AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #1 Skrevet 16. mai 2023 Fremfor en som representerer ens røtter? Skjønner at folk har ulike meninger her. - Men selv synes jeg ikke at bunaden fra hjemstedet er så fin, og bunader fra steder jeg har nær slekt er heller ikke så fine at jeg ønsket å punge ut titusener på de. Valgte å kjøpe den jeg synes er vakrest, og er fornøyd med det. Er det fler som har gjort det samme? Anonymkode: 257b4...f96
Sententia Skrevet 16. mai 2023 #2 Skrevet 16. mai 2023 Jeg liker heldigvis den fra stedet mitt, men skulle jeg brått få masse penger mellom hendene, så ønsker jeg meg faktisk en annen også ❤️
Grüner Skrevet 16. mai 2023 #3 Skrevet 16. mai 2023 Jeg mener det er noe av vitsen med en bunad; at den skal si noe om hvor du har røttene dine. Hvis ikke, kan du like godt bare kjøpe deg en fin kjole i stedet. På Oslo vest flyr alle jentene rundt i beltestakk og bunad fra Aust-Telemark, selv om de har null tilknyting til Telemark. Det synes jeg bare blir teit. 8 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #4 Skrevet 16. mai 2023 Jeg kjøpte den som hører til der bestemor og mamma er fra istedenfor den fra hjemstedet fordi den fra hjemstedet er både kjedelig og dyrere (why??). Dessuten fant jeg min brukt på finn.no og det hadde vært umulig hvis jeg skulle gått for den fra hjemstedet Anonymkode: 2c991...bae
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #5 Skrevet 16. mai 2023 Jada, det er mange det. Selv fikk min kjæreste fra Vest-Telemark spørsmål om hvor dialekten hennes var fra. Fra en som hadde samme bunad som hun selv 😄 Anonymkode: 36896...990 2
Daria Skrevet 16. mai 2023 #6 Skrevet 16. mai 2023 Noe av det jeg liker alle best med bunaden min er nettopp at den har så sterk tilknytning til hjemstedet mitt - for meg er det mye av poenget. Å iføre meg en bunad fra hvorsomhelst bare fordi jeg synes den er fin, hadde føltes som å være på karneval. 6 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #7 Skrevet 16. mai 2023 Ja. Hadde 7-8 ulike å velge mellom, ingen fra mitt fødested da kun jeg er født der. Ingen slekt fra «en plass», kun folk her og der. Passet virkelig ikke snittet på bunaden fra fødested, så valgte nabokommunens. Samme fylke nå, og ble født på grensen. Mange synes sikkert det er teit, men Husfliden selv sa at mange kunder kom fra slekter som var «all over the place» og ikke hadde den tilhørigheten. Jeg føler meg norsk/fra fylket. Ikke fra de stedene folk tilhører den bunaden. Anonymkode: 2cb14...300 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #8 Skrevet 16. mai 2023 Grüner skrev (13 minutter siden): Jeg mener det er noe av vitsen med en bunad; at den skal si noe om hvor du har røttene dine. Hvis ikke, kan du like godt bare kjøpe deg en fin kjole i stedet. På Oslo vest flyr alle jentene rundt i beltestakk og bunad fra Aust-Telemark, selv om de har null tilknyting til Telemark. Det synes jeg bare blir teit. Du tror frognerfamiliene i generasjoner aldri har bodd noe annet sted enn Frogner? Anonymkode: 0b571...6bb 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #9 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jada, det er mange det. Selv fikk min kjæreste fra Vest-Telemark spørsmål om hvor dialekten hennes var fra. Fra en som hadde samme bunad som hun selv 😄 Anonymkode: 36896...990 Nå er jeg ikke med. Man arver jo bunader/får aksept for å velge fra slektslinje? Anonymkode: 2cb14...300
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #10 Skrevet 16. mai 2023 Daria skrev (6 minutter siden): Noe av det jeg liker alle best med bunaden min er nettopp at den har så sterk tilknytning til hjemstedet mitt - for meg er det mye av poenget. Å iføre meg en bunad fra hvorsomhelst bare fordi jeg synes den er fin, hadde føltes som å være på karneval. Joda, men noen av oss har familie i hele landet og ingen slo seg ordentlig ned noen plass 🤷♀️ Betalte selv, og da ble det jo litt tilfeldig. Har slekt der bunaden er fra og, men ingen slekt som har vært generasjoner et sted. Kunne like godt valgt fra øst/sør/nord/vest. Så da valgte jeg jo den jeg passet og synes var fin nok til å bruke da 30.000 kr på. Nå vel mer 40. Anonymkode: 2cb14...300 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #11 Skrevet 16. mai 2023 Grüner skrev (22 minutter siden): Jeg mener det er noe av vitsen med en bunad; at den skal si noe om hvor du har røttene dine. Hvis ikke, kan du like godt bare kjøpe deg en fin kjole i stedet. På Oslo vest flyr alle jentene rundt i beltestakk og bunad fra Aust-Telemark, selv om de har null tilknyting til Telemark. Det synes jeg bare blir teit. De jeg kjenner her og som har de bunadene har røtter derfra. Inkl min mann. Jeg har ikke røtter derfra, født og oppvokst Oslo vest i flere generasjoner, jeg har en helt annen bunad fra et sted som en av mine forfedre kommer fra. Anonymkode: e5298...364 1
Grüner Skrevet 16. mai 2023 #12 Skrevet 16. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Du tror frognerfamiliene i generasjoner aldri har bodd noe annet sted enn Frogner? Anonymkode: 0b571...6bb Jo, mange har jo det, men hele Frogner og «Åsen» har ikke røtter i Telemark. Endret 16. mai 2023 av Grüner 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #13 Skrevet 16. mai 2023 Norge er ikke et så stort land, så jeg tenker ja. Dersom jeg måtte ha bunad ville jeg gjort det samme, her kommer hele slekta fra Trondheim og Selbu, og de to stedene har virkelig stygge drakter. Anonymkode: 579cc...b85 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #14 Skrevet 16. mai 2023 Jeg har "nesten" gjort det. Jeg kommer fra et distrikt der det er mulig å velge mellom tre forskjellige bunadsvarianter. Den ene (som er helt nydelig) har en fasong jeg ikke kler pluss at den er innmari dyr. De to andre synes jeg ikke noe om. Heldigvis har mange i min familie i tidligere generasjoner valgt en bunad fra et nabodistrikt som jeg har besøkt mye, men uten å ha bodd der. Det er den nest fineste jeg vet om. Jeg valgte samme bunad som de andre i familien. Da kan jeg skylde på familietradisjon selv om vi ikke har sterke røtter derfra. Anonymkode: 2e868...714 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #15 Skrevet 16. mai 2023 Selvfølgelig kjøper man den man liker best, hater hjemmstedet mitt og flyttet unna så fort jeg kunne, vil ikke bli minnet på det hølet 😄 Anonymkode: 48cb2...91e 1
skreppamedleppa Skrevet 16. mai 2023 #16 Skrevet 16. mai 2023 (endret) Nå synes jeg samtlige bunader er mindre pene men Jeg har en bunad jeg aldri bruker både fordi jeg ikke synes bunader er fine men også fordi den jeg har stammer fra området jeg vokste opp, og jeg har ingen dype røtter til denne plassen. Jeg har flyttet vekk for lengst og aldri sett meg stort tilbake. Det er mange mennesker som har dysfunksjonelle familieforhold, som ikke føler noe tilhørighet til slekt og geografisk opphav. Bare tanken på å ta på meg den bunaden jeg eier blir som å ta på seg en hanbok (en koreansk folkedrakt). Det er så milevis fra den jeg er, den jeg identifiserer meg med, hjemmet mitt, kjernen i meg. At viss jeg noensinne skulle tatt på meg en bunad igjen så hadde det vært en annen enn både mitt geografiske opphav eller slektsopphav altså den jeg eier... Det måtte være den eneste måten jeg kunne bært en bunad på. Og jeg er veldig for, viss en først mener at bunader er flott og fint og sånt at en skal kunne gå for den bunaden en kan bære med stolthet og føle seg fin i. Og for noen er det den bunaden som har vært i familien i 4 generasjoner og for noen er det den bunaden hvor en bor og for noen er det en helt annen bunad og det er faktisk helt greit, så får nå heller bunadspolitet ta seg en hot dog og være misfornøyd og surmulen det skal jo uansett veldig mye til før de blir helt fornøyd uansett, så en kan uansett kjøpe og gå med den bunaden en mener er finest. Endret 16. mai 2023 av skreppamedleppa
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #17 Skrevet 16. mai 2023 Jeg har bunad fra hjemkommunen. Om jeg ikke hadde likt den, så ville jeg heller ha valgt en festdrakt, f.eks Kystdrakten. Anonymkode: 82693...018
AprilLudgate Skrevet 16. mai 2023 #18 Skrevet 16. mai 2023 skreppamedleppa skrev (56 minutter siden): Nå synes jeg samtlige bunader er mindre pene men Jeg har en bunad jeg aldri bruker både fordi jeg ikke synes bunader er fine men også fordi den jeg har stammer fra området jeg vokste opp, og jeg har ingen dype røtter til denne plassen. Jeg har flyttet vekk for lengst og aldri sett meg stort tilbake. Det er mange mennesker som har dysfunksjonelle familieforhold, som ikke føler noe tilhørighet til slekt og geografisk opphav. Bare tanken på å ta på meg den bunaden jeg eier blir som å ta på seg en hanbok (en koreansk folkedrakt). Det er så milevis fra den jeg er, den jeg identifiserer meg med, hjemmet mitt, kjernen i meg. At viss jeg noensinne skulle tatt på meg en bunad igjen så hadde det vært en annen enn både mitt geografiske opphav eller slektsopphav altså den jeg eier... Det måtte være den eneste måten jeg kunne bært en bunad på. Og jeg er veldig for, viss en først mener at bunader er flott og fint og sånt at en skal kunne gå for den bunaden en kan bære med stolthet og føle seg fin i. Og for noen er det den bunaden som har vært i familien i 4 generasjoner og for noen er det den bunaden hvor en bor og for noen er det en helt annen bunad og det er faktisk helt greit, så får nå heller bunadspolitet ta seg en hot dog og være misfornøyd og surmulen det skal jo uansett veldig mye til før de blir helt fornøyd uansett, så en kan uansett kjøpe og gå med den bunaden en mener er finest. Enig med deg her Kjempegøy å måtte gå gjennom hele slektstreet liksom for å forsvare bunaden sin 😅 »Nei, du - mora mi lå med en fra Troms og en fra Nordfjordeid på nach - aldri vært noen av plassene selv og hun vet ikke helt hvem faren min er. Åja, jo - kunne valgt en fra min plass ja? Jo, men vi flyttet femten ganger fordi mora mi flyktet fra en voldsmann - så jeg ble jo født i Namsos men så bodde vi 3 år i Høvåg, så Skien og så fikk hun jobb i Mandal. Og nå studerer jeg jo her i Bergen da. Har ei tante i Stavanger om det telles? Nei? Nei. Ok. Får ta en fra Troms da, der sprakk muligens kondomen - så vi satser 65% på han. 1
Peanut Skrevet 16. mai 2023 #19 Skrevet 16. mai 2023 Har bare arvet og er godt fornøyd med de tre bunadene Åmli, Vest- og Øst-Telemark
skreppamedleppa Skrevet 16. mai 2023 #20 Skrevet 16. mai 2023 AprilLudgate skrev (11 minutter siden): Enig med deg her Kjempegøy å måtte gå gjennom hele slektstreet liksom for å forsvare bunaden sin 😅 »Nei, du - mora mi lå med en fra Troms og en fra Nordfjordeid på nach - aldri vært noen av plassene selv og hun vet ikke helt hvem faren min er. Åja, jo - kunne valgt en fra min plass ja? Jo, men vi flyttet femten ganger fordi mora mi flyktet fra en voldsmann - så jeg ble jo født i Namsos men så bodde vi 3 år i Høvåg, så Skien og så fikk hun jobb i Mandal. Og nå studerer jeg jo her i Bergen da. Har ei tante i Stavanger om det telles? Nei? Nei. Ok. Får ta en fra Troms da, der sprakk muligens kondomen - så vi satser 65% på han. Ja det blir for dumt Og som Prøysen selv sa "alle har et søskenbarn på gjøvik" uansett. En går i det en selv synes er finest og det gjelder bunader også, selvsagt helt greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå