Gå til innhold

Hvor mye sparepenger er vanlig å ha på konto?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

27 år, går på AAP

- 113 760 kr i BSU

- 4 500 i Aksjefond

- 22 230 kr på bufferkonto

- Ca 10 000 kr på brukskonto, og 2 170 kr på regningskonto

Sparer mellom 2 -3 k i mnd (I tillegg så har jeg fått tilbake en god sum på skatten for både 2021 og 2022. Alt gikk til sparing) 😁

Anonymkode: 7bdd2...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har bare gjeld og betaler ned på den hver måned ( litt mer enn jeg trenger). Å betale gjeld er også en form for sparing.

Anonymkode: c707b...341

Du har forstått det. Å betale ekstra på gjeld når man kan gir en flying start på sparingen den dagen gjelden er borte. Da fortsetter man bare å betale det samme som før uten å tilegne seg dyrere vaner. Bare at nå betaler man til sitt fremtidige jeg istedenfor banken, til sin egen trygghetsfølelse eller til sine arvinger. Altså sparer!

Anonymkode: b8745...37a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 54, har vært skilt i ti år. Har leilighet med verdi til 3,5 mill og lån på 1,3. Har 16 000 i fond og buffer på 20 000. Ellers kommer pengene inn og ryker raskt ut igjen. 

Barna, som alle er studenter, får tusen kroner hver i måneden, hvor de sparer halvparten.

Anonymkode: 53a72...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Aksjer og fond telles med som "sparepenger" selvom jeg burde ha spesifisert det. 

Anonymkode: 95eac...3c8

Isåfall har vi per i dag 484 000 kr i fond. Har også ei hytte uten lån til rundt 1,8 mill, den ryker hvis vi har behov for pengene. Ikke akkurat noe som sitter lett eller er gjort på en dag, men en sikkerhet i bakhånd.

Anonymkode: 085fc...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Isåfall har vi per i dag 484 000 kr i fond. Har også ei hytte uten lån til rundt 1,8 mill, den ryker hvis vi har behov for pengene. Ikke akkurat noe som sitter lett eller er gjort på en dag, men en sikkerhet i bakhånd.

Glemte å si at vi er 33 og 35 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som har så mye på sparekonto, er dere gjeldsfrie? Eller har dere tatt opp lån og har penger på siden? Vi måtte ta opp lån på 3,5M for å kjøpe oss hus, så har ikke så mye til overs. Sparer til sammen ca. 30.000 men vi ønsker å bli gjeldsfrie tidlig så betaler heller inn på lånet og har en sparebuffer på ca. 50.000 i tilfelle bilen ryker etc.

Er det sånn at det ikke lønner seg å betale ned lånet, heller sette sparepengene inn på sparekonto??

Anonymkode: 35506...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere som har så mye på sparekonto, er dere gjeldsfrie? Eller har dere tatt opp lån og har penger på siden? Vi måtte ta opp lån på 3,5M for å kjøpe oss hus, så har ikke så mye til overs. Sparer til sammen ca. 30.000 men vi ønsker å bli gjeldsfrie tidlig så betaler heller inn på lånet og har en sparebuffer på ca. 50.000 i tilfelle bilen ryker etc.

Er det sånn at det ikke lønner seg å betale ned lånet, heller sette sparepengene inn på sparekonto??

Meg igjen, vi sparer til sammen ca. 30.000 i mnd.😅* så om vi finner på at vi plutselig skal på ferie er den tjent inn ganske fort😅 har i tillegg i overkant av 200.000 i fond, greit å ha som en sikkerhet også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sparekonto er det som lønner seg minst :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Midten av 30-årene, 2 barn og samboer. Er gjeldsfri med hus, hytte og bil, rundt 60 000 i fond og 140 000 på sparekonto.

Anonymkode: 5d1b1...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere som har så mye på sparekonto, er dere gjeldsfrie?

Har ca 3M i sparekonto. Aldri hatt lån, så gjeldsfri. 

5 minutter siden, Chlypa said:

Sparekonto er det som lønner seg minst :)

Jeg har Sparekonto Ekstra fra Nordea og er godt fornøyd. 

Anonymkode: 0b1aa...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Meg igjen, vi sparer til sammen ca. 30.000 i mnd.😅* så om vi finner på at vi plutselig skal på ferie er den tjent inn ganske fort😅 har i tillegg i overkant av 200.000 i fond, greit å ha som en sikkerhet også

Vi sparer 20-30 i mnd.

Putter 10 000 ekstra inn i huset, 10 000 i fond og 10 000 varierer. 

Jeg har prøvd å lese meg opp på hva som er lurest å gjøre og kommer stadig tilbake til "ja takk begge deler" altså, både sparing og bedbetaling av gjeld

Anonymkode: 26cbc...b95

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 32 år, singel, ingen barn. Rundt 1,8 mill i lån.

Min tanke er minimum 50 000kr som en buffer. Det vil dekke mye om noe skulle ryke. MEN jeg er mer komfortabel om jeg har 100k-200k på konto.

Om jeg noen gang har 1,2 mill på konto så er det fordi jeg har spart opp til å kjøpe et nytt sted å bo 😅

Når bufferen er der, så er prioriteten min å betale ned på lånet, da det fort blir dyrere og dyrere i disse dager 😬 Heller det enn å spare til store kjøp som nytt sted å bo.

Anonymkode: a9c3d...697

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå har jeg 23 000kr på sparekonto. Hvis jeg tar med boligens verdi og trekker fra lånet så har jeg kanskje 400 000kr i egenkapital 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

27, har samboer og to barn, men har vært på sosialen tidligere og er nå på aap, så her er det lite. Har flere kontoer for ulik sparing.

25.000 (langsiktig) + 5000 (egen buffer) + 15.000 (buffer med samboer) + 2000 (/3 kontoer, for shopping o.l.). Brukskontoen viser 1700kr akkurat nå.

Anonymkode: d10a7...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor i all verden har folk så mye penger stående på ordinær sparekonto ? 

Her er lønnen på rundt 45 000 netto. 

14000 til bolig ink strøm, forsikringer, lettere vedlikehold( ny 3 roms, så lite utgifter til det). 

7000 til diverse "sparekontoer" som ferie, klær/velvære, bikkja, høytider og diverse kortsiktig. 

0-5000 til buffer. Denne holdes på 50k, så den fylles opp etter bruk før de 5000 blir med til ask. 

7000-12000 inn på ask hvor det fordeles mellom enkelt aksjer og fond(pensjon, ny bil, neste bolig).

Resterende 12 000 går til mat (6500),bil (4000, egentlig bare 2500 med legger av ekstra til vedlikehold), tlf, uføreforsikring og div annet smått (1500).

Ser lite poeng i å la pengene råttne på ordinær sparekontoen. 

Pr i dag har jeg rundt 650 000 i ek i boligen, rundt 200 000 i enkelt aksjer og 600 000 fordelt på fondene. Ønsker å kjøpe ny bil innen de neste 5 år så det fondet får en grei andel av kaka nå.

Kvinne 33, singel og uten barn. Stortsett vært særboer siden jeg var 16, med unntak av noen år med samboerskap innimellom. 

Anonymkode: 82aa6...fcf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det meste står i fond, og er tiltenkt pensjon, og uforutsette ting.

Akkurat nå er det faktisk nesten 2mill på høyrentekonto. Det er uvanlig, men det er fordi vi både skal pusse opp og kjøpe bil de neste to årene. 

Generelt går det fast trekk til fond. Og ekstra trekk til høyrente i periodene der vi sparer opp til større kjøp. 

Anonymkode: 74954...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Er 34 og mannen 35. 4 barn.

Vi har i underkant av 500 000kr på sparekonto. Har en egenkapital på 7 millioner i enebolig. Og rundt 3 mill i lån. 

Anonymkode: 84211...313

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.5.2023 den 20.55):

Penger på konto og fond. Betalte boliglånet først ja. Det som lønner seg (stort sett). 

Anonymkode: a61e1...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervence skrev (På 16.5.2023 den 16.39):

Jeg har minst mulig på sparekonto grunnet høy inflasjon. Det er ingen grunn til å ha masse penger på sparekontoen når det blir spist opp av inflasjonen. Forsetter inflasjonen slik den gjør nå blir pengene dine spist opp iløpet av 14 år. Har valgt å heller satse på sølv som er lettsolgt. 

Historisk de siste 10 årene har vært stabil prisvekst på 10% imens valutaen er fallende og høy inflasjon påvirker kjøpekraften vår dårligere. Folk må lære seg hva som er 'real money'. Neste dag kan vi ha hyperinflasjon i norge. Da er pengene verdiløse imens har man sølv eller gull vil man alltid kunne få solgt det i utlandet. Det er populært overalt. "Alle" vil ha sølv eller gull. Har man råd til det så er det nesten ingen som sier nei til å kjøpe det.

Planen er å investere omtrent 8,000,- per måned fremover i sølv.

Markedet har så lite tro på norge og politikerne våre (med god grunn) at norske valutaen har kollapset ifra 1:5 i USD til 1:11 på 15 år. Fortsetter vi trenden ender vi på å ha 1:18 iløpet av 2038! Risikoen er høy for at den kan bli enda svakere med tanke på hvor mye som blir solgt av norges bank nå!

Med å investere i sølv beskytter jeg mine egne penger mot dårligere perioder og svak valuta, høy prisvekst.

Har jeg behov for penger selger jeg unna det jeg trenger av sølv til enten gullbutikker eller folk.

Du TS må spare 7,000 kroner iløpet av året for å beholde kjøpekraften. Jeg sparer de pengene! :) De du kjenner som har 1.2 millioner kroner må spare 60,000,- for å beholde kjøpekraften sin.

Hvor får man kjøpt sølv da, eller helst gullbarrer? 

Bare lurer, og hva er prisen? 

Har ca. 3K men det vil bli mer om   en stund. Noe må jeg bruke for å frigjøre mer penger, tenkte satse  på bolig, men er usikker.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Jytte said:

Hvor får man kjøpt sølv da, eller helst gullbarrer? 

Bare lurer, og hva er prisen? 

Har ca. 3K men det vil bli mer om   en stund. Noe må jeg bruke for å frigjøre mer penger, tenkte satse  på bolig, men er usikker.  

Sølv, Gull og bolig ... pass på at du ikke plutselig får for mye risiko i porteføljen din når du kun investerer så spesifikk.

Jeg anbefaler et divers portefølje som sprer risikoen bedre.

For å svare på tråden, så tror ikke at det finnes tall som er vanlig. Jeg hadde risikojustert et portefølje mellom assetklassene basert på egen risikoevne og risikovilje. Sparekonto gir ikke avkastning men er en sikker havn.

Kortsiktige sparemål er på kontoen. Langsiktige sparemål er i fond, bolig whatever. Vektingen bør vurderes fortløpende etter hva behov en selv ha.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...