Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samliv og relasjoner på jobb:

I lunch pausene på arbeidsplassen er det en mann i femtiårene som stadig kommenterer meg som person/det jeg gjør.

F.eks. hvis jeg ler eller smiler på grunn av en "situasjon" (som at det er knyst stille, en trykkende stillhet fordi ingen sier noe) kan han finne på å ta slikt opp i verste mening å komme med direkte kommentarer høyt til meg om at "snart blir det din tur til å gå der gravid"/"er du i fnisealderen du"....osv. fordi han trodde at jeg lo av noe annet. Jeg er ikke en fnisete person, men jeg kan finne mange hverdagssituasjoner morsomme.

Han misforstår hvertfall ganske ofte . Så får han hele laget av folk til å le av hva han sier, mot meg (som om det var en konkurranse). For meg virker han som en gammeldags macho-mann som blåser i hva yngre kvinner på 30 har å si. Han snakker alltid med andre menn og blåser i alt annet. Kvinner er til for å føde barn, virker det som om hans motto er. La meg legge til: han har alltid bodd på bygda, vet ikke om det kan ha noe å si. Han er en type som hugger løs og fremhever seg selv ved å snakke høyt, mye og dominerende. Han stirrer folk sint i øynene og buldrer løs. Jeg tror ord som "samtale, konversere, ta hensyn til flere og inkludere andre" er fremmed for ham.

Soørsmål: bør jeg bare overse ham og bemerkningene hans eller bør jeg forklare for ham "det var ikke slik det var..."? Eller bør jeg slå hardt til og gi ham tilbake, slik at det blir en verbal "fight" i pausene på jobb?

Det jo ikke riktig at han skal ta et psykisk og verbalt overtak på min bekostning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La meg legge til: det er stort sett en god tone og godt miljø på vår arbeidsplass. Jeg bare reagerer noe på denne nevnte mannen..

Hadde vært spennende å høre hva lesere av dette synes!

Gjest Embla s
Skrevet

Vel, vet ikke hva som er lurt, men hvis jeg hadde vært i din situasjon, hadde jeg nok blitt flau og taus i begynnelsen, helt til jeg hadde fått nok; da hadde jeg sikkert begynt å ta igjen med ham.

Folk som henger ut andre og latterliggjør dem på en ekkel måte har jeg lite til overs for, og ville nok blitt så provosert at jeg hadde kommet med noen bitende kommentarer tilbake, sett dumt på han og gitt han en overbærende og helst morsom kommentar, el.l. F.eks. hadde han spurt om jeg var i fnisealderen, ville jeg kanskje svart at han tydeligvis er i sur gubbe-alderen.

Skrevet

Hehe..tusen takk Embla S.

Har jeg rett: har du høyere utdanning og er nå i arbeidslivet du også?

Jeg synes å huske at jeg har fått gode råd fra deg innen jobb, utdanning og relasjoner før her på KG (jeg som gjest naturligvis). :)

Det er slik jeg har gjort det til nå overfor ham, har blitt taus, rødmet litt kanskje og ikek sagt så mye til ham. Med andre pleier jeg ikke å ha problem med å si i fra eller komme med en kommentar tilbake, men med denne mannen her er det ikke så lett. Han tar overtaket.

Hvis han sier det med fnisealder igjen, skal jeg jammen gi en kommentar om at det er bedre enn å være i gubbealder. :ler:

Skrevet

I slike situasjoner pleier jeg å automatisk komme med en kommentar i retur, enten av typen "det var ikke slik det var ment, og det burde du skjønne", eller av typen "som om du er så mye bedre", avhengig av hvordan tonen til personen er. Hvis du ikke trives med situasjonen nå så bør du si noe, men hva du skal si og i hvilken tone, det er det nok bare du som kan finne løsningen på.

Hvis han sier tingene på en litt aggressiv måte, som om han har noe imot deg, så kan du enten komme med en aggressiv kommentar tilbake, eller komme med en kommentar av typen "jeg driter i hva du sier, for du har misforstått alt og bare bommer på skiva". Om han kommenterer på den måten at han ler av deg fordi han ikke forstår seg på deg, så kan du enten komme med en kommentar i retur som får folk til å le av ham, eller du kan komme med en pekefinger-kommentar.

Skrevet

Måten han oppfører seg på er en typisk hersketeknikk, som ikke bør tolereres.

Hvis du skal gjøre ting riktig, bør du ta det opp med han personlig i ettertid, slik at du ikke legger deg på hans nivå og tar igjen offentlig slik at han blir latterliggjort foran andre (slik han gjør med deg).

Dersom han ikke tar poenget og fortsetter, synes jeg du skal ta det opp med din nærmeste overordnende, gjerne sammen med tillitsvalgt eller verneombud. Dette er en situasjon som kan utarte seg til direkte mobbing på arbeidsplassen.

Skrevet

Ta igjen med han. Pass på å få en "innertier" av en replikk og sett han i forlegenhet. Dog ikke så mye at det kan utarte seg til en verbal krigføring mellom dere.

Skrevet

Er veldig uenig i de rådene du får om å prøve å få ham forlegen.

Det er jo han som dummer seg ut ved å oppføre seg sånn! Ikke gå ned på hans nivå, da mister du bare respekt fra kollegaene dine.

Når han prøver å drite deg ut neste gang så sier du bare vennlig i fra at du ikke mente det slik og beklager at han misforsto deg.

Det funker veldig mye bedre å være den voksne enn å slenge dritt tilbake.

:)

Skrevet

Det er jo han som dummer seg ut ved å oppføre seg sånn!  Ikke gå ned på hans nivå, da mister du bare respekt fra kollegaene dine.

Når han prøver å drite deg ut neste gang så sier du bare vennlig i fra at du ikke mente det slik og beklager at han misforsto deg.

Ok, takk for råd alle sammen. Jeg synes alle rådene virker fornuftige. Dog kan det siste her selvfølgelig skille seg litt ut (fra Krølltopp).

Vil du fortelle hvilket arbeidsområde du jobber innen, Krølltopp?

Skrevet
Ok, takk for råd alle sammen. Jeg synes alle rådene virker fornuftige. Dog kan det siste her selvfølgelig skille seg litt ut (fra Krølltopp).

Vil du fortelle hvilket arbeidsområde du jobber innen, Krølltopp?

Helst ikke! Vil gjerne være anonym vet du. :)

Jeg synes du skal lytte til de rådene som gir gjenklang hos deg selv, - helt uavhengig av hva slags bakgrunn den som gir rådet har.

Gjest Embla s
Skrevet

Det er jo han som dummer seg ut ved å oppføre seg sånn!  Ikke gå ned på hans nivå, da mister du bare respekt fra kollegaene dine.

Min erfaring er at det å si fra vennlig funker på noen, mens andre som driver med denne type hersketeknikk, rett og slett må få svar på tiltale, og det ikke nødvendigvis i en altfor vennlig tone.. Enten fordi de ikke skjønner selv hva de driver med, eller fordi de anser alt annet som "lettvinte offer" for egen bølling.

Skrevet
Helst ikke! Vil gjerne være anonym vet du.  :)

Jeg synes du skal lytte til de rådene som gir gjenklang hos deg selv, - helt uavhengig av hva slags bakgrunn den som gir rådet har.

Ok, det forstår jeg. Men kan du si om miljøet du jobber i er kvinnedominert eller mannsdominert eller 50/50? Hadde vært kjempe om du gjorde det.. :)

Skrevet

Jeg ville sagt, i en alvorlig og seriøs tone:

Hva mener du med det?

Skrevet
Ok, det forstår jeg. Men kan du si om miljøet du jobber i er kvinnedominert eller mannsdominert eller 50/50? Hadde vært kjempe om du gjorde det.. :)

Hvorfor i all verden er det så viktig? Det viktigste er at du vurderer rådene ut i fra din situasjon?

Men hvis du først skal vite det så har jeg jobbet i mange år som leder i mannsdominerte bedrifter. Jeg er ganske sikker på at jeg hadde ment det samme om jeg hadde jobbet i en underordnet stilling i en kvinnebedrift.

Hvorfor? Jo fordi det lønner seg å prøve å løse en slik situasjon uten å forverre konflikten i første omgang.

Mine råd er sikkert ikke bedre enn de andres, men de fungerer for meg. Du velger hva som er best for deg.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Ikke enig i dette. Dine råd vil kanskje virke for en som ikke föler seg som en allerede verdensmester. Kanskje vil det virke mot en som også kan föle seg dum og liten i blandt. Men denne angivelige "gubben" synes nok det er direkte herlig å kunne slenge med leppa, uten å få tilbake. Det er nok det som driver han. - Sånne - har ikke hatt så mye oppdragelse/?kanskje utdanning i sosialt samkvem.

Skrevet

Jobber du sammen med "svigerfar", tro?? :forvirret:

He he,dette høres veldig ut som samboeren til min svigermor, nemlig. Han er helt uspiselig og jeg overhører slike kommentarer hele tiden. Dersom jeg prøver "den snille" måten som du fikk råd om, så hoverer han bare enda mer, for da hadde han jo "vunnet", da!!

Nei, mot slike menn funker som regel kun å ta igjen med samme mynt.

Jeg ELSKER å kunne "sette på plass" denne mannen, noe som ikke er så veldig vanskelig da intelligensen ikke er helt på topp....... :sjarmor:

Skrevet (endret)

Når du skriver at flere ler av det han sier, virker det som om de lar seg underholde og at det kanskje er dette som får ham til å fortsette? Så- kanskje du skulle tatt det opp med ham under fire øyne først? Hvis ikke det fungerer, så får du ta i mot med samme mynt men risikoen er at den ikke helt treffer og da risikerer du å "synke enda lenger ned" i hans øyne. Så, sørg iallefall for at det er en slikker suser du kommer med i såfall ;)

Endret av Tinken
Skrevet

Ok, takk for rådene alle sammen!

Det kan jo bli vanskelig å komme på en "innertier" av en kommentar tilbake der og da...det er gjerne etterpå en kommer på lure ting å si.

Men det skal nok gå bra. De andre på arbeidsplassen er jo vanlige forbuftige mennesker og han hogger ikke bare til meg men til nesten alle, spesielt jenter.

Det funker bra å holde seg unna ham og ikke si noe til ham!

Skrevet

Det kan være vanskelig å finne på treffende replikker når en behøver de. De kommer gjerne først etterpå :)

Bruk heller litt tid på å finne replikker som du kan bruke i nesten enhver situasjon.

har en venninne som har en meget herskesyk, dominerende mor som alltid kommer med sure oppstøt. Det eneste som får vippet denne moren av pinnen er når datteren forholder seg rolig og behersket og sier:

-Det må jo du få lov til å mene......

- Sier du det.....

-jeg ser at du er engasjert og det er du i din fulle rett til....

-Hva mener du med det?

- fint om du kan begrunne det du sier nå litt nærmere.....

-jeg kan ikke diskutere med en som makter å lytte....

-Nå opplever jeg at du prøver å være spydig, det tar jeg avstand fra.Ønsker ikke å synke ned på det nivået selv.

-Nå tror jeg at du prøver å være morsom på min bekostning, hva får du ut av det?

-Det å hevde seg selv ved å rakke ned på en annen det husker jeg at guttene i 8 klasse gjorde også....et tegn på usikkerhet. Er du veldig usikker og behøver bekreftelse??¨

-Var du en mobber når du gikk på skolen? behøver du aksept på andres bekostning?

-Det du sier forteller mer om deg enn det gjør om meg...

-Din form for humor er ondsinnet. Har du mange frustrasjoner du sitter inne med?

-Jeg merker at du prøver å gi meg noen stikk. Foretrekker at du sier ting rett ut om du har et problem med meg. Hva er problemet?

-Jeg vet jo at folk blir verre med årene. Det er du et godt eksempel på, men jeg bruker det ikke i mot deg. Det er sikkert ikke lett.......

Forhold deg rolig og se rett på vedkommende. Øv deg gjerne foran speilet :)

få ting er så irriterende som en som ikke lar seg provosere,-samtidig som "ballen" blir sendt tilbake til vedkommende.

Skrevet
Det kan være vanskelig å finne på treffende replikker når en behøver de. De kommer gjerne først etterpå :)

Bruk heller litt tid på å finne replikker som du kan bruke i nesten enhver situasjon.

har en venninne som har en meget herskesyk, dominerende mor som alltid kommer med sure oppstøt. Det eneste som får vippet denne moren av pinnen er når datteren forholder seg rolig og behersket og sier:

-Det må jo du få lov til å mene......

- Sier du det.....

-jeg ser at du er engasjert og det er du i din fulle rett til....

-Hva mener du med det?

- fint om du kan begrunne det du sier nå litt nærmere.....

-jeg kan ikke diskutere med en som makter å lytte....

-Nå opplever jeg at du prøver å være spydig, det tar jeg avstand fra.Ønsker ikke å synke ned på det nivået selv.

-Nå tror jeg at du prøver å være morsom på min bekostning, hva får du ut av det?

-Det å hevde seg selv ved å rakke ned på en annen det husker jeg at guttene i 8 klasse gjorde også....et tegn på usikkerhet. Er du veldig usikker og behøver bekreftelse??¨

-Var du en mobber når du gikk på skolen? behøver du aksept på andres bekostning?

-Det du sier forteller mer om deg enn det gjør om meg...

-Din form for humor er ondsinnet. Har du mange frustrasjoner du sitter inne med?

-Jeg merker at du prøver å gi meg noen stikk. Foretrekker at du sier ting rett ut om du har et problem med meg. Hva er problemet?

-Jeg vet jo at folk blir verre med årene. Det er du et godt eksempel på, men jeg bruker det ikke i mot deg. Det er sikkert ikke lett.......

Forhold deg rolig og se rett på vedkommende. Øv deg gjerne foran speilet :)

få ting er så irriterende som en som ikke lar seg provosere,-samtidig som "ballen" blir sendt tilbake til vedkommende.

Fantastisk bra!!! :klappe::ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...