Gå til innhold

Hvor mye sparepenger er vanlig å ha på konto?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En venninne av meg på 35 år i middels betalt jobb har 28.000 kr i sparepenger og bruker opp lønnen sin hver måned. Jeg er sjokkert over at hun ikke har spart mer. En annen jeg kjenner har 1,2 mill på sparekonto. Jeg er lavtlønnet har 140.000 og er 33 år, aldri hatt samboer eller noen å dele utgifter med. Er nysgjerrig på hva som er normalt 

Skriv alder og om du er selvforsørget eller om du har hatt noen å dele utgifter med (og dermed kunne spare mer) 

Anonymkode: 95eac...3c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er 38, har 1 barn, vært alene i 6 år. Har ikke mer enn 9000 pr dagsdato på en konto jeg ikke skal røre. Og så har jeg en annen sparekonto der jeg setter inn det som er igjen av lønn etc, men disse flyr som regel ut igjen etterhvert. Har til gjengjeld ca en mill i egenkapital 

Anonymkode: a1344...c19

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har minst mulig på penger på konto. Bare nok til løpende utgifter. Med dagens inflasjon og kollaps i kronekursen mister man store verdier hver dag man har penger på konto. Sett pengene i arbeid med en gang de kommer inn, eller veksle dem om i dollar/euro.

Jeg er 39 og har aldri mer enn rundt 40 000 på konto til enhver tid. Og de står der kun kort tid for å betale regninger. Ellers går alt i fond, aksjer, eiendom og valuta så fort pengene kommer inn. Har ca 2 millioner stående relativt likvide midler som ikke er kontanter.

Anonymkode: c5082...d69

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har minst mulig på penger på konto. Bare nok til løpende utgifter. Med dagens inflasjon og kollaps i kronekursen mister man store verdier hver dag man har penger på konto. Sett pengene i arbeid med en gang de kommer inn, eller veksle dem om i dollar/euro.

Jeg er 39 og har aldri mer enn rundt 40 000 på konto til enhver tid. Og de står der kun kort tid for å betale regninger. Ellers går alt i fond, aksjer, eiendom og valuta så fort pengene kommer inn. Har ca 2 millioner stående relativt likvide midler som ikke er kontanter.

Anonymkode: c5082...d69

Aksjer og fond telles med som "sparepenger" selvom jeg burde ha spesifisert det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Akkurat nå har jeg ca 90 000 fordelt på en knøttliten BSU, fond og sparekonto. Og er veldig fornøyd med det etter halvannet år i ulønnet permisjon hvor mye av det oppsparte forsvant..! 

Jeg er gift, og vi har vel det som kan regnes som normal+ inntekt. Har et moderat forbruk (drar f.eks ytterst sjeldent på ferier), så kunne sikkert ha spart mer. Vi har ulike inntekter, og delt økonomi, så sparer hver for oss. Jeg sparer vel ca 4000kr mnd, men hadde det ikke vært for Zalando, Kicks og ei lett tilgjengelig sjokoladehylle på nærbutikken, kunne jeg sikkert ha spart mer 🙈

Føler likevel vi sitter fint i det, og jeg er veldig takknemlig for det. Det er ikke å ta for gitt i disse dager…

Anonymkode: fdcfb...7bb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker said:

En venninne av meg på 35 år i middels betalt jobb har 28.000 kr i sparepenger og bruker opp lønnen sin hver måned. Jeg er sjokkert over at hun ikke har spart mer. En annen jeg kjenner har 1,2 mill på sparekonto. Jeg er lavtlønnet har 140.000 og er 33 år, aldri hatt samboer eller noen å dele utgifter med. Er nysgjerrig på hva som er normalt 

Skriv alder og om du er selvforsørget eller om du har hatt noen å dele utgifter med (og dermed kunne spare mer) 

Jeg har minst mulig på sparekonto grunnet høy inflasjon. Det er ingen grunn til å ha masse penger på sparekontoen når det blir spist opp av inflasjonen. Forsetter inflasjonen slik den gjør nå blir pengene dine spist opp iløpet av 14 år. Har valgt å heller satse på sølv som er lettsolgt. 

Historisk de siste 10 årene har vært stabil prisvekst på 10% imens valutaen er fallende og høy inflasjon påvirker kjøpekraften vår dårligere. Folk må lære seg hva som er 'real money'. Neste dag kan vi ha hyperinflasjon i norge. Da er pengene verdiløse imens har man sølv eller gull vil man alltid kunne få solgt det i utlandet. Det er populært overalt. "Alle" vil ha sølv eller gull. Har man råd til det så er det nesten ingen som sier nei til å kjøpe det.

Planen er å investere omtrent 8,000,- per måned fremover i sølv.

Markedet har så lite tro på norge og politikerne våre (med god grunn) at norske valutaen har kollapset ifra 1:5 i USD til 1:11 på 15 år. Fortsetter vi trenden ender vi på å ha 1:18 iløpet av 2038! Risikoen er høy for at den kan bli enda svakere med tanke på hvor mye som blir solgt av norges bank nå!

Med å investere i sølv beskytter jeg mine egne penger mot dårligere perioder og svak valuta, høy prisvekst.

Har jeg behov for penger selger jeg unna det jeg trenger av sølv til enten gullbutikker eller folk.

Du TS må spare 7,000 kroner iløpet av året for å beholde kjøpekraften. Jeg sparer de pengene! :) De du kjenner som har 1.2 millioner kroner må spare 60,000,- for å beholde kjøpekraften sin.

Endret av Intervence
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har bare gjeld og betaler ned på den hver måned ( litt mer enn jeg trenger). Å betale gjeld er også en form for sparing.

Anonymkode: c707b...341

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt er normalt, fra ingenting til flere millioner. 

Anonymkode: a19b7...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer da helt an på om det er før eller etter at du har kjøpt det du sparer til....?? Så dumt spørsmål. Hvor tung er en stein, liksom.

Anonymkode: 1e134...ed3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

31. Lavtlønnet, to barn. Nedbetalt boliglån. 1,6 mill i fond og bank. Har samboer, deler på alt rundt barna,felleskostnader, strøm, samt mat. Ellers seperat økonomi. Jeg er lavtlønnet 470. 

Anonymkode: a61e1...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Finnes ikke noe fornuftig svar på det egentlig. Men en såkalt bufferkonto til uforutsette utgifter er vel anbefalt å være i størrelsesorden 2-3 månedslønner ettersom hva du er komfortabel med.

Anonymkode: 35352...790

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er lavtlønnet 470. 

Anonymkode: a61e1...444

Ikke egentlig.

Anonymkode: 35352...790

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det vil jo variere etter hvor man er i livet. Jeg er i slutten av 30-årene og har 140 000. Men jeg kjøpte bolig rundt da jeg fylte 30, og skal love deg sparekontoen ikke var særlig stor de årene jeg innredet leiligheten.

Jeg hadde over over 100 000 på sparekonto i starten av 20 årene også (ikke inkludert boligsparing), fordi jeg valgte jobbe fremfor å studere noen år. Den potten krympet i studietiden...

Så hvorvidt man eier bolig, og hvor lenge man har eid, om man har studert og når, om man har barn, eller om man har vært utenfor arbeidslivet har minst like mye å si for om man har noen å dele utgiftene med...

I dag velger jeg fortsatt å bruke mye penger på ferie og sosialt, fremfor å spare mer...

Anonymkode: 87bb5...757

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

39 år, egentlig aldri hatt en "vanlig" jobb som både har vært heltid mtp antall timer og med fastlønn.

Har ikke sparekonto. I skrivende stund kanskje 15k på brukskontoen. Fått meg ny jobb nylig, med mulighet til å spare litt, men virker nesten bortkastet å spare når det er små beløp.

Anonymkode: 94fc2...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er i midten av 40 åra. Pga høy inflasjon og høye renter betaler vi heller ekstra inn på rammelånet, enn å ha masse penger å sparekonto. Har ca 60 000 som vi tar av hvis det er noe. Ellers sparer vi i fond - der har vi 400k nå

Anonymkode: 49922...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart 35 har 300000 på sparekonto, 70000 på brukskonto, 20000 på konto øremerket shopping, 39000 på ferie konto 30000 på bufferkonto. Har samboer og et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Intervence skrev (43 minutter siden):

Jeg har minst mulig på sparekonto grunnet høy inflasjon. Det er ingen grunn til å ha masse penger på sparekontoen når det blir spist opp av inflasjonen. Forsetter inflasjonen slik den gjør nå blir pengene dine spist opp iløpet av 14 år. Har valgt å heller satse på sølv som er lettsolgt. 

Historisk de siste 10 årene har vært stabil prisvekst på 10% imens valutaen er fallende og høy inflasjon påvirker kjøpekraften vår dårligere. Folk må lære seg hva som er 'real money'. Neste dag kan vi ha hyperinflasjon i norge. Da er pengene verdiløse imens har man sølv eller gull vil man alltid kunne få solgt det i utlandet. Det er populært overalt. "Alle" vil ha sølv eller gull. Har man råd til det så er det nesten ingen som sier nei til å kjøpe det.

Planen er å investere omtrent 8,000,- per måned fremover i sølv.

Markedet har så lite tro på norge og politikerne våre (med god grunn) at norske valutaen har kollapset ifra 1:5 i USD til 1:11 på 15 år. Fortsetter vi trenden ender vi på å ha 1:18 iløpet av 2038! Risikoen er høy for at den kan bli enda svakere med tanke på hvor mye som blir solgt av norges bank nå!

Med å investere i sølv beskytter jeg mine egne penger mot dårligere perioder og svak valuta, høy prisvekst.

Har jeg behov for penger selger jeg unna det jeg trenger av sølv til enten gullbutikker eller folk.

Du TS må spare 7,000 kroner iløpet av året for å beholde kjøpekraften. Jeg sparer de pengene! :) De du kjenner som har 1.2 millioner kroner må spare 60,000,- for å beholde kjøpekraften sin.

Er sølv bedre enn gull, og hvorfor? Har vurdert gull selv, men litt redd for å bli lurt av selgere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Er sølv bedre enn gull, og hvorfor? Har vurdert gull selv, men litt redd for å bli lurt av selgere 

Du kan kjøpe av gullbutikker som produserer gull slik at du er sikker på at det du ikke blir lurt slik som https://karasmussen.com? Dersom du har råd med det bør du gå for mynter for da slipper du moms.  Gjorde en liten feil der til å begynne med at jeg gikk for sølvbarre, men heldigvis var det ikke snakk om store summene.

Vel, gull er jo enda sjeldnere enn sølv ettersom sentralbankene har store mengder med det? Pluss at det er mindre av det på planeten noe som gjør at det er svært attraktivt (derfor høye prisene). Men, man kjøper det man føler for og har råd til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er 38 år, gift

- har 150  000 på bufferkonto

- Så 150 000 på en konto vi sparer opp til å pusse opp bad

- ca 650 000 i fondsparing 

Sparer 20 000 i mnd. Halvparten brukes på ekstra nedbetaling på huset. 

Har helt normal lønn, kunne spart mer men vi har brukt endel penger på ferie, båt ect... 
jeg tror vi er veldig vanlige folk når det kommer til økonomi

Anonymkode: 26cbc...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...