Gå til innhold

Hvordan lager du din perfekte eggerøre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bruker du smør i den?

Melk?

Vann?

Hjelp 😁

Anonymkode: adad6...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Visper egg med salt og pepper og evt gressløk, bruker ikke vann eller melk. Godt med smør i panna, varmer den godt opp og tar den av plata litt før jeg har i eggene. Laveste varme videre. Skraper bunnen/dytter rolig frem og tilbake til eggerøren kan samles, dvs jeg vil ha den litt løs men ikke rennende. Helt tørrstekt er ikke godt. Liker store "biter" og ikke smuldret opp i småbiter som jeg ser mange kokker gjør. Men det finnes hundrevis av fremgangsmåter. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vidper godt med litt kremfløte, pepper og gadtromat. Bruker smør i pannen og alltid får tos og fin tilbakemeldinger ❤️❤️

Anonymkode: 0e926...e47

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fløte og litt salt evt melk hvis ikke ejg har fløte. Liker den best helt enkel.

Anonymkode: 578d0...529

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er viktig å ha veldig lite varme på, slik at det gjennomvarmes uten at det blir skorpe utenpå. Jeg har eggerøre i kald panne og så starter jeg opp. Rører mye i starten og "skraper" det som størkner mot bunnen slik at det er bløtt nederst. Så når det begynner å bli såpass fast at det ikke er vits i skrape lengre, venter jeg litt, så snur jeg den og skrur av varmen med en gang, slik at bare restvarmen i pannen gjør resten av jobben.

Jeg foretrekker også at den henger mest mulig sammen og ikke hakkes opp.

Jeg har litt salt, smør og bittelitt melk eller fløte. Noen ganger bittelitt MSG også. Dette er "basen" min, og ofte gjør jeg ikke noe mer enn dette. Til enkelte ting synes jeg også det er best når den er avkjølt. F.eks. med røkelaks på brødskive.

Så er det selvfølgelig mulig å krydre den litt etter hva den skal brukes til. Pepper, gressløk, løkpulver og hvitløkpulver er ting som passer og kan kombineres som ønsket. Da typisk hvis den skal spises varmt til noe middagsmat. Men ofte krydrer jeg ikke, for målet er at det skal være en enkel eggerøre som ikke skal konkurrere om noe. Hvis målet er å gjøre det fancy og smakfullt så kaller jeg det heller omelett

Anonymkode: 8ce7a...f3c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Bruker du smør i den?

Melk?

Vann?

Hjelp 😁

Knekker eggene i panna med smør og rører inn forsiktig litt melk og salt/pepper. Så skrur jeg varmen på middels og rører forsiktig uten å vispe/planer for mye. Da får eggerøren en perfekt myk konsistens og farge. 

Anonymkode: 1d859...8a5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Røret egg og melk i ca 30 sekunder og varmer den i micro i 3 min. Litt salt eller pepper noen ganger.

Anonymkode: 8e903...80b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legger først smør i panna så det er godt og brunt innen jeg skal steke. Knuser så egga over en sil. Når alt utenom skallet er i skåla visper jeg og er generøs med salt. Så er det i panna, der har jeg det på medium-høy varme mens jeg flytter alt rundt og over hverandre. Deretter legges delikatessen på fat og serveres. For mye dill har jeg ikke tålmodighet til.

Anonymkode: ed093...af8

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lager den som gordon ramsay. Det blir kjempegodt. bare at jeg ikke har rømme/cream fresh i da

Anonymkode: d338d...ad6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar alle sammen ❤️

Da skal jeg prøve meg og huske lav varme 

Gratulerer med dagen 🇳🇴☀️🇳🇴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker smør og egg. Visper det i en kjele, ikke i stekepanne. Tilsetter litt fløte og salt. Visper, visper. Så tilsetter jeg gressløken og visper litt til. Ferdig!

Anonymkode: dab02...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk å sile eggene etter de er vispet.

fløte i eggene, stekes på lav varme med smør. Gressløk drysses i etter eggene er silt.

Anonymkode: 335e3...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen! 

Jeg kjører eggene med stavmikser. Så det blir som vann. Visper inn litt fløte. Har det  på svak varme til alt er lik temperatur. Når det begynner å klumpe seg, skrur jeg opp varme og rører til det er ferdig. Obs! Ikke noe salt i eggene før du har brukt stavmikser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rører den bare til den er ferdig varm. Bløt er så mye bedre enn den faste gjennomstekte greia de fleste lager. Men det funker kanskje ikke med bløt om den skal brukes dagen etter eller på et koldtbord? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smør i panna. Så blander jeg egg, fløte, sllt, pepper, vårløk og litt yoghurt. Steker på lav varme, og tar av plata før det begynner klumpe seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (4 timer siden):

Rører den bare til den er ferdig varm. Bløt er så mye bedre enn den faste gjennomstekte greia de fleste lager. Men det funker kanskje ikke med bløt om den skal brukes dagen etter eller på et koldtbord? 

Enig, jeg foretrekker den også litt bløt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Visper lett sammen egg. Lager en del små terninger med smør. Kutter evt litt gressløk og/eller bladpersille om jeg har det for hånden. Setter på høy varme (8/10 på vår induksjonstopp). Lar panna bli varm, har i en god klatt smør og når smøret er smeltet tømmer jeg i eggene.

Bruker stekespaden til å kontinuerlig skrape rundt imens jeg også beveger på stekepanna. I løpet av et minutts tid har mye av eggene begynt å sette seg og jeg tar stekepanna av varmen. Har i en liten neve smørterninger og evt urter og rører sammen. Salter og peprer. Da får jeg en myk og luftig eggerøre (det kalde smøret smelter inn i røra på restvarmen og stopper stekingen/hindrer det i å bli tørt).

Og resultatet blir like bra som før når jeg brukte laaav temperatur og laaang tid.

Endret av Vestlig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for latterliggjøring og sitering av slettet innlegg.

Rhodiola, admin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athena Freyja skrev (12 timer siden):

Bruker fløte i stedet for melk/vann. 

Det gjør jeg og, og  steker i smør. Litt salt og litt  pepper.  Ikke for høy varme. Og den bør lages samme dag. Serverer med egen-salta villaks. 

Endret av Jytte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...