Gå til innhold

Nå er det mange ernæringsfysiologer og slankeeksperter som får vanskeligheter med å forsvare Pepsi Max

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg spiser og drikker omtrent aldri noe med kunstig søtning. Tror faktisk det kan være kreftfremkallende.

Anonymkode: d07bd...27e

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 hours ago, AnonymBruker said:

Og dette bekrefter i grunn det vi alle har sett i årtider. Hvordan har det seg slik at de fleste som er avhengig av Pepsi Max har høy BMI. 

Anonymkode: 0388d...d78

Du legger ikke på deg av pepsi max, da det ikke inneholder kalorier. Det er heller ikke slankende, da det ikke finnes noe som heter ‘’minuskalorier’’.

Om det er sunt eller ei er en annen diskusjon, samt om det påvirket kostholdet ellers i negativ eller positiv retning.

Jøran Hjelmeseth kan faget sitt bedre enn folk på KG og ikke skjønner seg på enkel termodynamikk. Tør vedde på at ingen her har lest forskningen (jeg håper) WHO har støttet seg på, og faktisk har kunnskapen til å vurdere det kritisk.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Feil, hvis man først skal ha bobler finnes det kullsyreholdig vann med og uten smak, uten aspartam - som er 100 ganger bedre enn Pepsi Max.

Anonymkode: fae50...cac

Du leste åpenbart ikke hva jeg skrev. Les igjen.

Anonymkode: 318e3...543

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stiller meg helt bak Jøran, WHO går her mot nesten alle studier og grunnlaget for deres konklusjoner eksisterer ikke. 

Jeg gikk ned 40kg, det eneste tiltaket jeg gjorde var å bytte ut cola med Pepsi max. Blodprøvene mine ble bedre, kolesterolet mitt er bedre og har ikke lenger pre-diabetes. 

Min far som har hatt diabetes i over 30 år begynte med Pepsi max i fjor, han er en helt ny mann med kjempegod helse, lsngtidsblodsukker gikk fra over 9 til 6,4.

Sp who kan ta seg en saftig bolle, Jøran har helt rett. 

Anonymkode: c3e2b...6b4

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Drikker du Pepsi Max med god samvittighet og tenker at da har du vekten under kontroll?

Da kan det hende du må tenke om igjen. Kunstig søtning ser nemlig ikke ut til å ha effekt på vekten på lang sikt.

Det er konklusjonen til Verdens helseorganisasjon (WHO) i sin ferske gjennomgang av 283 studier på helseeffekter og kunstig søtning.

Pepsi Max, Slanketips | WHOs slankebombe: Ingen forskjell på kunstig søtning og sukker (nettavisen.no)

Og dette bekrefter i grunn det vi alle har sett i årtider. Hvordan har det seg slik at de fleste som er avhengig av Pepsi Max har høy BMI. 

Artikkelen var jo passe motstridende da. Det står jo også at kunstig søtning ikke har effekt på vekta på lang sikt.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du leste åpenbart ikke hva jeg skrev. Les igjen.

Du bestridet WHO, og tenkte at du selv mener at den ene er bedre enn den andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du aner ikke hvor mye Pepsi max det går med blant legene i løpet av en nattevakt😅 Den brusen er for alle😄

Anonymkode: 0cabf...281

Den beste som finnes også :nigo:

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bør kanskje lese rapporten i stede for å trekke konklusjoner fra tabloider.

Som forskerne selv skriver :

"The results suggest that, in the short term, NSS use may lead to small reductions in adiposity
without any significant impact on cardiometabolic risk. There is suggestion of negative health
effects with long-term use, but the evidence is ultimately inconclusive."

NSS = non-sugar sweeteners

At det er mer sunt å drikke vann er det ingen som argumenter mot, spørsmålet er hva du erstatter det du velger bort med.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du bestridet WHO, og tenkte at du selv mener at den ene er bedre enn den andre? 

Jeg skrev at hvis målet er vektnedgang, så er Pepsi Max bedre enn sukkercola.

Du svarer med "Feil, kullsyreholdig vann er 100x bedre enn Pepsi Max."

God dag mann, økseskaft.

• Liker 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel hva skal en si? Jeg har ikke lagt på meg av kunstig søtningsstoffer, for jeg har gått ned 50 kg på 1 år kun ved å legge om på kostholdet og spise mindre og sunnere, og jeg drikker 3 liter pepsi max hver dag, og det har jeg gjort i flere år. Jeg har gått ned hver eneste uke i vekt også. Er faktisk og slik at når jeg drikker brus og er litt sulten så får jeg litt magefull av å drikke brus og da blir jeg mindre sulten og.  Så det at en legger på seg gjelder ikke for meg. Men kanskje noen andre jeg vet ikke. Men jeg har ikke merket det og jeg er nå normalvektig i bmi. Hilsen kvinne 40.

Anonymkode: ba8d3...ada

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke at Pepsi er sunt, men har ikke hatt vekt problemer selv om jeg drikker det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du aner ikke hvor mye Pepsi max det går med blant legene i løpet av en nattevakt😅 Den brusen er for alle😄

Anonymkode: 0cabf...281

Det viser jo bare at det finnes dumme folk blant leger også.

Anonymkode: b60f9...db7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Drikker du Pepsi Max med god samvittighet og tenker at da har du vekten under kontroll?

Da kan det hende du må tenke om igjen. Kunstig søtning ser nemlig ikke ut til å ha effekt på vekten på lang sikt.

Det er konklusjonen til Verdens helseorganisasjon (WHO) i sin ferske gjennomgang av 283 studier på helseeffekter og kunstig søtning.

Pepsi Max, Slanketips | WHOs slankebombe: Ingen forskjell på kunstig søtning og sukker (nettavisen.no)

Det er en del folk som lar seg lure. Jeg VAR en av dem. Er noe for godt til å være sant, er det som regel det. 

Har også lagt merke til at pepsi max elskere har ofte stor mage ift.resten av kroppen. Beina er ofte "slanke" ift.magen.

Jeg personlig fikk luftplager og økt apetitt. Går derfor for vanlig brus de få gangene jeg velger å drikke det. I ettertid har mindre lyst på det og både apetitt, søvn og luftplager er under kontroll. 

Sukkerfri brus er en av de største scamene som finnes.

Anonymkode: 794a1...1e0

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det sitter nok langt inne å skulle innrømme at rådene du selv har gitt i 30 år er fullstendig feil.

Anonymkode: 2ed5b...23d

Ja... Bare tenk da, hvor forferdelig det er å se i øynene at det er en lang rekke mennesker man har gitt dårlige råd. Det krever skikkelig ryggrad å ta et oppgjør og innrømme at man har tatt og gjort feil.

Anonymkode: 3fb4f...fac

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det viser jo bare at det finnes dumme folk blant leger også.

Anonymkode: b60f9...db7

eller dumme folk i WHO?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

eller dumme folk i WHO?

Ja, huff så dumme de er...

Hva slags bakgrunn har du selv for å uttale deg om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

– WHO går altfor langt i sine advarsler mot kunstig søtning.

Det sier Jøran Hjelmesæth, seksjonsoverlege for hormon, overvekt og ernæringsavdelingen ved Sykehuset i Vestfold og professor ved Universitetet i Oslo.

–Slik jeg leser oppsummeringen deres så er dokumentasjonen for at kunstig søtning gir like stor vektoppgang som sukker, svært dårlig. For dem som ønsker å gå ned i vekt anbefaler jeg å erstatte sukkerholdig drikke med sukkerfri. Mulige fordeler med dette er mye større enn mulige teoretiske ulemper, sier han.

Denne gubben er uenig i absolutt all ny forskning på metoder/livsstil/kosthold/dietter som man motvirke fedme. Hvorfor ikke bare si "kutt ut all brus/saft/energidrikk/whatever, sukkerholdig eller ei"

Anonymkode: 5dab8...d66

Ja, han er i mot alt. Henger fast i 70- talls myter. Jeg synes og utseende hans er fascinerende . Han er jo ikke slank, men veldig tynn ( undervektig ? ) og sånn grågrønn hudfarge. Han ser ikke frisk ut, og høres ikke frisk ut. 

Anonymkode: f18ff...fbb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er en del folk som lar seg lure. Jeg VAR en av dem. Er noe for godt til å være sant, er det som regel det. 

Har også lagt merke til at pepsi max elskere har ofte stor mage ift.resten av kroppen. Beina er ofte "slanke" ift.magen.

Jeg personlig fikk luftplager og økt apetitt. Går derfor for vanlig brus de få gangene jeg velger å drikke det. I ettertid har mindre lyst på det og både apetitt, søvn og luftplager er under kontroll. 

Sukkerfri brus er en av de største scamene som finnes.

Anonymkode: 794a1...1e0

Klart det er. Var veldig få overvektige FØR sukkerfri brus og lettprodukter ble en greie. Noen har tjent veldig mye penger på og feite opp folk på « slankemat» . 

Anonymkode: f18ff...fbb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, huff så dumme de er...

Hva slags bakgrunn har du selv for å uttale deg om dette? 

Kanskje samme bakgrunn som deg som mener at leger er dumme siden de drikker Pepsi Max?

Anonymkode: 0d049...c61

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Max'erne er de nye røykerne. 🚬

Anonymkode: 63d52...650

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...