AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #1 Skrevet 16. mai 2023 Er det flere som sliter med det? Jeg opplevde de ganske ugreie og voldsomme etter en arrestasjon. Og er i denne tråden ikke ute etter moralprekener men om noen som har erfart det samme eller har annet hyggelig å komme med. Anonymkode: dd518...9bf 9
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #2 Skrevet 16. mai 2023 Nå er det heldigvis sånn at det er ditt eget valg å oppføre seg så dårlig at politet må arrestere deg, så her kan du bare takke deg selv. Den som er med på leken osv. Det er ikke traumer, du får bare huske på det neste gang du vil oppføre deg som en idiot. Anonymkode: dd603...5fb 6 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #3 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Nå er det heldigvis sånn at det er ditt eget valg å oppføre seg så dårlig at politet må arrestere deg, så her kan du bare takke deg selv. Den som er med på leken osv. Det er ikke traumer, du får bare huske på det neste gang du vil oppføre deg som en idiot. Anonymkode: dd603...5fb Nei ikke alltid. Tufs Anonymkode: 0cfd2...dd0 10 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #4 Skrevet 16. mai 2023 Hvordan definerer du traumer? Jeg leste om en som fikk "sjokolade-sjokk" da han fant en plastbit i sjokoladen.. Anonymkode: 02a81...2a5 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #5 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan definerer du traumer? Jeg leste om en som fikk "sjokolade-sjokk" da han fant en plastbit i sjokoladen.. Anonymkode: 02a81...2a5 Alt gir traumer nå. Og om ikke, er det bare å grave opp en eller annen hendelse fra fortiden. Da blir man retraumatisert, som er litt hottere. Anonymkode: d5387...d37 7 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #6 Skrevet 16. mai 2023 Dere som har svart her er bra naive. Håper du får den hjelpen du trenger, TS! Anonymkode: f5c67...940 8 5
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #7 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det flere som sliter med det? Jeg opplevde de ganske ugreie og voldsomme etter en arrestasjon. Og er i denne tråden ikke ute etter moralprekener men om noen som har erfart det samme eller har annet hyggelig å komme med. Anonymkode: dd518...9bf Snakk med noen om det. Det hender at politiet gjør mer ut av en pågripelse enn de burde. Jeg tviler ikke på deg. Du kan få hjelp hos lege og advokat til råd rundt dette. Anonymkode: 86703...186 4 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #8 Skrevet 16. mai 2023 Når du ikke klarer å oppføre deg sp får du ta hele skylda selv. Å kalle det traumer er idiotisk. Du vet mest sannsynlig ikke hva ett traume er, Google så finner du ut av det. Anonymkode: 135b8...e01 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #9 Skrevet 16. mai 2023 Just now, AnonymBruker said: Når du ikke klarer å oppføre deg sp får du ta hele skylda selv. Å kalle det traumer er idiotisk. Du vet mest sannsynlig ikke hva ett traume er, Google så finner du ut av det. Anonymkode: 135b8...e01 Hvis du tror politiet kun arresterer eller oppfører seg dårlig ovenfor kriminelle og folk som slår seg vrang har du levd et sykt priviligert liv. Dust. Anonymkode: 7053d...501 3 14
AnnoNymi Skrevet 16. mai 2023 #10 Skrevet 16. mai 2023 En pågripelse i seg selv kan være traumatiserende i seg selv, dersom man ikke har noe erfaring med politiet fra tidligere. Politiet skal uansett opptre hensynsfullt og forsvarlig overfor den pågrepne. Men noen situasjonen kan jo gjøre situasjonen noe mer prekær, som voldelig/truende atferd, fare for liv og helse/ bevisforspillelsesfare osv. I slike situasjoner er nok pågripelsen en lite trivelig affære. 1
skreppamedleppa Skrevet 16. mai 2023 #12 Skrevet 16. mai 2023 (endret) Politiet har makt, mye makt. Med mye makt følger også maktmisbruk som Politiet av og til gjør. Eksempler er det haugevis av. Politiet i Norge er stort sett lovlydige men for all del vi har eksempler å ta av her i landet også "Av 174 anmeldelser mot politiet for vold og maktmisbruk siden 2016 har to endt med straff. Nylig ble en politibetjent dømt for å ha befølt en trusselutsatt kvinne han skulle beskytte." https://www.aftenposten.no/norge/i/vmzPxB/174-ganger-ble-politiet-anmeldt-for-vold-eller-maktmisbruk-to-saker-endte-med-dom Jeg kan bare anta at ifølge ab's svar nr #2 i denne tråden at alle disse menneskene også denne kvinnen som var trusselutsatt som ble utsatt for beføling var med på leken? Fordi beføleren var politiet?? Det er råtne epler i et hvert yrke og politiet er ingen unntak, at politiet gransker seg selv og dermed skjeldent/skjeldnere blir funnet skyldig i maktmisbruk gjør heller ikke saken bedre, tvert derimot. Vi kan tro alt vi vil på en naiv rettsstat der vi har et bra politi, og det har vi stort sett men det betyr ikke at politiet ikke gjør feil og når de gjør feil er ofte skadene store, fordi de har mye makt og det er en institusjon vi som stat og befolkning må ha tillit til. Og innimellom bruker politiet unødvendig makt i arrestasjoner og det kan jeg bare anta føles forferdelig ugreit. Så hos meg ts har du stor sympati og jeg håper det går greit med deg nå, og du er nok dessverre ikke aleine med dine erfaringer ❤️ Endret 16. mai 2023 av skreppamedleppa 4 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #13 Skrevet 16. mai 2023 Er ikke redd politi i Norge, de er svak. Har ikke engang våpen, hva f skal de gjøre liksom. Anonymkode: a8bfa...f5a 1 1
Gjest Made4u Skrevet 16. mai 2023 #14 Skrevet 16. mai 2023 skreppamedleppa skrev (10 minutter siden): Politiet har makt, mye makt. Med mye makt følger også maktmisbruk som Politiet av og til gjør. Eksempler er det haugevis av. Politiet i Norge er stort sett lovlydige men for all del vi har eksempler å ta av her i landet også "Av 174 anmeldelser mot politiet for vold og maktmisbruk siden 2016 har to endt med straff. Nylig ble en politibetjent dømt for å ha befølt en trusselutsatt kvinne han skulle beskytte." https://www.aftenposten.no/norge/i/vmzPxB/174-ganger-ble-politiet-anmeldt-for-vold-eller-maktmisbruk-to-saker-endte-med-dom Jeg kan bare anta at ifølge ab's svar nr #2 i denne tråden at alle disse menneskene også denne kvinnen som var trusselutsatt som ble utsatt for beføling var med på leken? Fordi beføleren var politiet?? Det er råtne epler i et hvert yrke og politiet er ingen unntak, at politiet gransker seg selv og dermed skjeldent/skjeldnere blir funnet skyldig i maktmisbruk gjør heller ikke saken bedre, tvert derimot. Vi kan tro alt vi vil på en naiv rettsstat der vi har et bra politi, og det har vi stort sett men det betyr ikke at politiet ikke gjør feil og når de gjør feil er ofte skadene store, fordi de har mye makt og det er en institusjon vi som stat og befolkning må ha tillit til. Og innimellom bruker politiet unødvendig makt i arrestasjoner og det kan jeg bare anta føles forferdelig ugreit. Så hos meg ts har du stor sympati og jeg håper det går greit med deg nå, og du er nok dessverre ikke aleine med dine erfaringer ❤️ Om du tror at det utelukkende er enkelt å forholde seg til bl.a. fulle folk, mange av dem de møter er agressive i tillegg, da lever naiviteten i beste vellgående. Klart de har en krevende rolle og i situasjoner så kan det eskallere litt, klart de er mennesker dem også og i mange av situasjonene de står overfor er det naturlig å ha en del adrenalin i kroppen og å være på vakt. Ja, det hender at de nok tidvis går litt hardere til verks enn hva de strengt tatt trengte å gjøre, det vil heller aldri se fint ut når noen bryter inn i situasjoner hvor personer er fulle og sinte, være seg om det er uniformert politi eller en snekker i vanlige klær som griper inn i en situasjon, i et basketak vil alltid instinktene slå inn og det vil aldri se fint ut. Det betyr ikke nødvendigvis at politiet er voldelig, snarere tvert imot da her i landet har vi et vesentlig mykere politivesen enn i de fleste andre land, det er også sjelden det tilspisser seg veldig her (og bra er det). Altså er det lite av det som skjedde i Kongsberg her i landet, i akkurat den saken så håndterte politiet det ille, men det kan lastes en politimann (som jeg håper at aldri vil jobbe som politi igjen), hans handlinger beskriver ikke politiet som helhet. Som du skjønner blir de fleste saker løst annerledes enn at personer bankes opp, selv synes jeg generelt at Politiet er flinke og løser saker på byen og i bygda bra, men enkeltsaker finnes jo hvor politiet kan lastes og ikke har taklet situasjonen bra.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #15 Skrevet 16. mai 2023 Ja, jeg har traumer etter opplevelser involvert med politiet. Det var ikke mitt eget valg slik som enkelte her påstod. Jeg var ekstremt dårlig psykisk og helsevesenet sviktet. Selv om møtet med politiet ble traumatisk så hadde ikke jeg vært i live hadde ikke de tatt vare på meg når helsevesenet sviktet. Anonymkode: 0295a...cfa 3
Tiuren Skrevet 16. mai 2023 #16 Skrevet 16. mai 2023 Å angre på noe er ikke traume. En dårlig opplevelse er ikke traume. å skamme seg over noe er ikke traume. å bli redd er ikke traume. Å bli utsatt for en potensielt livstruende situasjon kan gi et traume. Å bli utsatt for overgrep kan gi et traume. Ikke snakk ned det å bli utsatt for en traumatiserende hendelse. Oppfører man seg noenlunde greit blir man ikke utsatt for traumatiserende opplevelser av politiet. Er man kvinne er det enda mindre sangs for å bli utsatt for noe som oppleves livstruende. 3
Tiuren Skrevet 16. mai 2023 #17 Skrevet 16. mai 2023 29 minutter siden, AnonymBruker said: Er ikke redd politi i Norge, de er svak. Har ikke engang våpen, hva f skal de gjøre liksom. Anonymkode: a8bfa...f5a har du våpen? Om nei, da trenger ikke politiet det heller
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #18 Skrevet 16. mai 2023 Tiuren skrev (4 minutter siden): Å angre på noe er ikke traume. En dårlig opplevelse er ikke traume. å skamme seg over noe er ikke traume. å bli redd er ikke traume. Å bli utsatt for en potensielt livstruende situasjon kan gi et traume. Å bli utsatt for overgrep kan gi et traume. Ikke snakk ned det å bli utsatt for en traumatiserende hendelse. Oppfører man seg noenlunde greit blir man ikke utsatt for traumatiserende opplevelser av politiet. Er man kvinne er det enda mindre sangs for å bli utsatt for noe som oppleves livstruende. Jeg er ikke enig i dette. Ordet traume betyr skade eller sår. Det trenger ikke nødvendigvis å være livstruende. Anonymkode: cbde7...2f4 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #19 Skrevet 16. mai 2023 29 minutter siden, Tiuren said: Å angre på noe er ikke traume. En dårlig opplevelse er ikke traume. å skamme seg over noe er ikke traume. å bli redd er ikke traume. Å bli utsatt for en potensielt livstruende situasjon kan gi et traume. Å bli utsatt for overgrep kan gi et traume. Ikke snakk ned det å bli utsatt for en traumatiserende hendelse. Oppfører man seg noenlunde greit blir man ikke utsatt for traumatiserende opplevelser av politiet. Er man kvinne er det enda mindre sangs for å bli utsatt for noe som oppleves livstruende. Selvsagt kan man bli traumatisert av å være redd. Det trenger ikke å være livstruende, og man trenger ikke å utvikle PTSD eller andre traumelidelser for å kunne kalles traumatisert. Flere i denne tråden har vanvittig dårlig kunnskap om traumer og traumereaksjoner. Anonymkode: 17920...0aa 4 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #20 Skrevet 16. mai 2023 Hadde litt med politiet å gjøre i 14-15 årsalderen, hvor det ble noen timer i avhør. Gikk helt fint, selv om jeg fikk litt kjeft fordi jeg løy. Visste jo at det var berettiget at jeg satt der, og synes det var en grei lærepenge. Har ikke gjort noe nevneverdig kriminelt etter dette, da en vokser av seg tenåringsopposisjon. Har godt inntrykk av politiet i dag, selv om jeg kunne tenkt meg at systemet hadde vært mye hardere mot gjengangere som stjeler sykler osv. Anonymkode: 970ea...f45
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå