Gå til innhold

Det har aldri blitt født færre barn, likevel har vi nå passert 5,5 millioner innbyggere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Melder SSB.

https://www.nrk.no/nordland/norge-har-passert-5_5-millioner-innbyggere-1.16411544

Befolkningen økte med 15.300 personer i første kvartal. Dermed har Norge for første gang passert 5,5 millioner innbyggere.

Folkeveksten er den største i et førstekvartal siden 2012. Siden fødselsoverskuddet historisk lavt, skyldes veksten utelukkende høy innvandring.

Nettoinnvandringen, altså innvandringer minus utvandringer, var den høyeste i et førstekvartal siden SSB begynte å publisere slike tall i 1997.

Er dette bare midlertidlig pga flyktninger fra Ukraina, eller vil denne trenden bare forsterkes fremover?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jo ikke ha en sammenheng med at vi lever lenger, nei...

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
fire24 skrev (12 timer siden):

Vi gjør jo ikke det. Overdødeligheten har vært høy det siste året.

Men hvor "bosatt" må man være for å regnes med i "befolkningen" egentlig? Teller de med f.eks asylsøkere som ikke har fått innvilget asyl ennå? Arbeidspendlere fra østeuropa? Utenlandsstudenter? Utlendinger samboende med nordmenn?

• Liker 4
Skrevet

Flyktninger 

• Liker 2
Gjest Lurven
Skrevet

Det skyldes også at folk lever lenger nå enn før, ulempen er jo at vi får en eldre befolkning, snittalderen I Norge er nå 40,3 år

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjon og svar til dette.

Mvh. Leselusa, mod.

Skrevet
On 5/17/2023 at 3:36 PM, Lurven said:

Det skyldes også at folk lever lenger nå enn før, ulempen er jo at vi får en eldre befolkning, snittalderen I Norge er nå 40,3 år

Quote fra artikkelen: "I første kvartal var fødselsoverskuddet, fødte minus døde, 760."

Da har ikke levealder noe å si, de har målt hvor mange som er født vs. hvor mange som har dødd. De som kommer i tillegg er dermed ikke født i Norge. 

• Liker 1
Gjest Paramount
Skrevet
fire24 skrev (På 16.5.2023 den 22.55):

Ja, det jo være en annen årsak enn økonomiske flyktninger som masseinnvandrer til velferdsstaten Norge for å utvikles i rekordfart til materialister, finansiert av naive nordmenn? Noe annet finnes som forklaring... men lengre levealder? Vil folk kjøpe en slik bløff? Neppe.. Hva med menneskeskapte klimaendringer? Alle er jo enige om det, kanskje den kan brukes også her?

Gjest Lurven
Skrevet (endret)
Veggdyret skrev (49 minutter siden):

Quote fra artikkelen: "I første kvartal var fødselsoverskuddet, fødte minus døde, 760."

Da har ikke levealder noe å si, de har målt hvor mange som er født vs. hvor mange som har dødd. De som kommer i tillegg er dermed ikke født i Norge. 

Det er et kvartal i et år, flere hundre år siden  det har vært flere som har dødd enn det  har blitt født i løpet av et år

Endret av Lurven
Skrevet
Helgekarjol skrev (På 16.5.2023 den 20.18):

Melder SSB.

https://www.nrk.no/nordland/norge-har-passert-5_5-millioner-innbyggere-1.16411544

Befolkningen økte med 15.300 personer i første kvartal. Dermed har Norge for første gang passert 5,5 millioner innbyggere.

Folkeveksten er den største i et førstekvartal siden 2012. Siden fødselsoverskuddet historisk lavt, skyldes veksten utelukkende høy innvandring.

Nettoinnvandringen, altså innvandringer minus utvandringer, var den høyeste i et førstekvartal siden SSB begynte å publisere slike tall i 1997.

Er dette bare midlertidlig pga flyktninger fra Ukraina, eller vil denne trenden bare forsterkes fremover?

Rundt 1975 var vi rundt 3.5 millioner i Norge.

Siden den gangen har vi aldri hatt fødselstall nok til å opprettholde folketallet. Men allikevel er vi blitt 5,5 mill. 

Om Norge hadde vært en isolert øy siste 40 år hadde det ikke vært mange igjen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest GP950mAh
Skrevet
Commander skrev (5 timer siden):

Siden den gangen har vi aldri hatt fødselstall nok til å opprettholde folketallet. Men allikevel er vi blitt 5,5 mill. 

Vi har hatt fødselsoverskudd hvert år siden 1975. Selv om fødselstallene faller tar det tid før man ser den fulle effekten av det på fødselsoverskuddet, Så selv om vi ikke hadde tatt imot innvandrere, ville vi hatt flere innbyggere enn i 1975.

Skrevet
Commander skrev (På 23.5.2023 den 12.46):

Så da er det over 2,5 millioner innvandrere i Norge da mener du?

Skrevet
Hellian skrev (13 timer siden):

Så da er det over 2,5 millioner innvandrere i Norge da mener du?

Det meste av befolkningsveksten i Norge er tilflyttere. Slik har det vært lenge. Jeg har en foreldre som er halvt norsk. Mine barn har opphav i sør Europa på mor siden. Basert på opphav 3 generasjoner bakover er mine barn 67% etniske norsk. 25% et annet land og 12% et tredje land. Lite innavl å spore 🙂

Skrevet

Enten får vi flere barn, eller så slipper vi inn flere innvandrere.

Vi vet alle at det første aldri i livet kommer til å skje.

Helt greit, spør du meg.

Skrevet
Enda en tulling skrev (På 17.5.2023 den 11.13):

Vi gjør jo ikke det. Overdødeligheten har vært høy det siste året.

Men hvor "bosatt" må man være for å regnes med i "befolkningen" egentlig? Teller de med f.eks asylsøkere som ikke har fått innvilget asyl ennå? Arbeidspendlere fra østeuropa? Utenlandsstudenter? Utlendinger samboende med nordmenn?

Regner med kun de med oppholdstillatelse blir talt 

Skrevet

Det er ingen hittil som svarer på spørsmålet til ts. Så jeg gjør det: nei, jeg tror ikke innvandringen vil stoppe. Jeg er positiv til innvandring, men samtidig synes jeg typisk norske verdier som tillit, åpenhet, toleranse og likestilling er bra. Så jobben framover er å sørge for å opprettholde disse. Mange «typisk norske» ting vil gå dukken - jeg tror feks at det norske språket kanskje vil forsvinne helt til fordel for engelsk. Framover må vi skille mellom det vi kan miste, og det som bør beholdes av det norske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...