Gå til innhold

Flere som har russ som sitter hjemme i dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde russetiden skulle være samlende og inkluderende, men dengang ei.

Russen min sitter hjemme på den største dagen for russ, og har heller ingen planer for 17. mai. Ingen russefrokost. Ingen å gå sammen med i toget. 

Hen er ikke på russebil, og heller ikke i russegruppe. Og skolens russestyre har heller ikke lagt opp til noen samlende arrangementer. 

Som forelder er dette utrolig vondt å se på. Heldigvis er det over i morgen,  men det er kjedelig å ikke sitte igjen med noen gode minner. 

Håper kommende russeforeldre tar en prat med ungdommen sin om å inkludere alle.

Anonymkode: a0b46...e52

• Liker 2
  • Hjerte 40
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opplevde det samme for 2 år siden. Det er virkelig trist hvordan dette har blitt med grupper og alt😔

• Liker 1
  • Hjerte 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er russ i år.

Ikke med på gruppe eller kjøretøy. Sitter også hjemme i kveld. Har dog en skole med verdens beste russestyre og russepresident, så jeg føler meg ikke ekskludert. Det er fellesarrangement i kveld, men jeg er for sliten etter mye skole til å orke det. Har tenkt meg ned til barnetoget og russetoget i morgen, men ikke noe ekstra. Glad for å ha verdens beste medruss selvom jeg er en introvert og dermed lite sosial person, som ikke er opptatt av fest og drikking. 

Anonymkode: fdb03...ee3

• Liker 13
  • Hjerte 31
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva har ungdommen din gjort? Har hen tatt initativ og spurt om å få delta?

Da jeg var russ (2016), hadde jeg ingen russebuss eller russegruppe - men jeg møtte opp der jeg viste at russen pleide å være. Jeg kommer fra en liten by, så de sto som oftest på kaia i sentrum med russebussene og vanene sine. Det var lite felles arrangementer. Jeg var en outsider, men ble inkludert når jeg først dro dit.

Ikke sikkert at medrussen vet at russen din sitter alene i kveld.

Anonymkode: 72499...8ce

• Liker 21
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i en større by med rivaliserende russebusser og stramt hierarki.  Det er "hemmelig" hvor bussene samles for at "fienden" ikke skal komme. Ingen fellesarrangementer for fotruss, men flere mindre arrangementer kun for egen russegruppe.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Min russ er hjemme, etter det jeg forstår savner hxn ikke å være med på fyll&spetakkel greiene. Noen driter bare i det, for mye styr og for lite utbytte...  

Håper ikke det blir et savn senere, men da er det jo for sent :) 

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor du tenkte at russetiden var samlende og inkluderende.

Anonymkode: 666aa...bdb

• Liker 23
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Men om barnet ditt ikke har noen å være sammen med, selv om hn ønsker det, så er det vel ikke bare russetiden som er problemet? Da har vel barnet ditt ingen å være sammen med ellers også, og det må jo være vondere enn bare den korte tiden man er russ?

Anonymkode: b4b8c...57b

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi var en venninnegjeng på fire, vi droppa å feste 16.mai, orker i mer + skole var viktig. Så å være hjemme 16. mai er ikke så veldig spesielt. 

Anonymkode: 2b064...96c

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg satt også hjemme 16. mai da jeg var russ. Passet ikke inn, verken blant den «vanlige» russen (drakk ikke alkohol) eller blant kristenrussen. Var ikke med på bil/buss pga økonomi. Var egentlig glad til da russetiden var over.

Anonymkode: 450d0...c2a

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men om barnet ditt ikke har noen å være sammen med, selv om hn ønsker det, så er det vel ikke bare russetiden som er problemet? Da har vel barnet ditt ingen å være sammen med ellers også, og det må jo være vondere enn bare den korte tiden man er russ?

Så sant så sant. Sånn var det for meg.

Anonymkode: d040f...a68

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig å legge over skylden for at han er alene på alle andre. Hva har ungdommen din gjort for å ta initiativ selv? Hva med venner utenom russetiden? Hvor er de?

Anonymkode: 5fd03...7ef

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Min satt også hjemme, han orket ikke den feiringen. Så din sønn er ikke alene om dette om det er en trøst.

Anonymkode: bfa0e...baa

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er russen som svarte lenger oppe. For min del opplever jeg at folk er enda mer opptatte av å inkludere nå i russetiden, og vårt kull har faktisk fått skryt for å være snille og flinke! 

Anonymkode: fdb03...ee3

• Liker 4
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg trodde russetiden skulle være samlende og inkluderende, men dengang ei.

Russen min sitter hjemme på den største dagen for russ, og har heller ingen planer for 17. mai. Ingen russefrokost. Ingen å gå sammen med i toget. 

Hen er ikke på russebil, og heller ikke i russegruppe. Og skolens russestyre har heller ikke lagt opp til noen samlende arrangementer. 

Som forelder er dette utrolig vondt å se på. Heldigvis er det over i morgen,  men det er kjedelig å ikke sitte igjen med noen gode minner. 

Håper kommende russeforeldre tar en prat med ungdommen sin om å inkludere alle.

Det dr trist hvordan enkelte skoler tillater dette! Mange håpløse rektorer sol ikke gidder ta tak. Vi har også en sånn rektor der min går , gruer meg til russetiden 

Anonymkode: c39d6...635

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hva har ungdommen din gjort? Har hen tatt initativ og spurt om å få delta?

Da jeg var russ (2016), hadde jeg ingen russebuss eller russegruppe - men jeg møtte opp der jeg viste at russen pleide å være. Jeg kommer fra en liten by, så de sto som oftest på kaia i sentrum med russebussene og vanene sine. Det var lite felles arrangementer. Jeg var en outsider, men ble inkludert når jeg først dro dit.

Ikke sikkert at medrussen vet at russen din sitter alene i kveld.

Anonymkode: 72499...8ce

Så fint fir deg da! Her ekskluderes det allere i starten av vdg, de på buss sammen er de som er sammen og ingen andre får bli med

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vi var en venninnegjeng på fire, vi droppa å feste 16.mai, orker i mer + skole var viktig. Så å være hjemme 16. mai er ikke så veldig spesielt. 

Anonymkode: 2b064...96c

Les hva su skriver: dere valgte det!!

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. 

Som flere påpeker,  er det et  problem utenom russetiden også. 

Hen har en venn som nylig har flyttet til en annen by, og en venn som går yrkesfag og dermed ikke er russ. Ellers er det tynt. Egentlig ingen direkte venner på skolen,  men heller ingen uvenner.

Hen var med i en russegruppe en periode, men det bare smuldret bort, uten noen forklaring  - selv når hen spurte hva som skjedde med gruppen.  Og det dukket så opp nye russegrupper hvor hen ikke var inkludert. Og det er vanskelig å "trenge seg på" etablerte russegrupper når den samme gjengen allerede har kicket deg ut i fra en russegruppe uten forklaring. 

Det var også spørsmål om hvordan jeg kunne tro at russetiden var inkluderende.  Det er sikkert fordi at det var det jeg opplevde i egen russetid. Det var en fin tid for meg hvor hele gjengen var samlet, vi passet på hverandre,  og jeg ble kjent med medelever jeg knapt hadde vekslet et ord med tidligere.  Men jeg skjønner at jeg sikkert bare var heldig.  🤷‍♀️

• Liker 5
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Vel. Jeg hadde vel egentlig vært glad for dette er cel den vilkeste festnatta.

Anonymkode: b90aa...cdb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er leit, TS.

Men har de ikke felles russefrokost for alle, både de som fester og de som ikke gjør det? Er noen år siden jeg hadde russ, men de hadde felles russefrokost for alle som ville. 

Anonymkode: d4166...9d6

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...