Smascha Skrevet 16. mai 2023 #1 Skrevet 16. mai 2023 Eg les så mykje her og der om bunadspolitiet. Og kor strenge og absurd kjipe dei er dersom noko er feil på bunadane som folk har på. Men eg har aldri blitt arrestert av bundadspolitiet sjølv og kjenner heller ingen som har det. Så hadde vore artig å høyre om folk sine first hands opplevingar av dette.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #2 Skrevet 16. mai 2023 Det er bare på nett Anonymkode: 784a8...25e 1
Phoenix Heart Skrevet 16. mai 2023 #3 Skrevet 16. mai 2023 Etter min erfaring finnes kun bunadspolitiet på nett. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #4 Skrevet 16. mai 2023 Jeg fikk kjeft en gang av en perifer bekjent fordi jeg har beltestakk fra Telemark. Det at min farfar og farmor er født og oppvokst der var ikke nært nok og hun mente jeg var en av disse Oslo menneskene som valgte denne kun pga utseende. Det aller morsomste var vel at jeg fikk bunaden min farmor har hatt i alle de år, i konfirmasjonsgave. Anonymkode: 938d1...3cd 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #5 Skrevet 16. mai 2023 Leste ikke artikkelen, men så en eller annen avis hadde skrevet om ei som sydde sin egen variant og kalte det for Fantasibunad og da hadde hun fått voldsomme reaksjoner på det. Det skulle de visst ikke ha noe av, de som er opptatt av at bunad er bunad og alt det andre skal ikke ha ordet bunad i seg. Fant det: https://dinside.dagbladet.no/fritid/kaja-fikk-bunadspolitiet-pa-nakken/79173113 Anonymkode: 578b2...1ce
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #6 Skrevet 16. mai 2023 Jeg kan bekrefte at bunadspolitiet lever i beste velgående. Da i form av eldre kvinner som har meget sterke meninger om «bunad som tradisjonsplagg». At mange bunader er fra nyere tid eller at folkedraktene var mer preget av «man tager hva man haver» i eldre tider er visstnok ikke så farlig. 🤷♀️ Personlig så ble jeg «arrestert» fordi jeg byttet ut bunadskjorta. 🫣 Anonymkode: c59de...3f3 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #7 Skrevet 17. mai 2023 Min samboer ble overhøvla fullstendig for 3-4 år siden fordi hun brukte et skaut som visstnok ikke hørte til bunaden hun har. At bunaden hennes er arvet etter hennes oldemor og at skautet har fulgt bunaden siden oldemoren hennes fikk den, og skautet, sydd av Husfliden for ørtogfjørti år siden var visst på ingen måte formildende. Dama endte med å spytte rett foran skotuppene hennes Anonymkode: e7736...7fe 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå