Gå til innhold

Andres ansvar å inkludere ensome folk i 17 mai fest, frokost osv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg hører mange som klager at de er så ensome i 17 mai og blabla men det forventes at andre tar ansvar for disse sine nettverk og sosiale..

Plutselig blir jeg invitert på fest eller frokost i 17 mai da blir det litt dumt av meg å pålegge verten flere gjester. Når er nok med folk allerede.

Jeg vet at mange tenker at det er viktig og inkludere ensome, men er jo ikke alltid våres ansvar heller, vi andre lever våres liv og gjør våres ting. 
jeg har venninner som blir invitert i 17 mai fest og frokost men jeg forventer ikke at jeg skal få være med?🤷‍♀️ for jeg gjør mitt.

beklager om det kommer sært ut men mange som klager og mener at alle må inkluderes og være med og alltid ekstra plass.. og stakkars de ensome. Men de ensome er også ansvarlig for egen nettverk

Anonymkode: b650d...d32

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis du ikke liker denne personen og ikke vil ha med vedkommende så trenger du så klart ikke å inkludere dem.

Men en venn ville jeg aldri stengt ut hvis det viste seg at alle de har invitert allerede har planer andre steder f.eks.

Anonymkode: 4ea22...f82

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har ofte selskap 17.mai, og om noen spør om de kan ta med seg noen som ellers vil være helt alene så er det virkelig ikke noe problem. Er bare hyggelig at noen tenker på den personen og ønsker å bidra til at også den får en fin feiring.

Anonymkode: 69058...a75

• Liker 23
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Før så var 17 Mai en dag hvor de fleste var utendørs hele dagen. Avsluttet med en middag ute eller ved å grille hjemme.

Nå er det blitt prestisje å samle folk til champagnefrokost, lunsj og middag. Jo dyrere det er for vertskapet jo mer prestisje.

Jeg skal feire i morgen med mine barn ved å være ute å oppleve livet her vi bor. Vi bruker hele dagen ute og avslutter med en middag på restaurant. 
Mine barn går ikke på skole lenger, men vi skal på barneskolen de gikk på å se på arrangementet de har der.

Jeg savner 17 Mai sånn det var tidligere.

Anonymkode: 9ef51...446

• Liker 14
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, ensomme har ansvar for sitt eget liv - og må kunne tørre å spørre om å få delta. Eller oppsøke offentlige arrangement.

Men vi mennesker, har også et felles ansvar. Og spørre de som vi vet kanskje sitter hjemme alene. 

Anonymkode: 1b9d5...752

• Liker 6
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har for små barn til å inkludere folk. Men om 3-5 år har vi åpent hus!

Anonymkode: 275b2...063

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Delvis enig med ts. Det er mye de som er alene KAN gjøre på 17. mai, som feks å gå plasser hvor det er tog, Frelsesarmeen, åpen cafe hos andre organisasjoner etc. men det går også an å invitere en ekstra på et arrangement/samling. 

Det som er problemet med 17. mai nå for tiden er at folk har en tendens til å føle seg utenfor hvis de ikke har opplegg «fra morgen til kveld», og det synes jeg blir for dumt. Skal du møte noen venner i byen for å se toget og spise is er det en bra ting. Du må ikke ha champagnefrokost for å være «vellykket».

Anonymkode: 3fb49...fc2

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er mange som ikke vil bli inkludert på 17.mai også :). og som synes det er en helt forferdelig dag med mye tjas. 

Motorsykkeltur til Sverige eller hytta for min del.

Anonymkode: 6b408...921

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg og datteren min er ikke invitert ett eneste sted. Skikkelig stusselig. 

Vi er innflyttere og har familie/venner andre steder. 

Jeg kunne ha forhørt meg litt rundt blant klassekamerater, men synes samtidig det er veldig ydmykende. 

Hadde satt veldig pris på en invitasjon! 

Anonymkode: 9d4e7...b0f

• Liker 11
  • Hjerte 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Jeg kunne ha forhørt meg litt rundt blant klassekamerater, men synes samtidig det er veldig ydmykende. 

Bor dere i Oslo? Bare å komme til oss!

Anonymkode: 275b2...063

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo en mulighet for de som ikke har så mange venner eller nettverk til å prøve å invitere noen nye folk også. Hva med innflyttere eller utlendinger? Man kan henge opp lapp på butikken eller annonse på Facebook eller lignende? Det trenger jo ikke være så fancy, litt rundstykker og pålegg eller vafler. 

Anonymkode: e8fde...232

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så klart har man et eget ansvar for nettverk osv... Samtidig så syns jeg det er viktig å inkludere om man har mulighet til det, jeg tar gjerne i mot flere om noen føler seg utenfor.

Anonymkode: 8e1ed...968

• Liker 8
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Delvis enig med ts. Det er mye de som er alene KAN gjøre på 17. mai, som feks å gå plasser hvor det er tog, Frelsesarmeen, åpen cafe hos andre organisasjoner etc. men det går også an å invitere en ekstra på et arrangement/samling. 

Det som er problemet med 17. mai nå for tiden er at folk har en tendens til å føle seg utenfor hvis de ikke har opplegg «fra morgen til kveld», og det synes jeg blir for dumt. Skal du møte noen venner i byen for å se toget og spise is er det en bra ting. Du må ikke ha champagnefrokost for å være «vellykket».

Anonymkode: 3fb49...fc2

Enig meg og samboer feirer alene i år for vi gidder ikke å stresse med å finne fest og frokost og alt det skulle være over alt..

vi skal se toget og gå på restaurant, flere av mine venner skal i fest i morgen osv eller er på fest i dag der jeg ikke er invitert men det får da bare være. For oss er ikke champagne frokost med masse venner så viktig uansett om vi 2 skal ha koselig frokost sammen med champange for oss selv

Anonymkode: b650d...d32

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker også at hver enkelt naturligvis er ansvarlig for eget nettverk. Det ansvaret skal man ikke tillegge andre. 

Samtidig så synes jeg det 'koster' så lite å inkludere noen man vet sitter alene. Hadde jeg hatt ei venninne jeg visste var alene så hadde jeg invitert. Uavhengig av hvor jeg skulle eller planer jeg hadde. Nå er jeg selv en av dem som sitter alene i morgen, noe som skyldes sammensatte årsaker. Har ikke så stor vennekrets og ikke tradisjon for å være med familie på 17 mai. Men, de få jeg kjenner tenker på seg og sitt - noe jeg naturligvis forstår. Det føles ikke bra å invitere seg selv, man føler man trenger seg på. Den følelsen er vond.

Anonymkode: 1c0e9...e51

• Liker 11
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo mye an på hvordan man organiserer samfunnet man bor i.
Her på bygda er det arrangementer som er åpne for alle.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Refreng

Jeg tenker det er sunt for et samfunn at alle har til en viss grad ansvarsfølelse der de mener det er viktig å inkludere og bidra til trivsel i fellesskap. Selv når det går litt på bekostning av hva man selv helst vil. For noen som er nedfor og trist, så kan det i noen tilfeller hjelpe å se utover, og sørge for at andre trives selv om man selv føler seg nedfor. I enkelte tilfeller kan det til slutt føre til at en selv føler seg bedre.

Så er der selvsagt unntak. Det er slik at alle har perioder i livet der de er i mindre stand til å inkludere og ta ansvar. Og det er helt ok ! Men grunntanken burde fortsatt være at man prøver der man er i stand til og kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, ensomme har ansvar for sitt eget liv - og må kunne tørre å spørre om å få delta. Eller oppsøke offentlige arrangement.

Men vi mennesker, har også et felles ansvar. Og spørre de som vi vet kanskje sitter hjemme alene. 

Anonymkode: 1b9d5...752

Utfordring: Foreslår at noen av dere med stor vennegjeng framfor å feire med disse, spør en kollega dere kjenner litt på jobb om å få feire med hen og hens venner. Etterpå kan dere dra alene på et offentlig arrangement.

Anonymkode: d4cd9...933

• Liker 7
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bor dere i Kristiansand, er dere mer enn velkommen til oss tidlig ettermiddag på grilling.

Anonymkode: 15318...2b3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er viktig å inkludere de som er alene. Vi har et par eldre venner, som vi alltid inviterer til 17. mai frokost og middag. Alt er uten alkohol og vi har det både gøy og koselig.

Vi er for at 17. mai skal være rusfri. Det siste barna, eller barnebarna for oss, er å se fulle mennesker.

17. mai ble tidligere feiret med verdighet og respekt, men nå raver folk rundt i både halv- og helfylla rundt barn på byen den dagen.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...