AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #1 Skrevet 16. mai 2023 Er selvsagt mye bunadsnakk om dagen,og nå er det jo også en del fokus på dem som ikke har råd til å kjøpe bunad. Men det er aldri snakk om oss som ikke har bunad fordi vi er for feite!! Jeg har bunad som ikke passer,og nekter å kjøpe en ny i str elefant,derfor henger den bare der,til jeg får slanket meg. Blir trist hver eneste 17.mai,da alle går rundt og er stolte av bunaden sin... Noen som kjenner seg igjen? Får sikkert kommentarer på at "det er jo bare å slanke seg",men hadde det vært så enkelt hadde bunaden vært på i morgen..... Anonymkode: 96b66...6eb 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #2 Skrevet 16. mai 2023 Jeg kjenner meg igjen, for jeg tenkte slik i mange år. I vinter tok jeg en realitetssjekk og gikk hen og bestilte meg ny bunad. Den blir ikke ferdig til i morgen, men jeg får i alle fall brukt den under en konfirmasjon i september. Anonymkode: 20686...921 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #3 Skrevet 16. mai 2023 Det er ingen som har sagt det er "så enkelt", men da må du ta den vanskelige løsningen på å få den til å passe igjen da; slanke deg. Hvorfor gjør du ikke det når du sier du går rundt og "blir trist" på 17. mai av at den ikke passer lenger? Anonymkode: f2e27...0e2 2
Pås Skrevet 16. mai 2023 #4 Skrevet 16. mai 2023 Jepp, jeg er her! Gidder ikke bli så trist da, tar bare på meg noe annet. I fjor passet den med et nødskrik, et årog og et par kg senere orker jeg ikke tanken. Kanskje til neste år? 😉
Phoenix Heart Skrevet 16. mai 2023 #5 Skrevet 16. mai 2023 Alle går ikke rundt i bunad, finnes veldig mange som ikke har bunad. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #6 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er selvsagt mye bunadsnakk om dagen,og nå er det jo også en del fokus på dem som ikke har råd til å kjøpe bunad. Men det er aldri snakk om oss som ikke har bunad fordi vi er for feite!! Jeg har bunad som ikke passer,og nekter å kjøpe en ny i str elefant,derfor henger den bare der,til jeg får slanket meg. Blir trist hver eneste 17.mai,da alle går rundt og er stolte av bunaden sin... Noen som kjenner seg igjen? Får sikkert kommentarer på at "det er jo bare å slanke seg",men hadde det vært så enkelt hadde bunaden vært på i morgen..... Anonymkode: 96b66...6eb Du må starte forberedelser til neste års 17.mai allerede på torsdag om bunaden skal passe neste vår. Påsketider er altfor seint. Anonymkode: 0b6ec...e34 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #7 Skrevet 16. mai 2023 Jeg har bunad som passer, og som jeg gjerne skulle brukt, men jeg har småbarn som det er så mye styr med at å gå med en hvit bunad er mildt sagt uaktuelt... Kjipt å ikke få brukt bunaden, men sånn er det nå, ser ikke helt at det er noe å bli kjempelei seg for. Bunader kan sys ut ganske mye, og så kan du selge den du har og heller se etter en pent brukt bunad om du er såpass for stor at det ikke går å sy den ut nok. Eller kjøpe en festdrakt som er mye, mye billigere, og ofte minst like fin. Jeg vurderer faktisk å kjøpe meg en, for jeg synes det er så stress med den bunaden jeg har (mye hvitt, forferdelig mye styr med søljer og belter og snorer og greier, og ubehagelig å gå med - og stressende siden den er så dyr og må renses og jeg går rundt og er redd for den) Anonymkode: 6d725...478 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #8 Skrevet 16. mai 2023 Så langt i år er det publisert 14.300 annonser for bunader og bunadsutstyr til salgs, skriver VG. Så jeg tror det er mange flere enn de vil innrømme, som må selge sin bunad fordi den aldri vil passe igjen. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JQq9QP/rekordmange-bunader-til-salgs-og-leie Anonymkode: 84878...e18
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #9 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så langt i år er det publisert 14.300 annonser for bunader og bunadsutstyr til salgs, skriver VG. Så jeg tror det er mange flere enn de vil innrømme, som må selge sin bunad fordi den aldri vil passe igjen. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JQq9QP/rekordmange-bunader-til-salgs-og-leie Anonymkode: 84878...e18 Du aner ikke hvorfor de selger dem. For noen er det nok at de gir opp å passe den igjen. For andre er det økonomi, at de rett og slett ikke har lyst til å bruke den, at de har arvet en bunad og ikke trenger den, osv osv. Anonymkode: 6d725...478 1
Honey Dew Skrevet 16. mai 2023 #10 Skrevet 16. mai 2023 Da kan du jo ha et slankemål til 17. mai 2024 eller 2025 alt etter hvor tung du er og hvor mye du klarer å gå ned på ett år.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #11 Skrevet 16. mai 2023 Bunad er fint, men personlig synes jeg det har gått litt vel langt nå. 17. mai begynner å ligne en uniformsparade ala det vi ser i land som Nord-Korea eller Kina. Anonymkode: c4e10...f20 3
Grüner Skrevet 16. mai 2023 #12 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Er selvsagt mye bunadsnakk om dagen,og nå er det jo også en del fokus på dem som ikke har råd til å kjøpe bunad. Men det er aldri snakk om oss som ikke har bunad fordi vi er for feite!! Jeg har bunad som ikke passer,og nekter å kjøpe en ny i str elefant,derfor henger den bare der,til jeg får slanket meg. Blir trist hver eneste 17.mai,da alle går rundt og er stolte av bunaden sin... Noen som kjenner seg igjen? Får sikkert kommentarer på at "det er jo bare å slanke seg",men hadde det vært så enkelt hadde bunaden vært på i morgen..... Anonymkode: 96b66...6eb Det er helt vanlig å få sydd ut bunaden sin. De fleste endrer seg jo litt fra konfirmasjonsalder til de blir voksne. Å ha en for liten bunad som bare blir hengende i skapet år etter år fordi du prøver å bruke det som slankemotivasjon er bare teit og det funker åpenbart ikke som en motivasjon heller. Da er det bedre å få sydd ut bunaden, slik at du kan føle deg fin på 17.mai, og slipper å være trist fordi alle andre går i bunad, mens du har en for liten bunad som bare henger i skapet. 1
skreppamedleppa Skrevet 16. mai 2023 #13 Skrevet 16. mai 2023 Jeg har bunad som passer, men den henger nedstøvet i barndomshjemmet og jeg har ingen planer om å ta den på meg noensinne. Av mange grunner, for det første synes jeg ikke bunad er et spesielt pent plagg, jeg vet det omtrent medfører stor skam og kardinal synd å hevde dette, men sånn er det altså. Og å ta på seg et antrekk fordi andre måtte mene dette er det fineste, største, stolteste osv men jeg selv mener det er forferdelig, det gjør jeg bare ikke, ikke om jeg fikk betalt like mye som bunaden kostet engang. Også har jeg ingen tilhørighet med den bunaden jeg har. Ja geografisk er det en bunad som tilhører plassen jeg er oppvokst, fikk den til konfirmasjonenen men det er virkelig så langt i fra tilhørighet som jeg kan tenke meg.. Mai måned er alltid bunad måneden men om det betyr mye for deg: sy den ut, lever den inn og få den fikset, for små klær blir ikke brukt og er svært skjeldent en motivasjon som funker for noen. 1 1
Iso1 Skrevet 16. mai 2023 #14 Skrevet 16. mai 2023 Min bunad passer heller ikke, men sånn er det bare. Og jeg har ingen planer om å betale dyre kroner for å sy den ut heller. Det får bare være. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #16 Skrevet 16. mai 2023 Min bunad passer heller ikke. Mitt mål er at den skal passe til neste år Har allerede begynt og har gått ned 6 kilo så langt. Det er et langsiktig prosjekt med en super gulrot i andre enden og jeg gleder meg masse til å bruke bunaden, som farmor sydde i sin ungdom, på neste 17.mai ❤️ Utover det trenger jeg virkelig at det blir satt fokus på oss som ikke passer inn i bunaden. Det er helt og holdent min egen feil, det er JEG som må gjøre noe med det og fokus gjør ikke at jeg blir mindre feit eller at bunaden på magisk vis blir større. Jeg må gjøre jobben for å få oppfylt mitt ønske : Passe inn i bunaden (og andre finklær jeg har), få en bedre livsstil og bedre helse Anonymkode: a81f2...9e2
Anononyma Skrevet 16. mai 2023 #18 Skrevet 16. mai 2023 Jeg er 35 og bunaden jeg fikk som konfirmant er for liten. Sånn er det jo bare, kan nesten ikke forvente annet enn at kroppen har forandret seg gjennom 20 år med motgang, medgang, svangerskap, fødsel og mammakropp 😊 Har tenkt jeg må få sydd den ut, men kommer aldri så langt…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #19 Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min bunad passer heller ikke. Mitt mål er at den skal passe til neste år Har allerede begynt og har gått ned 6 kilo så langt. Det er et langsiktig prosjekt med en super gulrot i andre enden og jeg gleder meg masse til å bruke bunaden, som farmor sydde i sin ungdom, på neste 17.mai ❤️ Utover det trenger jeg virkelig ikke at det blir satt fokus på oss som ikke passer inn i bunaden. Det er helt og holdent min egen feil, det er JEG som må gjøre noe med det og fokus gjør ikke at jeg blir mindre feit eller at bunaden på magisk vis blir større. Jeg må gjøre jobben for å få oppfylt mitt ønske : Passe inn i bunaden (og andre finklær jeg har), få en bedre livsstil og bedre helse Anonymkode: a81f2...9e2 Red.: Manglet et "ikke" i en setning Anonymkode: a81f2...9e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå