AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #1 Skrevet 16. mai 2023 Er midt i et samlivsbrudd. Har tre barn med han (to tenåringer og et yngre barn)og vi eier hus i lag 50/50. Jeg har tatt meg av barna gjennom alle år mens han har dyrket seg selv og sine hobbyer. De to eldste har sagt de ønsker å bo 50/50 om det er mulig, eller mest hos meg. Minste ønsker å bo mest hos meg. Jeg har lett og lett i flere mnd nå for å prøve å finne en leilighet eller noe som er stort nok for meg og barna, men det har vært veldig vanskelig å finne noe. Det som er stort nok er så dyrt at det blir veldig knapt å klare seg økonomisk da. Jeg har sagt jeg ønsker å kjøpe ut sambo, men han vil ikke selge for takst til meg. Vi har kranglet om dette i flere mnd nå og kommer ikke noen vei. Jeg er helt rådvill til hva jeg skal gjøre. Er det noen som har noen forslag til en løsning? Har tenkt på at jeg kan spørre om han kan leie en plass frem til jeg klarer å finne noe og at vi da bare betaler renter på lånet. Eller om jeg kan spør om jeg kan få bo i huset, si et års tid feks, og betale ned på lånet, men at da tilfaller det jeg betaler ned på lånet meg når vi enten selger huset på det åpne markedet eller hva vi kommer frem til. Noen som har vært i samme situasjon og har noen tips til hvordan vi kan få løst dette? Ønsker virkelig ikke at dette skal gå utover barna, men slik det ser ut nå så gjør det snart det. Anonymkode: 3599a...372
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #2 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): han vil ikke selge for takst til meg. Dere får legge ut huset på det åpne markedet, så får dere evt legge inn bud der. Du går vel ikke med på å selge for takst til han heller antar jeg. Når huset er solgt, vet du hva du har å rutte med. Anonymkode: a3738...348 2 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #3 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Dere får legge ut huset på det åpne markedet, så får dere evt legge inn bud der. Du går vel ikke med på å selge for takst til han heller antar jeg. Når huset er solgt, vet du hva du har å rutte med. Anonymkode: a3738...348 Ts, nei men hvorfor skal vi overby hverandre? Er for barnas del liksom… Hadde jeg hatt en annen plass der det var plass til barna kunne jeg flyttet jeg. Barna er veldig avhengige av meg da det er jeg som alltid har stilt opp for dem. Jeg kunne godt bare ha flyttet i en mindre leilighet, men da føler jeg at jeg svikter dem hvis jeg ikke har plass til dem… Han kan klare seg med et soverom mindre når han ikke skal ha minste mer enn annenhver helg. Sa forøvrig ikke at jeg ikke ville selge til han for takst, men om noen hadde forslag til noe vi kan gjøre fram til jeg finner noe passende… Anonymkode: 3599a...372
Gjest WhisperingWind Skrevet 17. mai 2023 #4 Skrevet 17. mai 2023 Det er jo rett at du betaler markedsverdien. Finn ut av den og så kan du kontakte Husbanken for refinansiering. Har bedre forutsetninger om barna skal bo mest hos deg.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #5 Skrevet 17. mai 2023 Hvorfor vil han ikke selge til takst? Fordi han vil legge det ut og få mulig budrunde? Eller fordi han vil kjøpe det selv? Anonymkode: ac684...9e9 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #6 Skrevet 17. mai 2023 Men har du blitt enig med han at han jun skak ha minste hver annen helg?, og samme med tenåringene. De kan ikke selv bestemme hvor de vil bo, er de over 12 så skal det legges vekt på hva de ønsker. Men barn under 18 kan ikke selv bestemme hvor de vil bo, Så om det ikke er blitt enighet så stiller dere jo i utgangspunktet likt med tanke på boforhold Anonymkode: 65557...543 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #7 Skrevet 17. mai 2023 Trist å bryte opp et ekteskap mens barna fremdeles er avhengige av dere begge. Anonymkode: f141f...420
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #8 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men har du blitt enig med han at han jun skak ha minste hver annen helg?, og samme med tenåringene. De kan ikke selv bestemme hvor de vil bo, er de over 12 så skal det legges vekt på hva de ønsker. Men barn under 18 kan ikke selv bestemme hvor de vil bo, Så om det ikke er blitt enighet så stiller dere jo i utgangspunktet likt med tanke på boforhold Anonymkode: 65557...543 I praksis så lar man tenåringer selv få bestemme hvor de ønsker å bo.. Spesielt hvis foreldrene er uenig. Anonymkode: 2f850...d55 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #9 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men har du blitt enig med han at han jun skak ha minste hver annen helg?, og samme med tenåringene. De kan ikke selv bestemme hvor de vil bo, er de over 12 så skal det legges vekt på hva de ønsker. Men barn under 18 kan ikke selv bestemme hvor de vil bo, Så om det ikke er blitt enighet så stiller dere jo i utgangspunktet likt med tanke på boforhold Anonymkode: 65557...543 Tenåringer er nesten voksne og betemmer mest over eget liv. Min eldre venninne flyttet hjemmefra som 16 åring for skole og jobb. Men det var en tryggere tid på 80 tallet enn idag Anonymkode: f141f...420 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #10 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I praksis så lar man tenåringer selv få bestemme hvor de ønsker å bo.. Spesielt hvis foreldrene er uenig. Anonymkode: 2f850...d55 men fortsatt så bestemmer dem ikke. Så Ts kan ikke gå utifra at far lar det bli slik de ønsker uansett hva ts selv vil . Helt til man er 18 år er det foreldrene som bestemmer hvem barna skal bo hos, og hvor mye de skal bo hos hver, men når barnet har fylt 7 år, skal det få si sin mening før det blir tatt avgjørelser om dets personlige forhold. Når barnet har fylt 12 år, skal det legges stor vekt på hva barnet mener. Anonymkode: 65557...543
Blålilla Skrevet 17. mai 2023 #11 Skrevet 17. mai 2023 Lei en liten leilighet sammen, og bytt på å bo der. Da kan barna bo hjemme, beholde sin stabile tilværelse- og foreldrene tar støyten for egne problemer. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #12 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dere får legge ut huset på det åpne markedet, så får dere evt legge inn bud der. Du går vel ikke med på å selge for takst til han heller antar jeg. Når huset er solgt, vet du hva du har å rutte med. Anonymkode: a3738...348 Trenger ikke legge ut bud og konkurrere med markedet. Sameiere har forkjøpsrett slik at man kan tre inn i høyeste bud. Dersom han ikke vil legge boligen ut får du sende begjæring om tvangssalg til retten. Fordelen er at de gjerne går litt under takst Anonymkode: 2e973...aff 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #13 Skrevet 17. mai 2023 Har du tatt høyde for barnebidrag og barnetrygd i utregningene dine? Hvis alle barna egentlig vil bo mest hos deg blir det fort en merkbar sum. Anonymkode: 2e973...aff
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #14 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Men har du blitt enig med han at han jun skak ha minste hver annen helg?, og samme med tenåringene. De kan ikke selv bestemme hvor de vil bo, er de over 12 så skal det legges vekt på hva de ønsker. Men barn under 18 kan ikke selv bestemme hvor de vil bo, Så om det ikke er blitt enighet så stiller dere jo i utgangspunktet likt med tanke på boforhold Anonymkode: 65557...543 Barn over 12 år sine meninger skal vektlegges. Hvis man tvinger dem til samværsordninger de ikke ønsker, kan det være svært ødeleggende for dem. Jeg snakker av erfaring. Og flere jeg kjenner har ikke 50/50 ordninger i den alderen fordi det blir for slitsomt å flytte frem og tilbake. Anonymkode: 37455...a83
Taus Skrevet 17. mai 2023 #15 Skrevet 17. mai 2023 WhisperingWind skrev (2 timer siden): Det er jo rett at du betaler markedsverdien. Finn ut av den og så kan du kontakte Husbanken for refinansiering. Har bedre forutsetninger om barna skal bo mest hos deg. (Ts)Vi har fått verdivurdering/e-takst av megler. Men han vil ikke la meg få huset for han vil ha det selv. Begrunnelsen hans er at han må ha plass til verktøyet sitt…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #16 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor vil han ikke selge til takst? Fordi han vil legge det ut og få mulig budrunde? Eller fordi han vil kjøpe det selv? Anonymkode: ac684...9e9 Fordi han vil kjøpe det selv. Han bryr seg ikke så mye om barna. Er mer opptatt av at han skal få det som han vil. Har ganske stor tomt og han har en del greier så han vil ha huset for den delen… Anonymkode: 3599a...372
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #17 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Er midt i et samlivsbrudd. Har tre barn med han (to tenåringer og et yngre barn)og vi eier hus i lag 50/50. Jeg har tatt meg av barna gjennom alle år mens han har dyrket seg selv og sine hobbyer. De to eldste har sagt de ønsker å bo 50/50 om det er mulig, eller mest hos meg. Minste ønsker å bo mest hos meg. Jeg har lett og lett i flere mnd nå for å prøve å finne en leilighet eller noe som er stort nok for meg og barna, men det har vært veldig vanskelig å finne noe. Det som er stort nok er så dyrt at det blir veldig knapt å klare seg økonomisk da. Jeg har sagt jeg ønsker å kjøpe ut sambo, men han vil ikke selge for takst til meg. Vi har kranglet om dette i flere mnd nå og kommer ikke noen vei. Jeg er helt rådvill til hva jeg skal gjøre. Er det noen som har noen forslag til en løsning? Har tenkt på at jeg kan spørre om han kan leie en plass frem til jeg klarer å finne noe og at vi da bare betaler renter på lånet. Eller om jeg kan spør om jeg kan få bo i huset, si et års tid feks, og betale ned på lånet, men at da tilfaller det jeg betaler ned på lånet meg når vi enten selger huset på det åpne markedet eller hva vi kommer frem til. Noen som har vært i samme situasjon og har noen tips til hvordan vi kan få løst dette? Ønsker virkelig ikke at dette skal gå utover barna, men slik det ser ut nå så gjør det snart det. Anonymkode: 3599a...372 Hvis ingen vil kjøpe ingen så må dere bare selge og da kan du sikkert også by... Anonymkode: 0b20b...d76
Gjest WhisperingWind Skrevet 17. mai 2023 #18 Skrevet 17. mai 2023 Taus skrev (4 timer siden): (Ts)Vi har fått verdivurdering/e-takst av megler. Men han vil ikke la meg få huset for han vil ha det selv. Begrunnelsen hans er at han må ha plass til verktøyet sitt… Dere legger ut på åpent marked og ber Husbanken om hjelp til refinansiering.
ms. Perfect Skrevet 17. mai 2023 #19 Skrevet 17. mai 2023 Taus skrev (6 timer siden): (Ts)Vi har fått verdivurdering/e-takst av megler. Men han vil ikke la meg få huset for han vil ha det selv. Begrunnelsen hans er at han må ha plass til verktøyet sitt… Men da må det legges ut da, og så kan han få det til samme pris som høyeste budgiver. Går det over takst får jo du også mer å rutte med, går det til en takst du også har råd til kan du også være med. Han har ikke mer krav på huset til takst enn deg. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #20 Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 17.5.2023 den 8.53): Barn over 12 år sine meninger skal vektlegges. Hvis man tvinger dem til samværsordninger de ikke ønsker, kan det være svært ødeleggende for dem. Jeg snakker av erfaring. Og flere jeg kjenner har ikke 50/50 ordninger i den alderen fordi det blir for slitsomt å flytte frem og tilbake. Anonymkode: 37455...a83 Her skrev vel TS at de to eldste ønsket 50/50 Taus skrev (På 17.5.2023 den 10.08): (Ts)Vi har fått verdivurdering/e-takst av megler. Men han vil ikke la meg få huset for han vil ha det selv. Begrunnelsen hans er at han må ha plass til verktøyet sitt… Fortsatt er det vel mest riktig å selge til markedspris, som også betyr at han må betale deg markedspris om han vil kjøpe deg ut. Dere eier huset 50/50? Anonymkode: f5272...9b0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå