AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #41 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 16.5.2023 den 16.52): Finnes ikke noe fornuftig svar på det egentlig. Men en såkalt bufferkonto til uforutsette utgifter er vel anbefalt å være i størrelsesorden 2-3 månedslønner ettersom hva du er komfortabel med. Anonymkode: 35352...790 Det mest fornuftige svaret her foreløpig. Anonymkode: 6bbdc...f50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #42 Del Skrevet 18. mai 2023 Vi er et par med to barn, og kunnet nok spart mer. Helt normal lønn (rett på median). - 150 000 i fond - 200 000 i BSU - 100 000 i annen valuta - 30 000 raskt tilgjengelige midler - 2 000 000 i ekstra verdi i bolig Har høye boligutgifter. Anonymkode: 1b9b3...100 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Intervence Skrevet 18. mai 2023 #43 Del Skrevet 18. mai 2023 4 hours ago, Schmuhu said: Sølv, Gull og bolig ... pass på at du ikke plutselig får for mye risiko i porteføljen din når du kun investerer så spesifikk. Jeg anbefaler et divers portefølje som sprer risikoen bedre. For å svare på tråden, så tror ikke at det finnes tall som er vanlig. Jeg hadde risikojustert et portefølje mellom assetklassene basert på egen risikoevne og risikovilje. Sparekonto gir ikke avkastning men er en sikker havn. Kortsiktige sparemål er på kontoen. Langsiktige sparemål er i fond, bolig whatever. Vektingen bør vurderes fortløpende etter hva behov en selv ha. Schmuhu Enig i det og man bør også ha minst 3 mnd. oppsparte midler. Uansett før man begynner å investere. Det å ha alt i ett egg er naturligvis risikabelt, men føler personlig at det er risikabelt uansett hvor hen man har pengene plassert akkurat nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #44 Del Skrevet 18. mai 2023 Som uføretrygdet så er det vanlig for meg og de andre 7 stk jeg kjenner som er uføretrygdet å ha null kroner på sparekontoen. Anonymkode: d78d7...d4f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 18. mai 2023 #45 Del Skrevet 18. mai 2023 2 hours ago, Intervence said: Det å ha alt i ett egg er naturligvis risikabelt, men føler personlig at det er risikabelt uansett hvor hen man har pengene plassert akkurat nå. Avkastning og risiko har en sammenheng. Går du mer risiko med pengene kan du få mer avkastning men du får også høyere sannsynlighet for å tape. Det kalles kapitalverdimodellen. Se https://finanssans.no/kapitalverdimodellen Det er helt enorme forskjeller hvor du putter penger og hva slags risikofaktorer og risikograd de er utsatt for. Mange risikofaktorer er ikke så skummel og en kan lære seg å håndtere de. Sparekonto har veldig lav risiko og lite avkastning. Se https://www.bankenessikringsfond.no/?lang=no_NO Schmuhu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #46 Del Skrevet 18. mai 2023 Veldig spesielt å ha 1,2 mill på en sparekonto. Det taler om evne til å spare, men ingen økonomisk sans utover det. Jeg har alle mine sparemidler i bolig, og sparer ingenting fast. Det pleier allikevel å bli en solid slant til overs. Anonymkode: 13e72...c7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Intervence Skrevet 18. mai 2023 #47 Del Skrevet 18. mai 2023 1 hour ago, Schmuhu said: Avkastning og risiko har en sammenheng. Går du mer risiko med pengene kan du få mer avkastning men du får også høyere sannsynlighet for å tape. Det kalles kapitalverdimodellen. Se https://finanssans.no/kapitalverdimodellen Det er helt enorme forskjeller hvor du putter penger og hva slags risikofaktorer og risikograd de er utsatt for. Mange risikofaktorer er ikke så skummel og en kan lære seg å håndtere de. Sparekonto har veldig lav risiko og lite avkastning. Se https://www.bankenessikringsfond.no/?lang=no_NO Schmuhu Tror du snakker til ei lita unge eller? Jeg har da forståelse for økonomi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #48 Del Skrevet 18. mai 2023 100k i reserve etter fylte 25. Selvsagt ikke annen gjeld enn boliglån heller. Noe annet er både uansvarlig og uattraktivt. Anonymkode: bfbae...cb7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #49 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Veldig spesielt å ha 1,2 mill på en sparekonto. Det taler om evne til å spare, men ingen økonomisk sans utover det. Jeg har alle mine sparemidler i bolig, og sparer ingenting fast. Det pleier allikevel å bli en solid slant til overs. Anonymkode: 13e72...c7d Tar du opp lån når du kjøper ny bil, eller pusse opp badet? Jeg sparer fast i fond. Men om jeg planlegger å bruke pengene i løpet av 2-3 år så setter jeg i tillegg opp ett trekk til høyrente. Setter du ikke av noe til penson? Flott å putte alt i bolig om man er 20-30 år, det gjorde jeg og. Men når man har kontroll på det, og ikke skal kjøpe seg videre opp, vil fond kaste mye bedre av seg. Anonymkode: 74954...106 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #50 Del Skrevet 18. mai 2023 Rundt 420k i fond og på sparekonto. Anonymkode: 26695...b25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #51 Del Skrevet 18. mai 2023 Jeg ser du ikke egentlig bare ønsker å vite hvor mye man har på sparekonto (lite, kun 20k nå), og hva man har totalt (har ca 1,5-1,6 mill i fond, aksjer og krypto). Jeg ønsker å ha så lite som mulig på konto pga inflasjon, og jeg kjøper utenlandske fond så raskt jeg kan hver måned. Mtp at krona stadig svekkes, ønsker jeg å ha minst mulig i NOK - det er ille nok at jeg har hus og hytte i det norske markedet, jeg ønsker ikke å ha alt jeg eier der. Så lite som mulig. Ellers har jeg rammelån (på en lavt belånt bolig) i bakhånd hvis jeg trenger penger til større utgifter. Anonymkode: 5025f...e86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #52 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Tar du opp lån når du kjøper ny bil, eller pusse opp badet? Jeg sparer fast i fond. Men om jeg planlegger å bruke pengene i løpet av 2-3 år så setter jeg i tillegg opp ett trekk til høyrente. Setter du ikke av noe til penson? Flott å putte alt i bolig om man er 20-30 år, det gjorde jeg og. Men når man har kontroll på det, og ikke skal kjøpe seg videre opp, vil fond kaste mye bedre av seg. Anonymkode: 74954...106 Det er også risikabelt å satse alt på ett kort = det norske boligmarkedet. Hvis man ikke har satt av penger til pensjon, kan man bli tvunget til å selge hus/leilighet når man blir pensjonist. Spesielt mtp hus, hvor de løpende utgiftene kan være høyere og mer uforutsigbare enn på en leilighet. Anonymkode: 5025f...e86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #53 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er også risikabelt å satse alt på ett kort = det norske boligmarkedet. Hvis man ikke har satt av penger til pensjon, kan man bli tvunget til å selge hus/leilighet når man blir pensjonist. Spesielt mtp hus, hvor de løpende utgiftene kan være høyere og mer uforutsigbare enn på en leilighet. Anonymkode: 5025f...e86 Du misforstår det jeg skriver. Alt i riktig rekkefølge. Jeg var langt unna pensjon da jeg kjøpte min første bolig. Vi sikret oss med gjensidig livsforsikring, la ingen penger i hytte eller dyr bil, og betalte ekstra på bolig. Så kjøpte vi oss opp til boligen vi ønsker å ha i mange år, og betalte ned til under 50% belåningsgrad. Da økte vi trekk til fond. Gjennom alt dette har i også hatt trekk til såkalt "høyrente", for å slippe dyre smålån når det skjer noe uforutsett. Men tross alt dette må jeg si at det norske boligmarkedet har vært det som har kastet aller mest av seg. Tror vi nå sitter på ti ganger så mye i verdi som det vi gjorde da vi kjøpte vår første leilighet. Anonymkode: 74954...106 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trøndere1 Skrevet 18. mai 2023 #54 Del Skrevet 18. mai 2023 Dette er jo et utrolig stort spørsmål. Det er utrolig individuelt hva man trenger av frie midler. Min situasjon er stor enebolig med to utleieforhold. Tre stk sekundærbolig til utleie samt hytte og et par båter. I en sånn situasjon føler jeg at jeg må ha 350-400 tusen på konto til enhver tid pga ting som kan skje med boligene. Hadde jeg bodd i en leilighet på 69 kvadrat med ingen gjeld så hadde jeg sagt noe helt annet. Kansje en gjennomsnittlig månedslønn eller 2. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #55 Del Skrevet 18. mai 2023 Trøndere1 skrev (1 time siden): Dette er jo et utrolig stort spørsmål. Det er utrolig individuelt hva man trenger av frie midler. Min situasjon er stor enebolig med to utleieforhold. Tre stk sekundærbolig til utleie samt hytte og et par båter. I en sånn situasjon føler jeg at jeg må ha 350-400 tusen på konto til enhver tid pga ting som kan skje med boligene. Hadde jeg bodd i en leilighet på 69 kvadrat med ingen gjeld så hadde jeg sagt noe helt annet. Kansje en gjennomsnittlig månedslønn eller 2. Hvorfor i all verden har du alt det der på deg selv som privatperson? Anonymkode: 82aa6...fcf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #56 Del Skrevet 19. mai 2023 39 år, betaler høyt bidrag for ett barn pga. mors veldig lave inntekt. Normal nok lønn, men har nærmere 20k i faste utgifter i måneden (utenom mat, underholdning, "sløsing" osv). Bor alene utenom helgesamvær, samt et "voksent" barn (20) som kommer innom fra tid til annen og har behov for litt ekstra penger i studietiden. Jeg var uføretrygdet inntil et par år tilbake, men nærmer meg nå 100% jobb. Sparekontoen har klart å komme seg opp til 30500,- Kunne garantert spart mer, men jeg må innrømme at jeg har vært i helt motsatt modus etter at jeg faktisk fikk litt spillerom i økonomien etter å ha vært uføretrygdet i en årrekke. Anonymkode: 7d0f4...44e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charminia Skrevet 19. mai 2023 #57 Del Skrevet 19. mai 2023 Er i starten av 30 årene, gift. Vi har verdier for 1,8 mnok ca hvis vi selger hus, bil og båt og trekker fra lån. Jeg har rundt 350 000 i fond og buffer i tillegg. Eier eiendom Vest i Norge så er ikke de sinnsyke prisene som er i Oslo-området. Sparer hver mnd og betaler inn ekstra på lån hvis jeg kan, men lever også livet😃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trøndere1 Skrevet 19. mai 2023 #58 Del Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvorfor i all verden har du alt det der på deg selv som privatperson? Anonymkode: 82aa6...fcf For jeg har diverse annet på et håndverksfirma og noe annet på et annet selskap. Spre risiko. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #59 Del Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 16.5.2023 den 21.09): Har ca 3M i sparekonto. Aldri hatt lån, så gjeldsfri. Jeg har Sparekonto Ekstra fra Nordea og er godt fornøyd. Anonymkode: 0b1aa...fab Men det er ingen sammenheng med "sparekonto lønner seg" og "du er godt fornøyd". Man KAN være fornøyd med å tape penger, som du gjør nå. Det lønner seg ikke av den grunn… Anonymkode: c45d0...9c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mumsa Skrevet 20. mai 2023 #60 Del Skrevet 20. mai 2023 Par i starten av 30-årene med tre barn. Har ca 50,000 tilgjengelig på diverse sparekontoer som vi deler. Vi har ca 100 k hver i fond og 2,8 millioner i egenkapital på huset med relativt lav belåningsgrad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå