Majer Skrevet 16. mai 2023 #1 Skrevet 16. mai 2023 Jeg vokste opp øst i Oslo og selv om jeg er for å opprettholde dagens tall, og har flest barndomsvenner med flerkulturell bakgrunn, er det provoserende å høre folk som vokste opp i en dal på vestlandet si de liker det flerkulturelle. De synes det er spennende å bo på Grünerløkka og reise til Grønland for å oppleve flere kulturer. Altså de ser umulig hele bildet. Det er sikkert fint og flott når man aldri har kjent ulempene på kroppen så jeg tenker de trenger å høre det av oss som faktisk ikke er rasistisk motiverte. Østkanten forfaller mer og mer. Boligprisene gjør så det stort sett bor flerspråklige der og de hjelper statistisk sett langt mindre til på dugnader og andre aktiviteter. Fortjener ikke de som faktisk er behjelpelige på østkanten like gode forhold som de på Oslo vest?,: https://www.aftenposten.no/oslo/i/jlQOOq/hvor-ble-det-av-alle-mammaene-og-pappaene-naa-slaar-barnas-lag-og-foreninger-alarm Er man lys gutt kan man fort bli kalt potet, og ypper noen med deg kan du ikke ta igjen for da kommer vennene til personen utenfor skolen med kniv. Det betyr at du må se ned i gulvet uavhengig av om du har svart belte i karakte og gått på boksing hele livet. Du må være usynlig. Jeg ble ikke plaget fordi jeg lærte det tidlig. Du drar ikke og besøker venner om du synes det er ubehagelig at noen i familien får en ørefik. Det er en av grunnene til at vi alltid var utenfor blokkene og ikke inne. Det er ikke alle som har store familier og små leiligheter.... Det var min oppvekst og forholdene har nok ikke blitt bedre. Jeg har flere positive opplevelser derfra enn negative, men jeg synes det er provoserende når man bare snakker om det positive eller bare det negative. 3 5
000VF000 Skrevet 16. mai 2023 #2 Skrevet 16. mai 2023 En rasist tror folk har spesifikke egenskaper basert på etnisitet. Feks at hvite mennesker er smarte og brune mennesker er dumme og underlegne. Et så idiotisk Verdensbilde klarer ikke jeg å forstå, eller tolerere. 2 2
AnonymBruker 42 Skrevet 16. mai 2023 #3 Skrevet 16. mai 2023 (endret) Det er ikke "rasistisk" å evne å se mønster, ha egne erfaringer ,og trekke slutninger med bakgrunn i dem... Et samfunn er ikke bedre enn evnen til å være til dels "uniforme", samarbeide og være enige i ting. Når slikt bryter sammen, så starter ting å forfalle, og eskalere kumulativt... De fleste som ikke har hodet i sanden vil være i stand til å observer og forstå sammenhengen... Edith : Om du ikke mener ting går for fort i svingene mtp. innvandring her i Norge - så er du definitivt en av de med hodet i sanden selv 😅 Endret 16. mai 2023 av AnonymBruker 42 2 1
StovnerJune Skrevet 1. juni 2023 #4 Skrevet 1. juni 2023 Kjenner meg veldig igjen i dette. Mye bra som skjer på østkanten men også mye som ikke er så bra. Førstnevnte er visst mye lettere å snakke om for media. Jeg har også mest positive opplevelser og de fleste av vennene mine var utenlandske, samtidig merket jeg også på kroppen "omvendt rasisme" og negative holdninger til "blonde norske horer." 1 1
The_marsmallowlady Skrevet 2. juni 2023 #5 Skrevet 2. juni 2023 Nå bor jeg ikke i oslo, men kommer fra en mindre bygd, men har tidligere bodd i både Trondheim og Oslo. Jeg har null problem med innvandrere, eller barn fra innvandrere. Mitt problem er oppførselen til mange av de. Nordmenn oppfører seg som søppel de og, så vi får kalle en spade for en spade. Jeg skylder på dårlig intergrering, klase-bosteder og liten vilje fra de som bosetter seg her. Og dette har de gjerne videreført til sine norsk-fødte barn. Enkelte nordmenn er vanskelig å komme innpå (selv nordmenn har trøbbel med å komme innpå nordmenn), og da er det lett å søke til den kulturen man kommer fra. Dette gjelder jo like fremt en lyshåret mann fra polen, som det gjelder en svarthåret mørk kvinne fra Afghanistan. Ei venninne kom som flyktning på 90tallet fra tsjekkia. Hun fikk nesten ikke venner her, med unntak av få. Det var vanskelig å forstå hennes bakgrunn da jeg selv er oppvokst i et fredelig land. Men jeg prøvde, og lærte fort, at respekt og tålmodighet, hjalp henne. Så jeg forstår både at det kan være problematisk i enkelte områder i vårt lange land, og den biten om at en ikke er rasist bare fordi en nevner oppførselen til mennesker. Da er vi nok rasister alle mann som bemerker hvite kriminelle. 1
900 Skrevet 3. juni 2023 #6 Skrevet 3. juni 2023 Det norske folk må se på Oslo. Er det dette de vil sine egne byer? Norske barn som blir mobbet fordi de spiser svin, konvertitter og gebrokken ordlyd? Vil de høre mer "jæi sværger mann, Jæi låver bruuurr, wålllah". Ungdom som blir ranet på åpen gate og får frastjålet alt fra sykler til sparkesykler. Norske jenter som ikke får gå i fred ute? Slik skal det ikke være i Norge. 1
Clefable Skrevet 3. juni 2023 #7 Skrevet 3. juni 2023 Jeg er fra Oslo Øst, og har null forståelse for rasister. Jeg er også mer vant til å høre folk fra bygda som knapt har vært i Oslo uttrykke "innvandrer-skepsis" ; ikke så mye motsatt. De fleste av mine venner fra Groruddalen har valgt å bosette seg her også i voksen alder. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå