AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #1 Skrevet 16. mai 2023 Hvordan bor ditt barn? Er dere på vei til egen leilighet for barnet? Tips mottas med stor takknemlighet. Søker nå, men den blir ikke tatt opp før nyåret da han fyller 18. Har i tankene egen leilighet med fellesskap. Kom gjerne med fordeler og ulemper. Anonymkode: 67ae1...3a2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #2 Skrevet 16. mai 2023 Er veldig nysgjerrig på dette selv. Har en tenåring med autisme som jeg lurer veldig på hvordan det skal gå med, og om hun noen gang kan bo for seg selv. Har ikke fått noe info om dette noe sted… Det blir så mange konflikter hjemme, for hun irriterer seg veldig over alt vi i familien gjør (og blir aggressiv). Så det er sunt for alle parter om hun kommer seg ut av familiehjemmet etter hvert… virker som det er stor ulikhet fra kommune til kommune… Anonymkode: 3d077...f99
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #3 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er veldig nysgjerrig på dette selv. Har en tenåring med autisme som jeg lurer veldig på hvordan det skal gå med, og om hun noen gang kan bo for seg selv. Har ikke fått noe info om dette noe sted… Det blir så mange konflikter hjemme, for hun irriterer seg veldig over alt vi i familien gjør (og blir aggressiv). Så det er sunt for alle parter om hun kommer seg ut av familiehjemmet etter hvert… virker som det er stor ulikhet fra kommune til kommune… Anonymkode: 3d077...f99 Er nok store forskjeller blandt kommunene ja. Går hun på tilrettelagt? De vet nok endel. Ellers er det forbundet da. Vi fikk mye info av tildelingskontoret i kommunen, men jeg lurer forsatt på hvordan alt fungerer i praksis. Anonymkode: 67ae1...3a2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #4 Skrevet 16. mai 2023 Jeg har en 16 åring, han skal over på videregående til høsten. Vært på avlastning siden "tidenes morgen", har autisme, ADHD, motoriske vansker og smerter (legen kaller det "myalgi", er i fibromyalgi-boksen), men ikke psykisk utviklingshemmet. Men - i praksis så er han det. For han leser og skriver ikke (kraftig lese og skrive-vansker), og han kom nok aldri lenger enn pluss og minus i matte, og har hatt egen IOP hele barne og ungdomsskolen. Men innmari god på noen ting, dessverre ikke på de tingene som er litt viktige å kunne. Ikke mye avlastning, nå 12 timer (fordelt på 3 ettermiddager) i mnd, og hver 6 helg. Jeg har gjentatt til det kjedsommelige at målet er at han skal flytte ut når han er 18 år. Og det står jeg på. Det er et fjell jeg gjerne dør på liksom. Jeg vet kommunen er i gang med å prøve å sjonglere noe som kan fungere, for de er en liten gjeng gutter som kommer de neste 1-4 årene, som kommer til å trenge tilrettelagt bolig. Planen pr i dag er bofellesskap (han kan ikke f.eks. kjøpe eller leie leilighet i vanlig blokk eller lignende, ettersom han er politimester Bastian, og sier noen at man ikke kan ditt eller datt, så blir han nabolagets skrekk, som skal "arrestere" alle). Han skal ikke ha oppfølging hele tiden (og det blånekter han også) Vi ser for oss punktbesøk, (Morgen, middag, kveld) så han får hjelp til å komme seg opp og ut, hjelp til middagslaging og planlegging av måltider, div velferdsteknologi, og ikke minst trygghetsalarm. Kommer til å være et vaktrom enten i tilknytning til bofellesskapet, eller de deler med andre bofellesskap. Han blir uansett boende maks 5 minutter unna oss i bil. Og kan sykle hjem på 10 minutter liksom. Å kjøre opp er helt uaktuelt, men han har trehjulssykkel med hjelpemotor. Men - det kommer litt ann på hvor boligen blir liggende, men det er jo bare å trene på tenker jeg. Jeg tenker at det er viktig at de flytter ut "så tidlig som mulig", ettersom endel tar litt tid å trene inn. Og vi ser for oss en 50/50 greie første halve året eller noe. Men jeg har en mistanke om at når han er i egen leilighet, så kommer han til å synes at det er topp. For han synes det kan bli litt mye styr hjemme med søsken, dyr etc. Jeg har også vært klar på at mitt beger har vært tomt i minst 10 år, og for at jeg skal greie å være en god mamma videre for han, og søsknene, så MÅ det bli sånn. Anonymkode: ec631...a1c 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå