AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #61 Del Skrevet 20. mai 2023 Vi er 35, 2 barn. To ganske bra betalte jobber. (2,3 i samlet inntekt). Hus til ca 17 mill. 4,5 mill i gjeld. Begge har full bsu-konto som vi ikke har brukt. Utenom det har vi ikke sånn kjempemasse på sparekonto, mannen har vel 200-300 000 og jeg har omtrent det samme. Vi betaler ca 70 000 i mnd på boliglånet (kort løpetid) så vi lever absolutt ikke i noe sus og dus. Vi kom tidlig inn på boligmarkedet og fikk raskt gode jobber etter master, det er vi glade for nå😊 Anonymkode: bd477...293 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #62 Del Skrevet 20. mai 2023 Har 800 000 i bankinnsludd og 1 100 000 i porteføljen min. Er 30 år. Selvforskynt, men har planer å få felles økonomi med samboeren iløpet av året. Anonymkode: b9d69...995 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #63 Del Skrevet 20. mai 2023 Kommer litt an på hvor man er i etableringsfasen. Rett før man kjøper bolig har man jo masse EK, mens etterpå har man jo kanskje bare en liten buffer. Jeg skal snart kjøpe bolig så jeg har jo mye EK stående. Har en venninne som sliter med å komme inn på boligmarkedet. Hun tjener gjennomsnittlig men er alene da. Men hun har et høyt forbruk. Anonymkode: 94d9f...52c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #64 Del Skrevet 20. mai 2023 43 år med mann og to barn. Vi har ca 200’ på sparekonto. I verdipapirer har vi ca 2,5 mill. Gjeldfri bil og bolig. Anonymkode: 60e9a...7c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #65 Del Skrevet 20. mai 2023 Hva som er normalt? Hvor langt er et tau? Det er vel ingen fasit på dette. Noen har lite andre har mye. men hvorfor er du så sjokkert? Kanskje hun har penger plassert andre steder? Vi har ikke så veldig mye på div sparekontoer. Kanskje 70 000kr samlet. Men så har vi nesten 1mill fond, og utleieleilighet som har økt veldig i verdi. Jeg ser på den som vår sparegris, da den er investering i fremtiden vår. Det er jo veldig fint at du har en god sum med penger på sparekontoen, men stående der taper dem i verdi. Hvis inflasjonen fortsetter som til nå så er de 20% mindre verdt om 2-3 år. Så det beste er å ikke ha pengene stående på konto, men investere dem. Anonymkode: d1300...1b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #66 Del Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 18.5.2023 den 16.37): Veldig spesielt å ha 1,2 mill på en sparekonto. Det taler om evne til å spare, men ingen økonomisk sans utover det. Jeg har alle mine sparemidler i bolig, og sparer ingenting fast. Det pleier allikevel å bli en solid slant til overs. Anonymkode: 13e72...c7d Sparer ingenting fast,og putter alle pengene i bolig ! Anser du deg selv for å vera mer økonomisk en dem som har spart 1.2 mill på sparekonto, og får idag omlag 4-5 % rente ? Selger du bordkledningen på boligen din dersom du får uforutsette utgifter til bilreprasjon.? Vaskemaskinen ryker ? TV-ryker ? Dersom noen ikkje setter av penger på sparing så har bankene mindre å låne ut. Skulle ikkje forundre meg å du, og flere med din holdning i forhold til økonomi vil møte blåmandag om ikkje så altfor lang tid. Anonymkode: 43201...7fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #67 Del Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 18.5.2023 den 16.37): Veldig spesielt å ha 1,2 mill på en sparekonto. Det taler om evne til å spare, men ingen økonomisk sans utover det. Jeg har alle mine sparemidler i bolig, og sparer ingenting fast. Det pleier allikevel å bli en solid slant til overs. Anonymkode: 13e72...c7d Å ha alle sine sparemidler i forbruk (egen bolig), taler om stor økonomisk inkompetanse. Anonymkode: b9d69...995 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #68 Del Skrevet 20. mai 2023 Er fra Foreldregenrasjonens tid som eneforsørger til kone, og 5 barn, og med boligrente på 16%, og før kredittkortene sin tid, og ein måtte ha eit kundeforhold til en bank for idet heletatt få eit lån,og ein måtte ha penger for å få kjøpt noe Det å leve i uvisse om ein hadde nok penger på kontoen til å betale renter -og avdrag på boligen, og ha nok mat på bordet. Leve i uvisse om ein hadde råd å fylle opp kjøleskapet med mat til dei 5 barna Leve i uvisse om ein hadde få råd til å ta del i skuleturen saman med de andre barna i klassen. Leve i uvisse om ein hadde råd til å reise på den etterlengta teltferien saman med barna. Leve i uvisse om ein hadde råd å bytte ut svart/ hvitt TV med fargetv. Leve i uvisse om ein fekk beholde helsen til å "stå opp " hver morgenen å gå på jobben å tjene til livsopphold. Leve i en tid da dei fleste i etableringsfasen kjørte gamle bruktbiler. Det å ha opplevd "heilt andre økonomiske tider" er mange idag ikkje kan identifisere seg med gjør noe med deg som menneske. Begynte tidleg å spare med sikte på pensjonsalderen når inntekten blei betydeleg redusert. Er idag gjeldfri med nebetalt bolig, og omlag 3.5 mill på forskjellige høgrentekontoer. Er ikkje grepet av den "viruset " kjøpefesten som har pågått nå i over 30 år, Anonymkode: 43201...7fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #69 Del Skrevet 20. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Å ha alle sine sparemidler i forbruk (egen bolig), taler om stor økonomisk inkompetanse. Anonymkode: b9d69...995 Høy verdistigning på boliger + lave renter har ført til at mange har plassert pengene på bolig de senere årene. Tidligere invisterte folk i bolig for å ha eit hjem, og eit sted sted å bo utan å havne i en gjeldspril. Folk flest tok høgde i sin økonomiske planlegging for at de både kunne bli uføre, arbeidsledige, uforutsette utgifter. Det var ikkje NAV som delte ut "gavekort" slik som idag.,og som slett ikkje er berekraftig. Anonymkode: 43201...7fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #70 Del Skrevet 20. mai 2023 Har passet på å ha spart opp100.000 på sparekonto i tilfelle vi skulle støte på en eller annen økonomisk krise -så vi har lett tilgjenglige penger en periode. Har drøyt 150.000 i fond - hvor vi sparer litt hver mnd, disse vet jeg ikke helt hva vi har øremerket det men ser for meg at det hadde vært fint å bruke til å spe på pensjon muligens. Har en bufferkonto det alltid står 15.000,- på just in case noe dyrt ryker feks vaskemaskin el service på bil. Vi har fylt på sparekontoen til barna våre opp igjennom åra slik at de hadde 50.000,- hver der til konf. Jeg er i midten av 40 årene og gift. Utover det har vi i mange år valgt å betale ned bolig mest mulig, så har ikke så veldig mye gjeld. Det med en del nedbetaling av bolig er egentlig godt vi valgte å gjøre for jeg ble ufør i fjor og det tærer på økonomi. Aner ikke om dette er «normalt» sparing da vi sjeldent snakker privatøkonomi med venner på samme alder. Anonymkode: 328e6...560 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #71 Del Skrevet 20. mai 2023 Vi er 47 og 49. Vi har 180 000 på sparekonto, men 100 000 ryker snart ut til skatteetaten 😅 Ellers har vi firma med penger på bok. Vi har noen millioner, men utbytteskatt er høy...så vi investerer dem nok. Det er en trygghet å vite at vi har dem. Jeg tenker vel på sparing som likvide midler du kan bruke. Firma er jo sikkert verd noen millioner, men det er jo ikke midler vi har tilgang til. Hytte, leilighet, hus osv regner jeg ikke som sparing. Det er jo det som drar penger i vedlikehold hos oss. Jeg tenker vel at det kan komme noen vanskelig år nå, og da er det lurt å ha litt å gå på. Vi har ikke veldig fin bil og bruker ikke masse penger på ting. Jeg er gjerrig der. Sånn rene pengesluk for at vi skal ta oss godt ut for naboer ser jeg ikke poenget med. Anonymkode: 251b9...31c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå