Helgekarjol Skrevet 16. mai 2023 #1 Skrevet 16. mai 2023 Melder SSB. https://www.nrk.no/nordland/norge-har-passert-5_5-millioner-innbyggere-1.16411544 Befolkningen økte med 15.300 personer i første kvartal. Dermed har Norge for første gang passert 5,5 millioner innbyggere. Folkeveksten er den største i et førstekvartal siden 2012. Siden fødselsoverskuddet historisk lavt, skyldes veksten utelukkende høy innvandring. Nettoinnvandringen, altså innvandringer minus utvandringer, var den høyeste i et førstekvartal siden SSB begynte å publisere slike tall i 1997. Er dette bare midlertidlig pga flyktninger fra Ukraina, eller vil denne trenden bare forsterkes fremover?
fire24 Skrevet 16. mai 2023 #2 Skrevet 16. mai 2023 Det kan jo ikke ha en sammenheng med at vi lever lenger, nei... 4 4
Enda en tulling Skrevet 17. mai 2023 #3 Skrevet 17. mai 2023 fire24 skrev (12 timer siden): Det kan jo ikke ha en sammenheng med at vi lever lenger, nei... Vi gjør jo ikke det. Overdødeligheten har vært høy det siste året. Men hvor "bosatt" må man være for å regnes med i "befolkningen" egentlig? Teller de med f.eks asylsøkere som ikke har fått innvilget asyl ennå? Arbeidspendlere fra østeuropa? Utenlandsstudenter? Utlendinger samboende med nordmenn? 4
Gjest Lurven Skrevet 17. mai 2023 #5 Skrevet 17. mai 2023 Det skyldes også at folk lever lenger nå enn før, ulempen er jo at vi får en eldre befolkning, snittalderen I Norge er nå 40,3 år
Leselusa Skrevet 21. mai 2023 #6 Skrevet 21. mai 2023 Tråden er ryddet for spekulasjon og svar til dette. Mvh. Leselusa, mod.
Veggdyret Skrevet 23. mai 2023 #7 Skrevet 23. mai 2023 On 5/17/2023 at 3:36 PM, Lurven said: Det skyldes også at folk lever lenger nå enn før, ulempen er jo at vi får en eldre befolkning, snittalderen I Norge er nå 40,3 år Quote fra artikkelen: "I første kvartal var fødselsoverskuddet, fødte minus døde, 760." Da har ikke levealder noe å si, de har målt hvor mange som er født vs. hvor mange som har dødd. De som kommer i tillegg er dermed ikke født i Norge. 1
Gjest Paramount Skrevet 23. mai 2023 #8 Skrevet 23. mai 2023 fire24 skrev (På 16.5.2023 den 22.55): Det kan jo ikke ha en sammenheng med at vi lever lenger, nei... Ja, det må jo være en annen årsak enn økonomiske flyktninger som masseinnvandrer til velferdsstaten Norge for å utvikles i rekordfart til materialister, finansiert av naive nordmenn? Noe annet må finnes som forklaring... men lengre levealder? Vil folk kjøpe en slik bløff? Neppe.. Hva med menneskeskapte klimaendringer? Alle er jo enige om det, kanskje den kan brukes også her?
Gjest Lurven Skrevet 23. mai 2023 #9 Skrevet 23. mai 2023 (endret) Veggdyret skrev (49 minutter siden): Quote fra artikkelen: "I første kvartal var fødselsoverskuddet, fødte minus døde, 760." Da har ikke levealder noe å si, de har målt hvor mange som er født vs. hvor mange som har dødd. De som kommer i tillegg er dermed ikke født i Norge. Det er et kvartal i et år, flere hundre år siden det har vært flere som har dødd enn det har blitt født i løpet av et år Endret 23. mai 2023 av Lurven
Commander Skrevet 23. mai 2023 #10 Skrevet 23. mai 2023 Helgekarjol skrev (På 16.5.2023 den 20.18): Melder SSB. https://www.nrk.no/nordland/norge-har-passert-5_5-millioner-innbyggere-1.16411544 Befolkningen økte med 15.300 personer i første kvartal. Dermed har Norge for første gang passert 5,5 millioner innbyggere. Folkeveksten er den største i et førstekvartal siden 2012. Siden fødselsoverskuddet historisk lavt, skyldes veksten utelukkende høy innvandring. Nettoinnvandringen, altså innvandringer minus utvandringer, var den høyeste i et førstekvartal siden SSB begynte å publisere slike tall i 1997. Er dette bare midlertidlig pga flyktninger fra Ukraina, eller vil denne trenden bare forsterkes fremover? Rundt 1975 var vi rundt 3.5 millioner i Norge. Siden den gangen har vi aldri hatt fødselstall nok til å opprettholde folketallet. Men allikevel er vi blitt 5,5 mill. Om Norge hadde vært en isolert øy siste 40 år hadde det ikke vært mange igjen. 1 1
Gjest GP950mAh Skrevet 23. mai 2023 #11 Skrevet 23. mai 2023 Commander skrev (5 timer siden): Rundt 1975 var vi rundt 3.5 millioner i Norge. Siden den gangen har vi aldri hatt fødselstall nok til å opprettholde folketallet. Men allikevel er vi blitt 5,5 mill. Om Norge hadde vært en isolert øy siste 40 år hadde det ikke vært mange igjen. Vi har hatt fødselsoverskudd hvert år siden 1975. Selv om fødselstallene faller tar det tid før man ser den fulle effekten av det på fødselsoverskuddet, Så selv om vi ikke hadde tatt imot innvandrere, ville vi hatt flere innbyggere enn i 1975.
Hellian Skrevet 24. mai 2023 #12 Skrevet 24. mai 2023 Commander skrev (På 23.5.2023 den 12.46): Rundt 1975 var vi rundt 3.5 millioner i Norge. Siden den gangen har vi aldri hatt fødselstall nok til å opprettholde folketallet. Men allikevel er vi blitt 5,5 mill. Om Norge hadde vært en isolert øy siste 40 år hadde det ikke vært mange igjen. Så da er det over 2,5 millioner innvandrere i Norge da mener du?
Commander Skrevet 25. mai 2023 #13 Skrevet 25. mai 2023 Hellian skrev (13 timer siden): Så da er det over 2,5 millioner innvandrere i Norge da mener du? Det meste av befolkningsveksten i Norge er tilflyttere. Slik har det vært lenge. Jeg har en foreldre som er halvt norsk. Mine barn har opphav i sør Europa på mor siden. Basert på opphav 3 generasjoner bakover er mine barn 67% etniske norsk. 25% et annet land og 12% et tredje land. Lite innavl å spore 🙂
Stonegiant Skrevet 25. mai 2023 #14 Skrevet 25. mai 2023 Enten får vi flere barn, eller så slipper vi inn flere innvandrere. Vi vet alle at det første aldri i livet kommer til å skje. Helt greit, spør du meg.
mannor Skrevet 25. mai 2023 #15 Skrevet 25. mai 2023 Enda en tulling skrev (På 17.5.2023 den 11.13): Vi gjør jo ikke det. Overdødeligheten har vært høy det siste året. Men hvor "bosatt" må man være for å regnes med i "befolkningen" egentlig? Teller de med f.eks asylsøkere som ikke har fått innvilget asyl ennå? Arbeidspendlere fra østeuropa? Utenlandsstudenter? Utlendinger samboende med nordmenn? Regner med kun de med oppholdstillatelse blir talt
Frottis Skrevet 25. mai 2023 #16 Skrevet 25. mai 2023 Det er ingen hittil som svarer på spørsmålet til ts. Så jeg gjør det: nei, jeg tror ikke innvandringen vil stoppe. Jeg er positiv til innvandring, men samtidig synes jeg typisk norske verdier som tillit, åpenhet, toleranse og likestilling er bra. Så jobben framover er å sørge for å opprettholde disse. Mange «typisk norske» ting vil gå dukken - jeg tror feks at det norske språket kanskje vil forsvinne helt til fordel for engelsk. Framover må vi skille mellom det vi kan miste, og det som bør beholdes av det norske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå