Gå til innhold

Opprette enkeltmannsforetak bare for å få gjennomført ett enkelt kjøp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å opprette et enkeltmannsforetak for å få org.nr, bare for å få gjennomført ett eneste kjøp - produktet er ikke å få tak i på andre måter. 

Jeg må altså registrere meg i Brønnøysund, men må jeg også ha egen bankkonto, eller kan jeg betale fra min vanlige konto?
Hvordan blir dette i forhold til skatt? Jeg vil naturlig nok ikke få noen inntekter, men blir kjøpet regnet som utgift, og hvilke "konsekvenser" får det?
Jeg vet knapt opp/ned på min egen selvangivelse - vil dette stuntet gjøre ting mer komplisert? :D

Evt. om jeg finner noen med org.nr som kan kjøpe det for meg, hvordan blir det rent praktisk, og gjør jeg livet deres mer komplisert i forhold til skatteetaten? Eller er det bare for meg å overføre penger til vedkommende, 15-20.000, så de kan betale for meg, og dett var dett?

• Hjerte 2
Skrevet

Du skal jo ikke levere næringsspesifikasjon bare fordi du har et org.nummer. Har du ingen næringsinntekter berører det ikke skatten din. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke føre kjøpet inn i regnskapet for foretaket. Foretaket ditt blir da stående uten aktivitet.

Det samme gjelder for så vidt om noen ked org.nr kjøper det for deg. Det tas ikke inn i foretakets regnskap og aktiviteter.

Anonymkode: 49215...29a

Skrevet

Å opprette et eget foretak for å få kjøpt, det tror jeg det blir både dyrt og tungvint å gjøre. 

Du bør nok heller finne noen med et firma som kan kjøpe det for deg og selge det videre til deg. I så fall får du en faktura fra "mellomforetaket" som du må betale på vanlig måte.

• Liker 1
Skrevet

Mye enklere for deg å få kjøpt ved å bruke en annens org.nummer (må være avtalt, da de ofte sender faktura til org.nr sin adresse), den du bruker org.nr til trenger ikke oppføre fakturaen i sitt regnskap, og dermed blir det ingen komplisering.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (5 timer siden):

Å opprette et eget foretak for å få kjøpt, det tror jeg det blir både dyrt og tungvint å gjøre. 

Du bør nok heller finne noen med et firma som kan kjøpe det for deg og selge det videre til deg. I så fall får du en faktura fra "mellomforetaket" som du må betale på vanlig måte.

Du kan gjerne tro det, men da trenger du kanskje ikke å svare? 

Å opprette ENK er gratis. 

Anonymkode: 9ea67...ad4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Njaa, hvis det ikke er endret så spørs det hvilken type ENK en starter. Noen er gratis å opprette mens andre koster. For eks så er det gratis med foretak som fotterapeut mens det som tømrer koster.

Anonymkode: 64107...4dd

AnonymBruker
Skrevet

Her er det jo interessant å vite hva som skal kjøpes, så folk på KG ikke hjelper TS med å bestille ting til en bombe f.eks.

Anonymkode: 4c204...565

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jada, det er gratis å opprette. Men kostnader kan også være arbeid, plunder og heft, og ikke bare penger.

Det følger med en del krav når det gjelder regnskap og rapportering til myndighetene uansett hvor lite firma det er snakk om. Omsetter du for mer enn 50 000, må firmaet også registreres i MVA-registeret, føre momsregnskap og rapportere på moms. Det kan koste å få til dette hvis du trenger hjelp av en regnskapsfører, men uansett er det en del arbeid.

AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (29 minutter siden):

Jada, det er gratis å opprette. Men kostnader kan også være arbeid, plunder og heft, og ikke bare penger.

Det følger med en del krav når det gjelder regnskap og rapportering til myndighetene uansett hvor lite firma det er snakk om. Omsetter du for mer enn 50 000, må firmaet også registreres i MVA-registeret, føre momsregnskap og rapportere på moms. Det kan koste å få til dette hvis du trenger hjelp av en regnskapsfører, men uansett er det en del arbeid.

Men du trenger jo ikke tenke på noe av dette om du ikke har noe inntekt på det. 

Jeg kjenner jeg lurer veldig på hva det er TS skal kjøpe 😛

Anonymkode: b5185...a16

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Njaa, hvis det ikke er endret så spørs det hvilken type ENK en starter. Noen er gratis å opprette mens andre koster. For eks så er det gratis med foretak som fotterapeut mens det som tømrer koster.

For Google litt da.

Kanskje AS du tenker på? Tvilsomt en tømrer har ENK. Da er han liten lur ihvertfall.

Anonymkode: 139fd...c27

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har eksempler på hva som ikke kan kjøpes uten ENK? Lurer litt på hva det kan være man ikke får tak i som privatperson?

Anonymkode: 2abf9...404

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (38 minutter siden):

Og krav fra Regionalt verneombud som kommer en gang i året. 

Anonymkode: 29fa9...614

AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (41 minutter siden):

Selvsagt blir det ikke så mye greier når ts ikke skal ha inntekter, kun en utgift…..

Anonymkode: a817b...d34

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

😂😂😂

Anonymkode: 4eacc...fe0

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det noen som har eksempler på hva som ikke kan kjøpes uten ENK? Lurer litt på hva det kan være man ikke får tak i som privatperson?

Anonymkode: 2abf9...404

Det er mye rart man kan kjøpe fra firmaer som bare selger til andre firmaer, f.eks. spesialiserte printere eller kjøkkenmaskiner. Sikkert noen typer verktøy også. Enkelte typer kontormøbler. 

Anonymkode: 809e4...12b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde et ENK en gang, en liten nettbutikk jeg la ned ganske fort. Jeg hadde så lite profitt at jeg bare førte det opp på selvangivelsen. Ble ikke reg i mva-registeret. Aldri hørt noe om regnskap, eller noe som helst egentlig. Dette er noen år siden nå, jeg bare avsluttet ENK og det var det. Det eneste som henger igjen er at jeg og mannen får skattepengene i oktober istedet for nå, pga jeg hadde det ENK en liten stund. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og krav fra Regionalt verneombud som kommer en gang i året. 

Anonymkode: 29fa9...614

?? Jeg hørte aldri noe om dette. 

Det som dog skjedde, som var ekstremt irriterende, var en eksplosjon av selgere. De ringte lenge etter nettbutikken var nedlagt. Flere åpnet med at de hadde vært inne og kikket på den fine nettbutikken min … men den hadde da vært nedlagt en god stund 🙈😂 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, aksase said:

Hva er det som blir dyrt og tungvint, når TS ikke har noen inntekter på firmaet, èn utgift, og ingen ansatte? 

Anonymkode: 809e4...12b

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Humlepung skrev (12 timer siden):

Jeg vurderer å opprette et enkeltmannsforetak for å få org.nr, bare for å få gjennomført ett eneste kjøp - produktet er ikke å få tak i på andre måter. 

Jeg må altså registrere meg i Brønnøysund, men må jeg også ha egen bankkonto, eller kan jeg betale fra min vanlige konto?
Hvordan blir dette i forhold til skatt? Jeg vil naturlig nok ikke få noen inntekter, men blir kjøpet regnet som utgift, og hvilke "konsekvenser" får det?
Jeg vet knapt opp/ned på min egen selvangivelse - vil dette stuntet gjøre ting mer komplisert? :D

Evt. om jeg finner noen med org.nr som kan kjøpe det for meg, hvordan blir det rent praktisk, og gjør jeg livet deres mer komplisert i forhold til skatteetaten? Eller er det bare for meg å overføre penger til vedkommende, 15-20.000, så de kan betale for meg, og dett var dett?

Du kan bruke din vanlige bankkonto. 
Tror ikke du trenger tenke på regnskap, ENK kan ligge «urørt» sånn jeg forstår det. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...