

Ble ganske stressa, har brukt kontaktlinser i åresvis siden jeg var rundt 13/14 år gammel, og har egentlig gjort meg litt avhengig av det..

Så vet ikke helt hva jeg kommer til å gjøre. Er det noen andre linsebrukere her som har gjort seg noen tanker om dette?

God 17. mai! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser at linsene jeg bruker har minst av det her i seg, og nei visste ikke om dette og bryr meg helt ærlig ikke heller. Kommer ikke til å slutte med linser uansett, og kreft får man av alt.

Skrevet

@KristinF Har absolutt forståelse for det.. Man er jo så avhengig av å se godt. 

Du har et poeng. Alt fører visst til kreft for tida, vanskelig å navigere på dette området.  Jeg skulle nok ønske myndighetene gjorde en bedre jobb med å regulere det som selges på det norske markedet - burde ikke vært nødvendig for forbrukere å følge med på sånt..

AnonymBruker
Skrevet

Det som er dritt med PFAS er at de er over alt. Jeg hadde nok ikke kuttet kontaktlinsene, men kanskje prøvd å minimere eksponeringen ellers. Dvs. droppe stekepanner etc. med antistick-belegg, ikke kjøpe micropopcorn, osv. Finnes en del tips om du googler vil jeg tro.

Anonymkode: 391ad...a89

Skrevet

Ja, det er problemet.. Disse stoffene hoper seg vel opp i kroppen - så det er ikke så hyggelig å tenke på.
Ganske strevsomt å skulle kutte ut kontaktlinsene om jeg skal være ærlig også - men ser liksom ikke noen gode løsninger her uansett hva jeg går for.

Men samtidig: hva i all verden skal vi få gjort, når det er fullstendig tillatt..? Mangler litt på aktiv handling her sentralt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...