Gå til innhold

Hva gjør man når skolegangen til barnet mitt går rett vest pga bråkmakere i klassen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt går i bråkeklassen. Det er flere barn der som rett og slett ikke har respekt for voksne. Det merker jeg når jeg har unger på besøk hjemme og som trener på fritiden. Barna er frekke og utrolig uoppdragne, min sønn forteller om at de kaller lærere stygge ting, bråker og ødelegger ting i klasserommet. Lærere er mye sykmeldt. Og barnet mitt forteller om voldsepisoder i klasserommet nesten daglig, der barna enten går løs på lærere eller medelever. Barnet forteller om flere skoletimer ukentlig der undervisningstiden blir brukt på å roe ned elever som utagerer, rydde opp etter konflikter i klasserommet eller at 2-4 elever bare saboterer undervisningen. Flere henger seg på bråkmakerne og blir med på uroen. 

Vi er strenge med vår sønn og tar han hardt hvis han gjør noe galt. Og vi har nå sagt til sønnen vår at han ikke skal ha med seg 3-4 unger hjem fordi de er så uhyggelige. Vi hører språkbruk som gir oss frysninger og barna svarer frekt når vi irettesetter, snakker du med foresatte til disse barna er de nesten verre enn ungene. Så da velger vi å holde oss unna. 

Nå har vi fått beskjed om at enda to lærer slutter på trinnet. Vi har hatt flere runder med skolen, der vi har tatt opp utfordringene. De har prøvd ut flere tiltak, men kommer ingen vei.  En av elevene i klassen er så ille at han kan skrike og slå vilt rundt seg bare noen ser litt på han med «feil» blikk.  

Jeg synes synd på lærerne oppi dette fordi de er så handlingslammet. Barnet forteller at lærere ofte ser på enkeltelever ødelegge og rasere klasserom, men har ikke lov til å fysisk stoppe barna. Enkeltelever roper ut: «du har ikke lov til å ta på meg». Lærere har dog gått i mellom når elevene har gått fysisk løs på medelever. 

Hva gjør vi videre? Møter med skolen fører ingen steder, situasjonen har blitt verre med tiden. 

Det er ingen andre skoler i nærheten. 

Anonymkode: d0dfd...4fc

• Liker 1
  • Hjerte 32
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hjemmeskole og/eller gå i riksavisa. Det ideelle hadde jo naturligvis vært at kommunen fikser dette, men hvem vil kaste bort barndommen til barna sine mens man venter på det?

Anonymkode: 541fd...878

• Liker 20
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Trinn?

Anonymkode: ef73e...009

• Liker 4
Gjest Chicchi
Skrevet

Huff, for et mareritt. Jeg har ikke barn i skolealder, men blir skikkelig nervøs for hva som skjer når den tiden kommer. Jeg var selv en skoleflink elev som gikk i bråkmakerklasse i utkanten av Oslo. Jeg var selvstendig og lærte ting på egen hånd, men husker hvor utmattet jeg var etter en skoledag med bråk og skrik. Og den gangen fikk jo lærere lov til å stoppe elevene!

Jeg husker at jeg ønsket at foreldrene mine skulle sende meg på Steinerskolen eller Montessorri eller noe. Tror jeg hadde blomstret der.

AnonymBruker
Skrevet

Her har flere elever byttet skole pga dårlig skolemiljø som skolen ikke har klart å endre. Har du vurdert det? Evt flytte er til en annen skolekrets?

Anonymkode: c48d7...03a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

bytte skole, evt flytte til en annen skolekrets om det ikke finnes flere skoler i nærområdet.

Og gi foreldrene til bråkmakerne beskjed om hvorfor dere velger å flytte.

Anonymkode: 394a3...635

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Min klasse på barneskolen var heftig. Garantert mye diagnoser. Jeg fikk selv mine senere, men var da ikke blant de det var mest med. Det var ikke så galt som du beskriver da, men mye uro. Vi ble delt i to i noen år. Ca 15 elever i hver klasse. Det var en skole med sprengt kapasitet, men de måtte bare finne rom, og finne lærere. 

Er det noe dere kan foreslå? 

Anonymkode: 9cb77...0f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi tok barna ut av skolen og flyttet og nå har de en fantastisk klasse i ny skole! 

Anonymkode: c601b...aca

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener de andre foreldrene? Er de like fortvilet?

Er det mulig at dere foreldre går sammen om å lage en"vaktordning" for klasserommet hvor dere bytter på å være daglig tilstede for å ta dere av "oppdragelsen" så lærere kan fokusere på undervisning? Samtidig som dere innfører et belønningssystem hvor klassen får poeng for alle timene dere er inne og ikke må trå til, også samles poengene opp til noe hyggelig for klassen? 10 poeng is til alle, 50 poeng klassefest med pizza, 100 poeng Tusenfryd? 

Og arrangere en hyggelig møteplass/spillekveld en kveld annenhver uke en periodisk hvor mange foreldre er tilstede og elevene har det hyggelig i klassen også utenfor skolen?

Har forresten skolen meldt systemsak til PPT?

Anonymkode: ef73e...009

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Barnet mitt går i bråkeklassen. Det er flere barn der som rett og slett ikke har respekt for voksne. Det merker jeg når jeg har unger på besøk hjemme og som trener på fritiden. Barna er frekke og utrolig uoppdragne, min sønn forteller om at de kaller lærere stygge ting, bråker og ødelegger ting i klasserommet. Lærere er mye sykmeldt. Og barnet mitt forteller om voldsepisoder i klasserommet nesten daglig, der barna enten går løs på lærere eller medelever. Barnet forteller om flere skoletimer ukentlig der undervisningstiden blir brukt på å roe ned elever som utagerer, rydde opp etter konflikter i klasserommet eller at 2-4 elever bare saboterer undervisningen. Flere henger seg på bråkmakerne og blir med på uroen. 

Vi er strenge med vår sønn og tar han hardt hvis han gjør noe galt. Og vi har nå sagt til sønnen vår at han ikke skal ha med seg 3-4 unger hjem fordi de er så uhyggelige. Vi hører språkbruk som gir oss frysninger og barna svarer frekt når vi irettesetter, snakker du med foresatte til disse barna er de nesten verre enn ungene. Så da velger vi å holde oss unna. 

Nå har vi fått beskjed om at enda to lærer slutter på trinnet. Vi har hatt flere runder med skolen, der vi har tatt opp utfordringene. De har prøvd ut flere tiltak, men kommer ingen vei.  En av elevene i klassen er så ille at han kan skrike og slå vilt rundt seg bare noen ser litt på han med «feil» blikk.  

Jeg synes synd på lærerne oppi dette fordi de er så handlingslammet. Barnet forteller at lærere ofte ser på enkeltelever ødelegge og rasere klasserom, men har ikke lov til å fysisk stoppe barna. Enkeltelever roper ut: «du har ikke lov til å ta på meg». Lærere har dog gått i mellom når elevene har gått fysisk løs på medelever. 

Hva gjør vi videre? Møter med skolen fører ingen steder, situasjonen har blitt verre med tiden. 

Det er ingen andre skoler i nærheten. 

Ta ham ut av skolen og hjemmeundervis. Slå dere sammen med noen flere foreldre i klassen, som sliter med det samme og virker oppegående. En gruppe på fem elever der dere bytter på å undervise dem en dag i uka. Gå for hver forelders styrke, la den som er språkmektig ta engelsk, den som er god i matte ta mattematikk, den som elsker uteliv ta fysfos og naturfag osv. 1-2 fag om dagen, bruk fleksitid eller gå ned i stilling. 

Vi har to barn i barneskolealder som hjemmeundervis, og det tar gjennomsnittlig rundt 1,5 time om dagen å gå gjennom hele pensumet, nettopp fordi vi ikke trenger å bruke tid på å roe ned barn, få konsentrasjonen på plass, hysje på andre barn, drive konfliktløsning og bli banket opp. 

Jeg jobber 80% og tar mye av jobben på ettermiddag og helger (helsevesen) for å kunne hjemmeundervise, lokalskolen vår er liknende som den du beskriver. 

Og se denne videoen:

Den forklarer hvorfor samfunnsutviklingen går slik som dette. 

Anonymkode: 00803...625

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Gratulerer, ditt barn har trukket et dårlig skolelodd. Og lærere/skolen er strippet for myndighet og handlingsrom. Den perfekte SV-skolen mao. Bare å bytte skole først som sist.

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Chicchi said:

Huff, for et mareritt. Jeg har ikke barn i skolealder, men blir skikkelig nervøs for hva som skjer når den tiden kommer. Jeg var selv en skoleflink elev som gikk i bråkmakerklasse i utkanten av Oslo. Jeg var selvstendig og lærte ting på egen hånd, men husker hvor utmattet jeg var etter en skoledag med bråk og skrik. Og den gangen fikk jo lærere lov til å stoppe elevene!

Jeg husker at jeg ønsket at foreldrene mine skulle sende meg på Steinerskolen eller Montessorri eller noe. Tror jeg hadde blomstret der.

Vi tok vårt barn ut av skolen og hadde hjemmeundervisning en periode for så å søke inn på Steinerskolen. Det er det smarteste valget vi har tatt. Den offentlige skolen og Steinerskolen er 2 forskjellige verdener, og vårt barn trives utrolig godt der. De har fokus på godt læringsmiljø, og klassene er ikke store slik at lærerene kan ha god oversikt. Miljøet er veldig bra.

Nå viser det seg at den offentlige skolen vårt barn gikk på før har fått tilsynssak på seg pga vold og uro. Det var mye problemer med denne skolen. Da man sa fra om mobbing, så prøvde skolen å skylde på barnet vårt som vi vet ikke har mobbing i seg.

Anonymkode: 61789...bde

• Liker 8
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Å ditt barn er uskyldig??

Anonymkode: 4a815...861

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å ditt barn er uskyldig??

Anonymkode: 4a815...861

Nei, men de gangene vi har sett eller fått beskjed om dårlig oppførsel fra vår sønn har vi tatt tak i det. Jeg har enda til gode å få beskjed om at sønnen min har vært ugrei eller voldelig mot voksne og medelever på skolen.

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Her har flere elever byttet skole pga dårlig skolemiljø som skolen ikke har klart å endre. Har du vurdert det? Evt flytte er til en annen skolekrets?

Anonymkode: c48d7...03a

Vi hadde nok byttet skole på dagen hvis det var ett reelt valg. Men det går ikke. Dette er skolen vi sogner til. «Naboskolen» er 12 km unna, og der har de ikke kapasitet til å ha flere elever. Vi har krav på plass på nærskolen vi sogner til, skoler utenom skolekretsen kan man søke seg til, men får bare plass hvis de har kapasitet. Det har ikke den skolen. Nærmeste privatskole er 45 -60 minutter med bil unna, da rekker ikke vi jobb. Både jeg og mannen må jobbe heltid for å få økonomien til å gå rundt. Å flytte i disse tider er også uaktuelt. Det er vanskelig å få solgt boliger nå om dagen og det er ikke sikkert vi får solgt for den prisen vi kjøpte for…

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ta ham ut av skolen og hjemmeundervis. Slå dere sammen med noen flere foreldre i klassen, som sliter med det samme og virker oppegående. En gruppe på fem elever der dere bytter på å undervise dem en dag i uka. Gå for hver forelders styrke, la den som er språkmektig ta engelsk, den som er god i matte ta mattematikk, den som elsker uteliv ta fysfos og naturfag osv. 1-2 fag om dagen, bruk fleksitid eller gå ned i stilling. 

Vi har to barn i barneskolealder som hjemmeundervis, og det tar gjennomsnittlig rundt 1,5 time om dagen å gå gjennom hele pensumet, nettopp fordi vi ikke trenger å bruke tid på å roe ned barn, få konsentrasjonen på plass, hysje på andre barn, drive konfliktløsning og bli banket opp. 

Jeg jobber 80% og tar mye av jobben på ettermiddag og helger (helsevesen) for å kunne hjemmeundervise, lokalskolen vår er liknende som den du beskriver. 

Og se denne videoen:

Den forklarer hvorfor samfunnsutviklingen går slik som dette. 

Anonymkode: 00803...625

Vi har hverken utdanning eller ressurser til å sti e hjemmeskole. Og jeg tror det er helt uaktuelt for alle i min omgangskrets. Føler også at barna går glipp av en del sosiale ting når man driver med hjemmeskole. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har hverken utdanning eller ressurser til å sti e hjemmeskole. Og jeg tror det er helt uaktuelt for alle i min omgangskrets. Føler også at barna går glipp av en del sosiale ting når man driver med hjemmeskole. 

Kontakt lokalavisa og fortell hvor ille det er. Foreldrene til psykopatungene kan også godt bli konfrontert. Kan dere foreldre bytte på å være vakt i klasserommet, for å hindre vold etc? Filme de som er ansvarlig og sende til foreldrene? Hadde sagt fra til Barnevernet også. 

Anonymkode: 7eca2...4ec

• Liker 19
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kontakt lokalavisa og fortell hvor ille det er. Foreldrene til psykopatungene kan også godt bli konfrontert. Kan dere foreldre bytte på å være vakt i klasserommet, for å hindre vold etc? Filme de som er ansvarlig og sende til foreldrene? Hadde sagt fra til Barnevernet også. 

Anonymkode: 7eca2...4ec

Det har faktisk vært så ille at en mor har vært ute i friminuttene for å observere, fordi barnet stadig fortalte om voldsepisoder fra skolegården. Men hun ble vist bort fra skolegården og fikk beskjed om at hun ikke hadde lov til å være der. Tror heller ikke foresatte kan være med i skoletimene pga taushetsplikt. 

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Synd det ikke er mulig å utvise bråkmakerne fra skolen. 

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det har faktisk vært så ille at en mor har vært ute i friminuttene for å observere, fordi barnet stadig fortalte om voldsepisoder fra skolegården. Men hun ble vist bort fra skolegården og fikk beskjed om at hun ikke hadde lov til å være der. Tror heller ikke foresatte kan være med i skoletimene pga taushetsplikt. 

Foresatte har ikke lov til å delta i timene, med mindre alle foreldrene samtykker. 

TS: Du kan melde inn bekymring til PPT. PPT kan, på strukturnivå, gå inn og observere i klasser. Både med tanke på klasseledelse, samspill i gruppa osv. 

Anonymkode: fd339...ff6

• Liker 11
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...