AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #41 Del Skrevet 16. mai 2023 Jeg hadde gledet meg til å endelig hvile ut i sofaen og se 17. mai på TV, men tror du ikke jeg ble inkludert i selskap med kaffe og kaker. Pes! Jeg vil helst være alene på Julaften også, men blir alltid mas om å feire med andre. Denne inkluderingen er jo hyggelig, for all del, men det blir litt mye bare. Anonymkode: 1e6b4...866 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #42 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men det hadde uansett ikke hjulpet en ensom venninne av ts. Hun mener de er nok folk allerede. Anonymkode: 9e714...c85 Enig men synes er mer en stressende i 17 mai så klarer ikke å ta meg bryet om andre er ensomme🙈uff stygt sagt men har mer en nok selv. Ikke alltid det passer og involvere andre eller at det er plass eller at man kommer på at kanskje Sofie er ensomme så må spørre om hun vil finne på noe. er noe annet om folk spør men her spør ikke fleste så da orker jeg ikke å ta meg bryet Anonymkode: b650d...d32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 16. mai 2023 #43 Del Skrevet 16. mai 2023 Hadde jeg hatt en ensom venn uten noen å feire med eller kjent noen som var ensom, så hadde jeg følt ansvar for å inkludere han/henne og det hadde jeg med glede gjort. Hadde ikke hatt samvittighet til å la være. Fordi ensomhet er grusomt og helt for jævlig, og ingen fortjener å kjenne på ensomhet 17.Mai, jul eller noen andre dager. Jeg vet hvor vondt ensomhet er fordi jeg kjente på det selv en liten periode under nedstengningen under pandemien. Verste perioden i mitt liv for var ikke vant med å være ensom og hatet å være alene. Var også alene en 17.mai og det var grusomt og trist. Så nei ingen fortjener å kjenne på det. Hvorfor skal andre bare tenke på sitt liv og drite i noen som er ensom? Er det viktigst at en selv er lykkelig og ikke andre? Nei. Ikke for meg. Det er bedre å la noen som er ensom få være lykkelig sammen med oss er det ikke? Du skriver at de ensomme er ansvarlig for eget nettverk. Tror du det er så enkelt for alle? Hadde det vært så enkelt så hadde det vel ikke fins ensomhet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #44 Del Skrevet 16. mai 2023 Warrior skrev (1 minutt siden): Hadde jeg hatt en ensom venn uten noen å feire med eller kjent noen som var ensom, så hadde jeg følt ansvar for å inkludere han/henne og det hadde jeg med glede gjort. Hadde ikke hatt samvittighet til å la være. Fordi ensomhet er grusomt og helt for jævlig, og ingen fortjener å kjenne på ensomhet 17.Mai, jul eller noen andre dager. Jeg vet hvor vondt ensomhet er fordi jeg kjente på det selv en liten periode under nedstengningen under pandemien. Verste perioden i mitt liv for var ikke vant med å være ensom og hatet å være alene. Var også alene en 17.mai og det var grusomt og trist. Så nei ingen fortjener å kjenne på det. Hvorfor skal andre bare tenke på sitt liv og drite i noen som er ensom? Er det viktigst at en selv er lykkelig og ikke andre? Nei. Ikke for meg. Det er bedre å la noen som er ensom få være lykkelig sammen med oss er det ikke? Du skriver at de ensomme er ansvarlig for eget nettverk. Tror du det er så enkelt for alle? Hadde det vært så enkelt så hadde det vel ikke fins ensomhet? Ser tanken din men vi lever alle våres liv og kan ikke alltid ta hensyn til en ver og ikke alltid alle kommer på at en venn er ensomme. og skjønner virkelig ikke the big deal? Med å ikke være med på frokost eller fylla eller middag, jeg har vært ensomme før jeg møtte kjæresten min i 17 mai, koste meg med å lage en kake og litt god middag til meg selv og så på folke toget ut fra terrassen min var veldig avslappende for å si det sånt Anonymkode: b650d...d32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #45 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Eller hvis noen tar mot til seg og spør: "Kan jeg være med?" "Det kan du sikkert...." Det er mye kjekkere å høre "Vil du være med?" Anonymkode: bce39...bc2 Men man kan jo ikke spørre "vil du være med?" Hvis man selv er invitert som gjest. Om noen spør, så sier jeg "det vet jeg ikke, da må jeg høre med verten". Men det er ubehagelig å spørre verten da det kan virke som press, og hvis 20stk er invitert, så har nok flere spurt også. Anonymkode: bf9a1...3ac 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #46 Del Skrevet 16. mai 2023 Jeg syns det er viktig å være medmenneskelig og tenke på andre, til en viss grad. F.eks har man en stor fest og man vet en person blir stående utenfor fordi alle vennene er invitert dit så inviterer man selvfølgelig den personen også. Men jeg tar ikke med meg ensomme venninner til svigermor på middag, bare for at de skal slippe å være alene. Man har da også ett ansvar for å inkludere seg selv. Anonymkode: 72510...c91 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 16. mai 2023 #47 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ser tanken din men vi lever alle våres liv og kan ikke alltid ta hensyn til en ver og ikke alltid alle kommer på at en venn er ensomme. og skjønner virkelig ikke the big deal? Med å ikke være med på frokost eller fylla eller middag, jeg har vært ensomme før jeg møtte kjæresten min i 17 mai, koste meg med å lage en kake og litt god middag til meg selv og så på folke toget ut fra terrassen min var veldig avslappende for å si det sånt Anonymkode: b650d...d32 Ja noen liker å være alene, men det er alltid greit å spørre så bestemmer jo folk selv om de vil være med eller kose seg alene. Men for noen er ensomhet vondt. Veldig vondt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #48 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg tenker at dere er heldige som er to, og i tillegg har familie dere kan spise med! Lage 17. mai frokost (og middag) til kun en person er litt mer stusselig... Anonymkode: 24dac...ac2 Dette må ta slutt ; man kan fint føle seg ensom fordi om man har en partner. Dette er ikke en konkuranse i hvem som er mest ensom. Anonymkode: 724cd...263 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #49 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Plutselig blir jeg invitert på fest eller frokost i 17 mai da blir det litt dumt av meg å pålegge verten flere gjester. Når er nok med folk allerede. Hjelp meg å forstå. Du skriver som om du har en avtale med noen allerede ved å skrive 'pålegge verten flere gjester'. Har du en avtale med noen andre, så har du en avtale med noen andre. Da må du si til verten at du har andre planer. Anonymkode: 6108e...217 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #50 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ser tanken din men vi lever alle våres liv og kan ikke alltid ta hensyn til en ver og ikke alltid alle kommer på at en venn er ensomme. og skjønner virkelig ikke the big deal? Med å ikke være med på frokost eller fylla eller middag, jeg har vært ensomme før jeg møtte kjæresten min i 17 mai, koste meg med å lage en kake og litt god middag til meg selv og så på folke toget ut fra terrassen min var veldig avslappende for å si det sånt Anonymkode: b650d...d32 Det som er det kjipe er at de fleste av oss som er ensomme ikke bare er ensomme på 17. mai... Og det handler ikke verken om fylla, frokost eller middag... Det handler om å stå utenfor i de fleste sosiale sammenhenger, og at det er ekstra vondt på de dagene hvor alle liksom skal være med venner, familie eller kjærester... Hadde jeg kun vært alene så hadde det vært helt greit. Men jeg er ensom. Det er en vond følelse, det er en følelse av å ikke bety noe for noen, å være utenfor alt, ikke være inkludert, den ingen tenker på... Det er vondt... Anonymkode: 24dac...ac2 6 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #51 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette må ta slutt ; man kan fint føle seg ensom fordi om man har en partner. Dette er ikke en konkuranse i hvem som er mest ensom. Anonymkode: 724cd...263 For all del, ja, man kan fint være ensom selv blant andre! Men det er forskjell på å sitte helt alene, og det å først spise frokost med familien, for å så feire resten av dagen med kjæresten... Anonymkode: 24dac...ac2 6 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #52 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For all del, ja, man kan fint være ensom selv blant andre! Men det er forskjell på å sitte helt alene, og det å først spise frokost med familien, for å så feire resten av dagen med kjæresten... Anonymkode: 24dac...ac2 Som sagt ; det er ikke en konkuranse om hvem som er mest ensom. Anonymkode: 724cd...263 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 16. mai 2023 #53 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hjelp meg å forstå. Du skriver som om du har en avtale med noen allerede ved å skrive 'pålegge verten flere gjester'. Har du en avtale med noen andre, så har du en avtale med noen andre. Da må du si til verten at du har andre planer. Anonymkode: 6108e...217 ja enig. Fikk litt jeg kan ikke finne på noe med deg på 17 mai for plutselig kan det dukke opp noe kjekkere vibe av innlegget du siterer.... Da er man en pill råtten person 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #54 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Eller oppsøke offentlige arrangement. Hva hjelper egentlig det? Ofte føler man enda mer på ensomheten når man er omringet av folk som er sammen med sine venner og familie, enn når man er hjemme alene og slipper å se de andre. Anonymkode: 530cb...587 5 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #55 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det som er det kjipe er at de fleste av oss som er ensomme ikke bare er ensomme på 17. mai... Og det handler ikke verken om fylla, frokost eller middag... Det handler om å stå utenfor i de fleste sosiale sammenhenger, og at det er ekstra vondt på de dagene hvor alle liksom skal være med venner, familie eller kjærester... Hadde jeg kun vært alene så hadde det vært helt greit. Men jeg er ensom. Det er en vond følelse, det er en følelse av å ikke bety noe for noen, å være utenfor alt, ikke være inkludert, den ingen tenker på... Det er vondt... Anonymkode: 24dac...ac2 Dette. Akkurat slik jeg føler det. Klem til deg Anonymkode: 1c0e9...e51 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #56 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg og datteren min er ikke invitert ett eneste sted. Skikkelig stusselig. Vi er innflyttere og har familie/venner andre steder. Jeg kunne ha forhørt meg litt rundt blant klassekamerater, men synes samtidig det er veldig ydmykende. Hadde satt veldig pris på en invitasjon! Anonymkode: 9d4e7...b0f Hvorfor har dere ikke invitert til dere selv da? En må faktisk ta initiativ. Dessuten ee det mest vanlig å være med familie på 17 mai og etterhvert eventuelt henge på skolen til ungene. Anonymkode: 59735...eba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #57 Del Skrevet 16. mai 2023 Jeg føler meg heldig som har nær familie som alltid inviterer meg og barna på feiringer. De synes tilstelninger er gøy (virker det som), noe jeg ikke alltid er så glad i. Er mindre glad i å lage til selsskap selv, fordi jeg legger ikke så mye i det og synes det er mye stress og kav. Er nok en person som trives alt for godt i eget selsskap og føler meg omtrent aldri alene. Savner dog av og til næreste familie om det har gått noen uker. Anonymkode: 5bc0e...3dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #58 Del Skrevet 16. mai 2023 Det er sikkert ikke alle personer i Norge som har hatt en oppvekst med stabile foreldre som ga barna sine "social skills" og var opptatt av at barna skulle bli inkludert i barnehage, skole og flokken ellers. For disse vil dette kunne være et stort steg å opprette nettverk og opprettholde nettverk som unge voksne. Det gjør det sikkert ikke lettere med trykket i sosiale medier heller på hvordan en vellykket 17. mai skal feires. Anonymkode: 32034...c80 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #59 Del Skrevet 16. mai 2023 Jeg har ikke hatt en invitasjon til 17. mai på flere år. Min nærmeste familie feirer med sine og venner. Er dessverre ikke i en situasjon hvor jeg kan invitere. Hadde faktisk vært fint å samle en gruppe ukjente mennesker lik det Moen få gjør i jula. I morgen skal jeg sove lenge. Ingen tv. Jobbe litt. Muliglage meg middag. Vips så er det 18. mai 🙂 Anonymkode: ec435...0f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2023 #60 Del Skrevet 17. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vi får familie til lunsj. På ettermiddagen kommer et vennepar. Vet om en kollega som ikke skal noe, men inviterte ikke. Mulig noen syns det er rart, men jeg omgås familie og venner ved høytider osv. Jeg har mer enn nok med å omgås dr jeg allerede kjenner. Vi er egentlig alt for mange. På 17mai er det feiringer i alle byer. Man kan oppsøke det. Anonymkode: bf9a1...3ac Jeg synes ikke det er rart å ville omgå familie og venner ved høytider, men du kan ha ensomme familiemedlemmer og venner også, husker du disse? Blir gamle tante Klara som nylig har blitt enke husket på? Blir surrete og glemske svigerfar husket på? Blir venninne Lillian som er litt sjenert, og som ikke tør spørre om hun kan få være med dere, husket på? Det handler ikke alltid om å inkludere fremmede, vi kommer veldig langt med å bekjempe ensomhet, både på høytidsdager og på hverdager, hvis vi husker på de vi har rundt oss. Anonymkode: 07d19...9ec 6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå