Gå til innhold

Nå er det mange ernæringsfysiologer og slankeeksperter som får vanskeligheter med å forsvare Pepsi Max

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Drikker du Pepsi Max med god samvittighet og tenker at da har du vekten under kontroll?

Da kan det hende du må tenke om igjen. Kunstig søtning ser nemlig ikke ut til å ha effekt på vekten på lang sikt.

Det er konklusjonen til Verdens helseorganisasjon (WHO) i sin ferske gjennomgang av 283 studier på helseeffekter og kunstig søtning.

Pepsi Max, Slanketips | WHOs slankebombe: Ingen forskjell på kunstig søtning og sukker (nettavisen.no)

Og dette bekrefter i grunn det vi alle har sett i årtider. Hvordan har det seg slik at de fleste som er avhengig av Pepsi Max har høy BMI. 

Anonymkode: 0388d...d78

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Drikker du Pepsi Max med god samvittighet og tenker at da har du vekten under kontroll?

Da kan det hende du må tenke om igjen. Kunstig søtning ser nemlig ikke ut til å ha effekt på vekten på lang sikt.

Det er konklusjonen til Verdens helseorganisasjon (WHO) i sin ferske gjennomgang av 283 studier på helseeffekter og kunstig søtning.

Pepsi Max, Slanketips | WHOs slankebombe: Ingen forskjell på kunstig søtning og sukker (nettavisen.no)

Og dette bekrefter i grunn det vi alle har sett i årtider. Hvordan har det seg slik at de fleste som er avhengig av Pepsi Max har høy BMI. 

Anonymkode: 0388d...d78

Mange som er avhengig av pepsimax bruker det for å forsøke å stoppe søtsug/overspisingsbehov. Pepsimax fungerer ikke bra nok for de fleste, og de spiser derfor mye annet i tillegg. Mulig de hadde vært mye større uten pepsimax, men det får vi aldri vite.

Anonymkode: 20b2a...552

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pepsi Max er vel mest et white-trash problem.

Anonymkode: b60f9...db7

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sier seg nesten selv. Folk som drikker brus sidestiller jeg med røykere. 

Anonymkode: 6502b...7cd

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv får jeg enorm sultfølelse av å drikke slik brus, så hadde jeg drukket det daglig er jeg sikker på at jeg hadde hatt fedme i dag. Vet om flere andre som har det på samme måten.

I tillegg til de bivirkningene det står om i artikkelen så har jeg gjennom jobb sett mange få andre bivirkninger (muskelsmerter, hodepine, mageproblemer m.m.), som har forsvunnet etter at de sluttet med Pepsi Max (eller lignende de drakk).

Og ikke minst - de som drikker mye Pepsi Max /brus tapper kroppen for basiske mineraler, noe som etterhvert kan få ganske alvorlige fysiske følger.

Det som har overrasket meg mest er alle som drikker mye Pepsi Max og som har fått angst etter at de har drukket mye av det en lengre periode. Ikke bare litt angst, men så ille at det har gått utover daglig funksjon. Når disse har sluttet å drikke Pepsi Max, så har angsten forsvunnet. Jeg vet ikke koblingen, men mistenker at det kan ha med det å gjøre at de blir så tappet for viktige mineraler, mineraler hvor mangel kan føre til psykisks problemer.

Anonymkode: 51037...f51

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kuttet ut sukkerholdig og kustigsøtningtilsatt drikke for mange år siden 🙂 

Jeg drikker vann hver gang 😊

Anonymkode: 5dab8...d66

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Alle jeg kjenner med anoreksi har et overforbruk av Pepsi max😇

Men ærlig talt, man kan ikke legge hele ansvaret for sin kroppsfasong på en enkel leskedrikk..

Anonymkode: 0cabf...281

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Pepsi Max er vel mest et white-trash problem.

Anonymkode: b60f9...db7

Du aner ikke hvor mye Pepsi max det går med blant legene i løpet av en nattevakt😅 Den brusen er for alle😄

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selv får jeg enorm sultfølelse av å drikke slik brus, så hadde jeg drukket det daglig er jeg sikker på at jeg hadde hatt fedme i dag. Vet om flere andre som har det på samme måten.

I tillegg til de bivirkningene det står om i artikkelen så har jeg gjennom jobb sett mange få andre bivirkninger (muskelsmerter, hodepine, mageproblemer m.m.), som har forsvunnet etter at de sluttet med Pepsi Max (eller lignende de drakk).

Og ikke minst - de som drikker mye Pepsi Max /brus tapper kroppen for basiske mineraler, noe som etterhvert kan få ganske alvorlige fysiske følger.

Det som har overrasket meg mest er alle som drikker mye Pepsi Max og som har fått angst etter at de har drukket mye av det en lengre periode. Ikke bare litt angst, men så ille at det har gått utover daglig funksjon. Når disse har sluttet å drikke Pepsi Max, så har angsten forsvunnet. Jeg vet ikke koblingen, men mistenker at det kan ha med det å gjøre at de blir så tappet for viktige mineraler, mineraler hvor mangel kan føre til psykisks problemer.

Anonymkode: 51037...f51

Den effekten med økt sultfølelse er jo kjent fra før at noen kan få (jeg merker ikke det, heller motsatt). Men siden det gjelder mange vil vel det påvirke disse resultatene mye. For da er det jo økt matinntak som øker vekten, ikke selve brusen…?

Og ang angst, kan vel det også være den store mengden koffein i slik brus?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

– WHO går altfor langt i sine advarsler mot kunstig søtning.

Det sier Jøran Hjelmesæth, seksjonsoverlege for hormon, overvekt og ernæringsavdelingen ved Sykehuset i Vestfold og professor ved Universitetet i Oslo.

–Slik jeg leser oppsummeringen deres så er dokumentasjonen for at kunstig søtning gir like stor vektoppgang som sukker, svært dårlig. For dem som ønsker å gå ned i vekt anbefaler jeg å erstatte sukkerholdig drikke med sukkerfri. Mulige fordeler med dette er mye større enn mulige teoretiske ulemper, sier han.

Denne gubben er uenig i absolutt all ny forskning på metoder/livsstil/kosthold/dietter som man motvirke fedme. Hvorfor ikke bare si "kutt ut all brus/saft/energidrikk/whatever, sukkerholdig eller ei"

• Liker 4
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det sier Jøran Hjelmesæth, seksjonsoverlege for hormon, overvekt og ernæringsavdelingen ved Sykehuset i Vestfold og professor ved Universitetet i Oslo.

–Slik jeg leser oppsummeringen deres så er dokumentasjonen for at kunstig søtning gir like stor vektoppgang som sukker, svært dårlig. For dem som ønsker å gå ned i vekt anbefaler jeg å erstatte sukkerholdig drikke med sukkerfri. Mulige fordeler med dette er mye større enn mulige teoretiske ulemper, sier han.

Denne gubben er uenig i absolutt all ny forskning på metoder/livsstil/kosthold/dietter som man motvirke fedme. Hvorfor ikke bare si "kutt ut all brus/saft/energidrikk/whatever, sukkerholdig eller ei"

Jøran Hjelmesæth er en mann som henger igjen i gammel forskning vi nå vet er feil. Jeg ignorerer bare det jeg leser av ham. Jeg skjønner ikke hvorfor han skal være så PR-kåt når han har så lite kunnskap.

Anonymkode: fa101...3cf

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Null kalorier vs 300 kalorier er jo enorm forskjell. Det er kalorier inn og kalorier ut som teller på vekta, that's it.

Sunt er det nok ikke, akk som kjøtt, kaffe, melk, saft osv. Men kalorifattig er aldri bedre enn kaloririk mtp vekt.

Drikker pepsi nesten hver dag og veier 56kg

Anonymkode: d318e...1f3

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

enig. Han er ekstremt forsiktig og konservativ. Jeg blir irritert bare av å se navnet hans. Han får ekstremt mye oppmerksomhet. I denne kommentaren uttaler han at det er jo bedre å drikke sukkerfri brus, når alternativet er sukker, og dermed svarer han (som vanlig) på noe helt annet enn det som ble sagt. For WHO sier klart og tydelig at vi bør kutte ut begge deler, og den ene er ikke bedre enn den andre.

Anonymkode: 014e4...dff

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

enig. Han er ekstremt forsiktig og konservativ. Jeg blir irritert bare av å se navnet hans. Han får ekstremt mye oppmerksomhet. I denne kommentaren uttaler han at det er jo bedre å drikke sukkerfri brus, når alternativet er sukker, og dermed svarer han (som vanlig) på noe helt annet enn det som ble sagt. For WHO sier klart og tydelig at vi bør kutte ut begge deler, og den ene er ikke bedre enn den andre.

Det sitter nok langt inne å skulle innrømme at rådene du selv har gitt i 30 år er fullstendig feil.

Anonymkode: 2ed5b...23d

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Null kalorier vs 300 kalorier er jo enorm forskjell. Det er kalorier inn og kalorier ut som teller på vekta, that's it.

Sunt er det nok ikke, akk som kjøtt, kaffe, melk, saft osv. Men kalorifattig er aldri bedre enn kaloririk mtp vekt.

Drikker pepsi nesten hver dag og veier 56kg

Anonymkode: d318e...1f3

Du sidestiller altså Pepsi Max med kjøtt og melk? :sjokkert:

Anonymkode: fae50...cac

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Who driter seg ut, jo det gir en enorm forskjell om man drikker noe med masse kalorier vs noe med 3 kalorier per flakse.

Merkelig hvordan jeg selv gikk ned masse ved å bytte over til Pepsi max, ikke påvirker det blodsukkeret i det heletatt heller. 

Realiteten er at 98% av studier stiller seg bak lettbrus og om folk ikke går ned i vekt så er personene problemet, ikke lettbrus en i seg selv

Anonymkode: c3e2b...6b4

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For WHO sier klart og tydelig at vi bør kutte ut begge deler, og den ene er ikke bedre enn den andre.

Vi bør kutte ut begge deler, men jo, den ene er bedre enn den andre.

Aller helst bør man drikke vann, men hvis man først skal ha bobler, så er Pepsi Max bedre enn sukkercola dersom målet er vektnedgang.

Anonymkode: 318e3...543

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det sitter nok langt inne å skulle innrømme at rådene du selv har gitt i 30 år er fullstendig feil.

Anonymkode: 2ed5b...23d

Ja, ikke sant. 😅 Paradigmeskiftet går senere enn jeg skulle ønsket når det gjelder helse og ernæring. I mellomtiden blir flere og flere mennesker syke av dårlige anbefalinger fra det offentlige.

Anonymkode: fa101...3cf

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi bør kutte ut begge deler, men jo, den ene er bedre enn den andre.

Aller helst bør man drikke vann, men hvis man først skal ha bobler, så er Pepsi Max bedre enn sukkercola dersom målet er vektnedgang.

Anonymkode: 318e3...543

Feil, hvis man først skal ha bobler finnes det kullsyreholdig vann med og uten smak, uten aspartam - som er 100 ganger bedre enn Pepsi Max.

Hvis man må ha PM etter alt som har kommet frem, så er man enten avhengig, eller mindre begavet.

Anonymkode: fae50...cac

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...