Gå til innhold

Ekstrem hodepine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Dere som sliter med hodepine, hva gjør dere får å lindre?! Jeg sliter med ekstrem hodepine. legen mener det er spenningshodepine, men verken paracet eller ibux gir effekt. Smerten går fra øverst i nakken, mot øret og over hodet mot pannen. Hvis jeg røyser meg eller anstrenger meg så pulserer det i hodet og gjør ekstremt vondt. Jeg er bekymret for at det er noe mer enn bare hodepine, men legen mener jeg ikke burde bekymre meg..  har veldig mye stress i hverdagen og sliter med angst, så jeg håper at hodepinen bare henger sammen med dette. Har dere noen tips?

Anonymkode: a49ac...214

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hodepinen er ensidig synes jeg det kan minne om migrene?

Anonymkode: fdb79...4c9

• Liker 1
Skrevet

Krev MR om du bekymrer deg.

AnonymBruker
Skrevet

Min første tanke var også at det kan minne om migrene, hvis det er ensidig. Hvis det er nyoppstått, og du opplever det flere ganger nå, ville jeg insistert på grundigere undersøkelser. Ikke bare for å utelukke at det er noe alvorlig, men også fordi det høres veldig plagsomt ut. 

Jeg har god effekt av medisin mot migrene mot hodepinen min som jeg trodde ikke kunne være migrene fordi den ikke stemte helt med beskrivelsene jeg leste og hørte. Paracet og Ibux har ingen effekt. 

Anonymkode: 12bbd...317

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Regner med at MR med kontrast er blitt gjort, hvis ikke så må det gjøres før du kan slå deg til ro med at det er spenningshodepine.

Anonymkode: f6e6a...80e

AnonymBruker
Skrevet

Fenazon- koffein

Anonymkode: a8d22...aa9

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som det kan være nakkerelatert. Prøv å få en sjekk hos manuellterapeut😊

Anonymkode: 5c125...363

Skrevet

Det er vist i studier at hvis du går til legen for å få hjelp med hodepinen din, er det nesten alltid migreneEn ny norsk undesøkelse har vist at mange fastleger kan for lite om hodepine, og det er ikke uvanlig med feil diagnose.  Aller vanligst er det at de med migrene får merkelappen spenningshodepine, og dermed går glipp av riktig behandling som kunne hjulpet dem.

Du må nok dessverre bare ta en ny tur til fastlegen din.  Noen tips til legebesøket:

• Bestill time som kun skal handle om hodepinen.
  • Fortell hva hodepinen gjør med evnen din til å fungere. F.eks. "Klarer ikke være oppreist" Lyset gjør så vondt i øynene at jeg må lukke dem"
  • Fortell hvordan du har forsøkt for å lindre hodepinen, og hvordan det fungerte. (f.eks. reseptfrie smertestillende)  
  • Fyll ut en hodepinekalender og ta den med til legen.

Hvis legen din fortsatt insisterer på at det er spenningshodepine, vurder å besøke en annen allmennlege for å få en second opinion.

Det er antagelig migrene

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Høres ut som det kan være nakkerelatert. 

Anonymkode: 5c125...363

En av de aller vanligste symptomene på migrene, er nakkesmerter.  Nakkesmertene starter ofte før hodepinen og det er en vanlig årsak til misforståelsen at hodepinen kommer fra nakken.  

Det hender at hodepine kommer fra nakken, men det er mye, mye sjeldnere enn at nakkesmertene forårsakes av migrene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.5.2023 den 23.01):

Regner med at MR med kontrast er blitt gjort, hvis ikke så må det gjøres før du kan slå deg til ro med at det er spenningshodepine.

Anonymkode: f6e6a...80e

Det er verken nødvendig elle vanlig å ta MR for å sette de vanligste hodepinediagnosene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...