Gå til innhold

Andres ansvar å inkludere ensome folk i 17 mai fest, frokost osv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ville heller blitt sittende hjemme alene enn å bli invitert av medlidenhet

Anonymkode: 9ad14...520

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo en mulighet for de som ikke har så mange venner eller nettverk til å prøve å invitere noen nye folk også. Hva med innflyttere eller utlendinger? Man kan henge opp lapp på butikken eller annonse på Facebook eller lignende? Det trenger jo ikke være så fancy, litt rundstykker og pålegg eller vafler. 

Anonymkode: e8fde...232

Godt forslag!

Mange gjør slike ting i julen men så glemmer man andre høytider.

PS: Kudos til Kristin Gjelsvik for å invitere ukjente inn til jul!

Anonymkode: 15318...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hører mange som klager at de er så ensome i 17 mai og blabla men det forventes at andre tar ansvar for disse sine nettverk og sosiale..

Plutselig blir jeg invitert på fest eller frokost i 17 mai da blir det litt dumt av meg å pålegge verten flere gjester. Når er nok med folk allerede.

Jeg vet at mange tenker at det er viktig og inkludere ensome, men er jo ikke alltid våres ansvar heller, vi andre lever våres liv og gjør våres ting. 
jeg har venninner som blir invitert i 17 mai fest og frokost men jeg forventer ikke at jeg skal få være med?🤷‍♀️ for jeg gjør mitt.

beklager om det kommer sært ut men mange som klager og mener at alle må inkluderes og være med og alltid ekstra plass.. og stakkars de ensome. Men de ensome er også ansvarlig for egen nettverk

Anonymkode: b650d...d32

Jeg bor alene, og trives utmerket med det. Jeg trenger ikke å inkluderes hverken 17.mai eller julaften. Jeg klarer meg helt utmerket alene. Å jeg har mine planer for dagen. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Utfordring: Foreslår at noen av dere med stor vennegjeng framfor å feire med disse, spør en kollega dere kjenner litt på jobb om å få feire med hen og hens venner. Etterpå kan dere dra alene på et offentlig arrangement.

Anonymkode: d4cd9...933

Denne var bra! Det er så lett for de ensomme liksom. Nei, det er ikke lett å invitere seg selv til noen. Og å gå alene på et offentlig arrangement er jo ganske upersonlig og trist. 

Anonymkode: 0247b...48e

• Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har alltid vært den som elsker 17 mai, og feiret med mange folk... Enten invitert hit, eller tatt initiativ til at andre arrangerer og hjulpet de med alt...

Nå er jeg så lei av at jeg må ta initiativ at jeg ikke orker, etter snart 10 år... Så nå sitter jeg å hører på hvordan andre skal feire med sine venner, jeg er helt ærlig til alle på at jeg ikke har planer. Og som vanlig, ikke en eneste som spør om jeg vil være med.

Men... Det er ikke noen andre sitt ansvar... Man inviterer de man har lyst til å være med, og de man tenker på. Jeg orker ikke invitere i år, så da sitter jeg heller alene.

Anonymkode: 24dac...ac2

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville heller blitt sittende hjemme alene enn å bli invitert av medlidenhet

Anonymkode: 9ad14...520

Jeg tror ikke du bør tenke slik.

Man er alle opptatt av sitt og sine nærmeste og ikke alltid klar over at folk sitter alene.

Om jeg kjente deg og visste at du ikke hadde noen planer, så hadde jeg ikke invitert deg av medlidenhet men mer av en tanke om at jeg må være flinkere til å se andre enn bare meg og mine nærmeste.

Endret av moroklompen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er STOR forskjell på "vil du være med?" og "du kan sikkert være med...."

Anonymkode: bce39...bc2

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er STOR forskjell på "vil du være med?" og "du kan sikkert være med...."

«du kan sikkert være med «tror jeg fleste bruker når de skal hos andre venner og ikke er sikker på om ensome får være med å delta

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

«du kan sikkert være med «tror jeg fleste bruker når de skal hos andre venner og ikke er sikker på om ensome får være med å delta

Kan bare svare for meg selv, men de gangene jeg har vært hos andre venner og jeg har vært usikker på om jeg kan ha med noen så svarer jeg "jeg skal sjekke om det er plass".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke bli inkludert fordi noen tenker at jeg er alene og sikkert ensom - jeg vil som alle andre bli invitert fordi mitt nærvær faktisk er genuint ønsket og jeg er en naturlig gjest i sammenhengen. Jeg tilbringer heller dagen i eget selskap - noe som kan være mye hyggeligere enn folk som har andre rundt seg 24/7 helt skjønner - enn å være medlidenhetsgjesten hos venners venner hvor jeg ikke kjenner noen og ingen egentlig bryr seg. Jeg føler meg sjelden mer ensom enn når andre sier Ååh, skal du være alene, er ikke det trist? - jeg har det helt fint alene, men den nedlatenheten forkledd som omtanke kan svi ganske kraftig, 

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Denne var bra! Det er så lett for de ensomme liksom. Nei, det er ikke lett å invitere seg selv til noen. Og å gå alene på et offentlig arrangement er jo ganske upersonlig og trist. 

ts her
Jeg pleier aldri å invitere meg selv hos andre, vis andre inviterer  meg og vil ha meg med så er det bare kjekt og hyggelig. 
vis jeg ikke hadde hatt kjærest eller venner da feirer jeg med familien.

men meg og kjæresten stor koser oss sammen så at andre drar på frokost så føler jeg meg ikke så dårlig angående det, uansett om det er nær venner eller venner jeg ellers henger med. Meg og kjæresten lager kake og god mat sammen, ellers spiser vi 17 mai frokost hos mine foreldre🙈 må ikke være venner hele tiden

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan bare svare for meg selv, men de gangene jeg har vært hos andre venner og jeg har vært usikker på om jeg kan ha med noen så svarer jeg "jeg skal sjekke om det er plass".

Men er enig at «jeg skal sjekke om det er plass»

høres mye bedre en «du kan sikkert være med» 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

ts her
Jeg pleier aldri å invitere meg selv hos andre, vis andre inviterer  meg og vil ha meg med så er det bare kjekt og hyggelig. 

men meg og kjæresten stor koser oss sammen så at andre drar på frokost så føler jeg meg ikke så dårlig angående det, uansett om det er nær venner eller venner jeg ellers henger med. Meg og kjæresten lager kake og god mat sammen, ellers spiser vi 17 mai frokost hos mine foreldre🙈 må ikke være venner hele tiden

Jeg tenker at dere er heldige som er to, og i tillegg har familie dere kan spise med!  Lage 17. mai frokost (og middag) til kun en person er litt mer stusselig...

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Daria skrev (2 minutter siden):

Jeg vil ikke bli inkludert fordi noen tenker at jeg er alene og sikkert ensom - jeg vil som alle andre bli invitert fordi mitt nærvær faktisk er genuint ønsket og jeg er en naturlig gjest i sammenhengen. Jeg tilbringer heller dagen i eget selskap - noe som kan være mye hyggeligere enn folk som har andre rundt seg 24/7 helt skjønner - enn å være medlidenhetsgjesten hos venners venner hvor jeg ikke kjenner noen og ingen egentlig bryr seg. Jeg føler meg sjelden mer ensom enn når andre sier Ååh, skal du være alene, er ikke det trist? - jeg har det helt fint alene, men den nedlatenheten forkledd som omtanke kan svi ganske kraftig, 

Er enig med deg.. føles ikke så godt å bare bli invitert av venners venner fordi «stakkars, hun er ensom!»

da føler jeg meg mye verre..

jeg vil bli invitert fordi de rett og slett liker å være rundt meg ikke fordi synes synd på meg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

ts her

Du har jo tydeligvis flere å henge med så du kvalifiserer da ikke til kategorien "ensom".

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi får familie til lunsj. På ettermiddagen kommer et vennepar. Vet om en kollega som ikke skal noe, men inviterte ikke. 

Mulig noen syns det er rart, men jeg omgås familie og venner ved høytider osv. Jeg har mer enn nok med å omgås dr jeg allerede kjenner. Vi er egentlig alt for mange. 

På 17mai er det feiringer i alle byer. Man kan oppsøke det.

Anonymkode: bf9a1...3ac

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Daria skrev (10 minutter siden):

Kunne ikke vært mer enig! i år har jeg dratt vekk. Heller alene i en stor by enn medlidenhetsinvitasjon hjemme🫣

Anonymkode: 7d8c7...fc4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Eller hvis noen tar mot til seg og spør: "Kan jeg være med?"

"Det kan du sikkert...."

Det er mye kjekkere å høre "Vil du være med?"

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, ensomme har ansvar for sitt eget liv - og må kunne tørre å spørre om å få delta. Eller oppsøke offentlige arrangement.

Men vi mennesker, har også et felles ansvar. Og spørre de som vi vet kanskje sitter hjemme alene. 

Anonymkode: 1b9d5...752

Men det hadde uansett ikke hjulpet en ensom venninne av ts. Hun mener de er nok folk allerede. 

Anonymkode: 9e714...c85

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner man noen som er alene på nasjonaldagen, er det alles plikt å involvere de.

Anonymkode: 844fa...d9f

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...