Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Er eneste dame i et mannsdominert yrke. Har registrert at det er en kollega som ikke har vært helt seg selv.

Spurte han på melding om at jeg har observert at jeg syns at han kanskje ikke har vært helt seg selv, og at jeg håper det går bra med han.

Fikk tilbake i retur: «hei! Koselig melding, men er litt spent på hva du har observert?😅»

Følte meg litt dum etterpå…Later han som ingenting, og sier det fordi han prøver å skjule det, eller var det av ren nysgjerrighet at han spør?

Fikk senere høre at han går igjennom et brudd med en kjæreste han har hatt i 10 år forrige uke, noe jeg ikke visste før etter jeg spurte.

Anonymkode: 31e86...07b

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sånne ting tar man ikke på sms, men ansikt til ansikt. Du virker invaderende.

Anonymkode: b2da1...5e1

• Liker 16
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også spent på hva du har observert som fikk deg til å sende en sånn melding.

Anonymkode: b83ac...b2e

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Aj, jeg ville ringt nå. Nå er han sikkert redd for at alle merker at han er på randen. 

Enig i at slikt best tas ansikt til ansikt 

Anonymkode: be441...d42

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at dette ble invaderende på melding. Nå tror han sikkert at du prøver å sjekke han opp 

Anonymkode: 9863d...ed5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vet du hva, jeg synes ikke dette er innafor av deg. For de fleste som har problemer på privaten så er det best at jobben er en «sone» der man er profesjonell og ikke må brette ut om personlige ting  til folk man ikke har et nært forhold til.

Hvis dere har et tett forhold ellers, så kunne du kanskje spurt i forbifarten om alt er OK, men kun hvis dere har en fortrolig relasjon og det er noe konkret med oppførselen hans.

Det at han går gjennom et samlivsbrudd er antakelig slett ikke noe han har lyst til å snakke med deg om. Hva var det egentlig du ville oppnå med meldingen din? Virker jo mer som nysgjerrighet enn omsorg.

Nå må du jo bare prøve å redde dette i land og skrive noe sånt som at «Beklager, jeg mente på ingen måte å grave i livet ditt. Jeg bare har lagt merke til at du virker litt……(her fyller du inn det du har observert) og ville tilby meg å ta over noen av dine saker hvis det er mye stress for deg om dagen».  Eller noe liknende. For det var vel noe sånt du hadde i tankene - altså praktisk hjelp av noe slag? Ikke bare sensajonslyst.

Anonymkode: 99699...38f

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også lurt veldig på hva en kollega hadde observert. 

Anonymkode: 22b42...f14

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dumt gjort. Jeg hadde blitt provosert av en slik melding. Hva er det som får deg til å tro at han vil betro seg til deg? Er det ert at du er dame?

Anonymkode: fded1...8eb

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også spurt om det samme, om jeg hadde fått samme melding av en kollega. Og som flere påpeker her, er det bedre å ta sånne type samtaler face to face, om dere har en god relasjon.

Jeg syns det er fint at du viser at du bryr deg, det er viktig det også. Men om jeg hadde reagert på plutselig endringer i væremåten til en kollega, ville jeg nok heller spurt når det var naturlig om hvordan det går med vedkommende for tiden. Så får kollegaen min selv bestemme om hn vil åpne seg til meg eller ikke. Jeg ville nok ikke påpekt at jeg hadde merker endringer i væremåten, for det kan føre til ubehag. 

Anonymkode: f59af...19c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Aj, jeg ville ringt nå. Nå er han sikkert redd for at alle merker at han er på randen. 

Enig i at slikt best tas ansikt til ansikt 

Anonymkode: be441...d42

Hvor har du dette fra?

Anonymkode: f588e...be2

Gjest Lillebolla1337
Skrevet

TS har jo bare skrevet en melding der hun skriver at hun håper alt står bra til. Er jo ingen nødvendighet for han å legge ut noe om hva som har skjedd. Tenker det er bedre å sende en melding å vise at en bryr seg enn at en ikke gjør det. En vet aldri hva folk sliter med og kanskje en slik melding kan hjelpe. Kan ikke skjønne at noen kan gjør noe negativt over noe som bare skal være positivt. Er jo ikke som hun ber han om å brette ut følelsene for TS heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Så mange krasse svar her.

Ts, jeg syns det var fint av deg å sende melding. Selv hadde jeg satt pris på at noen hadde spurt meg.

Hvorfor oppfattes en slik melding provoserende?

Anonymkode: efc16...baa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på et sted der en slik melding ville vært helt innafor. Vi bryr oss om hverandre og vi tar vare på hverandre. Det å være oppmerksom på en kollega som strever eller ikke helt er seg selv er bare positiv. Jeg ville blitt glad. Og selv om jeg kanskje ikke hadde så lyst der og da til å fortelle så mye så ville jeg svart type: "Takk for at du bryr deg" eller noe slikt.

Vi kan ikke komme dit at det er ugreit å bry seg om venner, naboer, bekjente, kollegaer osv. Vi trenger faktisk et samfunn som bryr seg mye mer og som tørr å vise at man bryr seg ❤️

Anonymkode: 5d72d...eef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På min jobb er dette også helt innafor. Bare fint at du sendte melding, TS! Jeg hadde satt pris på det om jeg fikk en sånn melding ❤️‍🩹

Anonymkode: 04c7c...c09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden han tok det sånn, så sier du face ti face. Beklager meldingen jeg sendte deg. Jeg har selvfølgelig ingenting med det. 

Min sjef sto i brudd. Sluttet å barbere seg , så sliten ut, og etterhvert begynte å få en litt ufin  oppførsel mot oss ansatte. Da han var svært irritabel. 

Da gikk jeg inn på kontoret hans. Og sa fra at  jeg hsr ikke noe med det, men tenker jeg du står i litt mye. Og tenker du kanskje bør ta deg et par dager hjemme og får litt orden på ting. 

Jeg skjønner at dette ikke er lett, og jeg kan tåle mye, men akkurat  nå går det litt utover oss på jobben også da du ikke er helt deg selv. Han var jo selvsagt bekymret for å ikke være tilstede,  så jeg sa at vi styrer skuta, enn så lenge.  Og ringer deg heller om det trengs.eller sender mail. 

Han ble litt tatt på senga, men godtok det. Ble hjemme 4 dager pluss helgen.  Kom på jobben, nybarbert og litt bedre humør på mandagen etter.og måtte innrømme at dette trengte han. 

Men lurt å ta opp sånt face to face  og ikke på melding. Fordi sånt må man evnt ta opp på riktig tidspunkt evnt. Og man må være mottagelig for at svaret kan bli litt ufint. Ellers syntes heg det var bra du gadd å bry deg.

Men be om unnskyld for at du blandet deg.

Anonymkode: c4a14...a56

• Liker 3
Skrevet

Det er mulig det er godt ment, men jeg synes formuleringen var uheldig. At du har "observert", har en negativ klang, og at det kom på melding, gjør det ikke bedre.

Du kan kanskje snakke med ham og beklage, si at det ikke var meningen å være invaderende.

AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje ikke vanlig på denne arbeidsplassen å blande privatliv og jobb. Så det ble vel litt ubehagelig for han. Meldingen virker som at du nesten forventer at han skal fortelle, det minste du kan gjøre er å si at du bare syntes han virket litt stresset (?) og bare ville sjekke om alt var bra. At det var ment godt, men kanskje ble litt feil formulert

Hva var det du tenkte dette ville føre til egentlig? Tror alle inkludert deg hadde lurt på hva som ble observert 😅  Enig med andre om at det hadde vært bedre å hørt ansikt til ansikt. 

Anonymkode: 25e53...e05

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Sånne ting tar man ikke på sms, men ansikt til ansikt. Du virker invaderende.

Har slike kollega selv. Jeg har bare behov for å lukke kontordøren sånn av og  til. Da er hun ene på med engang som om det er noe mer alvorlig. Syns også der er utrolig invaderende og blir at jeg holder meg enda mer unna 

Anonymkode: de5d2...fa5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg jobber på et sted der en slik melding ville vært helt innafor. Vi bryr oss om hverandre og vi tar vare på hverandre. Det å være oppmerksom på en kollega som strever eller ikke helt er seg selv er bare positiv. Jeg ville blitt glad. Og selv om jeg kanskje ikke hadde så lyst der og da til å fortelle så mye så ville jeg svart type: "Takk for at du bryr deg" eller noe slikt.

Vi kan ikke komme dit at det er ugreit å bry seg om venner, naboer, bekjente, kollegaer osv. Vi trenger faktisk et samfunn som bryr seg mye mer og som tørr å vise at man bryr seg ❤️

Anonymkode: 5d72d...eef

Det vi som er «krasse» påpeker er vel at det å sende en slik melding framstår mer som nysgjerrighet enn som å bry seg. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Lillebolla1337
Skrevet

Greit formuleringen ikke var den beste, men er jo mulig å legge godviljen til. Alt trenger ikke tolkes i verste mening. Hadde hun bare vært nysgjerrig så kunne hun jo bare spurt andre på jobben om hvorfor han var sånn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...