Gå til innhold

Kan noen forklare meg hvorfor jeg føler det som jeg gjør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg er på nye fine steder, ofte i utlandet, så føler jeg en enorm tristhet fordi jeg mest sannsynlig aldri skal besøke det stedet igjen. 

Jeg koser meg og prøver å nyte øyeblikket, men samtidig denne veldige triste følelsen.

Hvorfor føler jeg det sånn? Og er det normalt?

Anonymkode: a9081...bb2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å tenke og tro at "hit skal jeg tilbake!", så du er kanskje mer realistisk anlagt enn meg. 

Faren min beskriver noe lignende. Han er ofte trist fordi ting endrer seg, og tenker mye på alt som var fint som er borte eller over. Han sier også at med en gang noe er bra/trivelig/fint, så tenker han automatisk på at det skal ta slutt, og blir trist. Han flyttet mye og opplevde en del tap og sorg som barn, og jeg tenker at kanskje det er en sammenheng der. 

Anonymkode: 7cf10...c36

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg pleier å tenke og tro at "hit skal jeg tilbake!", så du er kanskje mer realistisk anlagt enn meg. 

Faren min beskriver noe lignende. Han er ofte trist fordi ting endrer seg, og tenker mye på alt som var fint som er borte eller over. Han sier også at med en gang noe er bra/trivelig/fint, så tenker han automatisk på at det skal ta slutt, og blir trist. Han flyttet mye og opplevde en del tap og sorg som barn, og jeg tenker at kanskje det er en sammenheng der. 

Anonymkode: 7cf10...c36

Det er akkurat sånn jeg har det! Sånn som faren din. Jeg skulle gjerne ønske jeg kunne forandre det 😞

Takk for svar ❤️

TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er akkurat sånn jeg har det! Sånn som faren din. Jeg skulle gjerne ønske jeg kunne forandre det 😞

Takk for svar ❤️

TS

Du kan forandre det, ts. Våre tanker er et resultat av vår oppvekst, våre erfaringer og vår personlighet. Men det er ikke ermer slik at våre tanker er utenfor vår kontroll. Vi velger om vi sier «dette er pent, dette nyter jeg» eller «dette er pent, dette opplever jeg bare en gang» til oss selv. Så velg hva du sier til deg selv - din indre tankerekke - med omhu. Og husk at du både velger den og sier ansvarlig for den. I dette ligger enorme muligheter for endring.

Så neste gang? Si noe mer positivt til deg selv. Og det samme gangen etter det. Og gangen etter det. Og etter så lite som 20-50 ganger vil selge din automatiske reaksjon ha blitt endret. Av deg.

Anonymkode: 1971b...9d5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har den samme ting med mennesker, jeg blir trist f.e. når jeg er ferdig med skolen, blir jeg trist at jeg kan ikke se lærerne igjen jeg hadde god opplevelser med.

Anonymkode: 29d5e...459

AnonymBruker
Skrevet

Du føler deg bra der. Du er på reise og alle forutsetninger for god følelse er lagt. Det er ikke krav og plikter der. Du er borte fra din hverdag og ditt vanlige liv, dine bekymringer og den rollen Du har hjemme. På reise er du fri. Fri til å være hvem og hvordan du vil. Det er en idyll. Som en drøm. Men når du lengter tilbake dit gjennopplever du bare lengsel etter hva som var. Solskinnsdagene.  Lengselen inneholder ikke den faktiske hverdagen som er der. Den hverdagen de som bor der opplever. Den med krav, lange dager, mørke dager der det er surt og snør sidelengs. Er det et lite sted så er de ofte ganske isolert om vinteren når turistene er borte.  Alle kjenner alle og få nye mennesker å bli kjent med. 

Joda har vent tilbake til et slikt sted i europa der slekt bor. Idyllisk for meg. Ikke for dem. Få jobber, lite variasjon, alle vet hva du gjør omtrent før du selv vet det. En slektning drakk seg ihjel. I mitt ferieparadis. Han levde ingen idyll. 

Anonymkode: b48c8...461

AnonymBruker
Skrevet

Du er melankolsk. 

Anonymkode: 24e3a...120

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du er melankolsk. 

Anonymkode: 24e3a...120

Melankoli er en svært dyp depresjon, så det stemmer ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir trist når jeg ser serier , programmer, bilder osv.. av Hellas. Gamle hus, blått hav og hvite steiner. Må ha vært gresk i et tidligere liv.

Anonymkode: 2ffcd...6e7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg knytter meg raskt til nye steder og føler meg hjemme. Ser på det som noe positivt, at jeg lett kan trives og slå meg til ro nesten hvor som helst. Baksiden av medaljen er at det er litt trist å dra.

Du fikk et godt svar litt ovenfor her angående det å endre tankene dine rundt dette.

Anonymkode: 57150...317

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...