AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #1 Skrevet 16. mai 2023 Bøndene får MER skattepenger til å kompensere drift, så derfor setter de OPP målprisene????? WHAT?!?!? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jlbqdo/nrk-enighet-i-jordbruksoppgjoeret Årets jordbruksoppgjør vil øke matkostnadene med 725 kroner i året for en gjennomsnittshusholdning, 400 av disse skyldes endringer i målpriser på særlig egg, melk og kjøtt. Anonymkode: a4be1...419 4
Jdz Skrevet 16. mai 2023 #2 Skrevet 16. mai 2023 (endret) Det er enkelt. Bøndenes kostnader øker masse og disse pengene må hentes fra et sted, hvis vi fortsatt skal produsere mat i Norge på den måten vi gjør i dag. Noe hentes gjennom økte tilskudd, resten hentes fra salgskanalene. Til syvende og sist så er det uansett du som betaler for det, enten om det gjennom inntektsbeskatning eller på Kiwi. De 725 kronene skal jeg betale med glede. Å være bonde i Norge er en utrolig krevende jobb, til lønns- og arbeidsvilkår de aller færreste av oss ville godtatt. Endret 17. mai 2023 av Jdz 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #3 Skrevet 16. mai 2023 Veldig rart at new Zealand fjernet subsidiene som effektivisere hele landbruket og nå ønsker det ingen tilbake igjen. I likhet med Norge hadde de alt for mange sauebønder og enorm overproduksjon, dette var de første som ga seg. Trenger bønder i Norge virkelig alle å eie en eller to moderne traktorer med alt utstyr? Det er ikke normalt i andre land hvor de samarbeider over færre traktorer, leier inn traktorer eller selskap til å gjøre jobben. Jeg har fortsatt til gode å møte en bonde her på Østlandet som ikke har moderne hus, to fine biler, traktor som er eldre enn 2005 eller en lønn på under 500.000. Anonymkode: f2e7a...f2b 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #4 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Veldig rart at new Zealand fjernet subsidiene som effektivisere hele landbruket og nå ønsker det ingen tilbake igjen. I likhet med Norge hadde de alt for mange sauebønder og enorm overproduksjon, dette var de første som ga seg. Trenger bønder i Norge virkelig alle å eie en eller to moderne traktorer med alt utstyr? Det er ikke normalt i andre land hvor de samarbeider over færre traktorer, leier inn traktorer eller selskap til å gjøre jobben. Jeg har fortsatt til gode å møte en bonde her på Østlandet som ikke har moderne hus, to fine biler, traktor som er eldre enn 2005 eller en lønn på under 500.000. Anonymkode: f2e7a...f2b Ha ha! Der bommet du gitt. Norske bønder har i gjennomsnitt ikke en eller to - men faktisk hele FEM - traktorer HVER. Det er helt sant! Mer en dobbelt så mange som svenske bønder. Norske bønder svømmer i penger. Anonymkode: 2cb4b...75a 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #5 Skrevet 16. mai 2023 Såklart at forbrukere skal betale litt av pakka til bøndene og. Det ser jeg som helt naturlig. Vi er med å betaler for å ha norsk mat på bordet, med glede. Anonymkode: 5bc85...983 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #6 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Såklart at forbrukere skal betale litt av pakka til bøndene og. Det ser jeg som helt naturlig. Vi er med å betaler for å ha norsk mat på bordet, med glede. Anonymkode: 5bc85...983 Jeg betaler ikke for iveråridusksjon av sau, med påfølgende drap på rødlistede dyr for å verne sauen det er altfor nye av fordi bøndene ikke gidder, med glede. Overhodet ikke Anonymkode: 8bb26...63f 1 1
Intervence Skrevet 16. mai 2023 #7 Skrevet 16. mai 2023 (endret) Slett innlegg. Endret 16. mai 2023 av Intervence
Intervence Skrevet 16. mai 2023 #8 Skrevet 16. mai 2023 (endret) Hva er det skolene våre holder på med? Er det ikke matematikk i skolene lenger? Verken om sentralbanken, privat økonomi eller makroøkonomi? Stadig færre forstår begrepet om makroøkonomi. Det burde ha vært en del av pensum på videregående skole slik at man forstår hvordan basic økonomi funker. Jeg lærte mere av å se på noen timer med underholdning om forståelse av makroøkonomi, sentralbankene og privat økonomi på YouTube enn det jeg har lært gjennom 12 år utdannelse på skolen. (1991 generasjon) Joa, fint med 1+1=2, minus, dele, gange, algebra og alt annet, men det funker ikke i praksis om man ikke forstår makroøkonomi, inflasjon, forståelse for hvordan sentralbanken funker eller privat økonomien funker. Politikerne må skjerpe seg! Men, til TS, så har @Jdz allerede nevnt årsaken. Endret 16. mai 2023 av Intervence 1
aksase Skrevet 16. mai 2023 #9 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ha ha! Der bommet du gitt. Norske bønder har i gjennomsnitt ikke en eller to - men faktisk hele FEM - traktorer HVER. Det er helt sant! Mer en dobbelt så mange som svenske bønder. Norske bønder svømmer i penger. Anonymkode: 2cb4b...75a Svømmer i penger gjør bonden ikke, men når "kontorister" sitter i gode kontorstoler, i lyse fine kontorer med klimaanlegg, flott datautstyr og alle fasiliteter, hvorfor skal da vi bønder finne oss i å sitte i ei støvete, tungkjørt og ubehagelig skranglekasse hele sommeren og svette i 50 graders varm luft? Et årsverk er ca. 17-1800 timer. Jeg sitter over 1000 timer i året på en traktor, og det er vel omtrent like lenge som en gjennomsnittlig kontorist tilbringer i kontorstolen når alle møter, konferanser, lunsjer, kaffepauser, firmaturer og kurs er trukket fra. Hvis jeg skal orke å sitte på "kontoret" mitt så mye uten å bli syk eller få alvorlige belastningsskader, vibrasjonsskader og hørselsskader, er det helt nødvendig at det er en viss grad av komfort i traktoren. Som bonde på heltid er jeg en av de som har mange traktorer. Jeg har seks. Men de er av ulik årgang og har veldig ulike bruksområder. Den eldste er en veteran fra 1972 og den nyeste fra 2011(Kjøpt brukt). Jeg har en stor traktor som er god til transport, lasting, pløying og annet tungt arbeid, og jeg har mindre traktorer for lettere oppgaver. Jeg har også to gårder med 15km mellom og vi er to som jobber mye, og når det f.eks. er vanning på begge gårdene, trenger vi en traktor hvert sted til å flytte vanningsmaskiner. Vi bønder har ikke traktorer for moro skyld, men fordi vi trenger dem. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #10 Skrevet 16. mai 2023 Hvordan i fitte? Er det det det skal være i overskriften? (Tre det etter hverandre!) Anonymkode: 076bc...259
aksase Skrevet 16. mai 2023 #11 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Bøndene får MER skattepenger til å kompensere drift, så derfor setter de OPP målprisene????? WHAT?!?!? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jlbqdo/nrk-enighet-i-jordbruksoppgjoeret Årets jordbruksoppgjør vil øke matkostnadene med 725 kroner i året for en gjennomsnittshusholdning, 400 av disse skyldes endringer i målpriser på særlig egg, melk og kjøtt. Anonymkode: a4be1...419 Alle kostnader øker. Du har sikkert merket at både strømmen og drivstoffet er dyrere. Rentene har gått opp og priser på det meste har gått opp. Lønningene stiger også. Alle bedrifter merker disse kostnadsøkningene og de må derfor sette opp prisen på det de leverer av varer og tjenester. Dermed blir også elektrikeren og snekkeren og frisøren og alt annet dyrere. Bonden er ikke noe unntak. Bonden opplever store økninger i sine driftskostnader. For at ikke bonden skal gå konkurs, må han få mer betalt for varene han produserer. I jordbruksoppgjøret tildeles bøndene mer penger på to måter, dels gjennom økte subsidier og dels gjennom høyere salgspris(målpris) ut i markedet. Målprisen går ikke av skattekronene, men er en regjeringsbestemt prisøkning som meierier, fabrikker og butikker må forholde seg til når de kjøper bondens varer. 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #12 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ha ha! Der bommet du gitt. Norske bønder har i gjennomsnitt ikke en eller to - men faktisk hele FEM - traktorer HVER. Det er helt sant! Mer en dobbelt så mange som svenske bønder. Norske bønder svømmer i penger. Anonymkode: 2cb4b...75a Finns ikke logikk ; hvos norske bønder svømmer i penger så hvorfor legges så mange gårdsbruk ned? Anonymkode: 5bc85...983 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #13 Skrevet 16. mai 2023 Jeg kjøpte direkte fra bonden noen ganger i håp om at når man tok bort transportledd og butikkleddet ville gjøre handelen billigere for meg, men det ble dyrere. Forstå det den som kan. Skal gjerne støtte lokal sunn mat, men da må prisene justeres der de hører hjemme. Anonymkode: fd826...527 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå