AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #1 Skrevet 16. mai 2023 Faren kjører med 11 åringen på motorsykkelen uten at barnet har på seg mer en hjelm og vanlig tynn treningsbukse og allværsjakke. De kjører på motorveien i 90 sone og gjennom de lange bytunnellene i 80 sonen. Dette er jo ekstremt uansvarlig, og jeg som mor har jo også et ansvar her. Hva kan jeg gjøre for å forhindre dette? Kan man anmelde? Nekte samvær? Hva kan jeg gjøre for å forhindre at barnet mitt blir satt i fare? Samtale med faren nytter ikke. Jeg har snakket med 11 åringen og sagt hvor viktig det er å ha full bekledning og jeg sammenligner det med at hun aldri ville ha sittet samme strekni gen i bil uten å ha på seg sele. Men hun er 11 og det er vanskelig å motsi en voksen pappa dom mener det er helt greit. Anonymkode: 6eb27...6d4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #2 Skrevet 16. mai 2023 Er det lovlig? Det må du først finne ut. Dersom det er det, kan du dessverre ikke gjøre mye. Kanskje du kan kjøpe noe sikkerhetsutstyr selv? Jeg skjønner det ikke frister, men om det er eneste muligheten er det bedre enn ingenting. Anonymkode: 3f0c4...55a 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #3 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er det lovlig? Det må du først finne ut. Dersom det er det, kan du dessverre ikke gjøre mye. Kanskje du kan kjøpe noe sikkerhetsutstyr selv? Jeg skjønner det ikke frister, men om det er eneste muligheten er det bedre enn ingenting. Anonymkode: 3f0c4...55a Hun har fullt utstyr. Faren mener bare ikke det trengs å brukes. Ifølge loven er det bare påbudt med hjelm men sterkt anbefalt å bruke fullt utstyr. Men forsikringsselskapet krever at det er brukt fullt utstyr ved ulykke. Ts Anonymkode: 6eb27...6d4 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #4 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hun har fullt utstyr. Faren mener bare ikke det trengs å brukes. Ifølge loven er det bare påbudt med hjelm men sterkt anbefalt å bruke fullt utstyr. Men forsikringsselskapet krever at det er brukt fullt utstyr ved ulykke. Ts Anonymkode: 6eb27...6d4 Da aner jeg ikke hva mer du kan gjøre. Det høres skikkelig vondt og stressende ut. Anonymkode: 3f0c4...55a
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #5 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hun har fullt utstyr. Faren mener bare ikke det trengs å brukes. Ifølge loven er det bare påbudt med hjelm men sterkt anbefalt å bruke fullt utstyr. Men forsikringsselskapet krever at det er brukt fullt utstyr ved ulykke. Ts Anonymkode: 6eb27...6d4 Her hadde jeg dratt med 11 åringen til ambulansetjenesten, vist bilder fra nett med skader på de som ikke har brukt kjøreklær. Kjøreklær redder liv, så enkelt er det. Hadde skremt ungen til å ta på seg utstyret før ALLE turer, korte som lange. Anonymkode: 7cb2d...8ae
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #6 Skrevet 17. mai 2023 https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/slik-sa-gutten-ut-etter-a-ha-veltet-i-40-km/t/6790014/ Anonymkode: 7cb2d...8ae
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #7 Skrevet 17. mai 2023 Litt usikker på om dette er en plussartikkel, jeg har tilgang på de fleste aviser i landet og klarer ikke se om det er abonnement for å lese... https://www.itromso.no/nyheter/i/9Eyz8M/takker-mc-klaerne-for-livet Anonymkode: 7cb2d...8ae
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #8 Skrevet 17. mai 2023 https://www.agm.no/artikler/guider/barn-som-passasjer Anonymkode: 7cb2d...8ae
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #9 Skrevet 17. mai 2023 Hun har fullt utstyr, men far mener hun ikke trenger bruke det? Ikke for å spekulere, eller jo, jeg spekulerer, men jeg antar han også er av det trassige slaget som må ha viljen sin koste hva det koste vil? Hvis din datter tar utstyret på seg av eget i initiativ, godtar han det da, eller forsøker han å overtale henne til å ta det av i ren trass? Det er nesten sånn det kan virke, eller kanskje jeg overtolker? Sitat Men hun er 11 og det er vanskelig å motsi en voksen pappa dom mener det er helt greit. Anonymkode: 121e6...b86
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #10 Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hun har fullt utstyr, men far mener hun ikke trenger bruke det? Ikke for å spekulere, eller jo, jeg spekulerer, men jeg antar han også er av det trassige slaget som må ha viljen sin koste hva det koste vil? Hvis din datter tar utstyret på seg av eget i initiativ, godtar han det da, eller forsøker han å overtale henne til å ta det av i ren trass? Det er nesten sånn det kan virke, eller kanskje jeg overtolker? Anonymkode: 121e6...b86 Ja det er vel ganske godt tolket. Det er også derfor det ikke nytter å snakke med han. Man når ikke frem. Anonymkode: 6eb27...6d4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #11 Skrevet 17. mai 2023 Skjønner. Jeg gjenkjenner tegnene på trassig og konfliktsøkende mann når jeg ser dem, og å droppe sikkerhetsutstyr kun for å lage kvalm er helt i deres liga. Etter et raskt googlesøk ser jeg at det er lov å kjøre uten. Man kan følgelig ikke anmelde. Jeg vet ikke hva annet som kan gjøres enn å rett og slett gjøre som innlegg 5 foreslår, og ta det opp med 11-åringen. Det kan virke hardt og brutalt, men så blir et uventet møte med asfalten under en kjøretur også ganske hard og brutal dersom man kjører uten kjøreklær. Ifølge en annen bruker her er det et krav fra forsikringsselskapets side at man bruker kjøreklær. Kan det brukes som argument, og er han villig til å lytte når det kommer fra forsikringsselskapet og ikke deg? Anonymkode: 121e6...b86
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #12 Skrevet 17. mai 2023 Uff, sløvt av meg. Jeg ser jo at brukeren som skrev det om forsikringsselskapet, er deg selv, så det argumentet har du sikkert allerede forsøkt uten å lykkes. Beklager. Men hva sier han når du påpeker det da? Anonymkode: 121e6...b86
Gjest WhisperingWind Skrevet 17. mai 2023 #13 Skrevet 17. mai 2023 (endret) Trygg Trafikk. Barn på motorsykkel Motorsykkelkjøring innebærer en viss risiko, og det er krevende å ha barn som passasjer på sykkelen. Norge har ingen nedre aldersgrense for passasjer på MC, men barnet bør kunne plassere føttene på fotpinnene. Trygg Trafikk vil verken anbefale eller fraråde å ta med barn som passasjer på motorsykkelen, men formidler en del råd fra blant annet NMCU (Norsk MotorCykkel Union) som vi mener er viktige når det gjelder barn på motorsykkel. Det er en fordel å bruke interkom slik at du har kontroll over barnets opplevelser. Da kan du også sikre deg mot at barnet sovner. I følge Vegtrafikkloven er det tillatt med barn på motorsykkel, men kun på passasjersetet på en solosykkel eller i en sidevogn. Barna må i likhet med voksne bruke godkjent hjelm for motorsykler, det vil si at det ikke er tillatt å bruke hockey- eller slalåmhjelmer. I tillegg bør barna ha kjøredress, hansker, støvler og ryggskinne på lik linje med voksne. Det er mulig å kjøpe fullverdig utstyr for barn hos store forhandlere av MC-utstyr. Barn som skal sitte på en solosykkel bør minst være store nok til å rekke ned til fotpinnene, det vil vanligvis si at de minimum bør være 7 – 8 år. https://www.tryggtrafikk.no/kjore/mc/passasjer-pa-motorsykkel/ Endret 17. mai 2023 av WhisperingWind
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå