villemo69 Skrevet 7. januar 2006 #1 Skrevet 7. januar 2006 Har noen prøvd å lage Crème Brûleè med lettmelk? I alle oppskrifter jeg finner brukes det H-melk og jeg tenkte jeg skulle prøve å lage en litt lettere utgave.
Belit Skrevet 7. januar 2006 #2 Skrevet 7. januar 2006 Creme brulee skal jo fortrinnsvis lages med fløtemelk, så bare lettmelk kan jeg aldri tenke meg blir noe særlig vellykket. Blander du fløte og lettmelk sparer du ikke mange kaloriene heller. Min slankedessertfilosofi er at enten lager man kaloribombene med fløte, egg og sukker og forsyner seg med en liten porsjon, eller så lager man en annen dessert som er sunnere - feks en deilig fruktsalat eller sorbet. Lettprodukter, juksesukker og andre erstatningsvarer ofr "the real thing" synes jeg dårlig om. Smaksresultatet blir aldri i nærheten av ekte vare, og du kutter som regel ikke så fryktelig mange kalorier heller. Og du kan fort bli forledet til å tro at du kan spise mye mer av "lettvarianten" slik at du ender opp med å faktisk få deg MER enn du ellers ville. Men det er såklart en smakssak.
kallamilla Skrevet 7. januar 2006 #3 Skrevet 7. januar 2006 Jeg har ikke laget creme brulle med lett melk, men har mange ganger laget karamellpudding med lettmelk med stort hell
Gjest LoisLane Skrevet 7. januar 2006 #4 Skrevet 7. januar 2006 Creme brulee (finner ikke aksenttegnene!) er ikke stedet for lettmelk. Det blir som å lage fløtesaus på skummetmelk. Skarreværra så skarreværra!
villemo69 Skrevet 7. januar 2006 Forfatter #5 Skrevet 7. januar 2006 Jada jeg vet det Bare tenkte jeg kunne prøve i allefall da, etter all den feite julematen..... Men men....vi teller heller kalorier på mandag. Takker for svar uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå