Gå til innhold

En solskinnshistorie

Anbefalte innlegg

Skrevet

For nokså nøyaktig 1år siden startet jeg på mitt daværende nyttårsforsett. Bli kvitt 40kg på et år. Noe som tilsier mindre enn 1kg i uken. Nå har jeg oppnått målet mitt og er i dag 85kg. Jeg er en mann på 33år, passe slank. For ett år siden var jeg ved raske hoderekning 125kg, og rimelig feit, med en bmi på 38.

Det hele startet ved at sambo kjøpte seg en sånn steppmaskin, og en spinningsykkel, satte dette opp i et ledig rom vi har i kjelleren. Hun er ikke noe spesielt stor og tykk, bare antydning til rund. Alså som så mange andre, men hun er en flott person uansett.

Så 1.januar 2005 tok jeg meg selv i nakken og lovet meg selv om 20min trim 3ganger i uken, og selvfølgelig rimelige greit kosthold. Har vært hard mot meg selv, da jeg flere ganger egentlig heller ville se favoritt programmet på tv, tvinget jeg meg selv til heller å ta denne stunden på steppmaskinen. En stund senere, etter mye irritasjon kjøpte jeg meg tv til å ha på trenings rommet, så nå trener jeg mens jeg ser på tv.

Jeg trente 3ganger uken i ett år, selv om dette gikk på bekostning av andre planlagte ting. Jeg trodde i starten at jeg ikke ville ha noe sosialt liv p.g.a at nå måtte jeg jo trene. Men fant fort ut at 20min av hverdagen ikke er mer en tiden jeg før brukte foran tv'n etter jobben, før middagen var klar.

Etter en mnd hadde jeg gått ned 6-7kg, og var i lykkerus over min store fremgang. Den andre måneden kom den store knekken, ingen ting skjedde med vekta, den holdt seg stabil i flere uker. Ikke noe skjedde. Begynnte å lure på om jeg hadde mer å ta av, noe speilet kunne bekrefte at jeg hadde iallfall. Jeg var nær ved å gi opp flere ganger. Sambo oppmuntret meg med at kiloene ville falle av sakte men sikkert, måtte bare vente og se sa hun. Som sagt så gjordt. Forsatte treningen, nå økte jeg intisiviteten i korte perioder, tok en litt rolig periode for så å øke, alså det som kalles intervall trening.

Det viste seg etter en uke og to at dette skulle gi effekt.

Uteover våren og sommeren ble alle mine korsiktige mål innfridd. 1kg i uka.

Høsten og mørke kom, jeg hadde bursdag, og skjeiet virkelig ut i god mat sammen med venner og familie, kaker,kaffe,brus o.l. hele helgen. Mandagen etter bursdaghelgen min uten trening var jeg hele 3kg feil vei. Da innså jeg hvor viktig kosthold er. Så "lite" god mat skal gjøre så mye med kiloene. Men det gikk ikke mange dagene før "matgilde" var trent bort.

Uteover høsten så mange venner hvordan jeg hadde forandret meg. De kom med mye flotte bemerkninger om hvor flott jeg var blitt. Selv så jeg på meg selv som den heldige som kunne gå i butikken å endelig kjøpe XL klær, i stedet for 3-4xl.

Jula kom og jeg hadde kommet meg til mål. Nå gjenstår bare å holde seg på 85kg merke på vekta. Trodde jeg skulle rase oppover nå i jula, og alt den medbringer seg av feit mat, men nei, variere 1-2kg for tiden, og er fornøyd med det.

Jeg er så kjempestolt av det siste året mitt at jeg ville bare kort fortelle dere andre om det. Det hjelper faktisk på humøret mitt også, bare det å se seg selv i speilet..... for det forteller deg jo hvem du er.

Og en stor takk til sambo som har støttet og oppmuntret meg gjennom et hard år.

Tusen takk Susanne. Glad i deg!

"jeg vet du kommer til å lese dette, og du kjenner deg igjen og vet det er meg som er forfatteren av denne historien som jeg kaller solskinnshistorie"

:Nikke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:klappe::smilyblomst:

Du har vært kjempeflink og med full rett være kjempestolt av deg selv. I tillegg er du jo inspirasjon for andre KG- brukere som kanskje heller skulle trimmet av seg litt ( sparker meg selv i rompa)

Gjest Rognebær
Skrevet

For en utrolig bra historie!

Du har gjort en innsats som du virkelig kan være stolt av - du kommer nok til å merke at det betaler seg i form av bedre helse også!

:tommelsmil:

Gjest Carmensita
Skrevet

:smilyblomst: Tar av meg hatten! Utrolig godt gjort! :klappe:

Har så vidt kommet i gang sjøl, så dette var virkelig inspirerende.

Lykke til!

Skrevet

:blomst: til deg!

Har nettopp startet selv, men ble enda mer motivert nå ;)

Kan jeg spørre om hvor mange kalorier (sånn ca) du brukte på steppmaskinen i 20 min?

Lykke til videre!

Skrevet

Dette var hyggelig lesning! Jeg har i grunnen bare forsettet å gå mer turer jeg. Skal ut tre dager i uka og gå raskt en time. Om jeg går ned noe er det bare et pluss!

Jeg skjønner du er fornøyd!

Gjest synseren
Skrevet

Skikkelig glad historie fra deg der. Måtte du lykkes i å holde vekten stabil. Lykke til!!

Skrevet

Gratulerer. Du har gjort en fantastisk jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...