Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid og er blitt anbefalt av jordmor å ta sukkerbelastningstest. I følge fastlegen min var ikke dette nødvendig, da jeg ikke var i «kategorien». Man kan jo likevel ikke være sikker. Er det noen som vet om det er godt nok å følge med på blodsukkeret iblant istedenfor å ta den testen? Har tilgang til blodsukkerapparat.

Anonymkode: a433b...550

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg er gravid og er blitt anbefalt av jordmor å ta sukkerbelastningstest. I følge fastlegen min var ikke dette nødvendig, da jeg ikke var i «kategorien». Man kan jo likevel ikke være sikker. Er det noen som vet om det er godt nok å følge med på blodsukkeret iblant istedenfor å ta den testen? Har tilgang til blodsukkerapparat.

Er du ikke førstegangsfødende over 25 år? Eller bmi over 25?

Anonymkode: da5b2...c40

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke ta den? Det er null stress å ta den. Nesten alle gjør det. 

Anonymkode: 637d2...821

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsdiabetes/diagnostikk-og-tiltak-for-a-finne-uoppdaget-diabetes-og-svangerskapsdiabetes/tilby-glukosebelastning-til-gravide-i-uke-24-28-med-en-eller-flere-karakteristika-alder-etnisitet-arvelighet-kroppsmasseindeks-og-hendelser-i-tidligere-svangerskap

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var heller ikke i kategorien utenom alder, hadde visst svangerskapsdiabetes og behov for insulin, barnet ble også tatt ut før tiden. Veldig glad for at jeg tok den testen, og kommer til å ta den så tidlig som mulig neste gang.. Veldig dumt å gå med ubehandlet svangerskapsdiabetes , det kan skape komplikasjoner hos både deg og barnet. Ville hørt på jordmor fremfor fastlege i dette tilfelle, for rutiner og retningslinjer er endret de siste årene. Min erfaring er at allmennleger har generelt dårlig peiling på svangerskapsdiabetes 

Anonymkode: 22084...55a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Tenk så kjipt å gå rundt med uoppdaget svangerskapsdiabetes. Det er ikke sånn at man kan se utenpå hvem som får det.

Anonymkode: d2379...285

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme mente min fastlege. Jeg bestilte den og tok den, og er glad for det. Har venninne som hadde uoppdaget svangerskapsdiabetes og det var en hard fødsel for henne. Fikk både svangerskapsforgiftning og barnet hadde høy fødselsvekt som de ikke oppdaget før hun måtte ta keisersnitt plutselig. 

Anonymkode: 5c907...c3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min fastlege har samme holdning, at dagens anbefalinger gjelder unødvendig mange gravide. Jeg tror er i uke 24 nå, og tror ikke jeg kommer til å ta den. Er frisk og rask, og babyen har fulgt gjennomsnittet på vekt og sett frisk ut på alle målinger. Og så har jeg inntil nylig vært sykemeldt med hyperemesis, og er fortsatt var for en del ting som gjør meg kvalm. Føler meg uvel bare jeg tenker på å faste i flere timer om morgenen, og deretter drikke den ekle væsken… 

Anonymkode: ee386...c10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenk så kjipt å gå rundt med uoppdaget svangerskapsdiabetes. Det er ikke sånn at man kan se utenpå hvem som får det.

Hvertfall jævli kjipt å føde en unge på 5 kilo som sitter fast på vei ut og må legges inn på intensiven med føling bare fordi man ikke gidder ta en glukosebelastning 🙄 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Min fastlege har samme holdning, at dagens anbefalinger gjelder unødvendig mange gravide. Jeg tror er i uke 24 nå, og tror ikke jeg kommer til å ta den. Er frisk og rask, og babyen har fulgt gjennomsnittet på vekt og sett frisk ut på alle målinger. Og så har jeg inntil nylig vært sykemeldt med hyperemesis, og er fortsatt var for en del ting som gjør meg kvalm. Føler meg uvel bare jeg tenker på å faste i flere timer om morgenen, og deretter drikke den ekle væsken… 

Jeg var også «frisk og rask» , svangerskapsdiabetes har ingenting med din helse å gjøre… Selvom jeg hadde insulin så kom babyen ut flere uker før termin pga komplikasjoner , lavt blodsukker, kunne ikke ammes, klarte ikke vekke for mating , gikk ned masse i vekt osv. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg var også «frisk og rask» , svangerskapsdiabetes har ingenting med din helse å gjøre… Selvom jeg hadde insulin så kom babyen ut flere uker før termin pga komplikasjoner , lavt blodsukker, kunne ikke ammes, klarte ikke vekke for mating , gikk ned masse i vekt osv. 

Dette. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke sånn at de som ender med komplikasjoner ikke går på målinger etc. 

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Her fikk jeg ta test når legekontoret åpnet, så ikke så mye fasting ut over vanlig søvn :)

Anonymkode: a8d62...125

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dagens såkalla "holdning" er der av en grunn😊

Dersom det er slik at du vet at du ikke klarer å gjennomføre testen ved legekontoret ditt kan du be om å få gjennomføre målinger hjemme. Da er det to uker med målinger på en nokså normal hverdag (dog fasting på natt).

Anonymkode: abe57...6ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvertfall jævli kjipt å føde en unge på 5 kilo som sitter fast på vei ut og må legges inn på intensiven med føling bare fordi man ikke gidder ta en glukosebelastning 🙄 

Uff :(Ja, forferdelig og unødvendig når det kunne vært fanget opp med en enkel blodprøve.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke den testen er bra nok, den speiler hvordan det står til den uken det blir tatt, og du har nesten halveis igjen, alt kan skje. Jeg måler jevnlig selv, og får et jevnt bilde av hvordan det ligger, og kan selv også se at etter sukkerinnhold går bls ned raskt. Det er trygt og godt, nå når jeg er over uke 30. Hadde ikke hatt noe å si for meg hvordan den testen var for 6 uker siden. Sa til fastlegen hva jeg mente og hun var helt enig. Det var en god plan, og hun syntes og det var naivt av gravide å tro at den testen hadde så mye å si for resten av svangerskapet. Burde heller vært blodsukkermåling hver kontroll, i tillegg til urinstix.

Folk kjøper så mye unødvendig, som dopler, kjøp hellet et bls apparat og invester i egen helse. Man er ikke trygg bare fordi en test i uke 24 er bra. 

Anonymkode: 6fbc6...0cc

• Nyttig 1
Skrevet

Den testen er ikke bra nok. Jeg hadde negativ belastningstest og for høyt blodsukker noen uker etter 😊

Å måle blodsukkeret selv et par ganger i uken er en bedre metode for å avdekke evnt sva.dia.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det var moren min da hun skulle ha meg også, hun var slank og godt trent i tillegg. Fikk uansett svangerskapsdiabetes og måtte leve på ganske streng diett resten av svangerskapet for å unngå komplikasjoner.

Synes forøvrig det er sykt overvurdert hvor ekkel den drikken er, det smaker jo bare sterk saft? Chugga den med jordbærsmak på et øyeblikk til stor overraskelse fra sykepleieren, men det var ikke ille i det hele tatt. 

Anonymkode: 7ebc9...7f6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.5.2023 den 22.01):

Hvorfor ikke ta den? Det er null stress å ta den. Nesten alle gjør det. 

Anonymkode: 637d2...821

Den var helt jævlig. 

Anonymkode: d6d5d...cef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Den var helt jævlig. 

Anonymkode: d6d5d...cef

Nei da. Null problem, jeg har fått saft som var verre. 

Anonymkode: 3b85a...c64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...