AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #1 Skrevet 16. mai 2023 Jeg er gravid og setter opp budsjett til alt som må skaffes inn til baby. Ser sifo henviser til rundt 20k. Dette får ikke jeg til å gå opp da kun barnevogn med utstyr fort koster 10-15k? Jeg har tenkt til å skaffe mye brukt, men barnevognen synes samboer/barnefar at skulle være ny. Jeg har dessverre heller ikke anledning til å arve fra noen, så blir mye finn, hehe. Har noen noe tips til besparelser, og hvor mye ish brukte dere på innkjøp til førstefødte? Anonymkode: f6155...89b
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #2 Skrevet 16. mai 2023 Da jeg kjøpte i 2017 brukte jeg 19 000, da var 12 000 barnevogna, vi fikk gratis bilstol og kjøpte en god del annet brukt. Prisene er sikkert gått litt opp i dag, men rundt der virker overkommelig. Anonymkode: 24dfa...84a
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #3 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da jeg kjøpte i 2017 brukte jeg 19 000, da var 12 000 barnevogna, vi fikk gratis bilstol og kjøpte en god del annet brukt. Prisene er sikkert gått litt opp i dag, men rundt der virker overkommelig. Anonymkode: 24dfa...84a Takk for svar! Da har jeg garantert satt altfor mye på de andre postene. Man blir jo fort litt overivrig Anonymkode: f6155...89b
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #4 Skrevet 16. mai 2023 Jeg ville kjøpt ny sportsvogn men brukt babydel. Mine vogner ble iallfall slitne, så ville faktisk ikke kjøpt brukt vogn. Du kan selvsagt være heldig å få tak i en som er pent brukt da.. Alt av klær kan kjøpes brukt, likeså stellebord, badebalje, babycall, bæresele, bilstol. Dyner, puter, dynetrekk etc kan også kjøpes brukt. Vognpose og liggeskinn ville jeg kjøpt nytt siden jeg ville ikke latt baby sove i andre babyers «uhell». Anonymkode: 918b9...cf1 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #5 Skrevet 16. mai 2023 Eventuelt kjøp en billig brukt babyvogn, og en ny sportsvogn. 🙂 Anonymkode: 918b9...cf1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #6 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ville kjøpt ny sportsvogn men brukt babydel. Mine vogner ble iallfall slitne, så ville faktisk ikke kjøpt brukt vogn. Du kan selvsagt være heldig å få tak i en som er pent brukt da.. Alt av klær kan kjøpes brukt, likeså stellebord, badebalje, babycall, bæresele, bilstol. Dyner, puter, dynetrekk etc kan også kjøpes brukt. Vognpose og liggeskinn ville jeg kjøpt nytt siden jeg ville ikke latt baby sove i andre babyers «uhell». Anonymkode: 918b9...cf1 Tusen takk for tips!! Anonymkode: f6155...89b
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #7 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Eventuelt kjøp en billig brukt babyvogn, og en ny sportsvogn. 🙂 Anonymkode: 918b9...cf1 Tenker du da brukt babyvogn til de første ~6mnd, og deretter sportsvogn til de neste årene? Anonymkode: f6155...89b
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #9 Skrevet 16. mai 2023 Jeg brukte mer enn 20 000,- vogn 10 000,- bilstol baby 3500,- bilstol småbarn (fra 6 mnd) 6500,- vippestol (brukt) 500,- seng 1000,- stellebord 1000,- Lammeskinn 500,- Bilstolpose ca 600 ,- vognpose 1500,- Diverse apotekvarer ca 1000,- Ulltøy 2000,- Bodyer og bukser kanskje 2000,- (det gikk en del klær så kjøpte mer etterhvert, gulpebaby som brukte 4-5 skift om dagen og bæsja gjennom mye). Pengene går fort hvertfall🙈 Anonymkode: 7a6ba...93c
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #10 Skrevet 16. mai 2023 Snok1 skrev (Akkurat nå): Spoiler alert: Barnet bryr seg ikke. Neida! Det viktigste er kjærlighet og omsorg <3 tenker mer i forhold til å ikke bruke for mye og kjøpe mye unødvendig. Jeg har økonomien til det, men vil jo helst spare/bruke på nødvendigheter fremfor tull Anonymkode: f6155...89b
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #11 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg brukte mer enn 20 000,- vogn 10 000,- bilstol baby 3500,- bilstol småbarn (fra 6 mnd) 6500,- vippestol (brukt) 500,- seng 1000,- stellebord 1000,- Lammeskinn 500,- Bilstolpose ca 600 ,- vognpose 1500,- Diverse apotekvarer ca 1000,- Ulltøy 2000,- Bodyer og bukser kanskje 2000,- (det gikk en del klær så kjøpte mer etterhvert, gulpebaby som brukte 4-5 skift om dagen og bæsja gjennom mye). Pengene går fort hvertfall🙈 Anonymkode: 7a6ba...93c Jeg var rundt der jeg også i budsjettet mitt etter alt jeg har sett på nettet! Godt å høre det blir sånn for noen Anonymkode: f6155...89b 1
Snok1 Skrevet 16. mai 2023 #12 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Neida! Det viktigste er kjærlighet og omsorg ❤️ tenker mer i forhold til å ikke bruke for mye og kjøpe mye unødvendig. Jeg har økonomien til det, men vil jo helst spare/bruke på nødvendigheter fremfor tull Anonymkode: f6155...89b Finn.no er stedet. Støtter innstillingen din. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #13 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg var rundt der jeg også i budsjettet mitt etter alt jeg har sett på nettet! Godt å høre det blir sånn for noen Anonymkode: f6155...89b Helt innafor det!😊 Bilstol er det jeg ville prioritert å lagt penger i hvertfall, også er det anbefalt å bytte til stol nr 2 ganske tidlig (når barnet klarer å sitte, ofte rundt 6-7 mnd). Pga sikkerheten er ikke like god i en babystol. Eventuelt kan du kjøpe en Axkid One + (da kan den brukes fra nyfødt men den kan du ikke ta ut av bilen for å bære baby eller sette på vogn). Mange kjøper først babystol, så småbarnsstol også beltestol, egentlig veldig unødvendig. Anbefaler å heller kjøpe babystol også legge penger i en småbarnsstol som varer ut bakovervendt perioden (Axkid One eller BeSafe stretch, de varer begge til barnet er ca 6 år). Anonymkode: 7a6ba...93c
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #14 Skrevet 16. mai 2023 Det fine med nyfødte/babyer er at de koster hva du gjør det til selv. En baby bryr seg ikke om den har en barnevogn til 15.000, det er det foreldrene som bryr seg om. Husker ikke hva vi brukte, men vi brukte nok mer enn 20.000. Men vi kjøpte også masse «unødvendig», som stokkestol (dog brukt), babycall med kamera og søte klær. Men vi har råd til det, og da synes jeg det har vært vel verdt pengene 😊 Vil anbefale deg og kjøpe minst mulig før fødsel. Vi kjøpte f.eks. et babynest, for det sa «alle» at man MÅ ha. Babyen vår sov bare med kroppskontakt de første månedene, og da hun endelig kunne sove litt for seg selv var hun for stor til nestet. Anonymkode: 59416...e46
AnnoNymi Skrevet 16. mai 2023 #15 Skrevet 16. mai 2023 Det meste ville jeg også kjøpt brukt, men ville kjøpt ny madrass, vognpose og utstyr som baby sover i. Ville heller ikke kjøpt brukt bilstol, isoporen blir sprø med tiden og vet ikke om den kan ha vært med i ulykker. På klær kan man spare en del ved å ikke kjøpe alle størrelser, jeg kjøpte annenhver f.eks str 56, 68, 80, 92 osv. Og ikke bruk penger på søte babyklær i de minste størrelsene, det blir ikke brukt. De fleste jeg kjenner har bare brukt pyjamaser og ulltøy den første tiden.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #16 Skrevet 16. mai 2023 Babyen bryr seg ikke om pris på vogna nei men det er jo greit at dere liker den det er dere som skal trille og bruke den. Jeg syntes ny vogn var verdt det, brukt vogna omtrent daglig i 1,5 år så langt. Ikke kjøp brukt bilstol, anbefaler å ikke spare på akkurat det, det er snakk om sikkerhet liksom.. Vi kjøpte masse brukt men har ting til mye mer enn 20k så langt (barnet er 1,5 da ikke baby) Noe er faktisk verdt å legge penger i for å lette babytiden men folk har så forskjellige meninger om hva som er verdt det så det er ganske vanskelig å orientere seg 😄 Har du snakket med kommende besteforeldre? Vi fikk feks både vogn og tripp trapp i gave av dem. Anonymkode: 16dc8...e12
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #17 Skrevet 16. mai 2023 Vi brukte ca 10000. Kjøpte det neste brukt, bortsett fra litt sokker, luer og pysjer, samt bilstol. Veldig fornøyd med kjøpene! Anonymkode: 8f256...e0a
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #18 Skrevet 16. mai 2023 Tja... gjenbruk er fantastisk. Bodyer og klær i smått, kjøper jeg ikke altfor mye av verken brukt eller nytt. De vokser ut av størrelse 50 før du rekker å bli sydd sammen igjen, på føda... Jeg var heldig å fikk en strøken sportsvogn, med baby del. To deler. Helt gratis. Og har en litt shabby en og som har bilstol til som egentlig bare skal bli brukt til simple greier og sove vogn. Vi fikk dette i fjor, men babyen vår døde så fikk ikke brukt noenting. Kjøpte dyner regelrett nytt. Kjøpte tre, solgte to i sorg prosessen. Og beholdt dyna til babyen med dynetrekk hennes. Håper å få brukt dette denne gangen. Fant den fineste vippestol og mest strøkne til verdi av noen tusen helt ny, som vi fikk gratis på finn. Den har alltid stått fremme selv om hun døde. Og er en del av oss enda. Så brukte vel til sammen 4000, om ikke mindre og. PP sengetøy, dyner og noe nytt av klær som jeg har lagt i boksen hennes med minner. Og en koseklut ( kanin ) som hum fikk med i kista. I dag er jeg glad jeg ikke brukte så mye penger egentlig. Anonymkode: da6d7...91b
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #19 Skrevet 16. mai 2023 Litt av poenget også, ikke kjøp altfor mye klær I alle størrelser enda, noe, men ikke så mye før babyen er født. Meldt deg inn i bil stol grupper på sosiale medier og les og få litt tips. Anonymkode: da6d7...91b
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #20 Skrevet 16. mai 2023 Vi har brukt nesten 50 000,- til nå 😆 mangler fortsatt noe småting 🙃 Men dette er klær til de første mnd, vippestol, to senger, bilstol, vogn m/alt av tilbehør, stelleveske, badekar, leker/bamser, bæresele, stokke stol m/tilbehør, alt av stelleutstyr (inkl. Paracet, snørrsuger, febermåler, oljer kremer, kluter, håndklær, smekker etc.), smokker, flasker, møbler til barnerom, babycall, babygym, madrasser, dyner/soveposer, ammeklær/bh, mer behagelige truser til graviditeten, ... Har ført budsjett på alt 🙃 Arver ingenting, men har handlet mye brukt... Anonymkode: 34bce...3b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå